Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 156 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Problematika lidového tance z pohledu fyzioterapie
VALACHOVÁ, Veronika
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou lidových tanců. Z pohledu zdraví se jen zřídka pohlíží na lidové tance negativně. Obecně se považují spíše za zdraví prospěšnou všestrannou aktivitu, navzdory tomu však kladou poměrně velký nárok na klouby dolních končetin. V této práci jsou lidové tance rozebírány z pohledu fyzioterapie. Prvním cílem práce je zjistit, jaké nejčastější problémy s pohybovým aparátem trápí tanečníky a které části těla postihují. Druhý cíl je zaměřen na navržení kompenzačních cviků v rámci primární a sekundární prevence. V teoretické části práce jsou lidové tance popisovány jako takové. Dále je zde zmíněn zdravotní vliv lidových tanců na tělo a také jejich základní charakteristické znaky. Z důvodu výsledků kvantitativního výzkumu v praktické části se teoretická část zaobírá také anatomií a kineziologií kolenního kloubu společně s jeho vyšetřením. Praktická část práce je rozdělena do dvou částí. První část je vedena formou kvantitativního výzkumu, v rámci kterého byl rozeslán dotazník 130 amatérským i profesionálním folklorním souborům z Čech, Moravy a Slezska. Cílem dotazníku bylo zjistit, jaké problémy pohybového aparátu nejčastěji tanečníky trápí. Druhá část se zaměřuje na sedm strategicky vybraných probandů z folklorního souboru Rokytí z Rokycan. Podmínkou pro účast byly problémy s částí pohybového aparátu, který vyšel jako výsledek z předešlého dotazníku. Tito účastníci testovali účinnost navrženého kompenzačního cvičení k dané problematice. Dle výsledků dotazníku lze tvrdit, že problémy pohybového aparátu trpí velké množství folklorních tanečníků. Ale jen málo z nich využívá kompenzační cvičení a mnozí z nich bolest neřeší vůbec. Přitom kompenzační cvičení funguje jako primární prevence proti poranění kloubů, vazů, svalů a vyrovnává následky jednostranné zátěže. Tato práce může být v budoucnu využita fyzioterapeuty zabývajícími se problémy pohybového aparátu u tanečníků nebo samotnými členy folklorních souborů jako prevence poškození. Dále ji mohou využívat vyučující na pedagogických fakultách a konzervatořích jako edukační inspiraci.
Metamorfosis of vax flowers
Kopúnková, Alexandra ; Sabik, Ester (oponent) ; Klodová, Lenka (vedoucí práce)
The diploma thesis Metamorphosis of a wax flower deals with the searching for identity in the layers of folklore from the point of view of a contemporary being. For this project, a floral crown was created (a head decoration in the form of a wreath or "crown", most often made of textile or wax flowers or possibly beaded ornaments or just rosemary and ribbons) as the main artifact of the concept of a transitional ritual to adulthood. The flower crown is part of a performance adapted to a traditional wedding ceremony, when the bride's crown is removed after the ceremony and is replaced by a hat covering brides hair. This work recreates this historical ritual, which had acquired an archaic meaning, and shows a possible alternative, when the key moment of rebirth is applied to the leaving from the academic land and the entry into the business market.
Stavba v krajině - Centrum ekologické výchovy
Sáčková, Veronika ; Loutocká, Vlasta (oponent) ; Urbášková, Hana (vedoucí práce)
Cílem úkolu bylo navrhnout objekt situovaný na Jižní Moravě v blízkosti nádrže Nové mlýny s výhledem na kopce Pálavy. Dům je navržen s ohledem k životnímu prostředí jako mimořádně úsporný. Součástí ekologického konceptu je také hospodaření s vodou a její čištění. Primární funkcí objektu je environmentální vzdělávání zaměřené na děti základních škol. Jsou zde k dispozici dvě učebny každá pro 27 dětí a přednáškový sál pro 66 posluchačů. V objektu je připraveno ubytování pro 60 osob s možností stravování. V areálu je prostor pro pořádání kulturních akcí, samostatný objekt poskytující občerstvení, půjčovnu kol a lodí.
