Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 46 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Postavení dítěte ve společnosti
Šťastná, Jarmila ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Havlínová, Ivana (oponent)
Cílem bakalářské práce je charakterizovat a interpretovat Úmluvu o právech dítěte, coby stěžejního dokumentu, jenž vznikl na ochranu a podporu dětí po celém světě bez ohledu na rasu či jejich vyznání. V souvislosti s tímto dokumentem je v úvodu zpracována též charakteristika českého rodinného práva a historie práv dítěte, kterou je nezbytné znát, chceme-li pochopit, proč je přijetí Úmluvy o právech dítěte vnímáno jako zlomový okamžik v dějinách lidských práv.
Srovnání kurikulárních materiálů se zřetelem na výchovu k občanství v České republice a v USA
Rádlová, Magdaléna ; Havlínová, Ivana (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo srovnání kurikulárních dokumentů vztahujících se ke vzdělávací oblasti Člověk a společnost v ČR a Společenské vědy v USA. Dokumenty jsem porovnávala na různé úrovni obecnosti, od legislativního zakotvení až po jednotlivé školní vzdělávací programy. Každá tato úroveň je specifická a zabývá se problematikou z jiného úhlu, přesto lze vysledovat určité tendence, specifické pro dokumenty obou zemí: V USA jde o důraz na praktičnost a použitelnost dokumentu, přesně specifikuje, co je jeho smyslem a snaží se o maximální srozumitelnost. České dokumenty mívají někdy tendenci sklouznout do obecných prohlášení, ze kterých pro praxi nic nevyplývá, a na svého čtenáře klást vysoké nároky co se týče jejich srozumitelnosti. Americké dokumenty, ač nejsou psané mou mateřštinou, nevyžadovaly druhé přečtení pochopení toho, co vlastně deklarují. V této zamlženosti českých dokumentů vidím jeden ze zdrojů problémů, které přináší implementace reformy školství v České republice. Přestože dílčí cíle reforem obou zemí se liší, hlavní cíl zůstává stejný: Zajistit svým občanům co nej lepší možné vzdělání. Přestože se obě reformy potýkají s vlastními problémy, směřování obou je podle mého názoru v zásadě dobré, je jen třeba nezastavit se na půli cesty a pokračovat v práci na těch oblastech, které potřebují...
Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989
Havlice, Martin ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Havlínová, Ivana (oponent)
Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989 Resumé Diplomová práce se věnuje zejména učebnicím občanské výchovy v období po roce 1989 do současnosti. Uvádí rekapitulaci vývoje občanské výchovy jako vyučovacího předmětu a také vznik a vývoj vlastivědného přístupu. Obsahuje seznam všech učebnic občanské výchovy v tomto období s doložkou MŠMT pro použití na základních školách či víceletých gymnáziích včetně učebnic pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavním tématem diplomové práce je analýza postavení vlastivědného učiva v současném základním vzdělávání se zaměřením na 2. stupeň a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. V této souvislosti je rekapitulována poslední významná kurikulární změna českého školství v podobě Rámcového vzdělávacího programu s důrazem na postavení vlastivědného učiva. Posledním cílem práce a současně její praktickou stránkou je identifikace a rozbor historické náplně vlastivědného učiva v současných učebnicích občanské výchovy, její komparace se současným stavem historického poznání a poukázání na časté historické nepřesnosti a stereotypy, které se v historických tématech vlastivědného obsahu učiva občanské výchovy vyskytují. Závěr je věnován snaze vyvodit ze závěrů práce doporučení využitelná při tvorbě učebnic občanské výchovy.
