Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12,896 záznamů.  začátekpředchozí12877 - 12886další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.61 vteřin. 

Romány Itala Sveva
Sklenářová, Simona ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl představit italského spisovatele Itala Sveva a jeho tři stěžejní romány: Una vita (Život pana Alfonsa), Senilità (Senilita) a La coscienza di Zeno (Vědomí a svědomí Zena Cosiniho). Úvodem stručně shrnu dějiny multikulturního Terstu, který měl na autora značný vliv a do něhož jsou zasazeny děje tří zmíněných románů. V bio- bibliografické části bude chronologicky vylíčen Svevův osobní i profesní život a jeho literární a dramatická tvorba. Spojovacím bodem jeho děl je tzv. "inettitudine", neboli netečnost, nešikovnost a životní pasivita hlavních hrdinů. Mimo ni patří mezi Svevova opakovaně zpracovávaná témata také rodina, vztahy mezi jejími jednotlivými členy, láska a rivalita. Práce se zaměřuje na Svevovy romány, ze kterých také primárně vychází. Závěrem se snažím všechna tři díla porovnat, najít v nich odlišnosti a spojitosti a celkově shrnout proměny svevovského hrdiny.

Druhý jako druhé tělo
Čáp, Bohumil ; Kouba, Petr (oponent) ; Čapek, Jakub (vedoucí práce)
Práce si klade otázku, jak je možná zkušenost s druhým člověka. Tzv. problém intersubjektivity je otevřen v prostředí fenomenologické tradice a to konkrétně v kontextu díla Maurice Merleau-Pontyho. Většina pozornosti je proto věnována kapitole "Druhý a lidský svět" jeho práce Fenomenologie vnímání. Cílem práce je odkrýt povahu řešení otázky, které Merleau-Ponty nabízí, a podrobit jeho závěry kritice. Ukazuje se, že Merleau-Pontyho odhalení intersubjektivity jakožto interkorporeity je koherentní, pokud se v překonávání dualismu subjektu a objektu postoupí dále než ve Fenomenologii vnímání. Inspirace k takovémuto domyšlení byla nalezena v pozdějším Merleau-Pontyho díle Viditelné a neviditelné. Zkušenost druhého tak je možné vysvětlit, překonáme-li dualismus individuálního a obecného.

Autorskoprávní ochrana počítačového programu, software jako služba
Kalabza, Viktor ; Holcová, Irena (vedoucí práce) ; Křesťanová, Veronika (oponent)
Diplomová práce popisuje českou právní úpravu autorskoprávní ochrany počítačových programů v kontextu evropského a mezinárodního práva. Výklad se zejména zaměřuje na aktuální, praktické otázky, které mnohdy nejsou dosud jednoznačně a uspokojivě vyřešeny, včetně záležitostí, které jsou předmětem současných nebo nedávných sporů před evropskými soudy. První kapitola uvádí zvláštní povahu počítačových programů v rámci systému autorského práva, stručně zmiňuje další možnosti jejich právní ochrany a nastiňuje některé problémy spojené s masivním technologickým rozvojem a mezinárodním rozměrem daných otázek, které jsou podrobněji rozebrány v dalších kapitolách. Dále jsou zde definovány některé základní pojmy, používané v této práci. Druhá kapitola, nazvaná "Prameny mezinárodního a Evropského práva" se zaměřuje zejména na mezinárodní smlouvy a evropské směrnice, na nichž je současná česká úprava autorskoprávní ochrany počítačových programů založena. Následující kapitola českou autorskoprávní ochranu počítačového programu popisuje, v zásadě se přitom drží struktury autorského zákona, a současně se podrobněji zabývá vybranými aktuálními problémy. Srovnává počítačové programy s tradičními autorskoprávně chráněnými díly, vysvětluje mj. institut tzv. zaměstnaneckého díla a blíže se zaměřuje na osobnostní a...

Mythology in the Work of André Gide
Jelínková, Renata ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Ve své diplomové práci jsem se pokusila postihnout jeden z aspektů díla André Gida a sice jeho vztah mytologii a její využití v jeho díle. V rámci práce jsem se věnovala interpretaci několika vybraných děl, a to nejen těch, které se mytologie přímo týkají, ale i takových, které sní na prvý pohled nemají nic společného. Jsem totiž přesvědčena, že Gide nalezl v zejména v řecké mytologii způsob existence, který mu byl blízký. Na tomto základě potom přenáší určité mytologické prvky i do děl, které se mytologie netýkají a vytváří svoji vlastní verzi mytologického hrdiny. V této práci jsem chtěla objasnit, které aspekty mytologie Gide přenáší na soudobého hrdinu a čeho tím chce dosáhnout.

