Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Terezie Hradilková - osobnost sociálně charitativního života 20. století
TOMEČKOVÁ, Hana
Cílem této bakalářské práce bylo představit osobní a pracovní život zakladatelky rané péče, paní Mgr. Terezie Hradilkové. Stať byla rozdělena do čtyř částí. První se zabývala zdravotním postižením, další popisovala postižení zrakové a třetí část potom byla věnována charakteristice rané péče. Na životní příběh paní Terezie Hradilkové se zaměřila poslední, čtvrtá část této práce. V ní byl podán detailnější pohled na její kořeny, sociální práci nebo rodinný život, ale také na její osobní prožívání a životní zkušenosti, a to na základě osobního rozhovoru s ní. Hlavní přínos této stati pak může být spatřen především v popisu životního příběhu ženy, která stála na začátku sociální práce pro zdravotně znevýhodněné děti a jejich rodiče a jejíž jméno by proto mělo být mezi českou veřejností více známo.
Aktuální problémy školního asistenta při výuce studenta se zrakovým postižením
Pánková, Iva ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Východiska práce: čerpáme ze žité zkušenosti asistence nevidomému studentovi na gymnáziu. Při analýze této zkušenosti jsme vysledovali určtité problémy. Tyto problémy se projevily zvláště v perspektivě nároků na činnost asistenta pedagoga na základě současné odborné literatury a v perspektivě konkrétních doporučení pro práci asistenta pedagoga nevidomého studenta. Tato práce zároveň nabízí méně běžný pohled na pedagogickou asistenci, jelikož probíhala v sekundárním vzdělávání, na rozdíl od pravděpodobně rozšířenější asistence ve vzdělávání primárním. Metody a výsledky: Na jednotlivých příkladech ukazujeme úkony pedagogické a nepedagogické činnosti asistentky pedagoga, se kterými se autorka během své praxe setkala. Tyto úkony jsme identifikovali jako oblasti podpory nevidomého studenta. Nahlédli jsme, že úkony asistenta, které jsme pokládali za libovolné nebo závislé na libovůli jeho kolegů, odrážejí zažitou praxi vzdělávání nevidomých, která je pouze nově systematizována v metodikách. Závěry práce ukazují, v jakých oblastech podpory může asistent pedagoga při edukaci nevidomého studenta lépe naplňovat danou metodiku a zlepšovat svou práci. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Užití nových technologií při tvorbě didaktických pomůcek pro nevidomé a slabozraké plavce
Hájíček, Marek ; Kovařovic, Karel (vedoucí práce) ; Kramperová, Veronika (oponent)
Název: Užití nových technologií při tvorbě didaktických pomůcek pro nevidomé a slabozraké plavce Zpracoval: Marek Hájíček Vedoucí práce: PaedDr. Karel Kovařovic Cíle práce: Cílem práce je ověřit vnímatelnost hmatového 3D modelu zrakově postiženými a ověřit jeho využitelnost při plavecké výuce zrakově postižených. Metodika práce: Posouzení vnímatelnosti 3D modelů na základě osobní anamnézy a testu základních znalostí anatomické topografie člověka a gymnastického názvosloví za pomocí speciálních 3D modelů a malířského modelu člověka u zrakově postižených probandů. Výsledky práce: Na základě výsledků testu a porovnání výsledků mezi jednotlivými kategoriemi jsem zjistil, že zvolená velikost a parametry speciálních 3D modelů je dostatečná a že zrakově postižení na tyto hmatové pomůcky reagují velmi dobře. Dle dosažených výsledků mohu tvrdit, že mnou požadované znalosti jsou u probandů dostatečné k potřebám dalšího výzkumu. Klíčová slova: Výuka plavání, zrakově postižení, plavecké pomůcky, 3D tiskárny, 3D model.
Sportovní lezení zrakově postižených a jejich omezení způsobené zrakovým handicapem
Sýkorová, Alžběta ; Vomáčko, Ladislav (vedoucí práce) ; Nováková, Lenka (oponent)
Název: Lezení zrakově postižených a jejich omezení způsobené zrakovým handicapem. Cíle práce: Poukázat na kritické momenty při lezení zrakově postižených lezců a hodnotit do jaké míry je lezení jako takové ovlivněno absencí zrakové percepce. Metoda: Rešerše odborné literatury, dotazníkové šetření, analýza dat a grafická prezentace výsledků. Výsledky: Lidé se zrakovým handicapem mohou vykonávat lezecké aktivity se stejnými lezeckými pomůckami a v obdobném rozsahu jako osoby vidoucí. Absence zrakové percepce klade na lezce především zvýšené fyzické nároky a omezuje jej v bouldrování. Klíčová slova: lezec, lezecké aktivity, zrakově postižený, zraková percepce, handicap
Možnosti ovlivnění motivace při nácviku speciálních aktivit u osob se zrakovým postižením
Klášterková, Denisa ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku speciálních aktivit u zrakově postižených jedinců, zejména na prostorovou orientaci a samostatný pohyb, a to jak prostřednictvím zpracování údajů z odborné literatury, tak i pomocí provedení dotazníkového šetření u rodičů a rozhovorů s dětmi navštěvujícími hodiny prostorové orientace a samostatný pohyb. První částí práce je charakteristika dítěte s těžkým zrakovým postižením. Další kapitola je věnována tematice zrakových vad a úrazů v dětském věku, včetně speciálně pedagogické diagnostiky. Třetí kapitola se následně zabývá speciálními aktivitami jedinců se zrakovým postižením, konkrétně samoobsluhou, nácvikem podpisu, prostorovou orientací a samostatným pohybem. Závěrečnou část tvoří vlastní průzkum - dotazníkové šetření a samotné rozhovory s dětmi navštěvujícími hodiny prostorové orientace a samostatného pohybu. Klíčová slova: senzorická deprivace, samoobsluha, nácvik podpisu, prostorová orientace a samostatný pohyb.