Ochrana základních lidských práv, vzdělanostní společnost a jejich vzájemné vztahy
Dytrychová, Martina ; Sádovský, Stanislav (vedoucí práce) ; Havlínová, Ivana (oponent)
Diplomová práce "Ochrana lidských práv, vzdělanostní společnost a jejich vzájemné vztahy" definuje a popisuje vývoj a význam ochrany lidských práv ve společnosti a nastiňuje důležitost vzdělávání společnosti a vzdělání ve společnosti ve vztahu k dodržování lidských práv. "Vyspělost lidské společnosti je poměřována lidskými právy. Jejich dodržování a respektování determinuje skutečnou úroveň demokratizace společnosti, právní stát a blaho jednotlivce."1 Tato práce se dále zabývá aktuální problematikou kolize zvyšování stupně dosaženého vzdělání s uplatněním na trhu práce v naší společnosti. Problematiku popisuje jednak z pohledu historického, právního, ale také z ekonomického a snaží se najít optimální řešení. V jedné části se také věnuje problematice zavedení Rámcově vzdělávacích programů ve vztahu k výchově k lidským právům. 1 Cit. ŠIŠKOVÁ, Naděžda. Dimenze ochrany lidských práv v Evropské Unii. Praha: Linde, 2008. ISBN 978-80- 7201-710-2, s. 13
Kontroverzní témata v hodinách občanské výchovy
Marková, Markéta ; Havlínová, Ivana (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Každý z nás má na téma, situaci, skutečnost, jev nějaký svůj úhel pohledu. V této diplomové práci jsem se snažila představit a zpracovat jeden z možných náhledů a jedno z pojetí "Kontroverzních témat ve výuce občanské výchovy". V teoretické části jsem se nejprve zabývala cíli a náplní předmětu občanská výchova z hlediska různých kurikulárních dokumentů. Dále jsem se věnovala definici a významu slova kontroverze a kontroverzní. Stanovila jsem, jaké základní podmínky musí nastat, aby se téma stalo kontroverzním. Ve třetí kapitole jsem odpovídala na otázku, proč je ve škole důležité kontroverzními tématy se zabývat. Odpovědi jsem popsala ze čtyř pohledů - z hlediska školy, žáka, Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (kurikulárních dokumentů) a z hlediska učitele. V praktické části jsem vytvořila konkrétní návrh zpracování témat jako kontroverzních ve vzdělávací oblasti občanská výchova podle Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V tabulkách jsem sobě přiřadila učivo, konkrétní aplikaci učiva jako kontroverzního tématu, výstupy žáka a klíčové kompetence, které může žák rozvíjet. Nakonec jsem se zamyslela nad tím, jaké další předměty či průřezová témata se danému kontroverznímu tématu vztahují. Dále jsem vybrala základní výukové metody, pomocí kterých se může učitel se žáky...
Integrace České republiky do Evropské unie
Marešová, Michaela ; Tichá, Milena (vedoucí práce) ; Havlínová, Ivana (oponent)
Diplomovou práci na téma Integrace České republiky do Evropské unie jsem psala s cílem vytvořit studijní materiál pro učitele oboru Občanský a společenskovědní základ na střední škole, konkrétně na gymnáziu. Na základě dosavadních zkušeností z absolvovaných praxí i z vlastní zkušenosti v roli studentky gymnázia jsem výuku na téma evropské integrace a vztahu ČR EU shledala jako nevyhovující především pro nedostatečnou připravenost studentů v praktických záležitostech týkajících se členství ČR v EU. Na základě rozhovorů s učiteli oboru Občanský a společenskovědní základ jsem nabyla dojmu, že hlavní problém spočívá v obtíži proniknout do tak širokého tématu, jakým evropská integrace bezesporu je. Důležité je uvědomit si, co všechno téma zahrnuje a na základě toho si jej strukturovat. I tento problém je jedním z bodů, který má práce zahrnuje a který se snaží vyřešit.
Využití interaktivní tabule v hodinách občanské výchovy na základní škole
Vránková, Lenka ; Havlínová, Ivana (vedoucí práce) ; Semrádová, Ilona (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na využití moderních technologií ve vyučování. V úvodní části se zabývá postavením předmětu výchovy k občanství v dnešním vzdělávacím systému. Poté nastiňuje klady a zápory moderních technologií a jejich postavení v systému materiálních didaktických prostředků. Věnuje se také postojům učitelů, kteří s technologiemi přicházejí denně do styku. Hlavní část práce se věnuje interaktivní tabuli a jejímu nezbytnému příslušenství. Popisuje jejich konkrétní funkce, možnosti uplatnění při vyučování a práci se softwarem interaktivní tabule. Zároveň upozorňuje na možné negativní vlivy využívání moderních technologií. Praktická část vytváří model výukového programu hodin občanské výchovy pro 6. ročník základní školy se zaměřením na téma Vlast. Výsledkem je odučení dvou vyučovacích hodin s použitím interaktivní tabule. Klíčová slova moderní technologie, interaktivní tabule, výchova k občanství, didaktické prostředky, vlast, výukový program
Role učitele v současné společnosti
Krotká, Michaela ; Havlínová, Ivana (vedoucí práce) ; Kubišová, Zuzana (oponent)
RESUME Diplomová práce Role učitele v současné společnosti se snaží čtenáři přiblížit, jak se v posledních letech proměnila role učitele a co všechno mělo na tuto změnu vliv. Práce je rozčleněna do sedmi částí. První kapitola má uvést čtenáře do filosofických a sociologických souvislostí výchovy. V následující kapitole je čtenář seznámen s učitelskou profesí a se vším, co v současné době obnáší. V další kapitole jsou nastíněny role, které může současný učitel zastávat. Nejedná se však o jejich podrobný výčet, ale o snahu ujasnit očekávání, která jsou na současného učitele kladena. Ve čtvrté kapitole je představen stručný přehled právních dokumentů, v nichž je vymezena učitelská profese. Pátá kapitola popisuje podobu a podstatu školské reformy a následující kapitola poté seznámí čtenáře s tím, jaké změny vnesla školská reforma do učitelské profese. Sedmá kapitola seznámí čtenáře s podobou státní maturity a s tím, co představuje pro učitele. Tato práce nemá jen popisovat změny, které v posledních letech přinesla školská reforma, ale především má přispět k pochopení nelehkého a složitého postavení učitele v dnešní společnosti.
