Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití aplikace Phyphox při experimentování ve výuce fyziky
Hřebík, Lukáš ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Kolář, Petr (oponent)
V této práci je popsán fenomém BYOD a jeho využití ve školním prostředí. Dále se v této práci nachází popis aplikace phyphox a rešerše jejího využití ve výuce fyziky v zahraničním i tuzemském kontextu. Součástí práce je rovněž popis čtrnácti námětů na využití phyphoxu, z nichž většina je doplněna o zkušenosti z jejich realizace ve výuce. V rámci práce byly vytvořeny tři soubory metodických pokynů k vybraným aktivitám; v příloze jsou pak pracovní listy k těmto aktivitám pro žáky i učitele, stejně jako stručný návod k používání phyphoxu.
Úlohy typu PISA podpořené fyzikálním experimentem
Štyksová, Gabriela ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Název práce: Úlohy typu PISA podpořené fyzikálním experimentem Autor: Gabriela Štyksová Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: V rámci této diplomové práce byla provedena rešerše uvolněných úloh z mezinárodního šetření PISA (Programme for International Student Assessment), které se zaměřuje na ověřování vědomostí patnáctiletých žáků v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Na základě rešerše bylo vytipováno několik úloh, k nimž se posléze přidaly nové aktivity navržené autorkou práce. Celkem vzniklo 6 aktivit Domeček pro panenky, Klimadiagram 1, Klimadiagram 2, Radioaktivita, Změny teploty a Stíny. Poslední dvě zmíněné aktivity byly vytvořeny na základě PISA úloh, zbylé čtyři jsou výtvorem autorky. Každá aktivita byla zpracována ve formě pracovních listů jednak pro žáky, jednak s řešením a metodickými komentáři pro učitele. Tyto pracovní listy byly otestovány v reálné výuce na gymnáziu a také zhodnoceny učiteli se zkušenostmi s výukou na základní i střední škole. Klíčová slova: PISA, přírodovědná gramotnost, fyzikální experiment, výuka fyziky
Kombinatorika ve fyzice
Mervardová, Tereza ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce je pomoci čtenáři uplatnit znalosti z kombinatoriky ve fyzikálních úlohách, zejména v úlohách ze statistické fyziky. V první kapitole jsou čtenáři připomenuty základní definice a vztahy z kombinatoriky. V následující kapitole je sada úloh, která je vytvořena tak, aby se na ni později navázalo úlohami ze statistické fyziky, zejména úlohami týkajících se mikrostavů a makrostavů kvantových systémů s málo částicemi. Dále jsou v této práci úlohy využívající kombinatoriku i z jiných oblastí fyziky Tato práce také může posloužit jako sbírka úloh z vybraných částí statistické fyziky.
Řešené úlohy z kvantové fyziky - moment hybnosti a spin
Kafka, Jaroslav ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Název práce: Řešené úlohy z kvantové fyziky - moment hybnosti a spin Autor: Jaroslav Kafka Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Cílem této bakalářské práce bylo vytvořit soubor řešených úloh z kvantové fyziky do elektronické Sbírky řešených úloh. V rámci této práce bylo vytvoře-no 18 úloh, které se svým obsahem řadí do kapitoly Fyzika mikrosvěta a svou obtížností převážně do vysokoškolské látky. Je zde stručně shrnuta historie elektronické sbírky a její technické řešení jak z pohledu uživatele, tak administrátora. Součástí práce je i popis vytvořených úloh, který je zaměřen na fyzikální problematiku daných úloh a jejich propojení s již existujícími úlohami ve sbírce. V příloze jsou uvedeny vybrané úlohy se strukturovaným řešením. Všechny úlohy lze najít na webových stránkách http://reseneulohy.cz/ nebo na přiloženém CD. Klíčová slova: elektronická sbírka, řešené úlohy, kvantová fyzika 1
Aktivity z částicové fyziky na střední škole
Nocarová, Marta ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Cílem této práce bylo seznámit se s problematikou výuky fyziky mikrosvěta, zejména fyziky částic, na střední škole a s literaturou v rámci tohoto tématu, která se zabývá po- kusy či aktivitami. Rešerše byla zaměřena na oficiální školní dokumenty České republiky a vybraných evropských zemí, dostupnou literaturu použitelnou k výuce a otázku, zda jsou žáci schopni této látce porozumět. Vznikly tři aktivity s pracovními listy pro žáky a s příručkami pro učitele, které obsahují plán hodiny a poznámky k provedení a po- můckám. Aktivity se věnují Rutherfordovu pokusu, kvarkovému modelu a bublinovým komorám. Podle možností byly i vyzkoušeny. 1
Vývoj experimentálních stanovišť pro novou koncepci tématu Optika v Interaktivní fyzikální laboratoři I
Kopřiva, Tomáš ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Koudelková, Věra (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je vytvořit pět experimentálních stanovišť a pracovních listů pro experimentální celek s názvem Optika: kvalitativní pojetí v Interaktivní fyzikální laboratoři - projektu Katedry didaktiky fyziky. V první kapitole je krátce popsaná Interaktivní fyzikální laboratoř, to, jak v ní probíhá experimentování a jakou zpětnou vazbu dostáváme od žáků. Ve druhé kapitole se práce věnuje teoretickému podkladu, na kterém byla vystavěna stanoviště. Tento teoretický podklad se věnuje geometrické optice, lidskému oku, zraku a vybraným miskoncepcím v oblasti optiky a zraku u žáků. Ve třetí kapitole je představen vývoj (včetně zpětné vazby od žáků) a finální podoba stanovišť a pracovních listů.
