Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 205 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zvyšování tepelných, elektrických a mechanických vlastnosti bezpečnostních brzd
Zermegh, Tomáš ; Krejčí, Petr (oponent) ; Ondrůšek, Čestmír (vedoucí práce)
Táto práca sa zaoberá podrobným rozborom elektromechanických bŕzd, používaných v krízových situáciách pre zastavenie elektrických motorov. Vplyv okolitého prostredia, zlý návrh materiálov, alebo konštrukčných parametrov môžu významným vplyvom negatívne obmedzovať správanie brzdy. V práci je predložených viacero prístupov, ako predísť týmto obmedzeniam, zmenšiť dobu reakcie a dosiahnuť kvalitnejšie výsledky. Priložené programy je možné využiť k inovácii, poprípade novému návrhu brzdy podľa vstupných požiadaviek.
Výzkum texturovaných kluzných ložisek pro automobilové motory
Svoboda, Martin ; Hartl, Martin (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je popis vlivu textur povrchu radiálních kluzných ložisek s polymerním povlakem na tření a rozvoj poškození s využitím experimentálních testů. Byly provedeny testy opotřebení a tření reálných ložisek s různou geometrií textur a materiálem povrchu. Bylo zjištěno zhoršení opotřebení texturovaného hliníkového kluzného povrchu ložiska a neutrální nebo pozitivní účinky na opotřebení texturovaného ložiska s polymerním povlakem. Důvodem zlepšení je dobrá odolnost proti vysokým tlakům polymerního povlaku a zachování rozměrů textur během celého chodu ložiska. Testem tření bylo prokázáno zlepšení třecích vlastností texturovaných povrchů při nedostatečném množství maziva v kontaktu. Zároveň byl prokázán pozitivní vliv na tribologické vlastnosti redukcí bočního výtoku maziva.
Maziva vhodná pro tažení nerezavějící oceli
Mück, Jonáš ; Staněk, Vojtěch (oponent) ; Lidmila, Zdeněk (vedoucí práce)
Záměrem této práce je experimentální vyhodnocení vhodnosti různých maziv pro hluboké tažení korozivzdorné oceli 1.4404. Metoda testování je založena na modelu tření v místě přidržovače a tažné hrany, kterému odpovídá konstrukce zkušebního přípravku. Porovnáním výstupní závislosti tažné síly na dráze s referenčním výsledkem byla následně určena vhodnost jednotlivých maziv pro tuto aplikaci. Ze vzorků dodaných různými výrobci byl naměřen nejlepší výsledek u oleje AT Kalorex 650 S vyráběného firmou AT Oil, který patří do skupiny ekologicky závadných maziv. Na základě experimentu lze tedy říci, že obsah chlóru v mazivech výrazně zvyšuje jejich mazací schopnosti za vysokých tlaků. Také byla navržena úprava geometrie přípravku, která předpokládá eliminaci některých nežádoucích poruch doprovázejících experiment.
Využití rapid prototypingu pro výrobu třecích těles
Pečenka, Tomáš ; Škaroupka, David (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je podat přehled o využitelnosti aditivních technologií pro výrobu třecích těles. První část je věnována souhrnu aditivních metod a používaných druhů materiálů. V druhé části práce se nachází aplikace této technologie pro výrobu těles plnících tribologickou funkci. Poslední část se věnuje výzkumu v oblasti tribologie součástí vyrobených aditivní technologií.
Snižování třecích ztrát kontaktních dvojic
Novotný, Marek ; Raffai, Peter (oponent) ; Maršálek, Ondřej (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou mechanické účinnosti kontaktních dvojic v aplikaci na klikový mechanismus spalovacího motoru. Úvodní část pojednává o účinnosti spalovacího motoru jako celku, dále pak popisuje oblasti, kde primárně dochází k mechanickým ztrátám. Další kapitoly popisují mechanismus vzniku třecích ztrát, hlavní faktory ovlivňující jejich výši a nejmodernější způsoby zvyšování mechanické účinnosti. V závěrečné části jsou uvedeny základní výpočetní vztahy popisující velikost mechanických ztrát. Práce má za úkol seznámit čtenáře s významností mechanické účinnosti v oblasti spalovacích motorů.
