Název:
Využívání dataloggerů ve výuce fyziky (se zaměřením na systém Vernier)
Překlad názvu:
Using dataloggers in physics teaching (focused on Vernier experimental system)
Autoři:
Kácovský, Petr ; Böhm, Pavel (vedoucí práce) ; Drozd, Zdeněk (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název práce: Využívání dataloggerů ve výuce fyziky (se zaměřením na systém Vernier) Autor: Petr Kácovský Katedra (ústav): Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Pavel Böhm e-mail vedoucího: pavel.bohm@mff.cuni.cz Abstrakt: Modernizující se vybavení škol umožňuje do experimentální výuky fyziky stále častěji zapojovat moderní počítačem podporované systémy schopné záznamu a ukládání naměřených dat pro pozdější vyhodnocení - tzv. dataloggery. Úvod této práce je věnován průzkumu, který měl mezi vyučujícími fyziky zjišťo- vat, jakou formu návodů preferují, následuje stručná rešerše již existujících materiálů. Hlavní částí práce jsou pak nově vytvořené návody na experimenty s dataloggery školního experimentálního systému Vernier, jež mají primárně sloužit vyučujícím fyziky při zapojení experimentů do jejich výuky. Návody zahrnují vždy popis jak měření provést, jakým způsobem lze naměřená data zpracovat a jaké otázky a úkoly pro studenty s nimi lze spojit. Tyto experimenty se zaměřují na oblast středoškolské termodynamiky (resp. molekulové fyziky a termiky) a jejich tematickým průnikem je pojem energie, jejích forem, přenosu a zachování.Title: Using dataloggers in physics teaching (focused on Vernier experimental system) Author: Petr Kácovský Department: Department of Physics Education Supervisor: Mgr. Pavel Böhm Supervisor's e-mail address: pavel.bohm@mff.cuni.cz Abstract: Modernizing equipment enables schools to involve advanced computer- aided systems in physics teaching. This work especially focuses on systems capable of recording and storing measured data for later evaluation - the dataloggers. The introduction of this work is devoted to a survey among physics teachers that should investigate what form of instructions they prefer; then a brief search of existing ma- terials follows. The main part of the work consists of newly created instructions for experiments with dataloggers of the Vernier experimental system, primarily designed to serve tea- chers to implement physics experiments in their teaching. The instructions always include a description how to prepare and undertake the measurement, how to process the measured data and what questions and tasks for students can be connected with this part of physics. Experiments described in this work mainly focus on secondary school thermodynamics (or more precisely on molecular physics and thermals) and their thematic intersection is energy, its forms, transmission and conservation.
Klíčová slova:
energie; experimenty ve výuce fyziky; experimenty ze středoškolské termodynamiky; experimentální systém Vernier; energy; experiments in physics teaching; experiments related to secondary school thermodynamics; the Vernier experimental system