Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 49 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Diagnostika adheze železničního kola s využitím akustické emise
Skoupý, Martin ; Dočkal, Aleš (oponent) ; Klapka, Milan (vedoucí práce)
Cílem práce je vývoj metody diagnostiky adheze železničního kola pomocí sledování akustické emise vznikající v kontaktu kola a kolejnice. Uplatnění se očekává v laboratorním prostředí na dvoudiskových zařízeních. V práci jsou uvedeny možnosti použití kontaktního i bezkontaktního senzoru, zjišťovány byly odezva na změnu rychlosti a úhlu náběhu a změny adheze po aplikaci vody do kontaktu. Pro vyhodnocení byly použity RMS a uvolněná energie akustické emise, koeficient špičatosti nebo Shannonova entropie. Bylo zjištěno, že RMS akustické emise od nízkých hodnot úhlu náběhu (10 mrad) prokazatelně stoupá s jeho dalším nárůstem i s rychlostí. Po aplikaci vody byl sledován propad akustické emise korespondující s propadem součinitele adheze. Pozorovány byly i přechodové stavy při zavádění vody a hladovění kontaktu související s nerovnoměrným rozprostřením vody. Ty negativně ovlivňují stabilitu kontaktu a mohou vést ke vzniku nežádoucího kvílivého hluku. Aktivita akustické emise také vzrostla před fází hladovění, což časově koresponduje s v literatuře popsaným uvolněním oxidované vrstvy. Metoda akustické emise proto může sloužit k jeho studiu a potenciálně i predikci hladovění kontaktu.
Návrh 3D tiskové hlavy pro míchání aditiv do cementových směsí
Vícha, Daniel ; Dočkal, Aleš (oponent) ; Škaroupka, David (vedoucí práce)
Předmětem diplomové práce je návrh 3D tiskové hlavy pro cementokompozitní směsi (betony). Zařízení umožňuje aditivování základní složky směsi pomocí tekutého urychlovače tuhnutí, následnou aktivní homogenizaci směsi a její dávkování v místě tisku. Při 3D tisku cementových směsí často dochází ke ztrátě vzpěrné stability výtisku, tudíž je nutné, aby tištěný materiál obsahoval aditiva zajišťující urychlení tuhnutí směsi. Tato aditiva však způsobují ucpávání hadic při čerpání směsi do tiskové hlavy v důsledku předčasného ztuhnutí směsi. Tudíž vhodnějším řešením je přimíchávání těchto aditiv v tiskové hlavě. Cílem tedy bylo vyvinout 3D tiskovou hlavu, která umožní homogenní rozmíchání aditiv ve směsi, čímž dojde k odstranění komplikací, které jsou spojeny s čerpáním. Byl navržen funkční prototyp tiskové hlavy, složený z míchací a extruzní komory. Na tomto prototypu byla ověřena efektivita míchání díky numerickým simulacím v programu Particleworks. Následně byl prototyp podroben experimentu se směsí bez urychlovače tuhnutí, kde byla zkoumána pumpovatelnost skrze tiskovou hlavu. Na základě numerických simulací bylo zjištěno, že navržený prototyp zajišťuje dostatečnou homogenitu urychlovače tuhnutí s cementovou směsí, čímž by mělo dojít k odstranění problémů spojených s čerpáním urychlené směsi. Díky oddělené míchací komoře lze efektivitu míchání řídit změnou otáček motoru pohánějícího míchací hřídel. Tisková hlava byla navržena tak, aby bylo možné extruzi při přejezdech tiskové hlavy přerušit, což bylo zajištěno vytlačením směsi do volného prostoru komory se šnekovým podavačem. Na základě provedených experimentů a numerických simulací lze tedy konstatovat, že vytvořená tisková hlava má potenciál zlepšit kvalitu 3D tisku cementových směsí a také odstranit problémy spojené s čerpáním.
