Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 151 záznamů.  začátekpředchozí132 - 141další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 

Obecné principy zobrazování snů ve vizuální kultuře
Šmejkalová, Adriana ; Hlaváčková, Jana Hana (oponent) ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce)
Práce vychází z předpokladu, že sen je "myšlením v obrazech" a může vést ke vzniku nespoutané a svobodné výtvarné tvorby. Přicházíme však ke zjištění, že autentický sen v podobě obrazu a textu nacházíme dochovaný až v díle Albrechta Dürera. Zatímco výtvarná pojednání snů obecně v průběhu staletích spíše čerpala ze symbolického jazyka nepamětné ústní tradice, doložené řeckými mýty a příběhy bohaté orální tradice Hebrejců. Práce poukazuje na nedostatek zachovaných památek a proces, ve kterém byla řecká kultura přejímaná Římany. Zmiňuje se o výtvarných dílech spojovaných se snovou inkubací, uvádí výpovědi řeckých a římských filosofů o snech a objasňuje vznik tzv. alegorické interpretační metody, která měla vliv na středověké pojetí snů. Jsou zde zmíněny obavy církevních otců ze snů, prostřednictvím kterých může lidskou mysl ovládat jak Bůh, tak i Satan. V pojednání o narativních obrazových cyklech středověkého umění si autorka podrobněji všímá ustálených obrazových schémat, kde vedle biblických snů jsou zobrazovány sny papežské a královské. Od 12. a 13. století dokládá výtvarná díla spojená se sny a nově zakládanými řády františkánů, karmelitánů a benediktinů. Doba renesance je uvedena připomínkou dozvuků středověkého přístupu ke snům ve vizích svatých žen a v honech na čarodějnice, které jsou dány do...

Víra inspirovaná živým stvořením podle Žalmu 104
Čmelík, Pavel ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Sláma, Petr (oponent)
Práce se zabývá strukturou Žalmu 104 a rozdílnými variantami jeho dělení v podáních různých autorů. Kromě toho je zaměřena i na komparaci překladů vybraných míst, jež se týkají živého stvoření. Zaměřuje se i na překladové varianty vybraných hebrejských, řeckých a latinských názvů zvířat do češtiny (kozorožec, daman). Kromě toho porovnává Žalm 104 s egyptským Achnatonovým Chvalozpěvem na Slunce i s podobnými texty Starého zákona, jež se zaměřují na stvoření. Ve Starém zákoně jde především o porovnání se zprávou o stvoření v Gn 1, dále s některými dalšími tzv. stvořitelskými žalmy (Ž 8, Ž 19 a Ž 146) a s kapitolami Jb 38-41. Kromě mnoha tematických podobností v uspořádání těchto textů jsou v práci zmíněny také významné rozdíly v jejich žánrech. Zatímco Žalm 104 je chválou v osobním vztahu člověk - Bůh, zpráva o stvoření v Gn 1 je neosobním vyprávěním o Bohu a v případě Jb 38-41 jde o napomínající řeč Boha k člověku. Při hlubším zamyšlení nad Žalmem 104 a srovnávanými texty včetně dalších, které zde nebyly podrobně rozebírány, se jeví jako nápadná souvislost Žalmu 104 se zprávou o potopě v Gn 7-9 a se stvořitelskými mýty z Mezopotámie. Práce se dále věnuje otázce mýtického, metaforického a reálně zoologického pojetí živých tvorů v žalmech. V této souvislosti se podrobněji zabývá livjátanem, lvem a...

