Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  začátekpředchozí12 - 21  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Buď, kde jsi. Idea mnišské stability u Jana Kasiána
Smolen, Štěpán ; Bartoň, Josef (vedoucí práce) ; Ventura, Václav (oponent)
Práce se zabývá rolí stálosti v díle patristického spisovatele Jana Kasiána věnovaném převážně egyptskému mnišství. Téma stability je nejprve stručně představeno s ohledem na autorův život a na jeho monastické spisy. Následující detailní lexikologická analýza ukazuje, jakým způsobem jsou ve zkoumaných textech užívány výrazy, které se stálostí souvisejí. Jádrem studie je rozsáhlá třetí kapitola, v níž je popsáno pět základních aspektů stability v Kasiánově díle: stálost v povolání (stabilitas professionis), stálost na místě (stabilitas loci), stálost srdce (stabilitas cordis), stálost v dobrém (stabilitas boni) a Boží stálost (stabilitas Dei). Tyto jednotlivé aspekty stability jsou představeny jako stupně duchovní cesty vedoucí od vnějších forem ustálení k vnitřním a od vnitřních ke stálosti v lásce vůči Bohu a bližním. V poslední kapitole je celá Kasiánova koncepce zasazena do širších systematicko- teologických souvislostí. V úvodu a závěru, které práci rámují, je zkoumané téma vztaženo k současné "krizi stability" a je poukázáno na duchovně-terapeutický rozměr autorova myšlení pro člověka postiženého nestálostí. Klíčová slova Jan Kasián; egyptské mnišství; stálost; mnišská spiritualita; povolání
Znaková řeč v benediktinských a cisterciáckých klášterech ve středověku
Těšínská Lomičková, Radka ; Kuthan, Jiří (vedoucí práce) ; Čechura, Jaroslav (oponent) ; Jarošová, Markéta (oponent)
Radka Těšínská Lomičková: Znaková řeč v cisterciáckých a benediktinských klášterech ve středověku Znaková řeč je důležitý fenomén mnišství, který existuje již tisíc let. Znaky umožňují mnichům sdělit jednoduchou zprávu i ve chvíli, kdy mělo panovat ticho. Disertační práce se zaměřuje na benediktinské a cisterciácké kláštery. Vykresluje dějiny znakové řeči na evropském kontinentě od 10. do 15. století a ukazuje, že se znaková řeč používala i v českých klášterech, nejen v řádovém centru. Nejvíce pozornosti je věnováno základnímu prameni, katalogům znakové řeči připomínajícím výkladový slovník. Katalogy obsahují slova a krátké komentáře, jak je možné daná slova vyjádřit pomocí rukou. Detailní rozbor cisterciáckého katalogu Siquis užívaného ve středevropském prostředí ukazuje řadu nových informacích o každodenním životě mnichů. Nejvíce je pojednávána oblast liturgie, jídla a pití, nástroje, osoby a činnosti. Pozornost se soustřeďuje nejen na jednotlivá slova z katalogů, ale také na jejich popisy. Vedle toho jsou představeny neznámé nebo dosud nevyužité katalogy. Pro srovnání jsou využity i katalogy z jiných cisterciáckých klášterů (Portugalsko, Španělsko, Belgie). Většina katalogů pochází z 15. století a tato disetační práce ukazuje, že tvoří součást reformních snah cisterciáků o obnovu přísných...
Počátky křesťanského mnišství
Lavický, Jan ; Halama, Ota (vedoucí práce) ; Kubín, Petr (oponent)
Mnišství je zvláštní způsob vedení života, který se prosadil ve všech světových náboženstvích. Jeho podoba se liší podle geografické, kulturní a časové situace, nicméně existuje několik aspektů, společných všem mnichům. Je to především přerušení kontaktu se svým okolím a odchod do ústraní, zřeknutí se osobního vlastnictví, dodržování celibátu a přísná askeze. V křesťanství je mnišství chápáno jako odpověď na Boží výzvu, jeho cílem je lépe následovat příklad Ježíše Krista, v čemž jiným křesťanům brání jejich světské starosti. Tato práce zkoumá křesťanské mnišství v jeho rané podobě před vznikem velkých řeholních řádů. Zvláštní pozornost je věnována osobnímu rozměru mnišství, tj. motivům, které přivedly Pouštní otce a jejich učedníky k mnišství, zvláštnostem a důrazům jejich spirituality, etiky i každodenního života. Dalším cílem práce je ukázat nadčasovost spirituality prvních mnichů, a v čem může být inspirací pro dnešního křesťana. To však není možné bez zevrubného seznámení s historickými reáliemi, což je třetí úkol této práce.
