|
Traumatické důsledky interakce chodec tramvaj a specifika v případě chodce -dítěte
Belková, Natália ; Jelen, Karel (vedoucí práce) ; Tlapáková, Eva (oponent)
Název: Traumatické důsledky interakce chodec tramvaj a specifika v případě chodce - dítěte Cíle: Cílem práce je na základě dostupných literárních zrojů v souladu s výběrovými kritérii analyzovat ze zdravotního pohledu problematiku dopravních nehod chodec - tramvaj. Speciální pozornost je věnována problematice nehod dětí v dopravním provozu. Práce je součástí grantu ANALÝZA NEHODOVÝCH DĚJŮ CHODEC TRAMVAJ. Práce si klade za cíl vyhodnotit výskyt, typ a charakter zranění při střetu chodce s tramvají. Metody: Diplomová práce je zpracována formou literární rešerše. Vzhledem k šíři interdisciplinárnímu charakteru problematiky byly literární zdroje práce vyhledávané v databázích NCBI, Sciencedirect, Springerlink, Researchgate, PubMed. První část práce obsahuje teoretický úvod do problematiky tramvajové dopravy a vymezení základních pojmů, úrazy jednotlivých části pohybového systému a mechanismy úrazu z hlediska biomechaniky. Druhá část práce má deskriptivně - analytickou povahu a obsahuje analýzu jednotlivých studií, které se zabývají zdravotním hlediskem při nehodě chodce / dítěte v souvislosti s tramvají. Výsledky: Po ukončení rešerše vyhovovalo výběrovým kritériím 64 studií. Jako způsobilé pro zařazení do výzkumu bylo vybraných a podrobně rozebraných 6 studií, které analyzovaly charakter, výskyt,...
|
|
Analýza chování řidiče při řešení situací spojených s přecházením chodců přes vozovku
Maxera, Pavel ; Kolíbal, Zdeněk (oponent) ; Rábek, Vlastimil (oponent) ; Kledus, Robert (vedoucí práce)
Dizertační práce se zabývá analýzou chování řidiče při řešení situací, spojených s přecházením chodců přes vozovku, a to po různě stavebně řešených přechodech pro chodce za různých podmínek. Práce prohlubuje poznání o vlivu lidského faktoru na vznik dopravní nehody vozidla s chodcem a doplňuje tak poznatky pro potřeby analýzy dopravních nehod, zejména při řešení předstřetové fáze a při řešení možností zabránění střetu účastníky nehody. V práci je podrobně pojednáno o chování řidiče a různých modelech chování, pozornost je věnována také zrakovému vnímání, procesu zpracování informací, jednání řidiče a reakční době. V rámci řešení této dizertační práce byly navrženy a realizovány vhodné typy experimentů, kdy na základě provedených měření byla nalezena metoda zpracování a vyhodnocení dat o chování řidičů a současně byl získán významnější soubor dat pro podrobnou analýzu chování řidičů při různých jízdních situacích. Posuzované veličiny o chování řidičů byly analyzovány z hlediska nebezpečnosti jízdních situací. Pro tyto účely byly v práci vymezeny kategorie nebezpečnosti jízdních situací (situace zcela bezpečné, se zvýšeným nebezpečím, nebezpečné a kritické), do kterých byly následně zařazeny analyzované jízdní situace. Pro umožnění kvantifikace tohoto zařazení situací do kategorií nebezpečnosti byl vymezen tzv. koeficient nebezpečnosti K. Z provedené podrobné analýzy získaných dat byly stanoveny mezní hodnoty tohoto koeficientu a tyto následně verifikovány pomocí údajů z řešení reálných dopravních nehod. Současně byla analýzou ověřena vhodnost užití tohoto koeficientu nebezpečnosti při analýze dopravních nehod, zejména pro detailní posouzení možností zabránění střetu.
|
|
Bodové hodnocení řidičů
Kubíková, Iva
Kubíková, I. Bodové hodnocení řidičů. Bakalářská práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2017. Bakalářská práce se zabývá problematikou silničního provozu na pozemních komunikacích. Hlavním cílem práce je ověření skutečnosti, zda po zavedení bodového hodnocení chování účastníků silničního provozu v pravidlech silničního provozu v červnu 2006, došlo k ovlivnění bezpečnosti silničního provozu. Literární rešerše je věnována především vymezením pojmů souvisejících se silničním provozem. Dále je zde prezentováno samotné bodové hodnocení chování účastníků silničního provozu a je provedeno jeho srovnání se systémy v ostatních evropských státech. V praktické části je provedeno dotazníkové šetření o znalosti bodového hodnocení řidičů. V závěru práce jsou jednotlivá zjištění vyhodnocena a je vysloveno, zda zavedení systému mělo vliv na bezpečnost silničního provozu.
|
|
Bezpečnost silničního provozu
Šaman, Radek
Bakalářská práce pojednává o problematice spojené s bezpečností silničního provozu na pozemních komunikacích. Práce je rozčleněna na 4 hlavní části. První část je zaměřena na vzdělávání v oblasti dopravy a instituce s tím související. Druhá část se věnuje rozboru dopravní nehodovosti. Třetí část se zabývá dopravně-bezpečnostními kampaněmi v České republice. Závěr poukazuje na základy a zásady pro bezpečnou jízdu na silnicích.