Od Komenského Orbisu ke Škole hrou
LAZAROVÁ, Jana
Cílem této diplomové práce je pojednat o Schole ludus a Orbis sensualium pictus od Jana Amose Komenského. Práce se snaží obě díla popsat, stanovit vztahy mezi nimi, zjistit, v čem jsou specifická a jaké je jejich místo v pedagogickém odkazu Komenského. První část práce čtenáře postupně seznamuje s okolnostmi vzniku děl. Chronologický výklad událostí z Komenského života je zaměřen na události, které ovlivnily autorovo pedagogické myšlení. Podrobně si všímá zejména období, ve kterém vznikly oba spisy. Následující kapitola popisuje Orbis. Nejprve se věnuje vzniku a účelu této obrazové učebnice, potom rozebírá formální i obsahovou stránku díla. Schole ludus je věnována kapitola třetí. Jsou analyzovány stejné prvky jako u Orbisu. Detailně je zmapována role díla při realizaci reformy školy v Blatném Potoce. Účelem poslední kapitoly je poukázat na vztahy mezi oběma knihami, zejména z hlediska vzniku, účelu, společenské a didaktické potřeby. V závěru se práce zamýšlí nad možným využitím děl pro současnou pedagogiku.

Slovo, na kterém záleží. Člověk a etika u Emmanuela Lévinase.
Vik, Dalibor ; Vogel, Jiří (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Altrichter, Michal (oponent)
Studie v pěti kapitolách sleduje tematizaci člověka u francouzského myslitele Emmanuela Lévinase zejména v dílech De l'évasion (1935), De l'existence à l'existant (1947), Totalité et infini (1961) a Éthique comme philosophie première (1982), které představují různé etapy jeho filosofického vývoje. Nabízí výklad nejoriginálnějších Lévinasových pojmů, mapuje jejich postupnou genezi, zasazuje je do celkového kontextu jeho díla a načrtává další paralely či polemické výklady. Protože otázka po člověku vzniká u Lévinase obratem otázky po Bohu, na nějž se nemůžeme tázat jako na předmět, představuje jeho zkoumání člověka zároveň teologické téma par excellence. Studie se snaží prokázat, že Lévinasovy koncepce mohou být pro teologii inspirativní zejména: (1) v otázce metodologie, protože se vůči Bohu řídí striktně principem Sein-lassen a ukazuje, co se stane s naším myšlením, když toto nechat-být položíme jako východisko zkoumání; (2) v otázce revize některých teologických pojmů a jejich existenciálního obsahu; (3) jako důkladná analýza okrajových fenoménů, které systematická teologie jakožto onto-theo-logie marginalizovala či opomíjela, avšak s novým chápáním člověka se vracejí opět na scénu; (4) jako hermeneutický klíč k biblické exegezi; (5) jako zdroj podstatných úvah o primátu etiky, jež je podle Lévinase...

Encounters with Otherness in E. M. Forster's A Room With a View and D. H. Lawrence's The Lost Girl
Skopečková, Eva ; Grmelová, Anna (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Ve své rigorózní práci se pokouším o interpretaci románu E. M. Forstera Pokoj s vyhlídkou a románu D. H. Lawrence Ztracená dívka. Především se zaměřuji na to, jak autoři v těchto dílech ztvárnili setkání s jinakostí a jaký vliv toto střetnutí mělo na vývoj jejich protagonistek. Forster a Lawrence dramatizují v těchto románech svou víru v nesmírný potenciál jižní emocionality a naznačují tak alternativu strnulému a citově chladnému životu anglické střední třídy, který oba spisovatelé vášnivě kritizují. V obou analyzovaných dílech si Forster stejně jako Lawrence pro znázornění "jižního fenoménu" zvolili Itálii, avšak její reprezentace se u obou romanopisců v mnoha ohledech liší. Také samotná "rozdílnost" se zde objevuje v různých podobách, reflektujíc tak přístupy obou autorů. Celé ztvárnění vývoje Forsterovy a Lawrencovy protagonistky je pak vlastně demonstrací přesvědčení obou autorů o možné cestě pro mladou středostavovskou ženu omezovanou společenskými konvencemi a hodnotami k realizaci jejích nej niternějším citů a vášní na základě onoho setkání s jinakostí. Dalším zajímavým momentem vyplývajícím ze srovnání analyzovaných románů je skutečnost, že oba romanopisci vztahují svá díla a tedy i život a vývoj svých protagonistek k různým časovým úsekům dvacátého století. Pokoj s vyhlídkou a Ztracená dívka tak...