Hodnocení maziv pro tváření
Svobodová, Hana ; Podaný, Kamil (oponent) ; Lidmila, Zdeněk (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je experimentální zkoušení a vyhodnocení vhodnosti maziv pro tažení korozivzdorné chrom – niklové austenitické oceli X5CrNi18-10 a porovnání výsledků získaných z práce [51]. Zkoušení probíhalo pomocí modelování tření mezi tažnou hranou a přidržovačem, které odpovídá reálnému výrobnímu procesu ve společnosti ACO Industries. V úvodní části práce je přiblížen proces hlubokého tažení, následně je popsána tribologie a vliv tření. Detailněji jsou popsány jednotlivé typy a vlastnosti maziv. Stěžejní část práce se zabývá zkoušením maziv, následně jsou tyto výsledky popsány a vyhodnoceny.
Ztráty ve valivých ložiscích
Šedo, Matej ; Novotný, Pavel (oponent) ; Drápal, Lubomír (vedoucí práce)
Predmetom tejto diplomovej práce je analýza trecích strát vo valivých ložiskách, spolu s navrhnutím a implementáciou modelu pre ich výpočet. Práca je rozdelená na šesť kapitol. Na začiatku je uvedený prehľad jednotlivých typov valivých ložísk a ich mazanie. Je popísaný princíp elastohydrodynamického mazania a deje, ktoré nastávajú v mazive. Zvyšná časť sa už venuje treniu v ložisku, jeho pôvodu a stanoveniu. Sú ukázané používané výpočtové modely trecích strát valivých ložísk a navrhnutý vlastný výpočtový model. Ten je aplikovaný na ložiská zvolenej konštrukcie a výsledky trecích strát sú porovnané s existujúcimi modelmi.
Metody zlepšování vlastností třecích povrchů
Fojtík, Jakub ; Černý, Michal (oponent) ; Šamánek, Otakar (vedoucí práce)
Bakalářská práce popisuje různé metody úprav povrchů, používaných ke zlepšení jejich tribologických vlastností. Tribologické procesy mohou mít mnoho podob v závislosti na struktuře, geometrii, materiálových vlastnostech, vzájemném relativním pohybu a zatížení součástí daných soustav. Snahou je minimalizovat opotřebení a tření. U strojních součástí je lze kontrolovat zlepšením struktury, geometrie a zvýšením tvrdosti za pomocí metod povlakování, chemicko-tepelných zpracování a texturování. Tyto metody se využívají také za účelem opravy již degradovaných třecích povrchů anebo úpravy pro vytvoření vhodných podmínek pro mazaní. Obsahem práce je také úvod do mikro/nanotribologie a tribologických procesů v mikro/nano měřítku.
Konstrukce experimentálního zařízení pro studium mazání okolků kolejových vozidel
Nepovím, Radovan ; Dzimko, Marián (oponent) ; Hartl, Martin (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem a praktickou realizací experimentálního zařízení pro studium mazání okolků kolejových vozidel. Experimentální zařízení, v modelové situaci 1:1, využívá ke studiu chování maziva v kontaktu okolek – kolejnice optickou interferometrii. Jedná se o inovativní přístup, který nebyl doposud pro tyto experimenty využit. Cílem budoucího měření na zařízení je stanovení minimální dávky ekologického maziva v kontaktu kolejnice – okolek za variantních podmínek, kdy nedojde k prolomení mazacího filmu. Zařízení umožňuje měřit opotřebení reálné kolejnice. Práce obsahuje přehled zařízení pro studium mazání okolků kolejových vozidel, charakteristiku kontaktu okolek – kolejnice, popis vlivu mazání na opotřebení a akustickou emisi a detailní popis experimentálního zařízení.
The Effect of Synovial Fluid Constituents on Friction and Lubrication of Articular Cartilage
Čípek, Pavel ; Dr. Prashant K. Sharma (oponent) ; Muňoz, Anna Neus Igual (oponent) ; Vrbka, Martin (vedoucí práce)
The present PhD thesis deals with the lubricating mechanism within a model of synovial joint. The aim of this thesis is to describe the effect of individual components of synovial fluid on lubricating film formation in the model of synovial joint; for this purpose, the experimental analysis of friction coefficient and observation of adsorbed lubricating film using the fluorescence microscopy were performed. The special self-designed reciprocating tribometer allowing for simultaneous friction measurement and contact observation was designed. The tribometer was calibrated and verified using a commercial tribometer. Furthermore, the methodology of experiments was developed including a design of evaluation procedure. In order to process the visualization record, the software based on the image segmentation was developed. The last part of the thesis introduces a novel methodological approach together with a new self designed tribometer enabling to assess the role of components contained in the model synovial fluid in relation to the formation of lubricating film based on in situ observation of the contact area and simultaneous frictional measurement. The thesis presents original results extending the knowledge in the natural synovial joint biotribology towards the further development of effective treatment for patients with diseased joints.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 205 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.