|
|
Analýza výuky dopravní výchovy v 5. ročnících na vybraných pražských základních školách
Píša, Tomáš ; Límová, Lucie (vedoucí práce) ; Mišovec, Anton (oponent)
Název: Analýza výuky dopravní výchovy v 5. ročnících na vybraných pražských základních školách Cíle:Hlavním cílem diplomové práce bylo zmapovat a porovnat znalosti dopravní výchovy u žáků 5. ročníků základní školy, kteří využívali výuku na dopravním hřišti v porovnání s žáky, kteří výuky na dopravním hřišti nevyužívali. Metody: Výzkumným souborem bylo celkem 111 žáků 5. ročníků ze čtyř pražských základních škol. Data byla získána dotazníkovou metodou, a k jejich vyhodnocení bylo použito aplikace MS Excel. Výsledky: Výsledky práce poukázaly v testování statistických hypotéz na shodnost úspěšnosti odpovědí obou testovaných souborů žáků, kteří podstoupili výuku na dopravním hřišti a žáků, kteří výukou neprošli. Z absolutních hodnot výsledků dotazníkového šetření (jejich jednotlivých části) je patrná mírně zvýšená úspěšnost žáků, využívající dopravní hřiště. Klíčová slova: Bezpečnost silničního provozu, dopravní výchova, škola, vzdělávání, děti v provozu, 5. Třída Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Inteligentní dopravní systémy v České republice a jejich využití
MALÁSKOVÁ, Martina
Diplomová práce na téma "Inteligentní dopravní systémy v České republice a jejich využití" je zaměřená na analýzu inteligentních dopravních systémů, konkrétně na silniční dopravu v České republice. Cílem mé práce je shrnout informace a poznatky o ITS v České republice, představit jednotlivé systémy, jejich funkce a vyhodnotit jejich přínos pro silniční dopravu. Na základě vyhodnocení používaných telematických systémů navrhuji v závěrečné části práce prvky ITS ve vybrané městské aglomeraci, konkrétně v Českých Budějovicích.
|
|
Dopravní nehodovost v ČR
Debnar, Filip ; Grosz, Jan (vedoucí práce)
V této diplomové práci na téma Dopravní nehodovost v České republice se budu věnovat příčinám dopravních nehod, její prevencí a institucemi, které se touto problematikou zabývají, železničními přejezdy, statistice a to jak ve srovnání s jinými evropskými státy, ročnímu období, věku řidičů, stáří motorových vozidel na území České republiky a jejich vliv na bezpečnost provozu. Dále se v této práci zmíním o zavedení bodového systému a zda se po jeho zavedení do praxe projevilo na snížení dopravní nehodovosti, následcích na lidských životech a zda měl vliv na samotné řidiče a jejich chování v provozu na silničních komunikacích.
|
|
Střety motorových vozidel se zvěří v okrese Louny
Hubáček, Jan ; Vach, Marek (vedoucí práce) ; Najnarová, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou střetů zvěře s motorovými vozidly v okrese Louny. Sledováno bylo období od počátku roku 2010 do konce roku 2015.
Byl sledován celkový počet způsobených nehod, časové období, při kterém k nehodám docházelo a typ komunikace na které se nehoda stala.
V práci je dále řešeno opatření ke snížení počtu střetů motorových vozidel se zvěří, aby byl zmírněn počet usmrcených živočichů a dále byl co nejvíce chráněn život a zdraví lidí včetně jejich majetku.
|
|
Analýza aktuálních legislativních změn v hodnocení technického stavu vozidel a souvisejícich změn v dopravě
Novotný, Michal
Tato práce je určena především soudním znalcům, STK technikům, kontrolním orgánům a všem účastníkům provozu na pozemních komunikacích. Pří analýze technického stavu nákladních vozidel je vycházeno z technických požadavků, které jsou uvedeny v textu a jsou převzaty z jednotlivých ustanovení pro schvalování vozidel kategorií M2, M3, N2, N3, O3, O4 uvedených v Předpisech EHK a evropských Směrnic, platných k datu vydání. Stěžejní část této práce je tvořena technickými přepisy společně s metodickými postupy a praktickými zkušenostmi z oblasti diagnostiky silničních vozidel, z kterých jsem musel vycházet pro vytvoření této práce. Zabývá se kontrolou jednotlivých systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků vozidla, které jsou uvedeny v protokolu v bodě č. 10 písmeno a) a 1) přílohy č. I. – směrnice 2010/30/ES. Na které navazují nově vydané zákony a vyhlášky v následujících letech.
|
|
Analýza chování řidiče při jízdě přes přechod pro chodce
Kledus, Robert ; Semela, Marek ; Maxera, Pavel ; Kunovský, Martin ; Křižák, Michal
Článek se zabývá analýzou chování 8 řidičů při jízdě za soumraku a při noční jízdě přes přechod pro chodce. Sledované vozidlo přejíždí přes moderní přechod v obci, který je označen vodorovným i svislým značením. Ve směru jízdy vozidla je přechod osvětlen z levé strany. Chodec je uprostřed silnice chráněn ostrůvkem, který je označen příkazovou značkou „objíždění vpravo“. Při jízdě jsou sledovány optické reakce řidičů na různé podněty pomocí speciálního zařízení Viewpointsystem®, GmgH pro sledování změny úhlu pohledu řidiče. V práci jsou porovnány strategie chování řidičů při jízdě přes přechod. Sledován je způsob navigace řidiče při jízdě a jeho reakce na přecházejícího chodce. U každé jízdy je posuzována nebezpečnost jízdní situace a je provedeno vyhodnocení zvolené strategie. Výsledky této analýzy vychází z rozsáhlých jízdních zkoušek, které byly uskutečněny v úzké spolupráci Ústavu soudního inženýrství, Vysokého učení technického v Brně a výzkumného institutu EPIGUS – Institut für ganzheitliche Unfall- und Sicherheitforshung z Rakouska v roce 2010.
|