Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Didaktické zpracování tématu struktura společnosti v rámci občanského a společenskovědního základu na středních školách
Havlíková, Nikola ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Lánský, Ondřej (oponent)
Tématem této diplomové práce je struktura společnosti a její didaktické zpracování. Několik prvních kapitol se věnuje českým kurikulárním dokumentům a třem vybraným zahraničním kurikulům (Anglie, Nového Zélandu a Austrálie) a podává analýzu toho, jak tyto dokumenty pojímají téma struktura společnosti. Výsledky analýzy jsou následně vzájemně porovnávány. Další část práce se věnuje doporučení Rady Evropské unie k rozvoji klíčových kompetencí u studentů. Tyto kompetence jsou poté komparovány s pojetím kompetencí v českém kurikulu. Jedna kapitola se také zabývá učebnicemi pro střední školy a jejich pojetím tématu struktura společnosti. Dále navazuje kapitola o českých sociologických výzkumech, které se tímto tématem zabývaly, a jsou představeny jejich výsledky. Poslední část práce obsahuje didaktické podněty k výuce o struktuře společnosti na středních školách. Nejprve jsou vysvětleny principy pedagogického konstruktivismu a poté představeny dvě aktivity, které vychází z výsledků analýz kurikulárních dokumentů a výsledků sociologických výzkumů. Z analýz vyplynulo, že zahraniční kurikula se mnohem více než naše soustředí na aktuální stav společnosti a vysvětlují, k čemu konkrétně osvojení teoretických pojmů má vést, co se studenti naučí, jaké získají dovednosti a k čemu jim to bude užitečné do budoucího...
Dycky Most aneb mediální reprezentace sociálních tříd v seriálu Most!
Burdová, Karolína ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Štoll, Martin (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá mediální reprezentací sociálních tříd a nerovností v úspěšném českém seriálu Most!. Zaměřuje se především na problematiku tříd v české společnosti a na aspekty konstrukce každodenní reality skrze seriál. Identifikuje také tvůrci užité stereotypy, které mají potenciální vliv na formování názorů a postojů diváka. Práce vznikla na základě kvalitativní analýzy obsahu seriálu za pomoci multimodální analýzy, která se zaměřuje na jazykovou i vizuální komunikaci postav. Pro doplnění metody byl do analýzy přidán také prvek typu, který poskytuje porovnání postav se sociálními typy v české společnosti. Analýza práce byla inspirována také projektem Rozděleni svobodou, který v roce 2019 strukturoval společnost do několika tříd. Na tento výzkum a třídní rozdělení práce navazuje a aplikuje jej na zkoumaný seriál Most!. Tato diplomová práce tedy identifikuje jednotlivé sociální třídy, způsob, jakým jsou reprezentovány a jak tato reprezentace skrze stereotypy formuje realitu. Díky zahrnutí elementu typu do analýzy vznikl soubor společností uznávaných a typických charakteristik řadících se k jednotlivým sociálním třídám, čímž došlo k propojení seriálového a žitého světa.
Social Class in E.M. Forster's Howards End and in Zadie Smith's On Beauty
Lacková, Štěpánka ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Tato bakalářská práce porovnává přístupy k vyobrazení společenské třídy v knihách Rodinné sídlo E.M. Forstera a O kráse Zadie Smith. Teoretická část práce představí koncept společenské třídy a jeho zobrazení v eduardovské literatuře a v současné britské literatuře a také v dílech daných autorů. Vzhledem k patrnému propojení daných knih, bude v teoretická části vysvětlen pojem intertextuality a jeho funkce v literatuře. Praktická část se věnuje interpretaci knihy O kráse jako pastiš na knihu Rodinné sídlo, ale primárně se zabývá analýzou daných knih z hlediska jejich chápání společenské třídy, především pak rozdílů mezi střední třídou a dělnickou třídou. Klíčová slova Rodinné sídlo, O kráse, E.M. Forster, Zadie Smith, společenská třída, střední třída, dělnická třída, intertextualita
Utváření studentské identity vysokoškolských studentů, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělání
Škanderová, Taťána ; Machovcová, Kateřina (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tím, jak se utváří studentská identita vysokoškolských studentů, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělání. Cílem je zjistit, jakým způsobem reflektují své minulé a aktuální zkušenosti za účelem porozumět významům, jež připisují subjektivně důležitým rozhodnutím a zlomovým okamžikům souvisejícím s jejich vysokoškolským studiem, a zachytit procesy, jež hrají klíčovou roli v utváření jejich identity, se zaměřením na vliv podpory a zájmu rodiny. V teoretické části práce je představen koncept sociální třídy v psychologii a základní teorie sociální reprodukce a mobility ve vzdělávání. Dále jsou charakterizována specifika českého vzdělávacího systému, přičemž se zvláště zaměřuji na terciární vzdělávání, hodnoty předávané rodinou a školou a vysokoškolské studenty první generace. V neposlední řadě se věnuji identitě, jejímu vymezení z hlediska mainstreamové a sociálně konstruktivistické psychologie a jejímu utváření v období vynořující se dospělosti a v průběhu tranzice na vysokou školu. V empirické části byly ke sběru dat využity polostrukturované rozhovory. Získaná data jsou kvalitativně zpracována v interpretativní tradici prostřednictvím tematické analýzy. Zkoumaný vzorek sestává z šesti vysokoškolských studentů první generace (ve věkovém rozpětí 18-30 let, v...
