Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 46 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vztah učitel a žák ve výuce náboženství a katechezi
Čermáková, Bronislava ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Diplomová práce "Vztah učitel a žák při výuce náboženství a katechezi" pojednává o některých aspektech vzájemných vztahů ve výuce náboženství a katechezi. V první části práce jsou popsány některé obecné rysy vztahu mezi učitelem a žákem z pohledu pedagogiky a psychologie a nastíněny některé etické aspekty tohoto vztahu. Druhá část práce se zabývá specifiky vztahů vznikajících ve výuce náboženství a v katechezi. Z obsahu a cíle katecheze (jímž je růst víry katechizovaných) a výuky náboženství (vytvoření zralého a odpovědného vztahu k víře a křesťanství) vyplývá, že vztah mezi učitelem a žákem je mnohem bližší a osobnější než při výuce běžných předmětů. Tento vztah by měl být založen především na vzájemné úctě a důvěře. Tato blízkost se může stát zdrojem vzájemného obohacení, ale také s sebou přináší významné riziko selhání a zneužití. Tyto škody mají vážné důsledky pro rozvoj osobnosti katechizovaného, jeho vztahu k sobě, ke světu i k Bohu. Odpovědnost v takových případech je vždy na straně katechety (učitele). Zdravý vztah mezi subjekty katecheze předpokládá vysokou úroveň osobní zralosti katechety. Cestou minimalizace rizik není rezignace na blízkost a hloubku vzájemných vztahů v katechezi, ale spíše je důležité se zaměřit na správnou formaci katechetů, která zahrnuje rozpoznání povolání a přípravu...
Premonstrátské školství na českém území v 19. století
Jeřábková, Lenka ; Opatrný, Aleš (oponent) ; Michalcová, Andrea (oponent)
Premonstrátské školství na českém území v 19. století Tato specifická studie přispívá k poznání dějin řádu na našem území v 19. století a zkoumá působení premonstrátských řeholníků na školách, jež sami zřizovali. Téma je pojato v širším kontextu školství zkoumaného období, a proto podává rovněž charakteristiku organizace systému škol a vzdělávání a věnuje se též z různých hledisek specifické problematice náboženské výuky a výchovy. V rámci vlastního tématu je charakterizován premonstrátský řád a zhodnoceno jeho školské působení v průběhu celých řádových dějin, rozsáhlá část je věnována strahovskému klášteru a jeho školským zařízením, zejména školám obnoveným a převzatým ve zkoumaném období. Závěrečná část charakterizuje ostatní řádové školy téhož období na území Čech a Moravy.
Náboženská edukace mládeže v Církvi bratrské
Jarošová, Kristýna ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Liguš, Ján (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem Náboženské edukace mládeže v Církvi bratrské. Jejím cílem bylo vysvětlit a popsat proces náboženské edukace na základě teoretických zdrojů i praktických činností této církve. Výsledky byly dále komparovány se vzdělávacími systémy dalších církevních tradicí popsanými v teoretické části práce. Praktická část obsahuje vymezení pojmů souvisejících s náboženskou edukací: katecheze, pastorace, evangelizace, učednictví, náboženská pedagogika, katecheta atd. Také zahrnuje charakteristiku CB a mládeže v kontextu postmoderní doby. Následně se zabývá náboženskou edukací mládeže v církvi obecně, s ohledem na osobnost vedoucího, cíle edukace a formy vyučování. Praktická část obsahuje analýzu tří oblastí: Odboru mládeže Církve bratrské, dalších křesťanských organizací pracujících s mládeží a rozhovoru s předsedou Rady Církve bratrské, který se práci s mládeží dlouhodobě věnuje. Tyto výsledky byly komparovány s prostudovanou literaturou. Při zkoumání náboženské edukace mládeže v CB se ukazuje její zaměření na evangelizaci, praktickou činnost a život ve společenství. Písmo je pro ni měřítkem života. Morální hodnoty a činy jsou dány specifickými biblickými verši. Bližší výklad těchto veršů a jejich implikace do života mládeže CB není blíže popsán. Tato práce přináší další...
