Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  předchozí11 - 15  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Čtení krajiny očima žáků základní školy
Urbanová, Michaela ; Měkota, Tomáš (vedoucí práce) ; Kučera, Zdeněk (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá geografickou dovedností čtení krajiny vztaženou na žáky základních škol. Zaměřuje se na definování krajiny, její typologii a způsoby čtení krajiny. Výzkum probíhal formou pozorování 20 žáků na stanovené trase a vyhodnocením pracovních listů. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem žáci vnímají krajinu, jak ovlivňují osobní faktory jejich pozorování a především byl cíl přispět k hlubšímu pochopení této dovednosti. Z výzkumu vyplývá, že žáci nemají se čtením krajiny mnoho zkušeností a v určitých znalostech a dovednostech mají nedostatky. Toto vyhodnocení je užitečné jak pro samotné žáky, tak pro učitele a mělo by dát impuls k tomu, se tímto tématem více zabývat. Klíčová slova: krajina, čtení krajiny, žáci základní školy
Didaktická doporučení pro výuku problematiky HIV/AIDS na základní škole
Matějíčková, Kristýna ; Hanušová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl stanovit didaktická doporučení pro výuku problematiky HIV/AIDS na základní škole a tím poskytnout oporu efektivní výuce tohoto tématu. Předkládá informace o zkoumané problematice a prostřednictvím kvantitativního anonymního dotazníkového šetření mezi žáky osmého ročníku tří vybraných základních škol zjišťuje, jaké jsou jejich znalosti a postoje k tématu HIV/AIDS. Na základě výsledků provedeného pre- testového výzkumu prezentuje návrh vyučovací jednotky, která je následně realizována v cílové skupině. Prostřednictvím post-testového šetření je posléze ověřováno, nakolik je navržená vyučovací jednotka efektivní, a do jaké míry přispívá ke zvýšení znalosti respondentů. Realizace učební jednotky zvýšila znalosti respondentů o 37,5% (z původních 54,2% správných odpovědí na znalostní otázky na 91,7%) a lze ji tedy považovat za efektivní. Hlavními tématy učební jednotky byly diagnostika HIV pozitivity, otázka léčitelnosti HIV/AIDS, vývoj epidemiologické situace, rozdíl mezi pojmy HIV a AIDS a způsoby přenosu HIV viru. Přínosem této práce je popis učební jednotky zaměřené na téma HIV/AIDS včetně metodických pokynů pro učitele a pracovního materiálu pro žáky. Učební jednotku mohou realizovat učitelé výchovy ke zdraví, občanské výchovy či přírodopisu v rámci své...
Znají žáci základních a středních škol význam nově přejatých anglicismů?
Jindřichová, Jana ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá výzkumem porozumění anglicismům nově přejatých do českého jazyka u žáků základní školy a studentů nižšího gymnázia. Za nově přejaté považujeme ty, které jsou uvedeny ve slovnících neologismů, případně ještě do slovníků zařazeny nebyly. V teoretické části jsou popsány způsoby obohacování slovní zásoby, především přejímáním z cizích jazyků. Hlavní výzkumnou metodou bylo dotazníkové šetření, které proběhlo v měsíci dubnu roku 2014 mezi žáky 6. a 9 . tříd jedné pražské základní školy a odpovídajících ročníků opavského gymnázia. Výsledky, prezentované v praktické části, byly vztaženy k pohlaví a věku respondentů a také k typu navštěvované školy. Větší množství úspěšných odpovědí jsme zaznamenali v uzavřených otázkách testujících pasivní znalost anglicismů než v úloze s otevřenými otázkami testujícími aktivní znalost anglicismů. Při srovnávání odpovědí dle pohlaví jsme zaznamenali vyšší úspěšnost dívek, případně byly výsledky vyrovnané. Nejvýraznější rozdíly přineslo srovnání respondentů dle věku. Starší žáci dosáhli na všech otázkách podstatně vyšší úspěšnosti než mladší žáci Rozdíly jsme zaznamenali i ve výsledcích žáků základní školy a studentů gymnázia. Gymnazisté vykázali vyšší úspěšnost téměř na všech otázkách. Jako nepodstatná se ukázala doba převzetí daného výrazu...
