Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Comparative psychopathology of captive great apes: towards understanding psychological disturbances in captive orangutans
Odzganová Leskovská, Linda ; Fraňková, Slávka (vedoucí práce) ; Špinka, Marek (oponent)
The purpose of this paper is a qualitative insight into the problem of psychopathological phenomena in captive orangutans. The theoretical part deals with the elementary zoology of genus Pongo, and offers philosophical and ethical considerations of "animal kind", "captivity", "norm and psychopathology" as well as some methodological aspects of animal study. The aim of my empirical research design was to gather as much information as possible about the phenomena in question. This study is meant to provide preliminary ideas for further research and by no means aspires to cover the topic to the full. There are 5 zoos in Czech Republic and Slovakia that have orangutans, and I have visited 4 of them. Each group of orangutans was reported on by at least 2 people in direct contact with these animals (caretakers, veterinarians or curators). I have attempted to objectify my findings by individually interviewing 10 professionals, all of whom have provided their reports independently and confidentially. The caretakers reported on a total of 16 animals in their custody, out of which, there were 7 adult males, 5 adult females, 3 sub-adult males and 1 male infant. Of these, 8 were Sumatran orangutans, 6 Borneans and 2 crossbreeds. Three animals that entered the record were no longer present at the zoo by the time...
Perceptuální a subjektivní komponenta body image u dívek předškolního věku
Chudobová, Petra ; Fraňková, Slávka (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Sociokulturní ideál krásy je přejímán již v předškolním věku (Feldman et al., 1988, Flannery - Schroeder a Chrisler, 1996). Předškolní děti se od svých rodiču! sourozencu, vrstevníku a z médií učí, že štíhlost je vysoce oceňována a být "tlustý" je špatné. Jsou ovlivněny televizí, dětskými časopisy i hračkami typu panenky Barbie. Cílem této práce bylo zjistit, jak je body image formován u dívek předškolního věku 1 zda lze tyto zněny detekovat metodou, adekvátní chápání předškolních dívek. Dále jsem chtěla zmapovat, co soudí předškolní dívky o svých proporcích, jaké proporce považují za ideální, zda rozumí pojmu dieta! jak hodnotí zájmy štíhlé a silné figury, do jaké míry jsou schopny přesného odhadu vlastního těla a postavy matky, jaká je jejich představa o ideální budoucí postavě. Výsledky ukazují, že k významným kvalitativním změnám dochází mezi čtvrtým a pátým rokem života. Tříleté a některé čtyřleté dívky ještě nejsou schopny postihnout (nebo verbálně vyjádřit) rozdíly mezi odlišnými tělesnými rozměry. Pětileté a šestileté dívky dobře rozlišují tělesné rozměry, často používají negativní označení pro objemnější tělesné proporce. Šestileté a starší dívky mají již realistický body image. Většina z nich vyjadřuje averze a kritické připomínky vuči lidem s nadváhou. To muže znamenat, že začínají přijímat...
Využití terapeutické techniky video konfrontace v léčbě poruchy příjmu potravy
Adámková Ségard, Milena ; Fraňková, Slávka (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Katedra psychologie Název práce: Využití terapeutické techniky video konfrontace v léčbě poruchy příjmu potravy Název práce v angličtině:Video confrontation in the treatment of eating disorders Autor práce: Milena Adámková Ségard Vedoucí práce: Doc. PhDr. Slávka Fraňková, DrSc. Rok odevzdání: 2012 Abstrakt v českém jazyce Pilotní studie je zaměřena na zpřesnění účinku techniky video konfrontace na pacienta s poruchou příjmu potravy. Metodou zjišťování byl dotazník, sestávající ze sémantického diferenciálu a samostatných vět. Výběr respondentů proběhl metodou výběru na základě dostupnosti. Z 26 respondentů byly všechny ženy s diagnózou mentální anorexie nebo mentální bulimie hospitalizované na oddělení pro poruchy příjmu potravy. Výsledky potvrdily efekt video konfrontace u celého souboru ve vnímání vlastního těla jako více elegantního a ve snížení pocitů nejistoty ve vztahu k vlastnímu tělu a pocitům nezájmu vůči vlastnímu tělu. Specifický efekt video konfrontace u pacientek s mentální anorexií, byl nalezen ve vnímání vlastního těla jako více elegantního a hodnotného; a u pacientek s mentální bulimií ve snížení studu z vlastního těla a pocitů nejistoty ve vztahu k vlastnímu tělu. Klíčová slova: poruchy příjmu potravy, video konfrontace, terapie
Využití terapeutické techniky video konfrontace v léčbě poruchy příjmu potravy
Adámková Ségard, Milena ; Fraňková, Slávka (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
1 Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Katedra psychologie Název práce: Využití terapeutické techniky video konfrontace v léčbě poruchy příjmu potravy Název práce v angličtině:Video confrontation in the treatment of eating disorders Autor práce: Mgr.Milena Adámková Ségard, Ph.D. Vedoucí práce: Doc. PhDr. Slávka Fraňková, DrSc. Rok odevzdání: 2012 Abstrakt v českém jazyce Pilotní studie byla zaměřena na zpřesnění účinku techniky video konfrontace na pacienta s poruchou příjmu potravy. Metodou zjišťování byl dotazník, sestávající ze sémantického diferenciálu a samostatných vět. Výběr respondentů proběhl metodou výběru na základě dostupnosti. Z 26 respondentů byly všechny ženy s diagnózou mentální anorexie nebo mentální bulimie hospitalizované na oddělení pro poruchy příjmu potravy. Výsledky potvrdily efekt video konfrontace u celého souboru ve vnímání obrazu vlastního těla jako méně nemotorného a ve snížení pocitů studu vzhledem k vlastnímu tělu. Specifický efekt video konfrontace u pacientek s mentální anorexií, byl nalezen ve vnímání obrazu vlastního těla jako více elegantního a atraktivního, ale i více bezcenného, více velmi ošklivého a nemotorného; u pacientek s mentální bulimií ve vnímání obrazu svého těla jako více malého, úzkého, pasivního a ve snížení pocitů studu vzhledem k vlastnímu tělu....
