|
Infotainment a jeho projevy ve výzkumech veřejného mínění
Stará, Šárka ; Jungová, Eliška (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Bakalářská práce "Infotainment a jeho projevy ve výzkumech veřejného mínění" se snaží odpovědět na otázku, zda a jak se v prezentaci výsledků výzkumů veřejného mínění v českých celostátních denících projevuje infotainment, tedy jev, jehož podstatou je zprostředkovávat informace zábavnou formou, což pak ovlivňuje i informaci samotnou a její působení na příjemce. V teoretické části se práce opírá o vysvětlení pojmů veřejnost, veřejné mínění a výzkum veřejného mínění ne jedné straně a infotainment na straně druhé. Následně obě tyto části propojuje, když se snaží pojmenovat, jak se infotainment může projevovat v publikování výzkumů veřejného mínění. Uvádí dále standardy, jež by měly být při zveřejňování výsledků výzkumů mínění dodržovány. Na základě těchto standardů a několika dalších kategorií, kterými jsou například množství publikovaných výzkumů mínění, forma jejich prezentace či jejich témata, pak analyzuje výsledky výzkumů veřejného mínění otištěné v denících Hospodářské noviny a Mf Dnes v období od září do listopadu 2008 a dokazuje, zda a jak se v této oblasti projevuje infotainment. Okrajově si všímá také anket zveřejněných v těchto periodikách ve stejném období. Dochází ke zjištění, že zatímco Hospodářské noviny způsobu prezentování výsledků výzkumů nevěnují přílišnou pozornost, Mf Dnes nejen...
|
| |
|
Srovnání vybraných technik sběru dat kvantitativního výzkumu
Utler, Richard ; Tahal, Radek (vedoucí práce) ; Forst, Václav (oponent)
V rámci této práce jsou analyzovány rozdíly plynoucí z použití rozdílných metod sběru dat, konkrétně telefonního a osobního dotazování. Zjištění vycházejí z volebního modelu společnosti TNS Aisa realizovaném při příležitosti voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2013. Cílem práce je určit, zda zvolená metoda sběru dat ovlivňuje výsledky odhadovaných volebních preferencí, určit v jakých sociodemografických kategoriích se tak děje a zda mají rozdíly v získaných datech souvislost s ideovou orientaci politických stran. Závislost výsledků na metodě sběru dat je hodnocena testem nezávislosti chí-kvadrát. Dále je prostřednictvím osobních rozhovorů s výzkumníky určeno, v jaké fázi výzkumného procesu může dojít ke zkreslení dat a jaké jsou jeho možné příčiny. Přínosem práce je zjištění, že zvolená metoda sběru ovlivňuje zjištěné preference u voličů ve věku 30 až 44 let, vysokoškolsky vzdělaných a voličů žijících v Praze. V těchto skupinách je osobním dotazováním výrazně preferována levicová strana ČSSD a telefonním dotazováním pravicová TOP 09. Samotný sběr dat byl vyhodnocen nejrizikovější fází výzkumného procesu, ve které může dojít k případnému zkreslení. Zatímco přesnost osobního dotazování závisí velkou měrou na osobě tazatele, zdroje zkreslení telefonického dotazování plynou více z podstaty užití telefonu jako takového.
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
Výběrová zjišťování on-line
Dvornáková, Táňa ; Pecáková, Iva (vedoucí práce) ; Průša, Milan (oponent)
Diplomová práce se zabývá moderními způsoby provádění výběrových šetření. Využití rozvoje výpočetní techniky a rozvoj internetu přispívá k efektivnějšímu zabezpečení výběrových šetření pomocí webových aplikací. Po stručném naznačení historie výzkumů veřejného mínění je uveden přehled hlavních českých a zahraničních výzkumných organizací zabývajících se stanovováním pravidel výzkumů. Práce pokračuje popisem klasických metod sběru dat na nějž navazuje popis moderních způsobů sběru dat. Hlavní pozornost je věnována metodě on-line výběrového šetření. Je uveden popis metody, možnosti realizace, klady a zápory a využití on-line dotazníkového šetření. Poslední část práce je zaměřena na aplikaci on-line dotazníkového šetření. Kvalita metody je posouzena na základě sociologického výzkumu.
|
|
Srovnání přístupů statistických výzkumů trhu
Havelka, Milan ; Vrabec, Michal (vedoucí práce) ; Průša, Milan (oponent)
Práce je zaměřena na výzkum trhu rychlo-obrátkového zboží denní spotřeby. Snaží se porovnat dva přístupy k problematice marketingového výzkumu, z pohledu výzkumu maloobchodníků a výzkumu osob, nebo také výzkumu veřejného mínění. Práce je rozdělena do jednotlivých částí, jak každý obdobný výzkum postupuje. V každém oddíle se snažím přiblížit jednotlivá specifika každého výzkumu, snažím se najít společné a odlišné vlastnosti obou výzkumů. Celá studie spočívá v pochopení přístupu k výzkumu obou firem. Jak výzkum postupuje, kde jsou jeho silné a slabé stránky. Záměrem je nalezení společného obou výzkumů. Při pochopení obou přístupů je možnost vytvoření nové báze výzkumu, který vychází z obou přístupů. Také má vymezit využití obou druhů výzkumů v reálném životě firem.
|