Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32,015 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Evropané v USA ve světle sčítání lidu z roku 1920
Přenosil, Adam ; Velková, Alice (vedoucí práce) ; Kulhánová, Ivana (oponent)
Evropané v USA ve světle sčítání lidu z roku 1920 Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá tématem evropských přistěhovalců v USA na počátku 20. století. Hlavním cílem je analyzovat osoby narozené v Evropě za využití již zpracovaných dat za jednotlivé osoby ze sčítání lidu v USA z roku 1920. Populace evropských přistěhovalců je nejdříve studována jako celek a následně je v rámci analýzy definováno několik národnostních skupin (Němci, Italové, Skandinávci, Angličané, Irové, Židé a Poláci), které jsou dále analyzovány zvlášť. Hlavní objektem analýzy je sociodemografická struktura evropských přistěhovalců s primárním zaměřením na pohlaví, věk, povolání, urbanizaci a gramotnost. Dále je také analyzováno geografické rozmístění evropských imigrantů v rámci USA. Výsledky analýzy jsou navíc komparovány s odbornou literaturou. Klíčová slova: Sčítání lidu v USA, Evropané, přistěhovalci, imigrace
Peer mediace a její využití na českých a zahraničních školách
Voškerušová, Tereza ; Chlebounová, Irena (vedoucí práce) ; Kuba, Radim (oponent)
Tato bakalařska přace se zabýva peeř mediací a jejím výuzitím na skolach v Česku, USA a Spanelsku. Přvní cast přace představuje peeř mediaci, její cíle, limitace a přubeh v podobe mediacního sezení. Dale se přace v přvní casti venuje zpusobu implementace peeř mediace do skol skřze peeř mediacní přogřamý. Pozořnost je venovana předevsím stezejním fazím implementace, tj. evaluaci přogřamu, selekci a třeninku peeř mediatořu. Přace předklada přínosý techto přogřamu, a to jak přo zaký, tak i přo ucitele a skolní komunitu jako celek. Shřnuje hlavní vlivý na uspech ci naopak neuspech přogřamu. Dřuha cast přace se zabýva vývojem a aktualním výuzívaním peeř mediace na skolach v Česku, USA a Spanelsku. Pozořnost je venovana take vzdelavaní pedagogu a legislative v oblasti peeř mediace v řamci jednotlivých zemí. Z kazde zeme jsou výzdvizený významne peeř mediacní přogřamý a skolý, jez peeř mediaci implementovalý.
(Ne)využívání učebnic ve výuce zeměpisu na nižším sekundárním stupni vzdělávání.
Faltisová, Kateřina ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Marada, Miroslav (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou využívání učebnic zeměpisu českými učiteli na nižším sekundárním stupni vzdělávání. Jedinečnosti této práce spočívá v jejím zaměření na specifické aspekty přístupu učitelů v učebnicím, což je téma, které nebylo zkoumáno v kontextu českého vzdělávacího prostředí. Vzhledem k různorodosti možností práce s učebnicemi je hlavní cíl této práce identifikovat klíčové vlastnosti učebnice, které vedou k učitelově rozhodnutí je (ne)využívat. Jedním z dílčích cílů je provést analýzu geografických témat s ohledem na míru využívání učebnic při výuce Pro naplnění těchto cílů byly prováděny polostrukturované rozhovory s 25 učiteli zeměpisu na nižším sekundárním stupni vzdělávání. Scénář rozhovoru byl sestaven na základě odborné literatury přímo související s tématem. Všechny rozhovory byly následně přepsány a proběhlo otevřené kódování odpovědí respondentů. Do rozhovoru byla zakomponována metoda třídění karet, díky které byly statistickou metodou vyhodnoceny nejdůležitější funkce a kritéria výběru učebnic. Následnou analýzou bylo zjištěno, že způsob a míra využívání učebnic závisí na učitelově pojetí výuky. Ukázalo se, že za klíčovou vlastnost učebnic považují učitelé její schopnost prezentovat informace. Zásadní překážkou ve využívání učebnic je jejich...