Komparace vzdělávacího systému České republiky a Francie se zaměřením na výuku základů společenských věd na gymnáziích
Krbcová, Michaela ; Havlínová, Ivana (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Prvním cílem této diplomové práce je komparace dvou vzdělávacích systémů, a to českého a francouzského. Při porovnávání obou systémů jsem věnovala pozornost jak společným rysům, tak především prvkům, ve kterých se tyto dva systémy odlišují. Provedla jsem analýzu obou vzdělávacích systémů a to jak obecně, tak konkrétně a pokusila se odhalit jejich podstatu. Dalším cílem diplomové práce je poukázat na problémy či lépe řečeno nedokonalosti, které současný český vzdělávací systém vykazuje. Přitom jsem se pokusila nastínit některá řešení, která vycházejí právě z francouzského modelu. Třetím cílem je analýza jednoho z problémů českého vzdělávacího systému, a to konkrétně přijímacích zkoušek na vysoké školy. Současný model používaný v České republice vykazuje značné nedokonalosti, a to hlavně v oblasti spolupráce vysokých škol se soustavou sekundárního vzdělávání. Provedla jsem výzkum, v němž jsem použila modelové přijímací testy na vybrané vysoké školy a odbornou literaturu, která slouží na českých gymnáziích jako učebnice v oblasti základů společenských věd. Výsledky tohoto výzkumu ukázaly, že absolventi českých gymnázií nejsou pro přijímací řízení na vysoké školy dostatečně vybaveni. Tento závěr rovněž svědčí o potřebě právě probíhající reformy školského systému v České republice.
Axiologické a kognitivní založení výchovy k demokracii v současné škole
Havlínová, Ivana ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent) ; Mistrík, Erich (oponent)
PEDAGOGICKÁ FAKULTA UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE DISERTAČNÍ PRÁCE : AXIOLOGICKÉ A KOGNITIVNÍ ZALOŽENÍ VÝCHOVY K DEMOKRACII V SOUČASNÉ ŠKOLE AXIOLOGICAL AND COGNITIVE PRINCIPLES OF EDUCATION FOR DEMOCRACY IN CONTEMPORARY SCHOOL Ivana Havlínová PRAHA 2011 ABSTRAKT Disertační práce je filosofickým pohledem na výchovu a na jeden z jejích konkrétních konceptů - na výchovu k demokracii. Výchova je nutnou podmínkou lidského bytí a jeden z předpokladů toho, jak bude člověk své bytí uskutečňovat. Výchova k demokracii je příležitostí k setkávání se, často autentickému, s konkrétními problémy dějinné situace. Směřuje k porozumění a k vůli otevřít své lidství základním demokratickým principům jako jsou odpovědnost, svoboda, tolerance a respekt, osobní angažovanost. Tyto principy vycházejí z hodnot a hodnotových systémů, které představují naše vztahy ke světu. Axiologický rozměr je spolu s kognitivními schopnostmi nezbytným postulátem výchovy k demokracii. Určité významové vyprázdnění pojmů demokracie a výchova k demokracii v naší společnosti jsou důvodem k hledání jejich významů a promýšlení jejich obsahů. Demokracie je zde nahlížena jako politický systém, jako hodnota, způsob života a jako diskuze. Výchova k demokracii se pak ukazuje nejenom jako záležitost politologická a sociální. Její zkoumání z perspektiv filosofie...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 46 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.