Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  předchozí11 - 19  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 

Intrastat, legislativní, daňové a účetní souvislosti.
NOVÁČKOVÁ, Alena
Diplomová práce je zaměřena na problematiku Intrastatu. Intrastat je statistický systém, který sleduje pohyb zboží mezi členskými státy Evropské unie. Podmínkou vykazování Intrastatu je překročení tzv. asimilačního prahu při přijetí nebo odeslání zboží. Dále pak podnik musí být osobou registrovanou k platbě DPH. Cílem této statistiky je sledování pohybu zboží a kontrola splnění daňových povinností v souvislosti s DPH. Tato diplomová práce zhodnocuje dosavadní způsob vykazování Intrastatu, jeho pravidla a podmínky, dále pak předkládá návrhy na jednodušší způsob vykazování. Teoretická část obsahuje informace, které vysvětlují podrobněji, co je to vlastně Intrastat, Extrastat a Eurostat. Dále pak podmínky vykazování, údaje o tom, co je součástí výkazu Intrastat. Další část je věnována vykazování neobvyklých situací jako je například třístranný obchod. Praktická část diplomové práce je věnována konkrétnímu podniku, který má povinnost vykazovat Intrastat. Jedná se o obchodní firmu, která nakupuje různá zařízení, přístroje a měřidla za účelem dalšího prodeje. Součástí jsou jednotlivé přijaté a vydané faktury na konkrétní zboží, které je předmětem vykazování. Zde si můžeme všimnout mnoha údajů, která jsou zbytečně vykázaná nebo naopak nepřesná. Cílem této práce bylo ucelit nejdůležitější informace týkající se Intrastatu doplněné o úlohu účetnictví a daní. Předložená práce nabízí nejdůležitější informace týkající se statistického vykazování pohybu zboží v Evropské unii, na jejímž základě lze vyplňovat výkaz Intrastat; dále pak návrh na zjednodušení vykazování. Věřím, že tato práce může být přínosem pro pracovníky, kteří zpracovávají měsíční statistiky zahraničního obchodu. Přitom není důležité zda jsou tito pracovníci vykazují Intrastat poprvé nebo je to jejich běžnou pracovní náplní v zaměstnání.