Ambivalence identity: kulturní tradice jako téma v současném českém a slovenském umění
Maixner, Miroslav ; Klodová, Lenka (oponent) ; Janečková,, Zuzana (oponent) ; Zálešák, Jan (vedoucí práce)
Disertační práce se zaměřuje na fenomén nové přítomnosti odkazů k tradiční lidové kultuře v současném českém a slovenském umění. Důraz je přitom kladen na období od roku 2000 po současnost. Jádro práce tvoří kapitoly věnované umělkyním a umělcům, kteří v tomto období výrazněji tematizovali různé aspekty tradiční lidové kultury, a to buď coby dílčí prvek konkrétních projektů, nebo v podobě kontinuálního zájmu o danou oblast. Podstatou této části je ukázat šíři a heterogenitu zkoumaných projevů napříč mediálním spektrem. Hlavním záměrem celé práce je pak analýza a zasazení zkoumaných jevů do relevantního kontextu v rámci teorie a historie umění. Důvodem je jejich odlišná povaha od tematicky podobných projevů v 19. a 20. století. Při srovnání s aktuálními tendencemi v zahraničí se navíc ukazuje řada spojitostí, jako jsou vazby na environmentální problematiku, kritiku stavu společnosti a především na nové otázky spojené s osobní i kolektivní identifikací. Analýzu těchto fenoménů proto stavím na hybridním interdisciplinárním základě s využitím teoretických přístupů k identitě v sociálních a humanitních vědách. Činím tak jednak v úvodních teoretických kapitolách, hlavní těžiště ale spočívá v závěrečné analytické syntéze. Ta do značné míry staví též na datech získaných z rozhovorů s umělci, jejichž přepisy najde čtenář v příloze. V závěru je přiložena dokumentace kurátorských projektů a výstav realizovaných coby praktická část dizertačního projektu.
Nav
Serebrianska, Daria ; Záhora, Zdeněk (oponent) ; Vaněk, Vojtěch (vedoucí práce)
Tématem diplomové práce je vytvoření počítačové hry žánru platformy s názvem „Nav“. Práce zkoumá fáze tvorby hry i postavení her v současném umění. Účelem práce je vytvořit hru založenou na slovanské, zejména ukrajinské, mytologii.
Vztah generace Z k folklóru a tradicím jako součásti nabídky destinace cestovního ruchu
Ondicová, Beata
Bakalářská práce se zabývá cestovním ruchem na Uherskohradišťsku a vztahem generace Z k folklóru a tradicím. Cílem práce je identifikovat současnou nabídku produktů cestovního ruchu s tématikou tradic a folklóru ve Zlínském kraji a zjistit vztah generace Z k folklóru a tradicím při účasti na cestovním ruchu. Navrhnout nové, nebo inovovat stávající destinační produkty Zlínského kraje pro generaci Z. Vzhledem k rozsáhlosti Zlínského kraje a rozmanitosti kulturní nabídky v oblasti tradic a folklóru byl cíl práce z geografického hlediska zúžen na konkrétní menší oblast, a to na oblast Uherskohradišťska. Pomocí sekundárních a primárních dat byl analyzován současný stav a možnosti rozvoje folklorního cestovního ruchu v regionu Uherskohradišťsko. Primární data byla získaná prostřednictvím online dotazníkového šetření, jehož hlavním záměrem bylo zjistit, zda se generace Z zajímá o folklór a lidové tradice.
