Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  předchozí11 - 18  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vztah centra a periferie v Ruské federaci a jeho vývoj
Dlouhá, Tereza ; Ditrych, Ondřej (vedoucí práce) ; Romancov, Michael (oponent)
Rusko svou obrovskou rozlohou jako by vybízelo k dynamickým změnám. V posledních pětadvaceti letech prodělalo změny přímo fundamentální. Ze sovětské nedemokratické 'federální fasády' se přes bouřlivé přechodné období 90. let, bohaté především na vzestup regionálně- mocenských ambic, přes zásadní federální reformy vedené Vladimirem Putinem, dostalo až do dnešních dnů. Tato bakalářská práce má za úkol zkoumat a popisovat změny federálních prvků, které tento vývoj doprovázely a kriticky hodnotit jejich konečný vliv na jednotlivé aktéry zde se vyskytující. Snaží se ze spleti formálních a neformálních praktik, hustě pokrývajících vztahy mezi centrem a regiony, vyčíst skutečnou podobu federalismu v Ruské federaci. Jako svůj cíl si klade na případové studii zaměřené na Republiku Tatarstán, kterou si vybírá z důvodu jejích vůdčích schopností, úspěšně demonstrovat závěry svého zkoumání.
Interpretace mezistátní obchodní klauzule Nejvyšším soudem USA: srovnání Rehnquistova a Robertsova soudu
Musilová, Nikola ; Kozák, Kryštof (vedoucí práce) ; Raková, Svatava (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu jedné z nejvýznamnějších pravomocí amerického Kongresu z čl. I, oddílu 8 Ústavy USA. Z hlediska legislativní činnosti Kongresu byla pravomoc Kongresu regulovat mezistátní obchod klíčová v mnoha právních oblastech. Toto ústavní ustanovení umožnilo Kongresu reagovat na měnící se podmínky společnosti a řadu nových problémů, jímž Spojené státy čelí, zejména pak v oblasti pracovních podmínek, občanských práv, trestního práva, životního prostředí apod. Růst pravomocí federální vlády se však vždy nesetkal s nadšením, zejména pak v prvních třech dekádách 19. století, než začal Nejvyšší soud obchodní klauzuli interpretovat mnohem šířeji, a to dokonce až do té míry, kdy přestala být faktickým omezením pravomocí federální vlády. Tento trend měl být zastaven érou tzv. Nového federalismu a pěti konzervativními soudci, kteří vydali rozhodnutí, která omezila rozsah mezistátní obchodní klauzule. Tato skupina soudců byla nicméně ve svém postoji k tomuto ústavnímu ustanovení velmi nekonzistetntní a rozpadla se, což mělo za následek, že Rehnquistova zamýšlená revoluce vztahů mezi federální vládou a státy skončila neúspěchem. Robertsův soud zatím vykazuje o tuto oblast federalismu jen malý zájem, a tak se zdá, že do budoucna zřejmě přijetí dalších rozhodnutí, která by dále...
Vývoj ruského federalismu v letech 1994 - 2008: teorie a praxe na příkladu Republiky Tatarstán
Srstková, Nela ; Svoboda, Karel (vedoucí práce) ; Šír, Jan (oponent)
V postsovětském Rusku byl během krátké doby ustaven nový federální model. To poznamenalo jeho počáteční funkčnost. Aby se federace nerozpadla, byly vztahy s mnoha regiony upraveny ad hoc, avšak za cenu porušení ruské Ústavy z roku 1993. Smlouva s Republikou Tatarstán byla uzavřena v roce 1994. Po stabilizaci Ruska na počátku nového tisíciletí, úprava vztahů mezi centrem a regiony prodělala dynamický vývoj. Tento vývoj mimo jiné vyústil v opětné ustanovení právních norem, tedy konkrétně federálních zákonů, jakožto nejvíce autoritativního prvku ve vzájemných vztazích. Centrum se prostřednictvím nových zákonů snažilo zkorigovat výhody, které regiony získaly v důsledku uzavření bilaterálních smluv v 90. letech 20. století. Právní teorie a praxe se opět přiblížily. Můžeme říci, že se tímto Rusko vydalo na cestu právního státu? Práce se věnuje právě tomuto "přerodu" z právně historického hlediska. Jako případovou studii, na které bych chtěla dokázat své závěry, jsem si vybrala Republiku Tatarstán.
Postavení Nejvyššího soudu v americkém politickém systému a význam jeho rozhodování pro politický proces ve Spojených státech amerických.
