Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  začátekpředchozí12 - 21  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Obraz Ivana IV. Hrozného ve stalinském Rusku (Historiografie, beletrie, drama)
Lhotáková, Veronika ; Picková, Dana (vedoucí práce) ; Smrž, Pavel (oponent)
Tématem diplomové práce je analýza obrazu osobnosti cara Ivana IV. Hrozného a jeho vlády ve stalinském Rusku s ohledem na jeho proměnu, ke které docházelo v duchu stranické ideologie. Interpretaci historických skutečností Ivanovy doby sleduje nejen v historiografii, ale také v umělecké produkci a snaží se postihnout, jakým způsobem byla odborná díla, romány, dramata či filmy využívána pro politickou propagandu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Obraz Elišky Rejčky v české beletrii
Burdová, Karolína ; Charvátová, Kateřina (vedoucí práce) ; Těšínská Lomičková, Radka (oponent)
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jak je vnímána postava Elišky Rejčky v beletrii. V první části se práce zabývá historickými souvztažnostmi. Ve druhé části srovnává historii s beletrií a zabývá se postavou Richenzy v rozebíraných knihách. Závěr této práce bude shrnovat všechny knihy a bude zjišťovat, zda jsou historicky kvalitní.
Reflexe postavy Jidáše Iškariotského v románu Uweho Saegera Die gehäutete Zeit
Studničková, Kateřina ; Halík, Tomáš (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
(česky) Postava Jidáše Iškariotského je jednou z vůbec nejkontroverznějších postav v křesťanství. Jidáš byl vždy synonymem hříšníka, který si nezaslouží slitování. Byl v první řadě vnímán jako zrádce Ježíše a jako takový byl odsuzován a zatracován. Jeho postava na sebe v každé době přitahovala pozornost a byla stále znovu nově komentována a interpretována. Tato práce se zabývá jednou z nejnovějších interpretací, a to románem německého spisovatele Uweho Saegera Die gehäutete Zeit: Ein Judasbericht (Čas stažený z kůže: Jidášova zpráva). Román, jenž vyšel v roce 2008, je vyprávěním pašijového příběhu očima Jidáše Iškariotského. Uwe Saeger ve svém románu reinterpretuje tento pro křesťanství zásadní příběh a ukazuje Jidášovu postavu v novém světle. Osvobozuje se od jednoduchého černobílého vidění, rozšířeného po mnoho staletí nejen v lidových vrstvách, ale i mezi mnohými teology. Saeger již nerozděluje na výlučně dobrého Ježíše a zlého Jidáše, ale jejich vzájemnou blízkost zdůrazňuje tím, že nechává na jednom místě jejich jména dokonce splynout v jedno - Jejudassus. Popisuje je jako dvojici, ve které mají oba dva svou úlohu a jsou jeden s druhým nerozlučně spojeni. Ježíš Jidáše v románu vykrmuje jako obětní zvíře. Motiv obětního beránka je zde převrácený a aplikovaný na Jidáše, který je jeho nástrojem....
Textual Identity in Selected Novels by Philip Roth: Representation, Dissimulation, Creation
Lukeš, David ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent)
Záměrem této studie je prozkoumat, jak se židovská identita odráží a rozvíjí v diskurzu tří románů židovsko-amerického spisovatele Philipa Rotha, jmenovitě v Portnoyově komplexu (Portnoy's Complaint, 1969), Americké idyle (American Pastoral, 1997) a Lidské skvrně (The Human Stain, 2000). Její teoretický rámec vychází primárně z filozofických přístupů k problému identity a zakládá se na klíčových pojmech jinakosti, performativity a etiky, jak je formulovali zejména Judith Butler, Paul Ricoeur a Emmanuel Lévinas; částečně se ovšem opírá i o sociologické studie. Práce se zabývá politickým rozměrem literárního ztvárnění identity, v jehož intencích dochází k rozkolísání ustálených definic "většiny" a "menšiny." Autor píšící o Židech v Americe s ním musí počítat, ač třeba zpočátku proti své vůli. Jinakost jako ústřední topos je nahlížena jako nepřístupná a nezredukovatelná (Lévinas), ovšem postavy, jimiž se budeme zabývat, si do ní promítají své vlastní, rozporuplně citově zabarvené představy: střídavě po ní touží a zesměšňují ji. U našich židovských hrdinů tedy postupně odhalíme jinakost bělochů (kapitola 1), černochů (kapitola 2) a dalších Židů (kapitola 3) jako zásadní body, k nimž se upíná jejich představivost, a na něž se tudíž postavy odkazují při utváření své osobnosti v kontextu židovství a...
Beletrizované cestopisné reportáže Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky v 50. letech 20. století. (dobový ohlas)
Čermák, David ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Osvaldová, Barbora (oponent)
Ambicí této bakalářské práce je podrobné zpracování ohlasu, který vyvolaly beletrizované cestopisné reportáže Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky v 50. letech 20. století. Ve snaze o zdokumentování tohoto ohlasu budu vycházet z článků a recenzí uveřejněných v dobových novinách a časopisech, zároveň se pokusím zmapovat i ohlas čtenářů, k čemuž využiji archivované osobní korespondence. Vzhledem k době, ve které díla vycházela, považuji za důležité zmínit se o tehdejší politické situaci a stručně nastínit společenské podmínky v době vzniku jednotlivých cestopisů.
