Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vztah mezi patologickým nakupováním a materialismem u nelékařských zdravotnických pracovníků: korelační dotazníkové šetření
Pousková, Eliška ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondráčková, Petra (oponent)
Východiska: Tématem této diplomové práce je oniomanie neboli patologické nakupování a to, jak je ovlivňována materialistickou hodnotovou orientací jedince. Patologickým nakupováním je označována nezvladatelná touha něco koupit, objednat, touha nějakou věc vlastnit. Materialismus je pro potřeby této práce chápán jako přesvědčení, že získávání hmotných statků je ústředním životním cílem, hlavním ukazatelem úspěchu a klíčem ke štěstí. Materialismus je na základě výzkumů považován za významný prediktor oniomanie. Cíle a metologie: Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo popsat vztah mezi patologickým nakupováním a materialismem. Dále byla zjišťována prevalence k patologickému nakupování v rámci výzkumného souboru, který tvořil výhradně nelékařský zdravotnický personál a prevalence z hlediska věku a výše příjmů. Výzkum se věnoval i okolnostem a důsledkům patologického nakupování. Tohoto korelačního výzkumu, založeném na datech získaných z dotazníkového šetření, se účastnilo 853 respondentů. Hlavní výsledky: Korelační analýzou bylo zjištěno, že se stoupající mírou materialismu jsou tendence k nutkavému nakupování vyšší. Ve zkoumaném vzorku bylo identifikováno 55 patologických nakupujících, což činí 6,45 % z celkového počtu respondentů. Z výsledků vyplynulo, že věk ani výše příjmů nemá na tendence k...
Závislostní chování ve vztahu k moderním technologiím a internetu u dětí v raném školním věku
Prokešová, Miroslava ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondráčková, Petra (oponent)
Východiska: Tato práce se zabývá závislostním chováním ve vztahu k moderním technologiím u dětí v raném školním věku. Moderní technologie jsou součástí života čím dál mladších dětí, ale není úplně známo, jaký vliv má používání těchto technologií na vývoj dítěte, jeho kognitivní nebo sociální schopnosti. Cíle: Hlavním cílem výzkumu bylo zmapování závislostního chování na moderních technologiích u dětí v raném školním věku. V návaznosti na to, jaké vzorce užívání moderních technologií děti vykazují, jaký názor na používání moderních technologií dětmi má rodič a dítě samotné, a jaký je v těchto dvou názorech rozdíl. Cílem výzkumu bylo i popsat, jaká pravidla či omezení rodiče stanovují v rámci používáním moderních technologií jejich dětmi. Výzkumný soubor: Soubor tvořilo 8 rodičů dětí v raném školním věku i děti samotné. Od každého rodiče jedno dítě ve věku 6-9 let. Výběr byl proveden metodou prostého záměrného (účelového) výběru. Metody: Výzkumná část práce byla provedena kvalitativní formou. Hlavní využitou metodou byl polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory byly nahrány na diktafon a transkripcí převedeny do textové formy. Data byla dále analyzována metodou kódování. Výsledky: Děti v raném školním věku používají nejčastěji mobilní telefon, televizi a počítač ke sledování pořadů, videí a hraní her....
Partnerské vztahy mladých dospělých mužů s poruchou hraní internetových her
Váhalová, Martina ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondráčková, Petra (oponent)
Východiska: Porucha hraní internetových her je nová diagnóza, kterou zná svět méně než deset let. Roste počet provedených studií, které se zaměřují nejen na poruchu obecně, ale také na její dopady na život závislých hráčů. Laická i odborná veřejnost debatuje o možných dopadech nelátkových závislostí na sociální vztahy. Cíl výzkumu: Výzkum se zaměřuje na vnímání partnerských vztahů hráči splňujících kritéria pro poruchu hraní internetových her. Zkoumá subjektivní hodnocení dopadů poruchy na partnerské vztahy samotnými hráči. Soubor a výběrové metody: Výzkumný soubor vznikl kombinací prostého účelového výběru s kritérii a metody sněhové koule. Jako kritéria pro zařazení do souboru byly využity dvě škály - diagnostická kritéria poruchy hraní internetových her dle DSM-V. a Zkrácená verze dotazníku herní závislosti, mužské pohlaví a věk 20-35 let. Výběrový soubor je tvořen 9 muži splňujícími kritéria. Metody práce s daty: Data byla získána polostrukturovaným rozhovorem prostřednictvím online videohovoru nebo chatu. Po transkripci a systematizaci bylo použito otevřené kódování. K analýze dat byla využita kombinace interpretativně-fenomenologické a narativní analýzy. Data jsou prezentována kazuistikami, jejich rozbory a rozbory tématických kategorií. Výsledky: Závislí hráči popisují různé dopady své hry...