Kriminologické a sociální aspekty juvenilní delikvence
KOLMAN, Martin
Cílem předkládané bakalářské práce s názvem Kriminologické a sociální aspekty juvenilní delikvence je zmapovat výskyt kriminálního chování mladistvých v okrese Jindřichův Hradec v závislosti na sociální třídě rodinného prostředí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část nejprve vymezuje kriminologické aspekty juvenilní delikvence a dále se zabývá etiologií juvenilní delikvence. Praktická část práce je založena na výzkumu. V rámci kvantitativního výzkumu byla použita statistická metoda. Jako technika sběru dat byla zvolena analýza dokumentů. Zkoumaný vzorek představují mladiství (15-18 let), kteří jsou zaznamenaní v evidenci kurátorů pro děti a mládež v okrese Jindřichův Hradec. Na základě výzkumu je vypracován přehled kriminální činnosti mladistvých v letech 2011 2016 v okrese Jindřichův Hradec. V rámci výzkumu byly stanoveny hypotézy: H1: Předpokládám, že v rodinách, ve kterých panují nepříznivé ekonomicko-sociální poměry, dochází k častějšímu výskytu delikventního chování mladistvých. H1a: Předpokládám, že v rodinách, ve kterých panují nepříznivé ekonomicko-sociální poměry, dochází k častějšímu výskytu majetkového delikventního chování mladistvých. Zvolené hypotézy byly potvrzeny. Výzkumem bylo zjištěno, že u mladistvých ze sociálně slabších tříd dochází k častějšímu výskytu delikvence a kriminality. Zároveň u těchto mladistvých docházelo nejčastěji k majetkovým přestupkům a trestným činům.
K problematice sociolingvistiky
KŘÍBALOVÁ, Adéla
Tématem bakalářské práce je problematika sociolingvistiky. První část práce se zabývá prostým vymezením pojmů souvisejících s tímto tématem jako hraniční lingvistickou disciplínou. Tato část také krátce popíše jiné obory, které se sociolingvistikou souvisí. Další kapitola se věnuje historii. Popisuje, jak se tato disciplína postupně vyvíjela v zahraničí a jak se v pozdějších letech dostávala i do naší země. Následuje teoretické rozdělení a popis předmětů studia v této oblasti. V práci je zahrnuta i část popisující metody zkoumání prvků sociolingvistiky, jejich využitelnost v praxi a také techniky analýzy získaného výzkumného materiálu. V druhé části práce je krátký anonymní dotazník zkoumající jednu z dílčích částí této disciplíny. Výsledné poznatky jsou řádně zpracovány do grafů či tabulek.
Voice of a Woman in Three Versions of Pygmalion: Sociolinguistic Analysis
Trojanová, Šárka ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
Tato diplomová práce je sociolingvistickou analýzou jazyka žen v divadelní hře, muzikálu a filmu. V teoretické části se uvádí odborná literatura a dále se podle současných výzkumů dopodrobna popisuje vliv genderu, sociální třídy a identity na jazyk. Tyto koncepty jsou diskutovány z lingvistického i sociologického hlediska. Cílem praktické části je analýza ženského jazyka ve hře Pygmalion, jejíž autorem je George Bernard Shaw, a jeho dvou verzí, to znamená muzikálu My Fair Lady a filmu Pretty Woman. Ve středu zájmu stojí změna hlavních postav, které se stávají představitelkami vyšší sociální třídy. Tato změna je diskutována z diachronního úhlu pohledu a je sledována z hlediska jazyka, především výslovnosti, slovní zásoby, gramatiky a stylu, ale také z hlediska identity a sociální třídy.
Komparace sitkomů Roseanne a Helena s přihlédnutím k teoriím o sociálních třídách a životním stylu
Martínková, Tereza ; Baslarová, Iva (vedoucí práce) ; Vochocová, Lenka (oponent)
Bakalářská práce Komparace sitkomů Roseanne a Helena s přihlédnutím k teoriím o sociálních třídách a životním stylu se zabývá, jak je z názvu patrné, porovnáním dvou sitkomů. Práce se zaměřuje na veškeré aspekty sitkomů. Počínaje názvem a konče popisem postav, prostředí a děje. Snahou je odpovědět na otázku, zda se tyto dva sitkomy od sebe liší, či nikoliv, a pokud ano, jakým způsobem. Spolu s tímto je zde rozebírána sociální stratifikace rodin prezentovaných v sitkomu. Je tak učiněno především na základě Bourdieuho teorie o čtyřech druzích kapitálu. V neposlední řadě je zde upozorněno na souvislost životního stylu a příslušnosti k určité sociální třídě. Výzkumná část vychází z kvalitativního výzkumu, respektive z obsahové analýzy s kvalitativním přístupem. Výzkum je založen na sledování několika epizod zmíněných sitkomů. Následná analýza, komparace, vychází z podrobných poznámek pořízených při sledování epizod. V práci se také nachází vymezení pojmu sitkom spolu se stručným přehledem unikátních sitkomů z produkce Spojených států amerických a z Velké Británie. A také přehled všech sitkomů a seriálů, které za ně lze považovat, v České republice.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.