Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Etnonacionální problematika v současných ruských učebnicích dějepisu pro střední školy
Kopřivová, Lenka ; Kolenovská, Daniela (vedoucí práce) ; Reiman, Michal (oponent)
Diplomová práce "Etnonacionální problematika v současných ruských učebnicích dějepisu pro střední školu" je rozdělena na čtyři části. První celek pojednává o obecné problematice výuky dějepisu. Všímá si, jaké faktory ovlivňují její podobu, a také, jak ona sama utváří jednotlivce a společnost. V druhé části je čtenář seznámen s výukou dějepisu v ruském prostředí, s jejím institucionálním zakotvením, s aktéry, jež na ni působí. Ústřední část práce analyzuje současné ruské středoškolské učebnice a všímá si, jak konkrétně etnonacionální problematiku reflektují, jaký obraz o etnikách žijících v různých dobách na území ruského státu předkládají, a jak ve svém výkladu zohledňují skutečnost, že Rusko vždy bylo mnohonárodnostním státem. Výsledky této analýzy - zásadní linie, jimiž se v současnosti výuka ruského dějepisu o etnonacionálních aspektech odvíjí - jsou shrnuty v závěrečné kapitole.
Francouzské učebnice dějepisu jako inspirace pro české prostředí
Sedlmeier, Aleš
4 ANOTACE: Práce se věnuje tématu využití učebnice v hodinách dějepisu na základní škole. Zaměřuje se na možnosti aplikace způsobů práce použité ve francouzských učebnicích dějepisu českém prostředí a jejich adaptabilitu především z pozice žáků. Teoretická část nabízí obecný vhled do výuky dějepisu ve Francii a prezentuje způsoby práce předkládané v tamějších učebnicích. Jádrem práce je však praktická část v podobě případové studie, při které autor připravil dva výukové bloky z francouzských učebnic, konkrétně "Měšťané, obchod a otroctví" a "Ženy a feminismus v 19. století", a využil je v hodinách dějepisu ve dvou třídách osmého ročníku základní školy. Analýza výsledků práce a obsahu zpětné vazby žáků na předložené materiály a práci s nimi tvoří hlavní díl rezultátu studie. V závěrečné části se pak autor na základě studie pokouší nastínit možnosti, v čem a jak by mohly být francouzské učebnice inspirací pro české prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA: Dějepis Učebnice dějepisu Didaktika dějepisu Francouzské učebnice Badatelská výuka Konstruktivistická výuka
Srovnání didaktického potenciálu rakouských a českých učebnic dějepisu na příkladu vybraných dějinných událostí
Hrabáková, Simona ; Najbert, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pinkas, Jaroslav (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat a srovnat didaktický potenciál českých a rakouských učebnic dějepisu s ohledem na jejich ukotvení ve vzdělávacím systému a práci s historickým myšlením a historickou gramotností, obecně s rozvíjením klíčových kompetencí žáků. Práce zohledňuje rozdílnost ve vzdělávacích systémech obou zemí, učebních osnovách a celkově pracuje s cíli, které si moderní výuka dějepisu klade. Srovnání je provedeno na dějinných událostech, které tyto dvě země spojují, a jádrem práce je analýza zpracování těchto témat z hlediska cílů badatelské výuky. Výstupem práce je konkrétní výuková jednotka, která pracuje s českou i rakouskou učebnicí a snaží se postihnout hlavní teze moderní didaktiky dějepisu. Klíčová slova Učebnice, výuka dějepisu, Česká republika, Rakousko, badatelská výuka, historické kompetence, historická gramotnost
Francouzské učebnice dějepisu jako inspirace pro české prostředí
Sedlmeier, Aleš ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Pinkas, Jaroslav (oponent)
4 ANOTACE: Práce se věnuje tématu využití učebnice v hodinách dějepisu na základní škole. Zaměřuje se na možnosti aplikace způsobů práce použité ve francouzských učebnicích dějepisu českém prostředí a jejich adaptabilitu především z pozice žáků. Teoretická část nabízí obecný vhled do výuky dějepisu ve Francii a prezentuje způsoby práce předkládané v tamějších učebnicích. Jádrem práce je však praktická část v podobě případové studie, při které autor připravil dva výukové bloky z francouzských učebnic, konkrétně "Měšťané, obchod a otroctví" a "Ženy a feminismus v 19. století", a využil je v hodinách dějepisu ve dvou třídách osmého ročníku základní školy. Analýza výsledků práce a obsahu zpětné vazby žáků na předložené materiály a práci s nimi tvoří hlavní díl rezultátu studie. V závěrečné části se pak autor na základě studie pokouší nastínit možnosti, v čem a jak by mohly být francouzské učebnice inspirací pro české prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA: Dějepis Učebnice dějepisu Didaktika dějepisu Francouzské učebnice Badatelská výuka Konstruktivistická výuka