Možnosti využití prvků waldorfské a montessori pedagogiky ve výuce zeměpisu na běžných školách
Frančíková, Barbora ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Jelen, Jakub (oponent)
Bakalářská práce zkoumá, které prvky waldorfské a montessori pedagogiky využívají učitelé zeměpisu při výuce na běžných školách, a dále identifikuje případné bariéry pro využívání těchto prvků. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se nejprve věnuje definici alternativní školy. Stručně se zabývá vznikem a vývojem alternativních škol, jejich vlastnostmi, funkcemi a typologií. Tato část obsahuje také především informace o dvou vybraných typech alternativních škol - waldorfské a montessori. Pozornost je věnována charakteristice hlavních znaků těchto škol, jejich vývoji, rozšíření a organizaci výuky. Jsou vylíčeny hlavní prvky a principy, které by mohly přinést obohacení do tradiční výuky zeměpisu. V praktické části je provedeno šetření pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru s vybranými učiteli. Získané informace jsou analyzovány s cílem identifikovat bariéry, které brání začleňování waldorfských a montessori prvků do výuky zeměpisu na běžných školách, a zároveň je zjištěno, které prvky učitelé používají. Klíčová slova: Waldorf, montessori, alternativní škola, tradiční škola, geografické vzdělávání, integrace alternativních prvků
Zhodnocení potenciálu krajiny Novohradských hor pro terénní výuku geografie
Ježek, Zdeněk ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Práce zkoumá potenciál Novohradských hor k terénní výuce geografie a lokality, ve kterých by bylo vhodné demonstrovat vybrané geografické jevy a procesy. V teoretické části se nejdříve zabývá tématem krajinné interpretace a konceptu "sense of place". Následuje literární rešerše, která zpracovává obecnou charakteristiku Novohradských hor. Na základě charakteristiky jsou vybrány hlavní fenomény tohoto území, podle kterých jsou následně vybrány lokality vhodné k výuce. Cílem je zhodnotit, jaký má oblast potenciál k provádění terénní výuky.
Zhodnocení potenciálu krajiny středního Polabí pro terénní výuku geografie
Hartmanová, Barbora ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Rubáš, Dominik (oponent)
Bakalářská práce identifikuje hlavní geografická témata, kterými lze charakterizovat vymezené území ve Středním Polabí. Další fáze práce se zabývá vytipováním konkrétních výjimečných lokalit, na kterých lze tato témata nejlépe demonstrovat. Nakonec jsou vybrány lokality vhodné pro terénní výuku zeměpisu. Teoretická část se nejprve věnuje definici terénní výuky a zapojení terénní výuky do studia zeměpisu. Následně jsou vysvětleny koncepty krajinné interpretace a Sense of place, které jsou využívány ve výzkumné části. V další kapitole je provedena pomocí map charakteristika vymezeného území středního Polabí z hlediska reliéfu, klimatu, vodstva, vegetace, ochrany přírody a osídlení. V praktické části jsou provedeny obsahové analýzy učebnic zeměpisu, portálu mapy.cz a Vlastivědného zpravodaje Polabí za účelem zjištění hlavních geografických témat i konkrétních lokalit. Získané informace jsou analyzovány za účelem selekce nejvýznamnějších témat i lokalit. Následně jsou lokality analyzovány za pomocí kritérií dopravní dostupnosti a přístupu cest, jestli jsou vhodné pro terénní výuku. Klíčová slova: krajinná interpretace, Sense of place, střední Polabí, terénní výuka, obsahová analýza
Sex reversal ve světě cytogenomiky
Khomyn, Diana ; Drábová, Jana (vedoucí práce) ; Šolc, Roman (oponent)
Vývoj pohlaví je sofistikovaný regulační systém, jenž je řízen aktivací a inhibicí konkrétních genů. Diferenciace gonád je řízena přítomností genu SRY na chromosomu Y. Expresí tohoto genu se spouští kaskáda událostí, které vedou k rozvoji testikulární tkáně, naopak v nepřítomnosti chromosomu Y, a tedy SRY genu, se pohlavní systém vyvíjí směrem k vaječníkům. S rozvojem technologií v oblasti cytogenetiky a molekulární biologie se stále objasňují molekulární příčiny, které jsou zodpovědné za poruchy vývoje pohlaví (DSD), jenž jsou jak klinicky, tak příčinně rozmanité. Existuje více klasifikačních systémů pro DSD, přičemž tato práce vychází ze systému, jenž rozlišuje tři hlavní diagnostické kategorie: 46,XX DSD; 46,XY DSD a anomálie pohlavních chromosomů. Tento systém vychází z karyotypu pacientů a histologické charakteristiky gonád pro identifikaci a popisné zařazení DSD. V této práci jsou stručně popsány jednotlivé kategorie DSD, jejich charakteristické rysy a čím se od sebe navzájem liší. Pozornost je věnována především kategoriím 46,XX DSD a 46,XY DSD, které byly dříve označovány jako sex reversal, a u nichž dochází k rozvoji fenotypových znaků, které jsou v rozporu s genotypem daného jedince. Do kategorie 46,XX DSD se řadí jedinci s ovotestikulární poruchou vývoje, u nichž je přítomna jak...