Analysis of specific instruments applied in the financial management of TNC with a focus on transfer pricing
Baluchová, Daniela ; Taušer, Josef (vedoucí práce) ; Sato, Alexej (oponent) ; Baláž, Peter (oponent)
Transferové ceny (transfer pricing) hrají důležitou roli v rámci finančního řízení TNC, protože ovlivňují alokaci výnosů a nákladů mezi jednotlivými afilace umístěnými v zemích s rozdílnou mírou zdanění, úrokovými sazbami, politickým režimem a ekonomickým prostředím. V poslední době se transferové ceny spojují především ve spojitosti s daňovými strukturami TNC vytvořenými za účelem minimalizace či vyhýbání se dani, což vyvolává konflikty zájmů s vládami (správci daně) v jednotlivých zemích jejich působení. Vzhledem k významnému zastoupení nadnárodních korporací v ČR transferové ceny sjednány českými afilacemi se zahraničními spojenými osobami zásadně ovlivňují vykazování zisku těchto společností, jakož i statistických údajů zahraničního obchodu ČR i dalších položek platební bilance ČR. Hlavním cílem disertační práce je prozkoumat a přinést nové poznatky v oblasti nastavení transferových cen a jejich využití v rámci daňového plánování TNC v ČR. Tento cíl je naplňován řadou dílčích cílů, které byly formulovány ve dvou rovinách, a to z pohledu TNC působících v ČR a české daňové správy. S ohledem na komplexnost problematiky převodních cen se předmětem zkoumání staly výrobní afilace TNC v ČR. Z pohledu TNC v ČR bylo cílem disertační práce zmapovat teoretické a dosavadní empirické poznatky ohledně tvorby převodních cen a prozkoumat, jakým způsobem je možné využít transferové ceny při daňové optimalizaci a konfrontovat uvedené zjištění v podmínkách ČR. Na základě výsledků výzkumu vyplynulo, že u výrobních TNC působících v ČR jsou transferové ceny stanoveny nejčastěji prostřednictvím netržních metod. Jako podkladová báze je nejčastěji použita nákladová kalkulace navýšena o přirážku. Výzkum dále poukázal, že nejdůležitějšími faktory při nastavení převodních cen jsou interní ekonomické podmínky a kurzové riziko. Restrikce ohledně repatriace zisku a daňová optimalizace jsou vnímány respondenty jako důležité faktory, ale ne nejvýznamnější proměnné zvažovány v rámci cenotvorby. Dalším přínosem této práce je identifikace nesouladu mezi deklarovaným a skutečným rizikovým profilem zkoumaných společností. Z pohledu české daňové správy je cílem disertační práce zjistit, jakým způsobem reaguje český správce daně na aktuální výzvy v oblasti transferových cen a zhodnotit potenciální rizika v případě prokázání nesouladu transferových cen s principem tržního odstupu. Na základě zjištění v rámci výzkumu je možné konstatovat, že v návaznosti na mezinárodní iniciativu Akční plán BEPS se přístup české daňové správy k této oblasti zdanění zintenzivnil. V první řadě je možné registrovat zvýšený počet kontrol transferových cen, přičemž u poloviny respondentů dotazníkového šetření byla zahájena daňová kontrola v posledních dvou letech, tj. v době zahájení akčního plánu BEPS. Výsledky dotazníkového šetření potvrdily, že daňové kontroly byly prováděny cíleně u vybraných rizikových společností, jakými jsou společnosti uplatňující, daňové ztráty či příjemci investičních pobídek v podobě slevy na dani. Výzkum dále poukazuje na fakt, že se pozornost úředních osob při kontrole transferových cen upírá nejen na samotné ocenění, ale i zjištění ověření skutečností rozhodných pro posouzení správnosti nastavení cenotvorby. Dále bylo zjištěno, že potenciální rizika v oblasti převodních cen vyplývají jednak ze administrativně-právní, jakož i trestně-právní odpovědnosti a dotýkají se nejen samotných korporací, ale i jejich statutárních orgánů. Kromě toho, při úvahách o převodních cenách by management společnosti měl brát v úvahu nejen potenciální daňová rizika, ale i jiné povinnosti plynoucí z obchodněprávních vztahů. Jednou z nich je povinnost jednat s péčí řádného hospodáře, podle níž nese každý statutární orgán odpovědnost za prověření souladu tvorby převodních cen s tržním principem. Jinak hrozí, že nepodnikl potřebné kroky a opatření k předejití újmy společnosti. V tomto kontextu je třeba vidět nejen slepé akceptování transferových cen diktovaných ze skupiny, ale i situaci, kdy management společnosti upřednostní méně výhodnou transakci se spojenou osobou, přesto, že je dostupná výhodnější obchodní příležitost na trhu a společnost takto přichází o zisk.

Daňová kontrola v právních a účetních souvislostech
Vrbová, Lenka ; Jirásková, Simona (vedoucí práce) ; Molín, Jan (oponent)
Bakalářská práce si dává za cíl zpracovat problematiku daňové kontroly netradičně, a to spojením dvou pohledů- práva a účetnictví. Vymezuje základní pojmy, kterými jsou správa daní, správce daně, daňová kontrola. Charakterizuje daňovou kontrolu z pohledu právního, její zahájení, průběh a ukončení. Zabývá se také právy a povinnostmi daňového subjektu i správce daně, které jsou jim pro účely daňové kontroly uloženy daňovým řádem. Práce se zaměřuje na vybrané účetní oblasti, které správce daně nejčastěji prověřuje. Řazení těchto vybraných oblastí v rámci kapitoly respektuje proces transformace účetního výsledku před zdaněním na základ daně právnických osob. V závěru jsou připojeny vybrané nálezy z finančních kontrol zveřejňované Českou daňovou správou.