Socialistická propagace - reklama v podmínkách centrálně plánovaného hospodářství v Československu 70. a 80. let 20.století
Šimečková, Barbora ; Kozmanová, Irena (vedoucí práce) ; Szobi, Pavel (oponent)
Bakalářská práce analyzuje teorii a praxi socialistické reklamy v 70. a 80. letech 20. století v Československu. V první části vychází ze současné teorie reklamy a konfrontuje ji na základě analýzy dobové teoretické literatury (skripta pro posluchače Fakulty žurnailistiky Univerzity Karlovy v Praze, odborný časopis "Propagace") s teoretickými přístupy k reklamě v 70. a 80. letech minulého století v Československu. Konstatuje, že role reklamy v podmínkách centrálně plánovaného hospodářství se lišila od dnešního pojetí zejména ideologickými aspekty včetně využití cenzury. Naopak podobné byly principy, na kterých reklama vznikala (význam cílových skupin, propagačních průzkumů apod.). V druhé části se práce rolí propagace v socialismu zabývá z pohledu produkce televizní a tiskové reklamy, sledováním jednotlivých fází propagačního procesu, od zadavatele, přes realizátora, po příjemce a jeho zpětnou vazbu, a to především na základě archivních materiálů Československé televize a rozhovorů s pamětníky ze státního podniku propagace Merkur. Ukazuje, že reklama měla v socialismu především informační charakter, vyvrací ale zároveň některé mýty o neúspěšnosti a neefektivnosti reklamy za socialismu.

Psychologie příběhu
Pithartová Slachová, Helena ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Uhlář, Pavel (oponent)
V teoretické části diplomové práce jsou přehledovou formou uvedeny základní poznatky z narativní psychologie. Pozornost je věnována narativnímu modu poznávání, významu metafory příběhu a vyprávění pro organizaci a sdílení lidské zkušenosti. Zmíněna je i úloha příběhu a vyprávění pro utváření porozumění různým aspektům lidského života. V empirické části práce jsou analyzovány vybrané příběhy, které lze považovat za mýty tvořící základ evropské civilizace (kulturní metapříběhy). Cílem práce je ověření konstruktu "latentního příběhu". Dalším dílčím cílem práce je prozkoumat možné opakující se motivy v příbězích, které by mohly sloužit jako forma projektivního testu. Analýza příběhů je provedena metodami TAT a CCRT (Core conflictual relationship theme). Klíčová slova Příběh, vyprávění, latentní příběh, narativní psychologie, mýty.

Obecné principy zobrazování snů ve vizuální kultuře
Šmejkalová, Adriana ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Hlaváčková, Jana Hana (oponent)
Práce vychází z předpokladu, že sen je "myšlením v obrazech" a může vést ke vzniku nespoutané a svobodné výtvarné tvorby. Přicházíme však ke zjištění, že autentický sen v podobě obrazu a textu nacházíme dochovaný až v díle Albrechta Dürera. Zatímco výtvarná pojednání snů obecně v průběhu staletích spíše čerpala ze symbolického jazyka nepamětné ústní tradice, doložené řeckými mýty a příběhy bohaté orální tradice Hebrejců. Práce poukazuje na nedostatek zachovaných památek a proces, ve kterém byla řecká kultura přejímaná Římany. Zmiňuje se o výtvarných dílech spojovaných se snovou inkubací, uvádí výpovědi řeckých a římských filosofů o snech a objasňuje vznik tzv. alegorické interpretační metody, která měla vliv na středověké pojetí snů. Jsou zde zmíněny obavy církevních otců ze snů, prostřednictvím kterých může lidskou mysl ovládat jak Bůh, tak i Satan. V pojednání o narativních obrazových cyklech středověkého umění si autorka podrobněji všímá ustálených obrazových schémat, kde vedle biblických snů jsou zobrazovány sny papežské a královské. Od 12. a 13. století dokládá výtvarná díla spojená se sny a nově zakládanými řády františkánů, karmelitánů a benediktinů. Doba renesance je uvedena připomínkou dozvuků středověkého přístupu ke snům ve vizích svatých žen a v honech na čarodějnice, které jsou dány do...