Hmatové vnímání dětí s těžkým postižením zraku s použitím testu STIP
Kramosilová, Zuzana ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Cílem této rigorózní práce je vytvoření uceleného souhrnu získaných poznatků a statistických výsledků při ověřování hmatových schopností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku (5 - 8 let), v mladším školním věku (9 - 12 let) a starším školním věku (13 - 17 let) s použitím testu STIP I. - III. (Speed of Tactile Information Processing). Test STIP, který je převzatý z anglického originálu, je převeden do Braillova bodového písma a prověřuje čtení čísel. Test hodnotí přesnost - chybovost v řádcích, rychlost, soustředěnost.
Sportovní lezení zrakově postižených a jejich omezení způsobené zrakovým handicapem
Sýkorová, Alžběta ; Vomáčko, Ladislav (vedoucí práce) ; Nováková, Lenka (oponent)
Bakalářská práce se věnuje lezeckým aktivitám zrakově postižených, studuje jejich schopnosti, vnímání této aktivity a případná omezení způsobená tímto handicapem. Cílem práce je porovnat a zhodnotit schopnosti zrakově postižených a vidomých lezců, zjistit vliv zrakového postižení na vnímání lezeckých aktivit a prozkoumat, do jaké míry jsou jejich schopnosti ovlivněny tímto handicapem. Při zpracovávání tohoto tématu mi kromě skutečného nevidomého lezce pomohli figuranti, kterým bylo dočasně omezeno zrakové vnímání. V teoretické části se bakalářská práce věnuje obecnému seznámení s lezeckými aktivitami a jejich vývojem. Zabývá se dále významem zraku, charakteristice zrakového poškození a vlivem zrakového handicapu na osobnost, samostatný pohyb a sportovní aktivity zrakově postižených. Praktická část bakalářské práce vychází především z výpovědi zrakově handicapovaného lezce, z jeho zkušenosti při lezeckých aktivitách. Dále se zaměřuji na schopnost vidomých lezců, kterým jsem zakrytím očí navodila zrakový handicap. Zjišťuji míru ovlivnění lezeckého výkonu dočasnou ztrátou zraku a vliv na techniku lezení. Ve své práci popisuji nácvik jednotlivých lezeckých dovedností při ztrátě zraku a uzpůsobení náročnosti tréninku lezců s tímto handicapem. Na základě studia dostupné literatury, vlastního experimentu...
Význam esperanta pro emancipaci zrakově postižených
Pekárková, Lucie ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce je popsat vývoj esperantského hnutí mezi nevidomými s důrazem na české země a také zjistit, jaký má esperanto přínos pro zrakově postižené v současnosti. Práce je rozdělena do dvou částí. První část popisuje historický vývoj péče o zrakově postižené a význam esperanta v něm. V první kapitole práce je popsán vznik esperanta a jeho rozšíření po celém světě. Další kapitola přináší vhled do kulturní a vzdělávací situace českých nevidomých při příchodu esperanta a také o jejich prvních kontaktech s tímto jazykem. Třetí kapitola pojednává o Karlu Emanuelu Macanovi a jeho přínosech pro české i světově esperantské hnutí nevidomých, jeho následovnících a událostech, které ovlivnily to, že toto hnutí existuje dodnes. Ve druhé části je popsán provedený výzkum metodou dotazníku. Ten si dává za úkol shromáždit informace o tom, jak dnes čeští i zahraniční nevidomí využívají možností esperanta a jaký má význam pro jejich život. Klíčová slova Esperanto, zrakově postižení, Karel Emanuel Macan, historie esperantského hnutí nevidomých, výchova a vzdělávání nevidomých
Komunikační systém pro nevidomé - přenosná část
Dadák, Jiří ; Rampl, Ivan (oponent) ; Herman, Ivo (vedoucí práce)
Orientace nevidomých se v rámci rozsáhlých administrativních budov většinou neobejde bez asistence druhé osoby. I když naprostá většina těchto objektů již bývá vybavena výtahem, který umožňuje obsluhu pro nevidomého pomocí Braillova písma, případně i pomocí zvukových hlášení, problémem může být následné vyhledání konkrétní kanceláře. Každá kancelář by na dveřích vedle popisu mohla mít i informaci v Braillově písmě, pro nevidomého by však bylo komplikované určit umístění těchto popisů, obzvláště u většího počtu kanceláří. To se může kromě kanceláří týkat i jiných důležitých míst uvnitř budovy. V této práci se zabývám návrhem řešení komunikačního systému (konkrétně jeho přenosné části), který by pomocí vysílačů umístěných v důležitých místech budovy a pomocí přijímače umístěného na hůlce nevidomého usnadňoval jeho orientaci po objektu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.