Stereotypizace Afriky a její podmiňující faktory u žáků pražských gymnázií
Kofroňová, Jana ; Hasman, Jiří (vedoucí práce) ; Frajer, Václav (oponent)
Stereotypizace Afriky v poslední době nerezonuje jen ve vědeckých kruzích, ale pomalu se dostává i do širšího povědomí veřejnosti. S růstem počtu obyvatel Afriky se bude postupně zvětšovat i význam kontinentu na poli globální scény. Je na čase si uvědomit, nakolik jsou naše představy ovlivněny zakořeněnými stereotypy, a poznat, jaká Afrika ve skutečnosti je. Tato práce se zaměřuje na stereotypizaci Afriky u žáků pražských gymnázií. V teoretické části diskutuje problematiku stereotypů a faktory, které míru stereotypního myšlení podmiňují. Specifická pozornost je věnována tématu stereotypizace Afriky s důrazem na rozdíly zažitých představ a reality. Práce si klade dvě hlavní výzkumné otázky: identifikovat nejčastější stereotypy o Africe a určit význam jejich podmiňujících faktorů. K tomu byla využita vlastní data z dotazníkového šetření mezi žáky, která byla doplněna o rozhovory s jejich učiteli. Pomocí kategorizace pojmů užívaných žáky v souvislosti s Afrikou byly identifikovány tři hlavní skupiny stereotypů: divoká příroda, chudá Afrika a primitivní a zaostalá Afrika. K popisu Afričanů žáci používali slova jako negramotný, chudý či negroidní. Na míře stereotypizace Afriky se podílely všechny zkoumané faktory: rodina, učitelé, přátelé, média i vlastní zkušenost, z nichž na základě získaných výsledků...
Structural characterization of materials for energy applications using NMR spectroscopy
Mahun, Andrii ; Kobera, Libor (vedoucí práce) ; Hrabal, Richard (oponent) ; Lebl, Tomas (oponent)
Vývoj nových, bezpečných, vysoce účinných a ekologicky šetrných zařízení pro skladování a přeměnu energie je v dnešním světě velmi žádaný. Tento vývoj zahrnuje syntézu, charakterizaci a následné použití pokročilých materiálů. Slibné materiály, jako jsou polymerní elektrolyty, vodivé polymery a perovskity, přitahují velkou pozornost nejen vědců po celém světě a proto jsou intenzivně zkoumány a zdokonalovány. Předpokládá se, že tyto látky budou schopny vyřešit některé současné energetické problémy se skladováním a získáváním elektrické energie. Předkládaná práce se věnuje strukturní analýze výše uvedených materiálů vhodných pro energetické aplikace. Výzkum byl zaměřen na objasnění vztahu struktura-vlastnosti u vybraných sloučenin a optimalizaci jejich složení za účelem získání lepších požadovaných vlastností z hlediska potenciální aplikace v oblasti energetiky. Ze všech experimentálních technik použitých v této práci byla převážně využívána NMR spektroskopie, která byla zvolena jako hlavní analytický nástroj pro strukturní charakterizaci zkoumaných systémů. Pro popis jednotlivých materiálů byly použity různé techniky NMR spektroskopie jak v kapalném, tak i pevném stavu a některé z nich byly speciálně optimalizovány pro konkrétní účely výzkumu. Při zkoumání polymerních elektrolytových systémů byla...
Aktivita bakteriálních enzymů a molekulární mechanismy při dekompozici kostní tkáně
Vočadlová, Michelle ; Sládek, Vladimír (vedoucí práce) ; Mihalčinová, Zuzana (oponent)
Abstrakt Dekompozice kostní tkáně je komplexní proces, ve kterém hrají zásadní roli bakteriální enzymy. Enzymy jsou biologické katalyzátory, které se účastní všech biochemických reakcí v živých organismech. Ve této bakalářské práci jsou identifikovány a charakterizovány bakteriální enzymy účastnící se rozkladu kostní tkáně. Hlavní pozornost je věnována enzymům, kterými jsou různé kolagenázy, které mají klíčovou roli v degradaci organických komponent kosti. Dále jsou v práci popsány molekulární mechanismy, kterými tyto enzymy působí. Práce je zaměřena na specifické interakce mezi bakteriálními enzymy a kostní matrix, včetně adhezivních interakcí a syntézy enzymů reagující na specifické mikroprostředí kostní tkáně. Těmito faktory jsou pH, teplota, a přítomnost potenciálních inhibitorů ovlivňují aktivitu těchto bakteriálních enzymů. Tyto faktory přispívají variabilitě dekompozičních procesů. Následné porozumění molekulárním mechanismům, kterými bakteriální enzymy degradují kostní tkáň, má významné aplikace ve forenzní vědě pro přibližné stanovení času úmrtí, v archeologii pro interpretaci historických a předhistorických nálezů, či v medicíně, kde může mít tento výzkum důležitý význam pro diagnostiku a léčbu onemocnění kostí. Klíčová slova: aktivita enzymů, bakterie, bakteriální enzymy, enzym, kolagen, kost,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32,015 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.