Strukturální analýza tricksterských mýtů severoamerických indiánů (případ prérijních kultur)
Veselá, Klára ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Korecká, Zuzana (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat vybrané severoamerické tricksterské mýty, zejména ty, které mají původ v prérijních kulturách, pomocí metody strukturální analýzy. Inspirací je přístup Claude Lévi-Strausse. Jím definované pojmy jako mytém, grupa mýtů a formální struktura mýtů jsme použili při rozboru tricksterských mýtů a pokoušeli se najít skryté významy motivů, tzv. sémantické významy mytémů, které se v mýtech vyskytují. Zaměřili jsme se význam směru dolů a nahoru, mytém změny a získání nových schopností, na význam touhy, prvočísla a zdvojení či duality. Jmenované mytémy jsme nejprve izolovali v několika mýtech a následně jsme analýzou formální struktury těchto mýtů naznačili jejich možný význam.

Šikana na základní škole
Šťastná, Leona ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce "Šikana na základní škole" se v teoretické části zabývá obecnou analýzou problematiky šikany na základní škole, dále pak příčinami šikany, jejími protagonisty, následky setkávání se šikanou pro oběti, agresory a svědky šikany. Samostatná část této kapitoly je věnována také doporučeným strategiím a postupům pro předcházení šikany na školách. V praktické části je práce zaměřena na zjišťování názorů učitelů na způsoby předcházení a řešení šikany na škole. Produktem diplomové práce je informační leták pro učitele, který shrnuje základní "mýty" o šikaně a uvádí relevantní informace, které tyto mýty vyvracejí. V přílohách jsou uvedeny některé doplňující informace o druzích šikanování s popisem příkladů, dále pak informační leták pro děti a mládež, co dělat v případě, jsou-li šikanováni, najdeme zde také přehled stádií negativního vývoje skupiny, dotazníky, které učitelé vyplňovali pro empirickou část a konečně zmíněný leták pro učitele o "mýtech" s šikanou spojených.

Sociální sítě v životě teenegerů
Zíka, Vojtěch ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Fišerová, Sylvie (oponent)
Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, jakou roli hrají SNS (Social Network Sites) a Internet v životech dnešních teenagerů. Především, kolik času tato věková skupina věnuje zmíněným fenoménům, jaký jim přikládá význam a jak se teenageři, jejich rodiče a pedagogové staví k rizikům, která jsou spojena s životem v online světě. Teoretický rámec práce je postaven, vedle zasazení tématu do historického kontextu vývoje Internetu a SNS, především na pracích a výzkumech danah boydové, Sonii Livingstoneové a Zeynep Tufekciové. Jsou v něm mimo jiné rozlišeny typy SNS, rozebrány důvody k užívání SNS, popsána nejčastější rizika spojená s užíváním Internetu, ale také objasněny některé fámy a mýty, které jsou běžně s online světem spojovány. Dále v teoretické části představuji vlastní rozdělení SNS podle míry anonymity uživatelů na Anonymní SNS, Kvazi-anonymní SNS a Neanonymní SNS. Toto rozdělení vychází z aplikace interních institucí podle Stefana Voigta na prostředí Internetu. Výzkumná část, založená na kvantitativním výzkumu (n = 543), analyzuje situaci českých teenagerů studujících víceletá gymnázia v pěti hlavních oblastech: Využívanost SNS, Čas strávený na Internetu a SNS, Online bezpečnost, Přátelství na Facebook.com, Role SNS v životech teenagerů. Výsledky jsou porovnávány s výstupy nejen z prací...

Mýty severoamerických Indiánů
Paráková, Tereza ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Tato práce rámcové mapuje mýty severoamerických indiánů a skrze srovnání mytologického modelu lovců a zemědělců se pokouší poskytnout základní klíč k poučenému zacházení s nimi, využitelný nejen na poli školního vzdělávání. Těžištěm zájmu je poukázat na společné filosofické momenty, které by mohly být pro současného člověka využity jako inspirující a stimulující prvky a upozornit tak na jejich potenciál pro výchovu a výtvarnou edukaci.

