|
Projektová výuka v současném pojetí vyučování němčiny jako cizího jazyka
Hrůzová, Veronika ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent)
Diplomová práce se zabývá projektovou metodou v kontextu dalších soudobých metod. V teoretické části se tato práce zabývá tím, jak je německý jazyk popsán v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, a opírá se o teoretické poznatky projektové metody. Práce se dále orientuje na přípravu projektu, vlastní realizaci, prezentaci a jeho evaluaci. Hlavním cílem praktické části je vypracování návrhu projektu v německém jazyce, který je následně realizován na základní škole. Na základě vyhodnocení dotazníků také praktická část srovnává v několika aspektech názor žáků na běžnou a projektovou výuku a zaměřuje se rovněž na motivační aspekt, který projektová výuka přináší. Klíčová slova projekt, projektová výuka, výuková metoda, vyučování německého jazyka, spolupráce žáků, základní škola
|
|
Řešení badatelských úloh žáky 1. stupně základní školy
VLČKOVÁ, Karolína
Diplomová práce zkoumá schopnost žáků řešit badatelsky orientované úlohy v přírodovědě s ohledem na originalitu řešení a aplikaci teoretických poznatků. Dále se práce zabývá zjištěním, které typy úloh žáci řeší úspěšněji a jaký způsob řešení úlohy preferují. V praktické části práce jsou obsaženy čtyři pracovní listy s badatelsky orientovanými úlohami, které byly pro tento účel vytvořeny a předloženy žákům základních škol. Dále jsou zde shrnuty výsledky žákovských řešení těchto úloh, které jsou v závěru práce diskutovány.
|
|
Využití literární výchovy v pedagogice volného času
PĚNIČKOVÁ, Dominika
Práce se zabývá možnostmi využití uměleckého literárního textu v rámci pedagogiky volného času především při práci s žáky 1. stupně ZŠ. Teoretická část práce se věnuje klíčovým pojmům zkoumané problematiky, mezi které patří zejména literární výchova, literární text, výběr textu a literární výchova ve volném čase. Tato část práce také představuje vhodné metodické postupy při práci s literárním textem ve školním prostředí, ale i při volnočasových aktivitách se zaměřením na získání estetických prožitků a rozvoj klíčových kompetencí žáků. Praktická část práce obsahuje charakteristiku vybraných klasických i aktivizujících výukových metod, jejichž praktické využití představuje na konkrétních ukázkách literatury pro děti a mládež. Součástí této části práce je také antologie literárních děl, které může pedagog volného času použít v rámci své praxe.
|
|
Používané výukové metody v hodinách občanské výchovy na ZŠ a základů společenských věd na SŠ
MIKŠOVÁ, Radka
Diplomová práce "Používané výukové metody v hodinách občanské výchovy na ZŠ a základů společenských věd na SŠ" je koncipována do dvou částí. Teoretická část pojednává o problematice výukových metod včetně jejich klasifikace. Praktická část vychází z dotazníkového šetření, které je doplněno metodou rozhovoru. Cílem této práce je zmapovat, které vyučovací metody jsou používány v hodinách občanské výchovy na ZŠ a základů společenských věd na SŠ.
|
|
Tandemová metoda při výuce češtiny jako cizího jazyka
Tůmová, Markéta ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá tandemovou metodou při výuce češtiny jako cizího jazyka. Jedná se o učení jazyků ve dvojici nebo v malé skupince studentů s různými mateřskými jazyky. Práce sestává z teoretické a empirické části. V teoretické části popisujeme společenská, didaktická a lingvodidaktická východiska metody a blíže metodu charakterizujeme. Shrnutí příkladů úspěšné aplikace metody v zahraničí a v České republice poukazuje na potenciální možnosti dalšího využití metody u nás. Pro účely výzkumu jsme organizovali výuku s tandemovou metodou, pro sběr dat bylo využito dotazníkové šetření. Na základě získaných dat nalézáme hlavní přínosy a limity metody. Pro zájemce z řad lektorů i studentů formulujeme lingvodidaktická doporučení pro aplikaci metody ve výuce a navrhujeme konkrétní oblasti využití metody v praxi. Klíčová slova Cizí jazyk čeština, výuková metoda, učení se v tandemu, skupinová práce, přeshraniční spolupráce.
|
|
Využití aktivizujícícíh výukových metod při výuce výchovy ke zdraví
Malinová, Kamila ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
NÁZEV: Využití aktivizujících výukových metod ve výuce výchovy ke zdraví AUTOR: Bc. Kamila Malinová, DiS. KATEDRA: Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Eva Marádová, CSc. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá využitím aktivizujících výukových metod při výuce výchovy ke zdraví. V teoretické části vymezuje pojem výuková metoda, poukazuje na funkce výukových metod ve výuce, předkládá klasifikaci metod jednotlivých autorů, blíže se zaměřuje na metody aktivizující, které nejprve představí z pohledu historie a poté poukáže na jejich výhody a nevýhody, přínos ve výuce a v neposlední řadě na srovnání aktivizujících metod s metodami klasickými. Detailněji se zaměřuje na jednotlivé aktivizující výukové metody. Závěr teoretické části je věnován začlenění výchovy ke zdraví do rámcového vzdělávacího programu pro základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Cílem praktické části je zjistit limitující a motivující faktory pro učitele v užívání aktivizujících výukových metod při výuce výchovy ke zdraví na druhém stupni pražských základních škol. K ověření tohoto cíle je využito kvalitativní metody rozhovoru a následného dotazníkového šetření. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že motivujícím faktorem pro učitele je především kladná odezva žáků při vedení hodiny s využitím aktivizujících metod. Limitujícím...