Konceptuální úlohy podporující výuku mechaniky metodou Peer Instruction
Weissgráb, Lukáš ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Koupilová, Zdeňka (oponent)
Název práce: Konceptuální úlohy podporující výuku mechaniky metodou Peer Instruction Autor: Lukáš Weissgráb Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Petr Kácovský, PhD., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato diplomová práce se zaměřuje na vývoj konceptuálních úloh z mechaniky (včetně jejich testování), které jsou typické pro metodu Peer Instruction. Část práce věnovaná rešerši sleduje historický vývoj této metody a uvádí přehled jejích nejdůležitějších prvků včetně možností propojení s jinými výukovými metodami. Kromě toho představuje různé sbírky konceptuálních úloh českých i zahraničních. Samotná výzkumná a vývojová část práce je věnována přípravě konceptuálních otázek z mechaniky, které sledující vybrané miskoncepce. Tyto vzniklé úlohy byly následně otestovány na přibližně 130 studentech středních škol a výsledky byly statisticky zpracovány. Při statistickém zpracování úloh jsme se zaměřili na jejich obtížnost, diskriminaci a analýzu distraktorů. Klíčová slova: konceptuální úlohy, Peer Instruction, mechanika, výuka mechaniky
Využívání dataloggerů ve výuce fyziky (se zaměřením na systém Vernier)
Kácovský, Petr ; Böhm, Pavel (vedoucí práce) ; Drozd, Zdeněk (oponent)
Název práce: Využívání dataloggerů ve výuce fyziky (se zaměřením na systém Vernier) Autor: Petr Kácovský Katedra (ústav): Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Pavel Böhm e-mail vedoucího: pavel.bohm@mff.cuni.cz Abstrakt: Modernizující se vybavení škol umožňuje do experimentální výuky fyziky stále častěji zapojovat moderní počítačem podporované systémy schopné záznamu a ukládání naměřených dat pro pozdější vyhodnocení - tzv. dataloggery. Úvod této práce je věnován průzkumu, který měl mezi vyučujícími fyziky zjišťo- vat, jakou formu návodů preferují, následuje stručná rešerše již existujících materiálů. Hlavní částí práce jsou pak nově vytvořené návody na experimenty s dataloggery školního experimentálního systému Vernier, jež mají primárně sloužit vyučujícím fyziky při zapojení experimentů do jejich výuky. Návody zahrnují vždy popis jak měření provést, jakým způsobem lze naměřená data zpracovat a jaké otázky a úkoly pro studenty s nimi lze spojit. Tyto experimenty se zaměřují na oblast středoškolské termodynamiky (resp. molekulové fyziky a termiky) a jejich tematickým průnikem je pojem energie, jejích forem, přenosu a zachování.
Prekoncepce studentů o teple a teplotě
Čečák, Michal ; Mandíková, Dana (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá prekoncepcemi a miskoncepcemi v oblasti tepla a teploty. Nachází se zde přehled učebnic pro základní a střední školy, které se zabývají teplem a teplotou. Dále se v práci nachází stručné vymezení pojmů prekoncepce a miskoncepce, charakteristika metod aktivního učení a charakteristika interaktivní demonstrace v hodinách. Práce dále obsahuje výzkum prekoncepcí a miskoncepcí studentů středních škol (především gymnázií). Pro výzkum byl použit test HTCE. Test HTCE se pro tyto účely používá ve světě. Výsledky testu jsou zpracovány pro všechny studenty dohromady i pro studenty jednotlivých tříd. Dále se v práci nachází tři pracovní listy (přeložené z angličtiny). Pracovní listy mají sloužit k odstranění některých zjištěných miskoncepcí.
Lokalizace částí experimentálního systému Vernier do českého prostředí
Kácovský, Petr ; Böhm, Pavel (vedoucí práce) ; Šabatka, Zdeněk (oponent)
Experimentální systém Vernier, který se v současné době zvolna dostává do českých škol, je praktickou a velmi názornou pomůckou při výuce přírodních věd. Obsahem této práce je stručné seznámení s používáním systému Vernier, přehled běžně dostupných alternativ k tomuto systému a zejména pak soubor šesti uživatelských manuálů k senzorům nacházejícím časté použití ve fyzice. (Barometr, ampérmetr, diferenciální voltmetr, nerezové teplotní čidlo, čidlo pohybu a optická závora.) Manuály obsahují instrukce, jak s jednotlivými senzory pracovat, popisují principy jejich činnosti a technické specikace. Přidanou hodnotu představují stručné náměty, k jakým experimentům lze senzory ve výuce využít. Tuto nosnou část práce doplňuje stručný popis metod, kterými byly ověřovány technické parametry výše uvedených senzorů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.