Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 115 záznamů.  začátekpředchozí104 - 113další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Integrace žáka s Aspergerovým syndromem na I. stupni základní školy - problémové oblasti
Pavlíčková, Lucie ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Valentová, Lidmila (oponent)
v českém jazyce Tato bakalářská práce se zabývá integrací žáka s Aspergerovým syndromem na běžné základní škole a jeho problémovým chováním v daných oblastech v době vyučování a volnočasových aktivitách. Toto téma má na základě teoretických poznatků, postřehů z praxe a dále uvedením konkrétních případů přiblížit danou problematiku, která je v dnešní době čím dál častěji zmiňována a řešena. Klíčová slova Porucha autistického spektra, autismus, Aspergerův syndrom, problémové chování
Zájmy dětí s autismem
Knoblochová, Ivana ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Procházková, Jana (oponent)
Cílem této bakalářské práce je zmapovat zájmy dítěte s Aspergerovým syndromem, následně je porovnat se zájmy dítěte intaktního stejného věku a na základě srovnání konkrétně vymezit společné a odlišné rysy zájmů. Dalším cílem práce je zhodnotit, zda v průběhu vývoje chlapce s Aspergerovým syndromem a chlapce intaktního docházelo k proměnám jejich zájmů. U chlapce s Aspergerovým syndromem se zaměřuji na možné souvislosti jeho zájmů se specifiky vycházející ze samotného postižení. Teoretická část práce je věnována popisu charakteristik poruch autistického spektra s bližším pojednáním o Aspergerově syndromu. Součástí je i charakteristika zájmů a hry intaktních dětí uvedená v porovnání se specifiky hry a zájmy dětí s poruchami autistického spektra. Pro účely empirické studie byl zvolen kvalitativní typ výzkumu a metoda pozorování. Praktická část navazuje na část teoretickou, doplňuje ji o konkrétní příklady v podobě dvou kazuistik, které byly vytvořeny na základě pozorování chlapce s Aspergerovým syndromem a chlapce intaktního a také na základě doplňujících informací získaných z rozhovoru s rodiči vzhledem k nezbytnosti doplnění anamnestických údajů.
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ: přístup škol a pedagogů k handicapovaným žákům.
Hamtilová, Martina ; Rajsiglová, Ina (vedoucí práce) ; Havlová, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá přístupem škol a pedagogů k handicapovaným žákům. Teoretická část se věnuje problematice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a její legislativou, pojmu handicap a formám handicapu. Z forem handicapu jsou charakterizovány specifické poruchy učení, lehká mozková dysfunkce a poruchy chování, dětská mozková obrna, autismus a Aspergerův syndrom. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na podmínky, legislativu, dokumenty a statistické údaje v oblasti integrace handicapovaných žáků. Pro praktickou část diplomové práce jsem si stanovila několik cílů: pozorovat chod vyučovací hodiny, přístup pedagoga a práci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; realizovat výuku s handicapovanými žáky pro získání vlastní zkušenosti; vést rozhovory s pedagogy, s asistenty pedagogů, případně i se speciálním pedagogem za účelem zjistit názor pedagogických pracovníků na integraci a získat doporučení o přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami; prostřednictvím dotazníků pro školy zjistit podmínky pro integraci handicapovaných žáků a závěrem shrnout doporučení a vytvořit příručku pro pedagogy začínající pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Terapeutický pes pro osoby s autismem
Nekardová, Eliška ; Fiala Šebková, Naděžda (vedoucí práce) ; Chmelíková, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku autismu a na význam asistenčního psa pro jedince s tímto znevýhodněním. Část této práce pojednává o pervazivních vývojových poruchách, kam se autismus z hlediska klasifikačního systému řadí. Je zde popsána triáda postižení: sociální interakce, komunikace, zájmy a rituály. V práci je uvedeno i rozdělení pervazivních vývojových poruch dle mezinárodního klasifikačního systému na: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, jiná desintegrační porucha v dětství, Rettův syndrom, jiná pervazivní vývojový porucha a autistické rysy. Dále je v práci uveden vývoj poruch v jednotlivých věkových obdobích a stručná diagnostika autismu. Druhá část práce se zabývá obecně zooterapií a následně podrobněji canisterapií. Je zde pojednání o historii a formách canisterapie. Důležitou částí je rozebrání interakcí lidí a zvířat, vliv canisterapie na jedince s pervazivní vývojovou poruchou. V práci je zmínka o kontraindikacích canisterapie a o etice zaměřené na asistenční psy. Dále jsou zde popsána vhodná plemena pro tuto činnost, a to labradorský retrívr, zlatý retrívr, flat-coated retrívr a border collie. V polední části práce jsou uvedeny informace o výcviku asistenčního psa v jednotlivých organizacích v České republice, konkrétně ve výcvikovém středisku Helppes a v organizaci Pomocné tlapky.