Liturgický život a navazující řádové zvyklosti sester karmelitek po roce 1989
Jungová, Michaela ; Kotas, Jan (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Tato práce se zabývá liturgickou praxí a řádovými zvyklostmi na liturgii navazujícími současných ženských bosých Karmelů v České republice. Práce je rozdělena do pěti kapitol. V prvních dvou kapitolách pojednává o historii a spiritualitě karmelského řádu a vztahu karmelitánů k liturgii v historii. Ve třetí kapitole autorka shrnuje život karmelitek v letech 1950 − 1989 (v průběhu komunismu) a dopad tohoto období na život komunit českých karmelitek v současnosti. Čtvrtá kapitola nabízí stručný přehled různých liturgických tradic, které ovlivnily vývoj karmelitánské liturgie. Ve světle tohoto předchozího průzkumu poslední kapitola analyzuje typický denní liturgický řád karmelitek a pokouší se rozlišit původ jednotlivých prvků.
Otec západního mnišství Benedikt z Nursie
Valová, Terezie ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Summary: OTEC ZÁPADNÍHO MNIŠSTVÍ BENEDIKT Z NURSIE FATHER OF THE WESTERN MONASTICISM ST. BENEDICT OF NURSIA TEREZIE VALOVÁ Tato práce se zabývá "otcem západního mnišství" Benediktem z Nursie. Úvodní část zpracovává dobu, která předcházela Benediktově a ve stručnosti ukazuje rané podněty, které vedly ke vzniku křesťanského mnišství. Základem byla asketická praxe provozována jednotlivci či skupinami mimo křesťanskou obec, která rychle pronikla v rané církvi mezi křesťany a zakotvila v rodícím se mnišství, jako důležitý aspekt monastického způsobu života. Klíčovou části práce je život Benedikta, o jehož svědectví píše v 6. století papež Řehoř Veliký ve svých Dialozích. Tato práce sepisuje zlomek legendárních Řehořových příběhů Benediktova života, které hrály rozhodující úlohu na životní cestě Benediktově a ukazují muže zbožného, pevného ve ctnostech, otevřeného lásce, oddaného Bohu a prostoupeného duchem všech spravedlivých. Závěrečná část práce se obrací k odkazu, který Benedikt po sobě zanechal a poukazuje na výjimečnost jeho spirituality, jež se odrážela i v běžných stránkách lidského života a také dnes má mnohé co říci nejen povolaným služebníkům Boha v mnišských řadách, ale i mimo ně a rovněž může sloužit jako inspirace světu světskému. Výchozí literaturou pro tuto práci byly prameny, které zpracovávají...
Architektura virtuálna
Halinár, Matej ; ArtD, Vít Halada, (oponent) ; Kristek,, Jan (vedoucí práce)
Klauzúra 2.0 Útek z väzenia architektúry Je špecifické zariadenie pre futoroptimistických ľudí, ktorí vychádzajú z filozofie posthumanizmu a transhumanizmu, akejsi verzie ich vlastnej viery v nekonečný život na sieti. Je to viera v možnosti technologickej transformácie ľudstva, ktorá umožní prekonať naše fyzické aj biologické limity. Klauzúra 2.0 je architektúrou pre pionierov – predvoj tejto transformácie – umožňujúci čo možno najdlhší a najúplnejší pobyt vo virtuálnej realite. Touto avantgardou sú mnísi 2.0. Eskapistické osobnosti samotárov digitálneho veku tu hľadajú útočisko a ich vlastnú verziu sveta v kyberpriestore. Vytvárajú si tu víziu raja, a kolonizujú (kyber)priestor bez politických dôsledkov konečnosti fyzického sveta a vyčerpateľnosti prírodných zdrojov. Žijú na hranici bytia, a túžia odhmotniť sa a splynúť so svetom, ktorému rozumejú viac. Bojujú so svojím vlastným mozgom a telom, ktoré sa odtrhnúť od sveta nedajú. Nekonečnosť virtuálneho priestoru má hranice, ktorými sú telo a zmysly. Dlhodobý pobyt v kyberpriestore sa prejavuje stratou zmyslu pre čas a priestor. Tento monastický život v klazúre 2.0 ich dokáže udržovať v kondícii, dodržovaním rituálu, fyzického výkonu chôdze, ktorý musia podstúpiť aby každý deň mohli existovať vo svojej verzii