|
Mediační činnost u mladistvých delikventů
Herman, Iryna ; Podaná, Zuzana (vedoucí práce) ; Homolová, Pavla (oponent)
(česky) Práce se zabývá restorativní spravedlností, respektive její nejrozšířenější metodou, kterou představuje mediace. Tato metoda je pak popsána ve standardní podobě užívané v ČR a dále ve variantě upravené pro násilnou trestnou činnost využívanou v USA, což je obsahem první teoretické části práce. V praktické části jsou pak tyto dvě podoby mediace mezi sebou srovnány. Rozdílné momenty jsou následně reflektovány na třech případových studiích, kde proběhla mediace násilné trestné činnosti mládeže. Z výsledků porovnání vyplývá, že upravené parametry mediace pro užití v násilných trestných činech se v případových studiích neprojevily. Tato skutečnost může být důsledkem toho, že všechny skutky byly menší závažnosti a násilí nebylo hlavní skutkovou podstatou činu, proto nemuselo být těchto prvků vůbec zapotřebí využít.
|
|
Vzdělání a kriminalita - národohospodářský pohled
Šipkovská, Silvie ; Vyhnánek, Tomáš (vedoucí práce) ; Adam, Tomáš (oponent)
Autorka se v této práci zabývá vztahem vzdělání a vybraných druhů kriminality (hospodářskou, majetkovou a násilnou kriminalitou) z národohospodářského pohledu. Cílem této práce je ukázat, že vztah mezi kriminalitou a vzděláním je mnohem komplikovanějším, než se dle dosavadních výsledků může zdát a že vedle vzdělání má významný vliv na kriminální kariéru pachatele rovněž výchovné prostředí, z něhož vzešel, a tudíž je žádoucí tento faktor do analýzy zařadit. Analytická část práce je členěna na dvě nezávislé části. V první, zkoumající pachatelství obecně, jsou pro popis závislosti jednotlivých druhů kriminality, vzdělání a výchovného prostředí použity tabulky a grafy ukazující procentuální podíly jednotlivých proměnných, kontingenční tabulky a korelační tabulky. Analýza potvrzuje, že existuje významný vztah mezi kriminalitou a kombinací vzdělání a výchovného prostředí. Tato hypotéza se ovšem projevila jen ve vztahu k některým výchovným prostředím -"dělnickému" a "inteligence". Druhá část je věnována recidivě jako zvláště negativnímu jevu - ve zkoumaném souboru je 58 % recidivistů. Pro analýzu jsou použity tři modely binární volby: lineární pravděpodobnostní model, logitový a probitový model. Vyšší vzdělání ve všech případech snižuje pravděpodobnost recidivy, ohledně kombinací s výchovným prostředím jsou však...
|
|
Násilná kriminalita a její prevence
Vondrušková, Magdalena ; Říha, Jiří (vedoucí práce) ; Vanduchová, Marie (oponent)
Tématem této diplomové práce je "Násilná kriminalita a její prevence". S násilím se můžeme setkat kdekoliv, v rodině, ve škole, v práci nebo na ulici. Každý den média informují veřejnost o násilné kriminalitě. Otázkou je, zda je pravda, že násilí roste v naší společnosti, nebo zda se jedná jen o zprávu, která je velmi zajímavá pro média? Účelem této práce je odpověď na tuto otázku. Diplomová práce se skládá ze sedmi kapitol a několika podkapitol. První a úvodní kapitola vymezuje základní pojmy používané v diplomové práci, například kriminologie, kriminalita, násilná kriminalita, agrese a násilí. Kapitola druhá se zabývá fenomenologií násilné kriminality. Tato kapitola se skládá ze tří částí. První část se zaměřuje na stav násilné kriminality. Druhá část se zabývá strukturou násilné kriminality a část třetí dokumentuje dynamiku násilné kriminality. Třetí kapitola se zaměřuje na oběti i jejich problematiku. Tato kapitola nejprve vysvětluje pojmy, jakými jsou viktimologie, viktimnost, viktimizace, oběť. Další část této kapitoly se zabývá chováním oběti, vztahem mezi pachatelem a obětí, typologií obětí, pomocí obětem, prevencí jak se nestát obětí, psychologií oběti a na závěr analyzuje oběti násilné kriminality v České republice Republic. Čtvrtá kapitola se nazývá "Pachatelé násilné kriminality". Tato kapitola...