Analýza biografických příběhu dívek z DÚ se zaměřením na závislostní chování
Blajko, Julia ; Matoušek, Petr (vedoucí práce) ; Šejvl, Jaroslav (oponent)
Východiska: Užívání návykových látek mladistvými je stále aktuální téma. Této problematice byla věnována spousta prací a výzkumů, ale přesto existuje mnoho otázek, které je potřeba zodpovědět. Cíl práce: Analyzovat vyprávění dívek z diagnostického ústavu, zkoumati roli tématu drog v životních příbězích, rozebrat léčbu a pobyt v diagnostickém ústavu a také mimo něj. Zaměřit se na reflexi, která má klíčovou roli v celé práci. Popsat schopnost náhledu na sebe sama u uvedených respondentek. Položit si otázku, zda jsou dívky po tak negativních zkušenostech schopny si vzít ponaučení ze svých chyb, učinit závěry a řídit se jimi i v budoucnosti. Metody: Pomocí polostrukturovaných rozhovorů popsat životní příběhy dívek od nejranějších vzpomínek až do současnosti. Konkrétní rozhovor je vhodným nástrojem k docílení autentičnosti ve vyprávění respondentek. Výsledky: Po zpracování rozhovorů byl zjištěn ve všech příbězích vliv konkrétních opakujících se patologických faktorů, které se podílely na vzniku závislosti u klientek diagnostického ústavu. Nejčastějšími faktory byly nefunkční či absentující rodinné zázemí, patologické prostředí, ve kterém dívky vyrůstaly a dospívaly, neustálá přítomnost návykových látek v jejich životech. Dívky měly závislé rodiče či blízké osoby. Získána data byla seskupená do čtyř...
Analýza biografických příběhu dívek z DÚ se zaměřením na závislostní chování
Blajko, Julia ; Matoušek, Petr (vedoucí práce) ; Šejvl, Jaroslav (oponent)
Absrtakt Východiska: Téma užívání návykových látek mladistvými je aktuální již dlouho. Této problematice byla věnovaná spousta prací a výzkumů, ale přesto existuje mnoho otázek, které je potřeba zodpovědět. Výzkumné otázky této práce: 1) Byly dívky v souvislosti s užíváním návykových látek vystaveny fyzickému a psychickému násilí? 2) Byla -li dívkám poskytnutá odborná adiktologická péče? 3)Byly dívky léčeny na psychiatrických odděleních a v jiných neadiktologických zařízeních? 4) Jsou -li dívky z diagnostického ústavu schopny reflexe tématu závislosti a náhledu na něj? Cíl práce: analýza vyprávění dívek z diagnostického ústavu, zkoumání role tématu drog v životních příbězích, rozbor léčby a pobytu v DÚ a také mimo diagnostický ústav. Klíčovou roli celé práce hraje reflexe, schopnost náhledu na sebe u uvedených respondentek. Otázka, zda jsou dívky po tak negativních zkušenostech schopny si vzít ze svých chyb ponaučení, učinit závěry a řídit se jimi i v budoucnosti. Metody: pomocí polostrukturovaných rozhovorů popsat životní příběhy dívek od nejranějších vzpomínek až do nedávné doby. Konkrétně rozhovor je vhodným nástrojem k docílení autentičnosti ve vyprávění respondentek. Výsledky: Získána data byla seskupená do 4 kategorií Rodinné zázemí, Prostředí, Návykové látky a Reflexe. Kategorie byly detailně popsány...