Právní úprava informační povinnosti obce jako složky veřejných rozpočtů
Zimandl, David ; Marková, Hana (oponent) ; Boháč, Radim (oponent)
83 6 Záv r Cílem této práce bylo popsání právní úpravy vývoje vykazování údaj a informací o hospoda ení obcí a jejich p edch dc místních a m stských národních výbor , a kontroly tohoto hospoda ení. Za po átek popisu tohoto vývoje byl zvolen za átek 70. let a tento výb r je také v úvodu zd vodn n. Pro je výkaznictví pro obce, nad azené rozpo ty, vládu a její hospodá skou politiku d ležité, je detailn popsáno ve druhé kapitole zabývající se teoretickými aspekty výkaznictví a jeho významem pro plánování, ízení a hodnocení hospoda ení dle rozpo tu. Rovn ž jsou zde uvedeny cíle, kam by m l správný systém efektivního výkaznictví sm ovat, jaké údaje by m l poskytovat a které funkce by m l zašti ovat. Podobné charakteristiky i když ve stru n jší form , jsou v základním p ehledu uvedeny i pro kontrolu hospoda ení obcí. Informa ní povinnost obcí a na ni navazující kontrola je podrobn ji popsána ve t etí ásti, která je rozd lena z hlediska vývoje do t ech období. Na po átku každé této etapy stála významná politická a spole enská zm na, která m la dopad na celkové fungování státního aparátu a ekonomiky, a už se jednalo o zm nu státního uspo ádání na konci 60. let i zm nu politického systému v roce 1989 nebo o reformu ve ejné správy v roce 2000. Z pohledu, kterému se v nuji ve své práci, se jedná o zm ny v oblasti: ...

Dopady korupce a fiskálních úniků na vybraná odvětví ekonomiky
Rodonaia, Elizbar ; Šrédl, Karel (vedoucí práce) ; Kopecká, Lenka (oponent)
Korupční jednání je jedním z nejznámějších a současně nejzávažnějších problémů současného světa. Cílem zpracování dizertace je vytvořit aktuální charakteristiku korupce a fiskálních úniků, jak z teoretického, tak i praktického hlediska, specifikovat jejich projevy u ekonomik Česka a Gruzie v podmínkách současné globalizace, jakož i vyjádřit dopady korupce a fiskálních úniků na vybraná odvětví ekonomiky. Mezinárodní organizace Transparency International srovnává korupci v jednotlivých zemích na základě hodnot Indexu vnímání korupce (Corruption Perception Index; CPI), jenž měří stupeň vnímání korupce ze subjektivního hlediska. Index každoročně zachycuje aktuální pohled na korupci ve veřejném sektoru a průzkumy použité k jeho sestavování obsahují otázky související se zneužíváním pravomocí veřejných činitelů k získání osobních výhod. Česká republika získala 51 bodů a nachází se na 53. místě v jejím žebříčku, hned za ní se na 54. pozici umístilo Slovensko s 50 body. Toto umístění vyjadřuje dosud značně nedobrou situaci ve státní správě, špatné fungování politických stran a nedostatečnou protikorupční politiku státu. Ze shromážděných dat a jejich časových řad byl vyvozen závěr o vysoké korelaci a vzájemném vztahu ukazatele míry korupce CPI a HDP na obyvatele v PPP. Přestože mezi nejméně zkorumpované země světa se v roce 2014 řadí rozvinuté ekonomiky jako Dánsko, Nový Zéland a Finsko, méně vyspělá Gruzie se dokázala umístit na 50. místě před Českou republikou i Slovenskem. Je to dáno tím, že s nástupem vlád prezidenta Saakashviliho a premiéra Ivanishviliho došlo k výrazné reformě státní správy včetně bezpečnostních složek. To svědčí o skutečnosti, že rozvinutost ekonomiky není zdaleka hlavním faktorem pro eliminaci vzniku korupce a fiskálních úniků v určité zemi. Snížení rozsahu daňových úniků a odchodů firem do daňových rájů má umožnit elektronická evidence tržeb a změny v systému zadávání veřejných zakázek. Mělo by být řešeno zprůhlednění rozhodování o přidělování veřejných zakázek a prováděna důsledná kontrola čerpání veřejných prostředků. K eliminaci malé (bagatelní) korupce by nepochybně přispělo omezení rozsahu vlivu úředníků ve veřejné službě. Více než o úplné odstranění korupce usilují v současnosti státy o její snižování či eliminaci jejích dopadů.