Hluk tramvajové dopravy v Brně
Dolíhal, František ; Dočkal, Aleš (oponent) ; Klapka, Milan (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá analýzou dat z dlouhodobého měření hluku tramvají na točně v Brně-Komíně, resp. na točně Technologický park v Brně. Na základě hladiny akustického tlaku a frekvence hluku byly průjezdy posuzovány, zda docházelo ke vzniku kvílivého hluku pohybem po úzce stočeném traťovém oblouku. Paralelně s měřením hluku probíhal záznam meteorologických podmínek (teplota, relativní vlhkost a srážky). Spolu s údaji z paměti předřazené výhybky o identifikačním čísle vozu a inspekčními údaji poskytnutými Dopravním podnikem města Brna byla provedena analýza těchto vlivů na vznik kvílivého hluku. Je nalezena slabá závislost na vzdušnou vlhkost (a s ní závislou teplotou). Měření prokázalo rozdílné hlukové chování tramvajových vozů stejné konstrukce. Vliv přítomnosti vody v kontaktu, se projevil hlavně při vysychání. Ruční terénní měření ukazuje také na vliv rychlosti vozu. Z pozorování také vyplývá, že bude v budoucnu vhodné posoudit také vliv řidiče a celkové dynamiky jízdy (zejména zrychlení), tomuto se již tato práce nevěnuje.
Analytické metody v motorsportu
Růžička, Bronislav ; Dočkal, Aleš (oponent) ; Čejka, Václav (oponent) ; Karpíšek, Zdeněk (oponent) ; Mazůrek, Ivan (vedoucí práce)
Cílem disertační práce je navržení jednoduché analytické metody pro vyhodnocování jízdní dynamiky sportovních vozidel s návaznosti na možnost kvalifikovaného odhadu vlivů jednotlivých nastavovacích parametrů na celkovou změnu výkonnosti vozidla. V běžné praxi je obvyklé, že dochází k překrývání efektů způsobených změnami jednotlivých prvků nastavení vozidla pokud jsou tyto prováděny současně, což má za následek nesprávné či obtížně definovatelné stanovení postupů pro hodnocení a nasměrování dalších kroků při vývoji vozidla. Pro analýzu těchto vícedimenzionálních dat je pak zvolen přístup využívající lineárního regresního modelu (LRM). V práci je navržena základní filozofie metodiky s ohledem na specifika jízdní dynamiky vozidla, proveden experiment s definovanými vstupy včetně rozboru a způsobu interpretace získaných výstupů. Toto metodika bere rovněž v úvahu možnost obecného využití vícedimenzionální analýzy dat nejen v motosportu , ale také pro diagnostiku dynamického chování technických systémů, u nichž nalezení optimálního funkčního stavu závisí na víceparametrickém nastavení, jehož kombinace musí reflektovat rovněž častou změnu vnějších podmínek.
Studium magnetoreologického hřídelového těsnění
Pavlíček, Dušan ; Dočkal, Aleš (oponent) ; Kubík, Michal (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá studiem magnetoreologického těsnění. Cílem práce je stanovení provozních parametrů rotačního magnetoreologického hřídelového těsnění. V práci je stanoven vliv magnetického pole a otáček na tlakovou únosnost a velikost ztrátového momentu těsnění. Provozní parametry byly měřeny na zkonstruovaném experimentálním zařízením. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že magnetoreologické těsnění se vyznačuje velkou tlakovou únosností. Jeho nevýhody jsou velký brzdný ztrátový moment a prosakování nosného oleje z magnetoreologické kapaliny. Tyto problémy byly vyřešeny novou konstrukcí magnetického obvodu, která byla identifikována jako magnetoreologické gradientní svěrné těsnění (MRGPS).
Rekonstrukce stanice pro testování převodovek
Rozsypálek, Tomáš ; Dočkal, Aleš (oponent) ; Klapka, Milan (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je rekonstruovat stanici pro testování převodovek tak, aby bylo po její modernizaci umožněno provádět plně automatické zkoušky dlouhodobého charakteru dle předem definovaných testovacích parametrů. První část práce se věnuje rozboru řešení používaných jak komerčně, tak na vědecké úrovni. Řešení jsou pak zkoumána a následně hodnocena pro použitelnost na modernizované stanici. Druhá část je věnována výběru nakupovaných komponent, které umožní použití automatického řízení, konstrukčním návrhům jejich umístění do řídicího panelu, výběru vhodné varianty konstrukčního řešení, sestavení řídicího panelu a kalibraci jeho komponent. Tato část se také věnuje rozboru softwarového řešení, vytvořeného pro automatické řízení stanice. Výstupem práce je funkční vzorek řídicího hardwaru a software pro automatické i manuální řízení, včetně záznamu měřených veličin.