Uplatnění francouzké metody analýzy textu ve výuce dějepisu v ČR
Kulhánková, Anna ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Pinkas, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se věnuje uplatnění francouzské metody analýzy textu ve výuce dějepisu v ČR. Cílem této práce je představit francouzskou metodu nejenom teoreticky, ale na jejím základě vytvořit i konkrétní výukové lekce. Terminologicky práce používá pojem metoda pro překlad francouzského pojmu méthode. Podklady pro tuto práci jsou čerpány především z francouzských učebnic dějepisu, rozhovorů s pedagogy a náslechů v hodinách francouzského dějepisu. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje představení výuky dějepisu ve Francii včetně používaných učebnic jak na základních, tak na středních školách. Dále prezentuje jednotlivé postupy práce v hodinách dějepisu podle francouzské metody. V praktické části pak tato práce představuje jednotlivé přípravy do výuky, které byly realizovány během školního roku 2018/2019 na bilingvní sekci pražského Gymnázia Jana Nerudy. Přípravy do výuky byly tvořeny pro účely této práce na základě francouzské metody nebo byly převážně přeloženy z francouzských učebnic. Přípravy se věnují jak českým, tak světovým dějinám od starověku po dějiny 18. století. Využity jsou prameny písemné a obrazové. Práce ukázala, že i žáci nižších ročníků postupně zvládají práci s historickými prameny, učí se, jak je možné je využít při osvojování historického...
Proměny a styl výuky dějepisu na sušické střední škole a gymnáziu v letech 1953-1971
POTUŽÁK, Jaromír
V souvislosti se společenskými a politickými změnami, které přineslo převzetí moci komunistickou stranou v roce 1948, se v následujících letech velmi dynamicky proměňovaly názory na úlohu středního školství a způsob výuky humanitních oborů. Cílem předkládané práce je na příkladu Jedenáctileté střední školy Sušice, Střední všeobecně vzdělávací školy Sušice a Gymnázia Sušice dokumentovat, jak se zde v letech 1953 až 1971 proměňovala výuka dějepisu. Použitím především metody orální historie, s jejíž pomocí bylo získáno autentické vyprávění absolventů či vzpomínky učitelů, byly sestaveny jakési dějiny výuky dějepisu s přihlédnutím na obecný vývoj v celé republice, případně na vývoj na jiné škole tohoto typu nacházející se v regionu za použití komparativní metody. Vzhledem k využití vyprávění pamětníků bylo možné do práce zakomponovat v omezené míře i dějiny každodennosti ve škole. Práce je doplněna i stručnou historií školy a dějinami výuky dějepisu na všeobecně vzdělávacích středních školách v Československu.
Obraz první republiky v učebnicích dějepisu 2. poloviny 20. století
Brodňanská, Adéla ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá obrazem první republiky v učebnicích dějepisu ve 2. polovině 20. století. Hlavním záměrem práce je reflexe způsobu a proměny zpracování výkladu první republiky v učebnicích dějepisu vydávaných ve sledovaném období vymezeným lety 1948 až 2004. V teoretické části textu je v základních obrysech nastíněn vývoj školské struktury a kurikulárních dokumentů ve sledovaném období a proměna historiografické produkce ve vztahu k tématu československých meziválečných dějin. Dále jsou v této části práce vymezeny klíčové pojmy, které vycházejí ze stěžejních témat a generalizací soudobé české historiografické produkce. V analytické části práce jsou pak tyto pojmy v učebnicích sledovány v celkem šesti obdobích, jež kopírují chronologický vývoj školských reforem. Jednotlivé analýzy se zaměřují na způsob výkladu či proměnu interpretace těchto pojmů. V závěrečné části práce jsou představeny jednotlivé proměny interpretací, jež byly sledovány ve vztahu ke stanoveným klíčovým pojmům. Největší proměny intepretace v rámci sledovaných učebnic se odvíjejí od změny společensko-politických poměrů v souvislosti s pádem komunistického režimu.
