|
Sportovní lezení zrakově postižených a jejich omezení způsobené zrakovým handicapem
Sýkorová, Alžběta ; Vomáčko, Ladislav (vedoucí práce) ; Nováková, Lenka (oponent)
Název: Lezení zrakově postižených a jejich omezení způsobené zrakovým handicapem. Cíle práce: Poukázat na kritické momenty při lezení zrakově postižených lezců a hodnotit do jaké míry je lezení jako takové ovlivněno absencí zrakové percepce. Metoda: Rešerše odborné literatury, dotazníkové šetření, analýza dat a grafická prezentace výsledků. Výsledky: Lidé se zrakovým handicapem mohou vykonávat lezecké aktivity se stejnými lezeckými pomůckami a v obdobném rozsahu jako osoby vidoucí. Absence zrakové percepce klade na lezce především zvýšené fyzické nároky a omezuje jej v bouldrování. Klíčová slova: lezec, lezecké aktivity, zrakově postižený, zraková percepce, handicap
|
|
Možnosti ovlivnění motivace při nácviku speciálních aktivit u osob se zrakovým postižením
Klášterková, Denisa ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku speciálních aktivit u zrakově postižených jedinců, zejména na prostorovou orientaci a samostatný pohyb, a to jak prostřednictvím zpracování údajů z odborné literatury, tak i pomocí provedení dotazníkového šetření u rodičů a rozhovorů s dětmi navštěvujícími hodiny prostorové orientace a samostatný pohyb. První částí práce je charakteristika dítěte s těžkým zrakovým postižením. Další kapitola je věnována tematice zrakových vad a úrazů v dětském věku, včetně speciálně pedagogické diagnostiky. Třetí kapitola se následně zabývá speciálními aktivitami jedinců se zrakovým postižením, konkrétně samoobsluhou, nácvikem podpisu, prostorovou orientací a samostatným pohybem. Závěrečnou část tvoří vlastní průzkum - dotazníkové šetření a samotné rozhovory s dětmi navštěvujícími hodiny prostorové orientace a samostatného pohybu. Klíčová slova: senzorická deprivace, samoobsluha, nácvik podpisu, prostorová orientace a samostatný pohyb.
|
| |
|
Hmatové vnímání dětí s těžkým postižením zraku s použitím testu STIP
Kramosilová, Zuzana ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Cílem této rigorózní práce je vytvoření uceleného souhrnu získaných poznatků a statistických výsledků při ověřování hmatových schopností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku (5 - 8 let), v mladším školním věku (9 - 12 let) a starším školním věku (13 - 17 let) s použitím testu STIP I. - III. (Speed of Tactile Information Processing). Test STIP, který je převzatý z anglického originálu, je převeden do Braillova bodového písma a prověřuje čtení čísel. Test hodnotí přesnost - chybovost v řádcích, rychlost, soustředěnost.
|
|
Sportovní lezení zrakově postižených a jejich omezení způsobené zrakovým handicapem
Sýkorová, Alžběta ; Vomáčko, Ladislav (vedoucí práce) ; Nováková, Lenka (oponent)
Bakalářská práce se věnuje lezeckým aktivitám zrakově postižených, studuje jejich schopnosti, vnímání této aktivity a případná omezení způsobená tímto handicapem. Cílem práce je porovnat a zhodnotit schopnosti zrakově postižených a vidomých lezců, zjistit vliv zrakového postižení na vnímání lezeckých aktivit a prozkoumat, do jaké míry jsou jejich schopnosti ovlivněny tímto handicapem. Při zpracovávání tohoto tématu mi kromě skutečného nevidomého lezce pomohli figuranti, kterým bylo dočasně omezeno zrakové vnímání. V teoretické části se bakalářská práce věnuje obecnému seznámení s lezeckými aktivitami a jejich vývojem. Zabývá se dále významem zraku, charakteristice zrakového poškození a vlivem zrakového handicapu na osobnost, samostatný pohyb a sportovní aktivity zrakově postižených. Praktická část bakalářské práce vychází především z výpovědi zrakově handicapovaného lezce, z jeho zkušenosti při lezeckých aktivitách. Dále se zaměřuji na schopnost vidomých lezců, kterým jsem zakrytím očí navodila zrakový handicap. Zjišťuji míru ovlivnění lezeckého výkonu dočasnou ztrátou zraku a vliv na techniku lezení. Ve své práci popisuji nácvik jednotlivých lezeckých dovedností při ztrátě zraku a uzpůsobení náročnosti tréninku lezců s tímto handicapem. Na základě studia dostupné literatury, vlastního experimentu...