Katechetické aspekty v díle Rudolfa Horského
Chottová, Eliška ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Tvrdek, Petr (oponent)
Katechetické aspekty v díle Rudolfa Horského Catechetical Aspects in the Work of Rudolf Horský Bc. Eliška Chottová Rudolf Horský, teolog, katecheta, biskup Církve československé, profesor a děkan Husovy československé bohoslovecké fakulty v Praze po sobě zanechal mimo jiné díla s katechetickou tématikou. Tato díla, mezi která se řadí např. Jak pracovat s dětmi (Příručka pro učitele náboženství a pro dobrovolné laické kazatele), Jak pracovat s mládeží a Dítě v živé církvi, nám i dnes mohou být přínosem pro práci v církvi, a to zejména při náboženské výchově dětí a mládeže. Ústředním bodem katechetické činnosti Rudolfa Horského byly Nedělní školy a Jednoty mládeže, tedy instituce, kterým byla vlastní náboženská výchova dětí a mládeže. Horský samozřejmě kladl důraz na metody, kterých by se při nejen náboženské výuce mělo užívat, s čímž souvisí i osobnost kazatel, resp. náboženského vychovatele, potažmo učitele, který by měl být náležitě vzdělán nejen v dané problematice, ale též duši dítěte, aby výuka byla pokud možno co nejúčinnější. 1
Problém internáboženského, multináboženského a konfesního vzdělávání na církevních školách v ČR
VAĎUROVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zabývá problematikou multináboženského, internáboženského, konfesního a intranáboženského vzdělávání. V teoretické části práce je definována škola z pohledu obecných kurikulárních dokumentů a církevní škola z pohledu církevních dokumentů, je popsána náboženské výuka a její jednotlivé fenomény a také osobnost pedagoga. Ve výzkumné části je pomocí tematické analýzy dvou rozhovorů zjišťováno, jak se jednotlivé fenomény náboženské výuky projevují ve výuce konkrétní církevní školy.
Nábožensko-pedagogický systém Marie Montessori v ekumenické katechezi.
Bandhauer, Petra ; Beneš, Ladislav (vedoucí práce) ; Muchová, Ludmila (oponent) ; Macek, Ondřej (oponent)
Práce se zaměřuje na nábožensko-pedagogický systém Marie Montessori a jeho zakotvení v křesťanské katechezi. Prvním krokem v práci Petry Bandhauer je porovnání přístupu Marie Montessori s přístupem klasika pedagogiky u nás - J. A. Komenským. Dalšími kroky jsou prostudování principů metody Montessori se zaměřením se na náboženskou výchovu, popis její recepce v pedagogice v Německu a v Československu v době 20.-40. let 20. století a potom od let 50. Zvláštní pozornost je věnována realizaci náboženské výchovy Montessori v Katechezi Dobrého pastýře a v katechezi Godly Play, které jsou podrobně popsány. Některé z nejvíce problematických názorů Marie Montessori jsou zde předloženy a po hlubším seznámení se s pohledy teologických antropologů Wolfharta Pannenberga a Karla Rahnera jsou zhodnoceny pro naši současnou praxi. Práce se obrací k aktuální praxi, proto přináší porovnání stavu praxe Katecheze Dobrého pastýře a Godly Play v Německu a v České republice ve snaze popsat jejich potenciál pro formování religiozity dětí v křesťanské společnosti v ekuméně. V souvislosti s přikloněním se autorky práce ke katechezi Godly Play vznikl návrh katechetického materiálu, jehož textový výběr je v příloze práce. Příloha obsahuje také některé vybrané citáty z Montessori textů.
Náboženská výchova u předškolních dětí
Rydlová, Kristina ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Zimmermannová, Marie (oponent)
Bakalářská práce Náboženská výchova u předškolních dětí je rozdělena do čtyř částí. První kapitola definuje účastníka této výchovy, zaměřuje se na náboženskou výchovu z pohledu církevních dokumentů a jejím rozdělením do tří složek (náboženská výchova v rodině, škole a církvi). Druhá část pojednává o jednotlivých metodách, metodikách a dalším didaktickém materiálu včetně osoby katechety, který s předškolními dětmi pracuje. Součástí práce je průzkum v katolických rodinách a církevních mateřských školách, který je vyhodnocen ve třetí kapitole. Poslední část se skládá ze souhrnu teoretických možností, praktické realizace a návrhu konkrétního doporučení pro inovaci náboženské výchovy u předškolních dětí. Cílem bakalářské práce je poukázat na možnosti, které dnes rodiče, pedagogové a katecheté v této oblasti mají a jak je využívají, případně proč ne. A celkově jak je teorie propojována s praxí, čeho se v praxi nedostává.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 46 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.