Současná rodinná politika z pohledu mladých rodin
BARTUŠKOVÁ, Michaela
Bakalářská práce se zabývá pohledem mladých lidí na současnou rodinnou politiku. Nejprve v teoretické části práce charakterizuje pojem rodina, její dělení, funkce a kladení důrazu na její důležitost ve společnosti. Poté práce popisuje samotnou sociální politiku České republiky a popisuje její nástroje, se kterými pracuje. Následně je práce zaměřena na samotnou rodinnou politiku, kde je popsán její historický vývoj, koncepce, kterou Česká republika používá, a institucionální zajištění. Další součástí této práce je již samotný popis podpory rodin. Jedná se o nástroje přímé a nepřímé. Velká část práce se poté zaměřuje na finanční podporu rodin, která je spojena s péčí o nezaopatřené dítě. Jsou zde tedy vyjmenované dávky, které je možno takovýmto rodinám poskytovat. Nedílnou součástí práce je poté i popis služeb péče o dítě. Jedná se o jesle, mateřskou a základní školu. Poslední, čím se teoretická část práce zabývá, je možnosti rodičů, kteří se chtějí po rodičovské dovolené vrátit zpět do zaměstnání. Praktická část je poté rozdělena do čtyř okruhů. Jedná se o finanční nástroje rodinné politiky, nepřímé nástroje rodinné politiky, podporu rodičů na trhu práce a služby péče o dítě. V rámci výzkumného šetření byly stanoveny dva cíle. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jak mladé rodiny, které pečují o nezaopatřené dítě, hodnotí současnou rodinnou politiku ČR. Dalším cílem bylo zjistit, jaká konkrétní opatření by z pohledu mladých rodin napomohla řešit problémy spojené s péčí o děti. Byly stanoveny dvě výzkumné otázky: 1. Považují mladé rodiny současnou rodinnou politiku za dobře nastavenou? 2. Jaká konkrétní opatření by rodiny na rodinné politice změnily? V Praktické části byla použita metoda kvalitativního výzkumného šetření, které bylo prováděno formou dotazování na základě polostrukturovaných rozhovorů. Výběrový soubor tvořilo 10 komunikačních partnerů. Při vyhodnocování rozhovorů byla použita metoda trsů. Z kvalitativního výzkumného šetřené je zřejmé, že dotazované rodiny nejsou s nastavením rodinné politiky spokojeny. Největším problémem je podle komunikačních hlavně nastavení výše sociálních dávek, které jsou podle nich malé a nedokáží pokrýt náklady na péči o dítě. Hlavní změnou by tedy v tomto případě mělo být zvýšení částek finanční podpory. Co se týče slev na dani, od rodin byly hodnoceny velice dobře. Pro rodiny tyto slevy znamenají hlavně jistou úsporu a tím možnost disponovat s více finančními prostředky. V případě návratu rodičů na trh práce, by nejvíce napomohla větší kontrola zaměstnavatelů, což odpověděli komunikační partneři, kteří v práci nemohou čerpat žádné výhody spojené s péčí o dítě. V poslední části bakalářské práce jsem se zabývala službami péče o dítě. Co se týče jeslí, nebyly využity ani jedním z mých komunikačních partnerů. Důvodem bylo to, že rodiče nechtějí své děti v takto nízkém věku svěřovat do péče jiných osob. Při výběru mateřské a základní školy je zajímá hlavně vzdálenost od bydliště, což byla nejčastější odpověď. Na základě informací získaných během zpracování bakalářské práce byl vytvořen informační materiál, který může sloužit rodinám, které nejsou dostatečně zajištěny a potřebují tedy pomoc státu. Zároveň může tato bakalářská práce sloužit jako zpětná vazba pro osoby, které se zabývají tvorbou rodinné politiky.