|
|
Význam esperanta pro emancipaci zrakově postižených
Pekárková, Lucie ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce je popsat vývoj esperantského hnutí mezi nevidomými s důrazem na české země a také zjistit, jaký má esperanto přínos pro zrakově postižené v současnosti. Práce je rozdělena do dvou částí. První část popisuje historický vývoj péče o zrakově postižené a význam esperanta v něm. V první kapitole práce je popsán vznik esperanta a jeho rozšíření po celém světě. Další kapitola přináší vhled do kulturní a vzdělávací situace českých nevidomých při příchodu esperanta a také o jejich prvních kontaktech s tímto jazykem. Třetí kapitola pojednává o Karlu Emanuelu Macanovi a jeho přínosech pro české i světově esperantské hnutí nevidomých, jeho následovnících a událostech, které ovlivnily to, že toto hnutí existuje dodnes. Ve druhé části je popsán provedený výzkum metodou dotazníku. Ten si dává za úkol shromáždit informace o tom, jak dnes čeští i zahraniční nevidomí využívají možností esperanta a jaký má význam pro jejich život. Klíčová slova Esperanto, zrakově postižení, Karel Emanuel Macan, historie esperantského hnutí nevidomých, výchova a vzdělávání nevidomých
|
|
Komunikační systém pro nevidomé - přenosná část
Dadák, Jiří ; Rampl, Ivan (oponent) ; Herman, Ivo (vedoucí práce)
Orientace nevidomých se v rámci rozsáhlých administrativních budov většinou neobejde bez asistence druhé osoby. I když naprostá většina těchto objektů již bývá vybavena výtahem, který umožňuje obsluhu pro nevidomého pomocí Braillova písma, případně i pomocí zvukových hlášení, problémem může být následné vyhledání konkrétní kanceláře. Každá kancelář by na dveřích vedle popisu mohla mít i informaci v Braillově písmě, pro nevidomého by však bylo komplikované určit umístění těchto popisů, obzvláště u většího počtu kanceláří. To se může kromě kanceláří týkat i jiných důležitých míst uvnitř budovy. V této práci se zabývám návrhem řešení komunikačního systému (konkrétně jeho přenosné části), který by pomocí vysílačů umístěných v důležitých místech budovy a pomocí přijímače umístěného na hůlce nevidomého usnadňoval jeho orientaci po objektu.
|
|
Využívané kompenzační pomůcky zrakově postiženými v ekonomickém vzdělávání
Sarkány, Josef ; Blažková, Veronika (vedoucí práce) ; Hadj Moussová, Zuzana (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl zvýšit povědomí o kompenzačních pomůckách používaných osobami se zrakovým postižením v ekonomickém vzdělávání. A dále také popsat život studentů se zrakovým postižením za účelem přiblížení bariér, které se při studiu objevují. V teoretické části je uvedena charakteristika zrakového postižení, typických rysů ekonomického vzdělávání a kompenzační pomůcky. Práce vychází z autorových vlastních zkušeností, neboť je sám studentem se zrakovým postižením ekonomického oboru. Pro dosažení cílů byla vybrána kvalitativní metoda výzkumu. Práce přináší řešení, které může pomoci především pedagogům ekonomických oborů a jejich studentům, jež jsou zrakově postižení. Učitelé mohou najít základní informace o často užívaných kompenzačních pomůckách a jejich možnou aplikaci při ekonomickém vzdělávání. Přínosem je rovněž otevření tématu týkající se studentů se zrakovým postižením na ekonomických oborech a jejich následného zaměstnávání i na pozicích v ekonomické sféře. Pro pedagogy může být práce námětem k zamyšlení se nad výběrem vhodné vyučovací metody s ohledem na používané kompenzační pomůcky studentem v průběhu výuky.
|
| |
| |