digitálneho kláštora. Týchto verzií je nekonečné množstvo a je možné medzi nimi rituálne prechádzať. Geometria klauzúry ich zároveň izoluje od seba navzájom. Klauzúra je kláštorný koncept, ktorý umožňuje ľudom hermeticky žiť, mimobežne s fyzickým svetom. Bránou do virtuálneho priestoru je „nulová architektúra“ - miestnosť, cela, kocka na pôdoryse 4x4 metre zbavená akejkoľvek vizuálnej architektonickej stránky. Poskytuje iba rovnú podlahu, ako bod odrazu pre nekonečný virtuálny svet a štyri steny a strop s odpovedajúcou hrúbkou pre dostatočné oddelenie od sveta vonkajšieho. Za touto „nulovou architektúrou“ sa otvára svet nekonečné slobody. Zdá sa, že nie skrz „architektonickú inováciu a politickú subverziu“ bude uskutočnený sen moderného architekta o architektúre ako stroji pre oslobodenie človeka, ale skrze opustenie fyzickej architektúry ako takej. Za proscéniom „nulovej architektúry“ sa otvára priestor, kde nová architektúra už nebude o „luxuse a dobrom bydle, nebude to architektúra separácie a uväznenia ale bude to konečne architektúra slobody.
Kartuziánská modlitba
Kutarňa, Andrej ; Ventura, Václav (vedoucí práce) ; Červenková, Denisa (oponent)
Andrej Kutarňa Kartuziánská modlitba Diplomová práce 2011 Anotace Tato diplomová práce s názvem "Kartuziánská modlitba" se snaží shromáždit a uspořádat soubor informací o duchovním světě kartuziánského řádu. Jejím cílem je odhalit klíčové charakteristiky života modlitby, jak jej chápali členové kartuziánského řádu v jeho rané i nedávné historii a jak jej představili ve svých dílech. V úvodě tato práce odkrývá širší kontext kartuziánské modlitby a zaměřuje se na způsob života kartuziánských mnichů a na to, co je pro tuto mnišskou tradici specifické. Současně se pokouší poukázat na některé možné zdroje inspirace v starších tradicích. Dále se pak věnuje tématům samoty a ticha, jež jsou těmi prvky, které formují kartuziánskou modlitbu do podoby jednoduchosti a střízlivosti, ve které si však udržuje jemnou rovnováhu mezi komunitním a poustevnickým životem, jakož i mezi velkým tichem a živým vnitřním dialogem. Druhá část této práce se snaží poodhalit vnitřní dynamiku modlitby a role, jež hrají ticho, liturická a osobní modlitba a meditace Písma v úsilí o dosažení sjednocení s Bohem, které je současně cílem i plodem života modlitby. Vedle toho rovněž přibližuje další plody modlitby jak pro mnicha samotného tak pro zbytek lidstva.Byť nelze mluvit o "kartuziánské spiritualitě" jako takové, zdá se, že bohatství...
Keltsko křesťanská spiritualita v období raného středověku
LEBAROVÁ, Dorotea
Tato práce se věnuje křesťanské tradici v Irsku a severozápadním Skotsku v období 5. až 12. století. Práce je rozdělena na dvě části. První je jakýmsi úvodem do historického a kulturního kontextu. V druhé části jsem použila religionistický model pana Ninina Smarta, který dělí náboženství do 7 dimenzí. Jsou to dimenze doktrinální, mytologická, rituální, sociální, etická, emocionální a umělecká. V každé z těchto dimenzí rozebírám povětšinou čtyři témata typická pro keltsko-křesťanskou tradici a na nich ilustruji jedinečnost této tradice. Ta tkví ve vysoké schopnosti inkulturace křesťanství a zároveň ve schopnosti rozvinout nové inovativní přístupy. Mezi tyto nové přístupy patří např. zavedení soukromé kající praxe, fenomén poutnictví nebo propojenost klášterního života s apoštolátem.
Klášter jako sociologické téma. Řeholní společenství z hlediska sociologie (náboženství)
Nešpor, Zdeněk
Studie popisuje a analyzuje sociologické přístupy ke klášterům a řeholnímu životu a ukazuje jejich silné i slabé stránky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   začátekpředchozí12 - 21  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.