Křehká linie
Tůmová, Helena ; Kovanda, Jiří (oponent) ; Gabriel, Michal (vedoucí práce)
Můj diplomový projekt Křehká linie navazuje na bakalářskou práci s názvem Meze normality, ve které jsem zpracovala část kresleného černobílého smyšleného světa desetiletého chlapce Járy postiženého Aspergerovým syndromem a tvořila jeho trojrozměrnou barevnou vizualizaci. Křehká linie je pro mne jakási pomyslná hranice mezi světem reálným a Járovým smyšleným světem. V diplomové práci jsem ztvárnila tři planety z Járova vesmírného systému, záměrně jsem použila na každou z nich jinou technologii a barevnost, protože děti mají rády nesourodost a rozmanitost.
Svět očima autistů - kvalitativní studie všedního dne autisty
ZÁLESKÁ, Helena
Práce je zaměřena na vnímání reality očima autistů a jejich subjektivního prožívání. První část obsahuje a vysvětluje základní pojmy týkající se problematiky poruch autistického spektra. Druhá část je metodologická. Obsahuje studii, která se snaží odpovídat na výzkumné otázky. Jsou zde použity dvě techniky rozhovor a pozorování. Respondenti jsou rozděleni na dvě skupiny v 1. skupině jsou děti, které sami poskytly informace do rozhovoru, ve 2. je zpracován rozhovor s rodiči těch, které nemohly informace poskytnout sami. Třetí část je výsledková, zpracovává výsledky z výzkumu. Jsou zde vyzdvihnuty nejvýznamnější oblasti, které v rámci výzkumu vyplynuly. Ty jsou pak dále zkoumány, rozebrány a doplněny literaturou.
Matematika pro žáky se speciálními výukovými potřebami na 1. stupni ZŠ
SKRBEK, Vojtěch
Práce s názvem Matematika pro děti se speciálními výukovými potřebami na 1. stupni zaměřená na Aspergerův syndrom seznamuje čtenáře s danou problematikou a doporučuje speciální postupy pro praxi. Práce je rozčleněna do 4 tematických celků. První celek představuje čtenáři problematiku Aspergerova syndromu (dále jen AS). V práci jsou popsány všechny charakteristiky, které jsou pro AS typické, zejména jsou to tedy problémy v oblasti komunikace a navazování sociálních vztahů, které jsou podstatou AS. Nejsou to ovšem problémy, které by neměly řešení. V příslušném celku je také uveden přehled metod a postupů, kterými lze jedincům s AS pomáhat. Z této části pozvolna přecházíme k vzdělávání dětí s AS na základních školách. Existují různé možnosti, jak vzdělávat jedince s AS, jedince se speciálními výukovými potřebami. Mezi ty základní patří: integrace na ZŠ či speciální vzdělávání ve speciálních prostorách. V práci se zabýváme také problematikou šikany těchto dětí. Zde nesmíme rezignovat, neboť jisté návody, jak šikaně předcházet, existují. Tematický celek zabývající se vzděláváním dětí s AS na ZŠ zakončujeme kapitolou o metodách výuky těchto jedinců. V následující sekci se dostáváme k nejpodstatnější části této práce, a to je matematika. Podrobně je v práci poreferováno o učivu matematiky na 1. stupni ZŠ. V práci charakterizujeme oblasti, kterými jsme se zabývali ve vlastním výzkumu. Z nabízených metod a forem výuky se snažíme vyzdvihnout ty, které by byly přínosné a vyhovující pro jedince s AS. Ve výzkumné části je popisována práce se dvěma žáky s diagnózou AS. Výzkum se odehrával ve dvou hlavních částech. Nejprve byli žáci pozorováni v hodinách matematiky, ve druhé části potom vyplňovali připravené pracovní listy, jejichž hlavním cílem bylo pomoci žákům v oblastech, v nichž jsou slabší nebo ne tak dobří jako v ostatních oblastech matematiky. Do práce jsme vybrali několik pracovních listů, kterými dokládáme výsledky naší práce. V závěrečné diskusi jsou shrnuty získané poznatky a uvedeny některé praktické ověřené návody pro práci s žáky s AS.