Účetnictví podnikatelů
Semecký, Václav ; Zahradníčková, Marie (vedoucí práce) ; Horáček, Tomáš (oponent)
5. kapitola - Závěr 91 5. Závěr Moje prvotní zkoumání vedlo k otázce, zda by mělo být účetnictví upraveno právem. A pokud ano, jakým? Historickým vývojem bylo dospěno k úpravě účetnictví veřejným právem. Povinné vedení účetnictví a jeho nezávislá kontrola je důležitou prevencí před jedním z důvodů hospodářské nestability. V současnosti je patrný trend zintenzivnění nezávislé kontroly účetnictví auditory. Zkoumáním docházím k závěru, že de lege ferenda by mělo být účetnictví upravováno veřejným právem. Právní úprava účetnictví se nachází v komunitárním právu, zákonech, vyhláškách a podzákonných předpisech. Podzákonná úprava se nachází v 7 prováděcích vyhláškách (podle druhu osoby vedoucí účetnictví) a tzv. Českých účetních standardech (rovněž samostatný soubor standardů podle druhu osob vedoucích účetnictví). Účetnictví vyžaduje velice detailní a odbornou úpravu, podzákonná úprava je určitě na místě. Je otázkou, jestli je nutné tolik prováděcích vyhlášek, resp. jestli je nutná tolik různorodá úprava pro různé účetní jednotky. Domnívám se, že nikoliv. Je pravdou, že účetní jednotky jsou v ČR velmi různorodé a vyžadují určitá specifická ustanovení, ale pokud se české účetnictví posune od pravidel blíže k principům, jako to např. dělají mezinárodní účetní standardy, je jednotnější a přehlednější právní úprava...

Kontrolní systémy ve finančním právu
Veselá, Lenka ; Marková, Hana (vedoucí práce) ; Boháč, Radim (oponent) ; Papoušková, Zdenka (oponent)
KONTROLNÍ SYSTÉMY VE FINANČNÍM PRÁVU RESUMÉ JUDr. et Mgr. Lenka Veselá Předkládaná práce se zabývá tématem kontrolních systémů, a to se zaměřením na oblast finančního práva. Téma této práce bylo zvoleno s ohledem na aktuální situaci ve společnosti, s přihlédnutím k celosvětové ekonomické krizi. Kontrola je nedílnou součástí každého dobře fungujícího státu, proto je nutné na toto stále pamatovat, kontrolou se zabývat, kontrolu dále specifikovat, kontrolu provádět, tedy kontrolovat. Kontrola je stále se dynamicky rozvíjející téma, které je stále aktuální a nenalezneme snad oblast v lidském životě, kde by jí nebylo potřeba. Jelikož se uplatňuje v širokém spektru oblastí, pro tuto práci byla vybrána pouze výseč práva a to s bližším zaměřením na oblast finančního práva. Finanční kontrola, tak jak je předkládána v této práci, je širokým vymezením pro postupy kontrolních orgánů v rámci jednotlivých pododvětví finančního práva. Lze ji tedy vymezit jako finanční kontrolu ve veřejné správě, dále jako daňovou kontrolu, kontrolu celní, kontrolu v oblasti devizového hospodářství, finanční kontrola se také uplatňuje v rámci oblasti měnového práva, poplatkového práva, bankovního práva apod. Ve všech jednotlivých pododvětvích finančního práva lze určitý systém finanční kontroly vysledovat. Z tohoto důvodu byl vybrán pohled...

Dotační kontrola správce daně
Nováková, Lucie ; Krbová, Jana (vedoucí práce) ; Musil, Martin (oponent)
Předmětem diplomové práce je problematika kontroly dotací vykonávané finančními úřady. Práce pojednává obecně o dotacích, jejich klasifikaci, zdrojích, poskytování, evidenci, kontrole, a o porušení rozpočtové kázně. Současně popisuje proces dotační kontroly a správu odvodů za porušení rozpočtové kázně. Praktická část je zaměřena na dotační kontrolu Finančního úřadu v Českém Krumlově v letech 2001 -- 2006, analýzu jejích výsledků, zhodnocení efektivnosti dotačních kontrol a popis úskalí provázející správu dotací, včetně uvedení konkrétních příkladů nedostatků a nejasností při použití dotace. Závažným nedostatkem jsou nekvalitní podmínky dotací a proto je provedena komparace podmínek dotací vybraných poskytovatelů v rámci programů reprodukce majetku. Její výsledky byly podkladem návrhu obecných podmínek dotací.