|
|
Zločin v českých médiích: Mediální obraz zločinu v denících MF Dnes a Právo
Pecháček, Jan ; Trampota, Tomáš (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Diplomová práce "Zločin v českých médiích: Mediální obraz zločinu v denících Mladá fronta Dnes a Právo", se pomocí kvantitativní obsahové analýzy snaží zmapovat způsob a vývoj prezentace kriminality v tištěných médiích v letech 1996 a 2006. V úvodní, teoretické části, je nejprve stanovena základní hypotéza tohoto výzkumu, rozebrán princip zločinu ze sociologického hlediska, dále je zde popsána situace v tehdejším Československu, a později v České republice, z pohledu vývoje kriminality od 80. let 20. století do současnosti a v druhé části jsou vysvětleny pro tento výzkum relevantní kapitoly z mediálních studií. V praktické části je pak popsána metoda výzkumu a průběh výzkumného procesu. Druhou polovinu této části pak tvoří vlastní analýza a vyhodnocení sebraných dat. Zde jsou zjištěná data procentuálně vyjádřena a zobrazena v tabulkách. Získané hodnoty byly vzájemně porovnávány a byly mezi nimi vyhledávány další vztahy. V závěru práce je provedeno celkové shrnutí výsledků výzkumu a zhodnocení jejich vztahu k úvodní hypotéze.
|
|
Vede (příjmová) nerovnost k většímu násilí ve společnosti?
Mlčoch, Tomáš ; Houdek, Petr (vedoucí práce) ; Bartoň, Petr (oponent)
Práce zkoumá vliv příjmové nerovnosti na násilí ve společnosti za použití dat z EU pro roky 2005 až 2008. Výsledky ukazují pozitivní a signifikantní vliv (v roce 2005) nerovnosti na násilné trestné činy, když zvýšení Giniho indexu o jeden bod znamená zvýšení násilných trestných činů o 6,1%. Dále nacházím významný vztah růstu HDP a počtu uvězněných osob s agresivitou a negativní korelaci s HND PPP na hlavu a počtem policistů. Především však Power Distance Index (měřící vnímanou nerovnost a centralizaci moci) vykazuje statisticky velmi významný a pozitivní vliv na násilné trestné činy, když jeho zvýšení o 1 bod značí zvýšení násilných trestných činů o 1,8%. Je rovněž diskutován faktor rezidenční segregace jakožto omezení či zkreslení při zkoumání vlivu nerovnosti a násilí za použití dat z menších územních celků nežli je státní úroveň.
|
|
Názory mladistvých osob na násilnou trestnou činnost
PROKOPOVÁ, Michaela
Cílem této bakalářské práce je zjistit názory mladistvých studentů středních škol na oblast týkající se problematiky násilné trestné činnosti, její represe a prevence a zároveň zjistit jejich obavy z těchto trestných činů. V teoretické části je objasněn vývoj represe za vybrané násilné trestné činy v průběhu historie, dále je vymezen pojem násilná trestná činnost a popsány pojmy, které s touto skupinou trestných činů souvisí. Další kapitoly se zabývají kriminální agresí, kriminologickou teorií násilné trestné činnosti, její fenomenologií, etiologií a prevencí, pocitem bezpečí a obavami z těchto trestných činů. V poslední kapitole jsou popsány násilné trestné činy- trestný čin vraždy, loupeže, ublížení na zdraví a trestný čin zabití, který je účinný od 1. 1. 2010 v novém trestním zákoníku. Před realizací výzkumu byly stanoveny 4 hypotézy. První hypotéza, tvrdící, že více než 60% všech respondentů uvede, že počet násilných trestných činů klesá, byla vyvrácena. Druhá hypotéza potvrzuje, že více než 70% všech respondentů uvede, že brutalita pachatelů násilných trestných činů stoupá. Třetí hypotéza potvrzuje, že více studentů SOU by uložilo u vraždy prosté i vraždy s rozmyslem a po předchozím uvážení trest smrti než studentů gymnázia. Čtvrtá hypotéza tvrdící, že více než 80% obětí násilných trestných činů z řad respondentů se ve svém bydlišti necítí bezpečně, byla vyvrácena. K získání dat byl zvolen kvantitativní výzkum. Použitou metodou bylo dotazování a technikou sběru dat anonymní dotazník. Respondenty byli studenti středního odborného učiliště a gymnázia. Vzorek byl zvolen kvótním výběrem, kdy kvótou byl věk, pohlaví a typ studované školy. Soubory byly mezi sebou komparovány. Závěry výzkumného šetření poukazují na fakt, že respondenti nejsou dostatečně informováni o problematice násilné trestné činnosti. Bylo poukázáno na určité zkreslení přenosu informací směrem k veřejnosti, na nedostatky v prevenci trestné činnosti a na nebezpečnost nadměrného sledování pořadů a hraní počítačových her s násilnou tématikou u dětí. Na základě těchto zjištění byla naznačena možná řešení problematiky. Výsledky práce by mohli využít policisté, kteří se zabývají prevencí kriminality, ale byly by poučením i pro rodiče. Také by mohly být zveřejněny v některém z kriminologických nebo policejních časopisů.
|