Studenti s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem v integraci na středních školách v Jihočeském kraji
VORÁČKOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání osob s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem v integraci na středních školách v Jihočeském kraji. Současná legislativa umožňuje pro každého jedince se zdravotním postižením vytvořit takové podmínky a vzdělávací postupy, které akceptují jeho specifické schopnosti a možnosti. Splnění tohoto předpokladu je velice důležité právě při integraci žáků a studentů s poruchou autistického spektra. Cílem práce je zjistit konkrétní problémy u vybrané skupiny studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem v Jihočeském kraji, se kterými se při výběru střední školy a při studiu nejvíce potýkají. Praktická část je zaměřena na zjišťování konkrétních problémů studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem v integraci na středních školách v Jihočeském kraji pomocí kvalitativního výzkumu. Výzkumný vzorek tvoří pět studentů s Aspergerovým syndromem a jeden student s vysoce funkčním autismem. Pro zjišťování informací je použita metoda polostandardizovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Pro respondenty bylo vytvořeno šestnáct otázek, dvanáct doplňujících otázek pro rodiče a dvě doplňující otázky pro asistenty pedagoga. Osnovy rozhovorů v záznamovém archu pro studenty, rodiče a asistenty pedagoga jsou součástí přílohy. Odpovědi byly následně analyzovány a zpracovány do třech hlavních oblastí: první se týká problémů spojených s výběrem školy, druhá problémů v rámci vzdělávacího procesu a třetí návrhu studentů na zlepšení podmínek při studiu. Z první zkoumané oblasti vyplynulo, že studenti mají velké obtíže s nalezením vhodné střední školy. Střední školy nejsou připravené na přijímání studentů s touto diagnózou a často jim nejsou schopny poskytnout přiměřenou formu studijní podpory. Výběr školy je u těchto studentů limitován i nerovnoměrným rozložením jejich schopností, které bývají ovlivněny i jejich specifickými zájmy. Roli zde hrají i problémy s dojížděním a samostatným pobytem na internátě. Výběr středních škol je tedy pro tyto studenty velice omezený. Při výběru školy se radili převážně s rodiči a společně pak s pracovníky speciálně pedagogického centra. Z výsledků oblasti týkající se problémů vyplývajících přímo z edukačního procesu je zřejmé, že každý dotazovaný student je velice rozdílný a každý má naprosto odlišné vnímání okolí či prožívání sebe sama. Jejich specifické potřeby jsou tedy velice individuální. Na školách, kde tito studenti studují, často pedagogové nejsou seznámeni s důsledky diagnózy a uplatňují vůči těmto studentům stejný přístup a nároky, jako na všechny ostatní. To je u některých těchto studentů velkým problémem. Dále se velice často setkávají s nepochopením od svých spolužáků a tím ve třídě zažívají často velmi nepříjemné chvíle. Nejčastěji studenti uvádějí problémy při psaní poznámek, testů či při ústním zkoušení. Dále jim vadí hluk ve třídě, nekázeň a neochota studentů plnit požadavky vyučujících. Objevují se i neshody s asistentem pedagoga, který by měl být ve třídě především studentovou oporou a ne dalším pedagogem nad ním. Ve třetí zkoumané oblasti, kde je prostor k vlastnímu vyjádření, co by změnili, kdyby měli možnost, se u studentů, rodičů i asistentů pedagoga objevuje požadavek změny celkového systému školství. Větší individuální přístup a nutnost včasného seznámení pedagogů a třídního kolektivu s problematikou vyplývající z poruchy autistického spektra a tím možnému předejití zbytečným konfliktům. V konečném řešení jsou s výběrem školy všichni respondenti i jejich rodiče spokojeni, čtyři z nich uvažují o vysokoškolském studiu, jeden o další střední škole uměleckého směru.