Konstrukce komparačního měřidla pro měření nástrojů.
Brabenec, Petr ; Dočkal, Aleš (oponent) ; Ždímal, Pavel (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá konstrukcí komparačního měřidla pro měření rotačních nástrojů. Měřidlo je určeno pro měření především řezné a upínací části standardních a speciálních výstružníků. Měřidlo je speciální, určené přímo do výroby konkrétní firmy. Je zkonstruováno podle zadaných požadavků a funkčnost byla ověřena na prototypu. V práci je proveden rozbor měření, rozebrán vývoj a vlastní konstrukce měřidla a dále teoretické zhodnocení a praktické ověření přesnosti.
Modernizace zkušebních stanic R-mat
Papaj, Lukáš ; Dočkal, Aleš (oponent) ; Mazal, Pavel (vedoucí práce)
Cílem práce je rekonstruovat zastaralé zkušební stanice R-mat, které slouží pro zkoušky kontaktní únavy materiálu, o které je z oblasti průmyslu stále zájem. Bylo nutné nahradit původní řídicí elektroniku novým průmyslovým počítačem, aby bylo možné využívat moderní snímače a proces celé zkoušky automatizovat. Současně bylo měření doplněno o metodu akustické emise, která dokáže zaznamenat i rozvoj poškození. Proběhly konstrukční úpravy, které dovolují instalaci všech nových snímačů. Hlavní metodou pro vyhodnocení zkoušek je vibrodiagnostika, která je doplněna metodou akustické emise. Pomocí několika experimentů byly zjištěny nedostatky nového řídicího systému, navrženy některé parametry a ověřena funkčnost modernizované stanice R-mat. Podle navržených parametrů a zjištěných nedostatků byl upraven řídicí systém a vytvořen skript, který slouží pro vyhodnocení zkoušky. Na modernizovaném zařízení je i nadále možné provádět zkoušky kontaktní únavy materiálu a díky modernizaci elektroniky je možné testovat zcela nové metody vyhodnocování zkoušek.
Automatize návrhu jednoduchých vstřikovacích forem pro nástrojárny
Žváček, Michal ; Dočkal, Aleš (oponent) ; Paloušek, David (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá automatizací návrhu jednoduchých vstřikovacích forem na plasty. Práce se soustředí na proces konstrukce s cílem jej zefektivnit a zautomatizovat pomocí 3D parametrické šablony formy. Ta slouží pro rychlý návrh základního mechanismu nástroje. Šablona formy je ovládána délkou strany tvarové desky v požadovaném rozsahu od 300 do 700mm. Pro zprávu normalizovaných součástí byl vytvořen webový portál, který obsahuje databázi jednotlivých součástí. Tyto součásti se dají pomocí hypertextových odkazů jednoduše vkládat do sestavy formy v softwaru Catia V5. Práce obsahuje popis celého systému automatizace a porovnání nového způsobu konstrukce s původním.
Experimentální komora pro testování speciálních materiálů technologií SLM
Malý, Martin ; Dočkal, Aleš (oponent) ; Koutný, Daniel (vedoucí práce)
Práce se zabývá problematikou vlivu procesní teploty a tlaku na 3D tisk metodou Selective Laser Melting. Cílem práce je konstrukční návrh, výroba a testování vyhřívané experimentální komory pro tiskárnu SLM 280HL od společnosti SLM Solutions. Hlavním úkolem experimentální komory je zvýšení teploty předehřevu práškového lože z původních 200 °C minimálně na teplotu 400 °C. Zařízení bude sloužit pro výzkum vlivu vysoké procesní teploty na vlastnosti tisknutých materiálů. Práce se také zabývá návrhem nanášeče prášku do zvýšených teplot.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 49 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.