Apokalyptický film - předpoklady, podoby a funkce
Novák, Michal ; Petrusek, Miloslav (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Bakalářská práce "Apokalyptický film - předpoklady, podoby a funkce" pojednává o fenoménu apokalyptického filmu jako o funkčním elementu v západní civilizaci od druhé dekády 20. století až po současnost. Zkoumá počátky apokalyptického myšlení, tj. očekávání konce světa, a zdůrazňuje jeho náboženský, filosofický i praktický dopad ve společnosti založené na židovsko-křesťanské tradici. Nastiňuje obavy současné veřejnosti související s vývojem technologií, přelidněním i kulturními střety a shrnuje současné pesimistické vize z humanitní i přírodovědné perspektivy. Dále se zaměřuje na počátky apokalyptických témat v beletrii a posléze filmu, přičemž na základě vzorku 150 nejlépe hodnocených děl předkládá navrženou typologii apokalyptických námětů. Posléze, srovnávajíc zastoupení daných typů v jednotlivých dekádách a paralelních společenských nálad a událostí, se snaží dokázat reflektující charakter apokalyptického filmu. Dále se zabývá jeho sociální funkcí a s pomocí McLuhanovy teorie médií jej zapracovává do konceptu morální paniky. Dospívá k závěru, že apokalyptický film pomáhá vybíjet potenciál příslušných morálních panik, neboť předkládá řešení případných problémů, čímž veřejnost uklidňuje, a prostřednictvím označení deviace a zobrazení základních sdílených hodnot slouží k posílení skupinové...
Handicapovaný jedinec v současné české próze pro děti a mládež
Čumpelík, Karel ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Resumé Práce se zabývá sledováním obrazu handicapovaného jedince v současné české literatuře pro děti a mládež. Postihuje tak tvorbu od 90. let 20. století. Jejím cílem je zaměřit se na vybraná reprezentativní díla různých autorů a pojmenovat způsob, jakým je do nich téma fyzického, mentálního a sociálního handicapu začleněno. Vybraná díla jsou velmi rozdílná, liší se žánrem, přístupem k handicapu a také věkem cílového čtenáře. Důvodem k této různorodosti je co nejvýstižněji zachytit spektrum možností, jakým lze daný problém uchopit. Dominantním je především literární a estetické hledisko, avšak práce postihuje také objevující se prvky výchovné, morální a etické. Zabývá se konstrukcí hlavní postavy a postav vedlejších, přičemž rozhodující je zachycení rozdílů, kdy je handicapovaným hlavní hrdina a kdy naopak na handicap nahlíží z odstupu. V této rozdílnosti pohledů hraje důležitou roli také vyprávěcí perspektiva, která svou rozdílností může vést ke zdůraznění nitra postiženého a jeho vlastní emocionality, nebo spíše ke sledování interakce handicapovaného jedince se světem a lidmi v něm. Práce dále zjišťuje, zda se objevují určitá žánrová klišé, například prvoplánový happyend nebo přílišná idealizace postav a posuzuje modelování konfliktních a krizových situací zejména s důrazem na jejich reálnost a...
Tendenční beletrie z období Protektorátu Čechy a Morava
Kolezsar, Michal ; Janáček, Pavel (vedoucí práce) ; Holý, Jiří (oponent)
Práce s výraznou heuristickou složkou se zabývá českou aktivistickou beletrií antisemitské a nacistické provenience v závěrečném období Protektorátu Čechy a Morava, jež lze vymezit roky 19421945. Tato produkce nebyla v bohemikální literární historiografii doposud příliš reflektována a práce tedy na základě pramenného výzkumu přináší identifikaci jednotlivých děl. Na základě dobových teoretických diskuzí i recenzního přijetí daných děl v oficiálním protektorátním tisku se snaží o určení základních požadavků na tzv. "nové umění" (či "umění Nové Evropy"). V rovině tematicko-motivické pak tendenční beletrii dělí do tří základních okruhů  romány s výraznou antisemitskou složkou, v nichž je kladen důraz na typizaci postav, pracovní román a "geopolitický" román, jenž vytváří fikční svět budoucí nové Evropy. Všechna tato aktivistická díla lze zařadit do tzv. "populární literatury", která měla velký počet recipientu a mohla tedy ovlivnit značnou část čtenářů.
Fiktivní jazyky
KOSOBUDOVÁ, Aneta
Bakalářská práce je zaměřena na zmapování a popsání tzv. ?fiktivních jazyků,? s nimiţ se můţeme setkat v současné beletrii, filmech a seriálech. K nejznámějším patří: elfské jazyky quenijština a sindarština J. R. R. Tolkiena, klingonština ze seriálu Star Trek, Starověký jazyk v kniţní fantasy Christophera Paoliniho, Newspeak z románu George Orwella 1984, jazyk týnů z knihy Mechanický pomeranč a nově i řeč Dothraků ze seriálu Hra o trůny.Cílem práce je komparace nejznámějších fiktivních jazyků a posouzení, zda tvůrci vytvořili plnohodnotný jazyk s vlastní gramatikou a obsáhlým lexikem, zda a do jaké míry lze jazyk uţívat v komunikaci.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   začátekpředchozí12 - 21  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.