Psychologické a sociální aspekty vegetariánství
Medřická, Jitka ; Hrachovinová, Tamara (vedoucí práce) ; Fraňková, Slávka (oponent)
Snahou této diplomové práce je blíže zmapovat fenomén vegetariánství, a to zejména jeho psychologické a sociální souvislosti. V teoretické části jde o určitou stručnou rešerši předkládající přehled problematiky v literatuře a seznamující s výsledky dosavadního výzkumu týkajícího se vegetariánství, a to z různých úhlů pohledu (hledisko antropologické, historické, teologické a filosofické, dietologické, vývojové, demografické, sociální a psychologické). V rámci praktické části byl proveden výzkum mezi vegetariány. K tomuto účelu byl sestaven vlastní rozsáhlý dotazník, distribuovaný metodou "sněhové koule" v rámci vegetariánské komunity, a to zejména elektronickou formou. Výzkumu se účastnilo 324 respondentů (63 procent žen, 37 procent mužů) různého věku, rodinného stavu, vyznání apod. Zahrnuty byly kategorie semi-vegetariánů, lakto-ovo-vegetariánů, lakto-vegetariánů, veganů, vitariánů a makrobiotiků. V rámci výzkumu byly tak rovněž analyzovány i rozdíly mezi těmito skupinami vegetariánů a mezi pohlavími. Bylo zjištěno, že mezi vegetariány výrazně převažuje etická motivace k této stravě, což se odrazilo i ve sledovaných postojích k dalším kontroverzním otázkám ve vztahu k právům zvířat. Analyzovány byly dále zejména hlubší sociálně psychologické souvislosti tohoto fenoménu, a to ve vztahu k rodině a blízkému...
Nutriční zvyklosti, vztah k vlastnímu tělu u dívek mladšího a středního školního věku. Příspěvek problematice primární prevence poruch příjmu potravy
Novotná, Petra ; Fraňková, Slávka (vedoucí práce) ; Niederlová, Markéta (oponent) ; Marádová, Eva (oponent)
Ve studii jsme se zaměřili na stravovací zvyklosti, jídelní preference a averze, body image a sebehodnocení, tedy na faktory, které ve své patologické formě patří k významným rizikovým faktorům poruch příjmu potravy a jsou považovány za klíčové komponenty primární prevence. Z analýzy rozhovorů a dotazníkových metod u souboru dívek mladšího a středního školního věku (N=101) vyplynulo, že dívky vstupují do 1. tříd s relativně upevněným systémem postojů k jídlu. Ke změnám dochází ve středním školním věku, kdy se rozšiřuje spektrum zkušeností s jídly, původně vysoká obliba některých potravin a nápojů se snižuje a dochází k nárůstu averzí. Výraznější patologické jídelní chování se v námi sledovaném souboru nepotvrdilo, zaznamenali jsme pouze některé trendy, které mohou v jídelní problémy v pozdějším věku vyústit. V oblasti body image se objevila preference štíhlosti, která se však s věkem snižovala a posouvala se k realističtějším rozměrům. V souboru dívek středního školního věku jsme zjistili negativní sebeocenění a sebehodnocení schopností. V závěru práce jsme podali některé náměty pro prevenci jídelních poruch.
Sledování efektivity kognitivně behaviorální terapie obezity aplikované v kurzech snižování nadváhy ve vztahu ke kognitivním a behaviorálním faktorům
Moravcová, Lucie ; Schneidrová, Dagmar (vedoucí práce) ; Derflerová Brázdová, Zuzana (oponent) ; Fraňková, Slávka (oponent) ; Müllerová, Dana (oponent)
V České republice probíhají od začátku 90. let kurzy snižování nadváhy s aplikací KBT, které v rámci společnosti STOB provozuje PhDr. Iva Málková. Dle dostupných informací nebyl do současné doby proveden výzkum, který by v těchto kurzech mapoval vliv vybraných výše uvedených kognitivních faktorů na změnu tělesné hmotnosti a současně by monitoroval také změnu příjmu energie (behaviorální faktor). Cílem této studie je ověřit vztah mezi vybranými kognitivními faktory (vlastní účinnost - obecná a vztažená k jídelnímu chování a fyzické aktivitě; sebehodnocení; osobní příčinná orientace; restriktivní způsob jídelního chování) a změnou tělesné hmotnosti. Zároveň se u respondentek budou sledovat změny energetického příjmu během terapie. Součástí studie je také ověření reliability české verze použitých dotazníků WEL (Weight Efficacy Life-Style Questionnaire), PSQ (Physical Self-efficacy Questionnaire) a rozšířené škály restriktivního způsobu chování ve vztahu k jídlu, která vychází z dotazníku TFEQ (Three Factor Eating Questionnaire).

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 29 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 FRANKOVÁ, Šárka
1 Fraňková, Simona
5 Fraňková, Soňa
1 Fraňková, Sylvie
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.