Úloha dětské sestry ve školním stravování
MÁGROVÁ, Milena
Postoje ke stravování a výživové zvyklosti se formují od raného dětství, pod vlivem životního stylu rodiny společně a postupně s působením školy a společenství, ve kterém dítě vyrůstá. Zdravý životní styl by měl systematicky oslovovat všechny děti v průběhu celé školní docházky přiměřené jejich věku a potřebám. Komplexní propojení teoretického a praktického působení na žáky při výuce ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, Výchovy ke zdraví s možností propojení se školní jídelnou. Pokud bude snažení školních jídelen podpořeno působením učitelů, kteří vhodně využijí forem a metod výuky, aby zpřístupnili svým žákům nejen odborný pohled na problematiku výživy, ale oslovili žáky natolik, aby byli ochotni korigovat své dosavadní návyky z rodinného prostředí a dále je měnit ve prospěch svého zdraví. Pak budeme na dobré cestě společné spolupráce všech zúčastněných - rodičů, zdravotníků, učitelů a školních jídelen vedoucí ke společnému cíli a to je ZDRAVÍ. Cílem diplomové práce bylo zhodnotit úlohu dětské sestry ve školním prostředí, konkrétně školním stravování. Výzkumné šetření mělo analyzovat stravovací normy pro žáky ZŠ a zjistit zkušenosti a spokojenost rodičů se školním stravováním a zmapovat postoje dětí na nižším a vyšším stupni ke stravování ve školní jídelně. V diplomové práci bylo použito kvantitativní a kvalitativní výzkumné šetření. Sběr dat probíhal prostřednictvím dotazníkového šetření určené rodičům a dětem od 3. až do 9. třídy a Focus group dětí 1. a 2. třídy ZŠ v Jindřichově Hradci. Dotazníky byly zpracovány a statisticky vyhodnoceny programem SPSS. Využili jsme Pearsonova chi kvadrát testu, dvou-výběrového t -testu pro výstupy grafů a tabulek. Focus group bylo provedeno ve třídách a ve školní jídelně mezi dětmi během přestávky a oběda za přítomnosti učitele a zástupkyně ředitele školy. Výzkumný soubor byl tvořen rodiči dětí navštěvující ZŠ v Jindřichově Hradci a žáky 1. až 9. třídy téže školy. Školní stravování, které je velmi diskutovaným tématem jak odbornou, tak laickou veřejností v celé České republice a naše výsledky výzkumného šetření jsou zřejmě výjimkou. analýzy stravovacích norem vyplynulo, že spolupodílení se rodičů na vytváření jídelníčku se mohou podílet jen částečně, protože se i částečně spolupodílejí na financování školního oběda. Z pozorování dětí 1. a 2 třídy jsme zjistili, že děti v tomto období jsou ovlivňovány sociálním prostředím, ve kterém se během dne vyskytují. Přebírají zvyklosti, dovednosti, ale i zlozvyky od rodičů, učitelů a vzorů a jsou v tomto věku snadno ovlivnitelní, proto je nezbytné začít včas s výchovou ke zdraví a prevencí. Zjistili jsme, že děti byli téměř všechna se školním stravováním spokojeny. Další skupinou se stali žáci 3. až 9 třídy, kteří se vyjadřovali a hodnotili stravu ve školní jídelně, kde jak podle celorepublikových výzkumů se náš vzorek od ostatních lišil. Spokojenost dětí se školním stravováním se výrazně nelišila, jak jsme předpokládali, dle věku dětí na nižším a vyšším stupni ZŠ. Výzkumné šetření spokojenosti rodičů dětí se školním stravováním ukázalo, že rodiče dětí na nižším stupni jsou spokojenější, než rodiče dětí na vyšším stupni a spokojenost rodičů se liší. Výzkum poukazuje na propojení školního a zdravotnického systému, kde by v této komunitě měla místo právě dětská sestra, která ve školní zdravotní službě fungovala až do privatizace primární zdravotní péče a jinde v zahraničí úspěšně působí dodnes. Je nezbytné, aby komunitní sestry péči realizovaly, vedly, koordinovaly, a aby jejich péče byla ve všech oblastech vnímána jako legitimní a zásadní. Výsledky výzkumného šetření byly předem vyžádány zástupkyní ředitele školy v Jindřichově Hradci pro případnou korekci stravování dětí ve školní jídelně a dále mohou být prezentovány na seminářích nebo konferencích, které jsou zaměřené na výživu a na zdravý životní styl dětí.
Informovanost žáků na vybraných základních školách v Českých Budějovicích o poskytování laické první pomoci
KUČEROVÁ, Olga
Diplomová práce je věnována problematice poskytování laické první pomoci. Znalosti základů první pomoci by měl mít každý člověk, jelikož povinnost poskytnout první pomoc vychází v České republice ze zákona. S výukou je tedy nutné začít co nejdříve, již u dětí školního věku. Ve své práci se zaměřuji na vědomosti žáků 8. tříd základních škol v Českých Budějovicích v první pomoci. Následující práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje základní informace z oblasti první pomoci. Novinky a změny, které přinesla celosvětová směrnice v resuscitaci Guidelines 2005. Dále jednotlivé choroby u kterých je uveden stručný popis, příčina vzniku, a také postup první pomoci. Poslední dvě kapitoly zahrnují činnost Červeného kříže a výuku první pomoci na školách. Praktická část zkoumá postoj žáků k poskytování první pomoci a jejich znalosti. V této části byly stanoveny následující 2 cíle a hypotézy. Prvním cílem je zjistit zájem dětí základních škol o proškolení v poskytování první pomoci. Dalším cílem je provést monitoring znalostí a dovedností žáků základních škol v poskytování první pomoci před a po provedení odborné instruktáže. Hypotéza č. 1 předpokládá, že žáci základních škol mají zájem o získání informací týkajících se poskytování první pomoci. Druhá hypotéza zjišťuje, zda se po provedení instruktáže o poskytování první pomoci u žáků základních škol zlepšila jejich informovanost. Ke zpracování práce byl použit kvantitativní výzkum. Pro žáky byla zajištěna i odborná instruktáž v poskytování první pomoci, kterou prováděl pracovník Červeného kříže z Českých Budějovic. Na základě pre a post testu bylo provedeno dotazníkové šetření, kdy žáci odpovídali písemně na otázky ve 2 dotaznících. První dotazník obsahoval 19 a druhý 21 otázek. Celkem bylo rozdáno 122 dotazníků. Cíle práce byly splněny a po vyhodnocení dotazníků se obě moje hypotézy potvrdily. Výzkum prokázal zájem žáků o tuto problematiku a lepší vědomosti po provedení instruktáže. V rámci zlepšení znalostí o první pomoci u žáků by bylo jistě přínosné klást větší důraz na výuku první pomoci na školách.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   předchozí11 - 15  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.