Název:
Vzdělání a kriminalita - národohospodářský pohled
Překlad názvu:
Education and crime - the economic view
Autoři:
Šipkovská, Silvie ; Vyhnánek, Tomáš (vedoucí práce) ; Adam, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Autorka se v této práci zabývá vztahem vzdělání a vybraných druhů kriminality (hospodářskou, majetkovou a násilnou kriminalitou) z národohospodářského pohledu. Cílem této práce je ukázat, že vztah mezi kriminalitou a vzděláním je mnohem komplikovanějším, než se dle dosavadních výsledků může zdát a že vedle vzdělání má významný vliv na kriminální kariéru pachatele rovněž výchovné prostředí, z něhož vzešel, a tudíž je žádoucí tento faktor do analýzy zařadit. Analytická část práce je členěna na dvě nezávislé části. V první, zkoumající pachatelství obecně, jsou pro popis závislosti jednotlivých druhů kriminality, vzdělání a výchovného prostředí použity tabulky a grafy ukazující procentuální podíly jednotlivých proměnných, kontingenční tabulky a korelační tabulky. Analýza potvrzuje, že existuje významný vztah mezi kriminalitou a kombinací vzdělání a výchovného prostředí. Tato hypotéza se ovšem projevila jen ve vztahu k některým výchovným prostředím -"dělnickému" a "inteligence". Druhá část je věnována recidivě jako zvláště negativnímu jevu - ve zkoumaném souboru je 58 % recidivistů. Pro analýzu jsou použity tři modely binární volby: lineární pravděpodobnostní model, logitový a probitový model. Vyšší vzdělání ve všech případech snižuje pravděpodobnost recidivy, ohledně kombinací s výchovným prostředím jsou však...In her thesis, the author addresses the relationship between education and selected types of crime (economic, property and violent crime) in the context of the national economy. The aim of the thesis is to show that the relationship between crime and education is much more complex than it may appear on the basis of current findings and observations and that, besides education, the criminal career of an offender is also significantly influenced by his/her family background and, therefore, it is appropriate to include this factor into the analysis. The analytical section of the thesis is divided into two separate parts. The first part, which deals with the phenomenon of crime in general, describes the dependency of individual crime types, education and family background by means of tables and diagrams showing percentages of individual variables and using contingency tables and correlation tables. The analysis confirms that there is a significant relationship between crime and the combination of education and family background. This hypothesis, however, manifests itself only in respect of certain types of family background, namely the backgrounds described as "working class" and "intelligentsia". The second part is devoted to recidivism as a particularly negative phenomenon -58% of offenders in the analysed...
Klíčová slova:
hospodářská kriminalita; kriminalita; lineární pravděpodobnostní model; logitový model; majetková kriminalita; násilná kriminalita; probitový model; recidiva; Vzdělání; výchovné prostředí pachatele; business crime; crime; Education; family backround of the offender; linear probability model; logit model; probit model; property crime; recidivism; violent crime