Dolování a mincování v Kutné Hoře jako námět integrované tematické výuky v dějepise na druhém stupni základní školy
Urbanová, Petra ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je věnována konceptu integrované tematické výuky, historii dolování stříbrné rudy a ražení mincí v Kutné Hoře. Praktická část představuje návrh integrované tematické výuky pro žáky druhého stupně, který byl ověřen v praxi na základní škole v Suchdole. Žákům bylo teoreticky i prakticky přiblíženo dolování stříbrné rudy a ražení stříbrných mincí v Kutné Hoře. Žáci pracovali se školními historickými prameny a literaturou vážící se k danému tématu. Součástí praktické části byla také exkurze do Vlašského dvora. Ve výuce byly využity didaktické metody a přístupy, které podporují mozkově kompatibilní učení podle konceptu integrované tematické výuky (například řízený rozhovor, skupinová práce, práce s fotografií, brainstorming a další). Součástí diplomové práce je také vyhodnocení praktické realizace návrhu. Zhodnocen je nejen přínos, ale také úskalí integrované tematické výuky.
Historie středověkého odívání ve výuce dějepisu na středních odborných školách
Raubicová, Veronika ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Charvátová, Kateřina (oponent)
NÁZEV: Historie odívání ve výuce dějepisu na středních odborných školách AUTOR: Veronika Raubicová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra dějin a didaktiky dějepisu VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. ABSTRAKT: Práce je zaměřena na ucelení a využití poznatků o středověkém odívání ve výuce prvního ročníku střední odborné školy s humanitně - výtvarným zaměřením. Tyto poznatky budou využity při tvorbě didakticky zaměřeného programu. Program kombinuje různé metody výuky (výkladová část odborníka s praktickými ukázkami, zážitkové učení - exkurze do muzea s možností ozkoušení výroby oděvu, projektové vyučování - skupinová práce při tvorbě didaktických materiálů a portfolia). Výstupem ke zjištění účinnosti programu a použitých metod budou mimo jiné i dotazníky a testy. Následná analýza produktů žákovské činnosti ukáže, nakolik byl program a použité metody efektivní. Pokud se program osvědčí, bude nabídnut školám se stejným nebo podobným zaměřením. Součástí budou rozhovory s pedagogy a jejich hodnocení programu z hlediska využitelnosti. Žáci by měli získat základní znalosti o odívání a důležitosti pro kulturu a společnost ve středověku a uvědomit si možné souvislosti se současným vlivem odívání a módy. KLÍČOVÁ SLOVA: Dějiny odívání, středověk, móda, každodennost, dějepis, didaktický program.
Televizní seriál České století v odborném diskursu a ve výuce dějepisu
Mazáková, Kateřina ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Koura, Petr (oponent)
Tato práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První z nich, která nese název Televizní seriál České století v odborném diskurzu, se zabývá televizním seriálem České století v kontextu historiografického vývoje, paměťových studií a odborných komentářů k seriálu. Druhá část, která je pojmenována Televizní seriál České století ve výuce dějepisu, je zaměřena prakticky a zabývá se možnostmi použití seriálu ve vyučovacích hodinách dějepisu. Tato druhá část obsahuje tematický celek pro výuku dějepisu na gymnáziích, který pojednává o sametové revoluci a seriálovém dílu Poslední hurá. Součástí tohoto tematického celku je historická, didaktická a metodická analýza. Tento tematický celek směřuje k výuce o sametové revoluci s použitím televizního seriálu České století, konkrétně s použitím dílu Poslední hurá.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.