Možné projevy závislostního chování v důsledku sociální sítě Instagram
Karová, Anna ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na možný vznik závislostního chování v důsledku používání Instagramu. Počet uživatelů této sociální sítě neustále stoupá a věková hranice, kdy děti poprvé přichází do kontaktu s touto platformou se neustále snižuje. Zahraniční odborníci se velmi zasazují o to, aby byla tato závislost zapsána mezi duševní onemocnění v MKN 10. V Čechách se setkáváme spíše s polemizujícími názory na toto onemocnění. Chybí totiž jakýkoliv rozsáhlý výzkum, který by potvrzoval skutečnost, že se opravdu jedná o závislost, která má vliv na život uživatelů sociálních sítí. Cílem této diplomové práce je tedy prokázat, nebo naopak vyvrátit to, že tato sociální síť skutečně může u svých uživatelů vyvolávat závislost. V teoretické části se nejprve pojednává o vzniku závislostního chování, o podstatě behaviorální závislosti, jaké faktory mohou závislost ovlivňovat a jakým způsobem může mít tato závislost vliv na kvalitu života daného jedince. Výzkum je zaměřen na žáky staršího školního věku a adolescenty. Jelikož jsou sociální sítě tak rozmanité a různorodé, diagnostické interview je blíže specifikováno pouze na závislostní chování způsobené sítí Instagram. Výsledky výzkumného šetření prokázaly u pěti dotazovaných přítomnost všech šesti symptomů, které jsou nutné pro stanovení diagnózy...
Závislostní chování na internetu u dětí umístěných v dětském domově
Cermanová, Kamila ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Barták, Miroslav (oponent)
Východiska: Doposud nebyl v ČR proveden výzkum mezi dětmi z dětských domovů, který by mapoval jejich vztah k návykovým látkám a možné riziko vzniku závislosti na internetu, i když tyto děti jsou ohroženou skupinou, na kterou se zaměřuje spousta státních institucí a pomáhajících profesí. Cíl: Cílem bylo zjistit prevalenci závislostního chování na internetu u dětí v dětském domově, zmapovat, jaký časový charakter závislostního chování vykazují a které aplikace na internetu navštěvují nejčastěji. Získaná data byla srovnána se získanými daty z ESPAD 2015 a Národního výzkumu užívání návykových látek 2016. Získaná data byla využita k analýze, jak moc se děti, kterým byla nařízena ústavní výchova, liší v užívání návykových látek, internetu a dalších komunikačních technologií od dětí, které žijí v rodinném prostředí. Metodika: Získaná dotazníková data byla podrobena popisným statistickým metodám. Výsledky jednotlivých dotazníkových otázek byly číselně vyjádřeny, následně graficky prezentovány a okomentovány vzhledem k teoretickým východiskům. Jednotlivá data jsou určena jako východiska pro potvrzení, či vyvrácení stanovených výzkumných hypotéz a zodpovězení výzkumných otázek. Výzkum se zaměřuje na děti v dětských domovech, které odpovídaly na otázky v dotazníku, který byl vytvořen z otázek studie ESPAD...
Role moderních technologií a internetu u dětí v předškolním věku: rizika jejich používání z pohledu rodičů
Rokosová, Kateřina ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šťastná, Lenka (oponent)
Východiska: Moderní technologie a internet používá stále rostoucí počet dětí v předškolním věku, avšak nejsou známy důsledky tohoto chování na vývoj jedince. Cíle: Hlavním cílem výzkumu je zmapovat problematiku používání moderních technologií a internetu u dětí v předškolním věku a zaměřit se na problémové, závislostní chování a rizika v souvislosti s těmito technologiemi na základě výpovědí rodičů. Metody: Data byla získána formou kvalitativního výzkumu s využitím polostrukturovaného rozhovoru s rodiči dětí v předškolním věku. Celkem bylo realizováno 8 rozhovorů, které byly přepsány do podoby textu a dále upraveny s použitím metod kódování a kategorizace. Výsledky: Ve srovnání s ostatními technologiemi, děti v předškolním věku tráví nejvíce času sledováním televize a videí na YouTube. Tablet vlastní více než polovina dětí. Problémové či závislostní chování vzniká častěji při používání tabletu a mobilního zařízení než u jiných technologií. Rodiče podceňují rizika používání moderních technologií a internetu. Pravidla, která pro ně stanovují, vychází pouze z vlastního přesvědčení, jsou často nedostačující a vedou k nežádoucímu chování dětí. Závěr a doporučení: V oblasti rizik používání moderních technologií a internetu dětmi v předškolním věku je nutné pokračovat v dalším výzkumu. Rodiče by měli...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 37 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.