Skupinový nácvik sociálních dovedností dětí s Aspergerovým syndromem staršího školního věku
SKOTÁKOVÁ, Jana
Sociální dovednosti využíváme při interakci s druhými lidmi. Jsou nedílnou součástí každého z nás. Nejdříve se jim učíme od rodičů postupně od okolí. A s každou novou zkušeností po celý život. Lidé s Aspergerovým syndromem toho schopni nejsou. Mají problém pochopit při konverzaci prvky nonverbální komunikace, jako je gestika, proxemika, mimika, posturika a mnohé další. Nevyznají se v emocích svých ani druhých. Nechápou ironii. Mohou být pro svou důvěřivost a naivitu snadnou kořistí šikanujících, násilníků nebo podvodníků. Bakalářská práce je zaměřena na období staršího školního věku. Je to čas velkých změn, které sebou nesou určitá rizika. Pro dospívající s Aspergerovým syndromem, stejně tak jako pro vrstevníky, je to jedno z nejnáročnějších období života. Začínají si uvědomovat svojí jinakost a potřebují proto zvýšenou podporu. Skupinový nácvik modelových situací je pro ně jednou z možností, jak porozumět základním pravidlům sociální interakce. Cílem mé práce je na základě zjištěných deficitů u vybrané skupiny dospívajících, na základě pozorování celé skupiny, diskuzí s pracovnicí SPC a analýzou dokumentace, vytvořit pracovní listy a následně je ověřit při skupinovém nácviku sociálních dovedností v praxi. První část mé bakalářské práce popisuje všeobecné informace o jednotlivých druzích poruch autistického spektra. Dále porovnává symptomatiku dětí s Aspergerovým syndromem a dětským autismem v oblasti sociální interakce a komunikace. Na závěr první kapitoly jsou vymezeny problémy lidí s Aspergerovým syndromem ve třech základních oblastech (sociální interakce, komunikace a představivosti). V druhé kapitole jsou popisovány jednotlivé prvky sociálních dovedností. Další část se věnuje období staršího školního věku (pubescenci), nejprve v obecné rovině a poté se zaměřuje na jednotlivá specifika dopívajících dětí s Aspergerovým syndromem. Závěrečná kapitola poukazuje na zvýšenou hrozbu šikany těchto dětí. V další části bakalářské práce je popsána metodika výzkumu, která byla použita pro vypracování této práce. Nácvik sociálních dovedností byl prováděn v SPC pro děti s mentálním postižením s rozšířenou působností pro péči o osoby s poruchou autistického spektra v Českých Budějovicích ve Štítného ulici. Vybranou skupinou byli čtyři klienti s Aspergerovým syndromem, kteří navštěvují druhý stupeň základní školy v Českých Budějovicích. V práci je uvedena charakteristika této skupiny a jednotlivých klientů. V praktické části je popsán průběh každého nácviku a reflexe vybrané skupiny. Na závěr je uvedený rozhovor se dvěma rodiči dětí, které docházely na skupinový nácvik sociálních dovedností do SPC. Při práci s cílovou skupinou jsem si uvědomila, že skupinový nácvik má své klady i zápory a není vždy vhodný pro každého klienta - ne každý klient je schopen pracovat ve skupině, lépe mu vyhovuje nácvik individuální. Při tvorbě skupiny se musí brát v potaz individualita každého klienta. Při skupinovém nácviku s cílovou skupinou jsem zjistila určitá úskalí a hrozby, které tato forma nácviku sebou přináší např. různorodost skupiny, nepravidelný počet klientů, vzrůstající počet hodin s vzrůstající náročností výuky na druhém stupni základní školy, rozdílné zájmy a náročnost individuální motivace každého klienta. Každý klient potřebuje individuální způsob motivace. Pracovní listy, které jsem vytvořila a ověřila v praxi, by mohly sloužit jako praktický návod pro další práci se skupinou klientů s Aspergerovým syndromem v některém z občanských sdružení, které se touto problematikou zabývají.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 115 záznamů.   začátekpředchozí104 - 113další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.