|
|
Porovnání efektivity výuky za pomoci počítače vs. 3D modelů
Andělová, Denisa ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Jáč, Martin (oponent)
V současné době zájem žáků o přírodní vědy neustále klesá, ačkoli je tato oblast vzdělání v praktickém životě velmi důležitá (medicína, životní prostředí, atd.) a na trhu práce velmi žádaná. Molekulární biologie, učivo o DNA a přenosu genetické informace je pro žáky abstraktní a těžko představitelné téma, které je i pro učitele náročné na vysvětlení. Existuje mnoho možností, jak tuto učební látku vyučovat. Velmi populární jsou badatelsky orientovaná výuka nebo praktická výuka v laboratořích. Každá škola však nemá k dispozici vlastní laboratoř, aby žáci mohli laborovat, badatelsky orientovaná výuka je časově náročnější na přípravu a ne každé téma je vhodné takto učit. Další možností je využít k vizualizaci "neviditelných" molekul a procesů počítačový software a animace nebo 3D fyzického modelu či si vlastní model dané molekuly vyrobit. Ve své diplomové práci jsem zkoumala vliv použití počítačů a animací ve výuce v porovnání s použitím 3D fyzického modelu DNA a výroby vlastního modelu DNA na znalosti žáků. Dalšími faktory, které mně zajímaly, byly pohlaví a zaměření žáků a jejich případný vliv na znalosti. Výzkum jsme prováděla v pěti třídách na třech pražských gymnáziích a zúčastnili se ho žáci třetího ročníku šestiletého studia, přírodovědný seminář sedmého ročníku osmi- letého studia a žáci...
|
|
Myšlení učitelů základních škol o dramatické výchově
Zdráhalová, Lucie ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá myšlením učitelů základních škol o dramatické výchově. Cílem této závěrečné práce je zjistit, jakým způsobem tito učitelé přemýšlejí o dramatické výchově, jejích cílech, prostředcích a formativním vlivu, respektive co pro ně dramatická výchova znamená (zda je to jen předmět, který jim byl vnucen či k němu mají zvláštní vztah), jakými činnostmi se během ní se žáky zabývají a jaké prostředky k tomu používají. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy: drama, výchova, dramatická výchovy - její cíle, principy, metody a techniky. Informace k teorii jsou čerpány z dostupné literatury jak české, tak zahraniční. V praktické části je popisován realizovaný výzkum: hledání respondentů, výsledky a interpretace. Prostřednictvím dotazníku byly osloveny tři skupiny: učitelé, kteří učí předmět dramatická výchova, učitelé, kteří využívají metod a technik dramatické výchovy a ředitelé škol, kteří rozhodují o zařazení výchovy do výuky. Klíčová slova Myšlení, učitel, základní škola, předmět, drama, výuková metoda, technika, dramatická výchova, princip, cíl, forma.
|
|
Superlearning
Nováková, Petra ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Gruber, Jan (oponent)
Tato odborná práce je věnována tématu superlearningu. Jejími hlavními cíli jsou přehledné a smysluplné ucelení dosavadního vědění v dané oblasti a zprostředkování informací o možnostech využití tzv. pravohemisferických didaktických metod a systémů ve výuce cizích jazyků v České republice. Práce je složena ze čtyř hlavních kapitol. Superlearning bývá velice často zařazován mezi didaktické metody, jimž je věnována první kapitola. Jedná se však o netradiční didaktický systém, což je řečeno a vysvětleno v kapitole druhé. Jejími součástmi jsou taktéž osvětlení vztahu se sugestopedií a popis jejich společných principů. Předposlední kapitola pojednává o fázích skupinové superlearningové výuky, superlearningu jakožto způsobu samostudia a metodě pro výuku cizích jazyků s názvem DME, v níž jsou využívány účinné prvky superlearningu. Tématem čtvrté kapitoly je využití tzv. pravohemisferických didaktických metod a systémů ve výuce cizích jazyků v české praxi. Klíčová slova: superlearning, sugestopedie, didaktická metoda, didaktický systém, vyučování, učení, vzdělávání
|
|
Aktivizující metody v hudební výchově na ZUŠ
KUBÍKOVÁ, Petra
Diplomová práce se zabývá tématem aktivizujících metod v hudební výchově na základní umělecké škole. Teoretická část práce se věnuje popisu a problematice aktivizujících metod a dále se zaměřuje na metody vhodné pro výuku hudebních oborů na základní umělecké škole v hodinách kolektivní a individuální výuky. Praktická část se pak zabývá účelností využití aktivizujících metod s důrazem na podporu tvořivosti a koordinace při hodinách hudební výchovy. V diplomové práci byla využívána metoda dotazníku v různých variantách a metoda pozorování. Cílem celé práce bylo popsat aktivizující výukové metody a následně se zaměřit na takové, které jsou vhodné při výuce hudebních oborů na základní umělecké škole v hodinách hromadné a individuální výuky. Cílem praktické části bylo zjistit, zda jsou výukové metody využívány při výuce na základní umělecké škole a jak je hodnotí a přijímají samotní učitelé a žáci ve výuce.
|