Zástěra, Martin ; Pithart, Petr (vedoucí práce) ; Kysela, Jan (oponent)
Cílem této práce je podat analýzu postavení Nejvyššího soudu v politickém systému Spojených států amerických a dále pojednat o vlivu rozhodování této instituce pro politický proces v zemi. Otázkou, na kterou by tato práce měla nalézt odpověď, je to, zda je Nejvyšší soud ve Spojených státech amerických institucí více politického charakteru než je tomu u obdobných institucí ve Velké Británii a na evropském kontinentu a do jaké míry jeho rozhodování ovlivňuje politický proces v zemi. V souvislosti s tím jsou také zdůrazněny klíčové faktory, které determinovaly jeho postavení a předurčily odlišný vývoj oproti Evropě. V úvodní kapitole jsou načrtnuty základní charakteristiky anglosaské tradice ústavního soudnictví, která se nejvýznamnější měrou podílela na koncipování postavení Nejvyššího soudu ve Spojených státech amerických. Tato je porovnána s tradicí kontinentální Evropy, přičemž mým záměrem je především odlišit oba koncepty a upozornit na podstatné rozdíly mezi nimi. V této kapitole jsou zdůrazněny také faktory, které se rozhodující měrou podílely na odlišném vývoji ústavního soudnictví na americkém a evropském kontinentě. Následující kapitola je věnována postavení Nejvyššího soudu v americkém systému, který byl koncipován jako systém brzd a protivah, ve kterém se jednotlivé složky moci mezi sebou...
Národnostní otázka a federalismus: komparace rozpadů Československa a Jugoslávie
Bidlová, Veronika ; Lisa, Aleš (vedoucí práce) ; Prorok, Vladimír (oponent)
Diplomová práce je koncipována jako komparativní případová studie zaměřená na rozpady komunistických federací - Československa a Jugoslávie. Hlavním cílem práce je analyzovat vztah mezi funkčností komunistických federací a nedořešenými národnostními otázkami uvnitř zkoumaných států jako jedné z příčin jejich rozpadů na počátku 90. let 20. století. Dílčím cílem práce je nalézt podobnosti a odlišnosti ve vývoji národnostních vztahů zkoumaných států i ve způsobu jejich rozpadů. Autorka se zaměřuje na otázku, zda byly tyto rozpady nevyhnutelné či zda existovaly možnosti, jak společné státy zachovat.
Wenzel Jaksch and his political disputations
PRŠÍN, Marek
V této práci se zaměřuji na osobnost Wenzela Jaksche, jednu z významných, leč zapomenutých regionálních osobností 20. století. Cílem této práce je zmapovat vývoj jeho politické linie. Především se v této práci zaměřuji na zlomové body v jeho kariéře a vymezení jeho politiky vůči politickým aktérům, kteří hráli významnou historickou roli a současně se střetávali s politikou Wenzela Jaksche. Důležitou součástí této práce je vylíčení událostí londýnského exilu a zdůvodnění Jakschova neúspěchu v jednání s Edvardem Benešem na pozadí Jakschovy politické koncepce. Jakschův vnitřní politický program, který se formoval již v době, kdy jeho autor stál na startovní čáře své politické kariéry, nebyl přiměřený době svého vzniku. Na pozadí historických událostí se pokouším vylíčit tento nadčasový a demokratický politický program tohoto politika, který do jisté míry utvářel moderní sociální demokracii.
Aktuální vztah Švýcarska a EU, důvody nevstoupení
Bautina, Olga ; Dubský, Zbyněk (vedoucí práce) ; Havlová, Radka (oponent)
Švýcarsko, země v srdci Evropy, se již celých šedesát let vyhýbá kompletní evropské integraci. Dosud tato evropská země par excellence nevstoupila do Evropské unie a v nejbližší době úplné členství v této organizaci nezvažuje. Tato bakalářská práce se pokouší o analýzu komplexních vztahů Švýcarska a EU, a to jak z historické, tak i současné perspektivy. Zabývá se možnými scénáři vývoje evropské politiky Švýcarska v blízké budoucnosti a nahlíží na možnost členství země v EU jako na aktuálně nepřijatelnou. V souvislosti s tím se autor zabývá důvody nevstupu země do EU, počínaje důvody nejzřejmějšími (politickými, ekonomickými) a konče důvody projevujícími se nejméně, avšak které jsou nejhlouběji zakořeněnými v myslích švýcarských občanů (důvody sociálně-psychologické).

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   předchozí11 - 18  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.