Vztah francouzské literární kritiky k autorské biografii
Trachtová, Anna ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Položme si otázku vztahu autorské biografie a díla. Co způsobuje znalost či neznalost autorova životopisu při četbě jeho děl? Do jaké míry ovlivňují životopisná fakta interpretaci díla? Pozměňují ji kvalitativně? Umožňují nám tato fakta hlubší pochopení samotného díla, nebo od něj naopak pouze odvádějí pozornost? V různých obdobích literární kritiky byla tato problematika nazírána jinak. A leckdy je odlišnost přístupů jednotlivých kritiků a škol zásadní. Při rozboru literárních děl se pozornost pohybovala od jednoho k druhému extrému osy autor - dílo. V jistých obdobích literární kritiky se striktně vycházelo ze životopisu autora a jeho osobnosti, zásadní význam byl připisován okolnostem vzniku díla, společenské situaci a historicky daným skutečnostem. Jindy se od postavy autora zcela odhlíželo, tato fakta byla nazývána biografickým klamem, souvztažnosti mezi dílem a autorovými životními zkušenostmi byly zcela opomíjeny a pozornost byla zaměřena pouze na samotný, izolovaný text, přičemž biografické studium bylo považováno za faktografický pozůstatek pozitivismu a jeho přístupu k umění. V posledních letech upíná literární teorie svou pozornost stále častěji ke čtenáři a čtenářské kompetenci. Rovněž v literární kritice hraje svou významnou roli pro nazírání na jednotlivé texty rozšíření osy autor - dílo na...

Veduty a detailní kresby Prahy v tvorbě Václava Hollara. Porovnání těchto pohledů s kresbami Prahy jiných grafiků a kreslířů.
KROPÁČKOVÁ, Jitka
Tato bakalářská práce je zaměřena na dva problémy. V první řadě se zaobírá vývojem pražských vedut, a to v časovém rozmezí zhruba pětiset let (od počátku jejich vzniku až po nástup fotografie). V této sekci jsou představeni umělci zabývající se Prahou a jejich díla. Tyto kresby a grafiky jsou dále detailně popsány po stylové stránce, stejně jako po stránce jejich účelu. Druhou zde rozebíranou problematikou je osobnost Václava Hollara. V první kapitole je představen životopis Václava Hollara. V následujících kapitolách je dále probírána jeho pražská tvorba, jsou zde zmíněny jak jeho celkové pohledy na město, tak detailní záběry z interiérů pražských ulic. K dílu Václava Hollara jsou následně vztahovány ostatní pražské veduty jiných umělců.

Struktura výtvarného a hudebního díla
Bláha, Jaroslav ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Herden, Jaroslav (oponent) ; Prokop, Dušan (oponent)
Současnou uměleckou scénu ovládá multimediální tvorba. Ta je naprosto přirozeným důsledkem tendencí usilujících o překonání hranic mezi uměleckými druhy, které se prosazovaly již v samotných počátcích avantgardního umění. Razantním způsobem přispěl k zrušení hranic mezi uměleckými druhy dadaismus, především pak curyšský kabaret Voltaire, a celý proces vyvrcholil v druhé polovině 20. století. O to absurdnější je současný stav umělecké komparatistiky, které chybí metodologická základna. Přitom jazyková komparatistika se právem pyšní dokonale propracovanou metodou komparace. Proto také řada prací umělecké komparatistiky vychází z této metodologické základny - po pravdě řečeno v lepším případě, protože většina z nich se tímto problémem nezatěžuje. Ovšem tato "výpůjčka" nerespektuje nejen specifické rysy umělecké komparatistiky ale ani jednotlivých uměleckých druhů (k tomu blíže v úvodní kapitole). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)