Péče o nehmotné kulturní dědictví na příkladu jízdy králů
Orságová, Anna ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent)
Péče o nehmotné kulturní dědictví je v dnešní době závislá na několika prvcích. Tím hlavním jsou jedinci a společenství v místech, kde se zvyk či tradice doposud dodržují. Jejich snaha však musí být podporována národními a mezinárodními úřady, které vkládají nemalé prostředky do jejího zachování. Kromě toho je důležité i obecné povědomí veřejnosti, jenž je zárukou předávání tradice dalším generacím. Na příkladu jízdy králů je zachycen historický vývoj obyčeje, který v průběhu minulého století prošel proměnou v lidové slavnosti, jejichž vznikem bylo podmíněno zachování tradice, která se začala v druhé polovině 20. století vytrácet. Klíčová slova Nehmotné kulturní dědictví, kulturní lidová tradice, jízda králů, folklór.
Lidové písně ze Študlova a jejich využití ve školní i mimoškolní hudební výchově
Hrnčiříková, Marie ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
Cílem práce je shromáždění a následná analýza lidových písní ze Študlova a návrh jejich využití ve školní i mimoškolní hudební výchově. Díky sběratelům a jejich notovým zápisům je možné analyzovat jednotlivé písně, a tak hledat souvislosti v lidové tvorbě této valašské vesnice. Prostřednictvím těchto pramenů jsem vytvořila zpěvník študlovských lidových písní pro účely hudebního vzdělávání a zachování tradic. Abychom z množství písní byli schopni vyčíst co nejvíce informací potřebných k jejich rozboru, rozdělila jsem je podle obsahové stránky do několika skupin. Rozřazení napomohlo k hlubšímu bádání a objasnilo váhu lidové písně v určitých oblastech života původních nositelů tradic. Nakonec jsem několik vybraných písní upravila, především pro účely mimoškolního hudebního vzdělávání. Cílem aranží je zaujmout tímto žánrem i posluchače, kteří lidovou hudbu nepreferují. Dalším produktem tohoto zkoumání je metodický materiál, v němž jsem valašské zvyky zpracovala tak, aby se daly použít v hodině hudební výchovy na základní škole. Potvrzením hypotézy o osobité muzikálnosti obyvatelů dané oblasti, vydedukované z charakteru lidových písní, můžeme v hudebním vzdělávání navázat na jejich přirozené vnímání hudby a zároveň podpořit lidovou tradici. Hlavním zdrojem práce jsou proto nejen hudební zápisy, ale také...
Folklorní tradice Prácheňska a jejich využití v hudební výchově
Vaněčková, Lenka ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Selčanová, Zuzana (oponent)
Tato práce je zaměřena na folklor oblasti Prácheňska a jaké jsou možnosti jeho využití v hodinách hudební výchovy, primárně na prvním stupni základní školy. Teoretická část se zaměřuje na podrobný popis jednotlivých prvků prácheňského folkloru. Z největší části se věnuje hudebnímu folkloru, konkrétně lidové hudbě, dudácké tradici, tancům nebo folklorním tradicím jako je konopická, která postupně upadá v zapomnění. Kromě hudebního folkloru popisuje tradiční pokrmy nebo kroje. Praktická část je rozdělena na dva úseky. První úsek je věnován dotazníkům. Jeden pro žáky z oblasti Prácheňska, který si dává za cíl zjistit úroveň znalostí prácheňského folkloru a míru motivace se o něm dále dozvídat, a druhý pro vyučující, který si klade za cíl zjistit, zda se prácheňskému folkloru ve svých hodinách věnují a do jaké míry. Druhý úsek praktické části obsahuje přípravy do hodin hudební výchovy, přičemž každá z nich je věnovaná nějakému tématu týkajícího se prácheňského folkloru. Témata jsou dudy, konopická a Švanda dudák, přičemž se v nich objevuje množství dalších folklorních tradic této oblasti. Za pomocí dotazníkového šetření bylo zjištěno, že pouze část dotázaných žáků má základní znalosti o prácheňském folkloru. Na druhou stranu byla zjištěna velká míra motivace dozvídat se o něm víc. Dále bylo zjištěno,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 156 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.