Knowledge and preparedness of the population to provide first aid in case of an extraordinary events.
KRIŽÁNEK, Ján
Témou diplomovej práce je Znalost a připravenost civilního obyvatelstva poskytnout první pomoc při různých druzích mimořádných událostí. Práca je rozdelená na dve hlavné časti a to na časť teoretickú a časť empirickú. Teoretická časť diplomovej práce je obsiahnutá v jednej hlavnej kapitole s názvom Súčasný stav, ktorá obsahuje niekoľko podkapitol. V následne za sebou idúcich podka-pitolách je popísaná definícia prvej pomoci a jej história. V práci je zahrnutá charakte-ristika a rozdelenie Integrovaného záchranného systému Slovenskej republiky a činnosť koordinačného strediska IZS. V rámci prvej pomoci a jej postupov diplomová práca obsahuje popis prvotného prístupu k postihnutému, charakteristiku záchrannej reťaze a vymenovanie a podrobné popísanie život zachraňujúcich činností. Ďalšia podkapitola obsahuje výber nebezpečných úrazoch s tendenciou priameho ohrozenia života a ich ošetrenie v rámci prvej pomoci. V práci je popísaná samostatná podkapitola o postupe na mieste nehody s hromadných počtom postihnutých osôb. Veľmi dôležitou súčasťou prvej pomoci je psychologické pôsobenie na postihnutého na mieste udalosti, ktorú po-pisuje podkapitola s názvom Poskytnutie psychickej prvej pomoci na mieste nehody. Následujúca podkapitola opisuje najčastejšie mýty, omyly a chyby o poskytovaní prvej pomoci, ktoré prevládajú u laickej verejnosti a prenášajú sa z generácie na generáciu. V práci sú vypísané najčastejšie používané pomôcky pri poskytovaní laickej prvej po-moci. Mnoho laických záchranárov v prípadoch, kedy je potrebné pomôcť postihnutej osobe v núdzi len nečinne prizerajú, pociťujú nedostatočné vedomosti o poskytovaní prvej pomoci alebo strach. Všetky tieto negatívne pôsobiace faktory oberajú postihnuté-ho o drahocenné sekundy potrebné k záchranne života a preto je dôležité zvyšovať po-vedomie verejnosti o poskytovaní prvej pomoci. V ďalšej podkapitole je preto popísaná možnosť edukácie v oblasti poskytovania prvej pomoci. Samostatná podkapitola o mimoriadnych udalostiach obsahuje základnú charakteristiku tejto problematiky a popis vybraných najčastejšie vyskytujúcich sa mimoriadnych udalostí, ktoré ohrozujú obyvateľov Slovenskej republiky. Keďže zvolenou metódou diplomovej práce je dotaz-níkové šetrenie a následne štatistické vyhodnotenie získaných dát bolo potrebné zakom-ponovať do teoretickej časti aj popis štatistických metód. Poslednou časťou teoretickej časti diplomovej práce je popis základných metód deskriptívnej štatistiky a popis zá-kladných metód matematickej štatistiky, ktoré sú aplikované v empirickej časti diplo-movej práce. Empirická časť diplomovej práce sa začína stanovením cieľu a dvoch hypotéz, ktoré sa zameriavajú na zistenie miery teoretických znalostí civilného obyvateľstva v oblasti poskytovania prvej pomoci pri rôznych druhoch mimoriadnych udalostí. Metodika práce popisuje spôsob zberu dát pomocou dotazníka, bližšie popisuje charakteristiku cieľového súboru a prebiehajúceho šetrenia a spracovania výsledkov. Výsledky popisujú jednotlivé otázky a ich vyhodnotenie a následne na to priebeh štatistického šetrenia a komparáciu jeho výsledkov použitím metód deskriptívnej a matematickej štatistiky. Posledná kapitola diplomovej práce je zameraná na diskusiu získaných faktov z dotazníkového šetrenia jednotlivých otázok a následne na to popis výsledkov štatistického šetrenia. Táto časť práce ďalej obsahuje odporúčania pre prax, ktoré vyplývajú zo získaných výsledkov a využitie získaných dát v praxi.