Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Otázky testování literatury: K podobě a vývoji maturitního didaktického testu
Rayová, Roxana ; Králíková, Andrea (vedoucí práce) ; Brož, František (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl zmapovat proměny literární složky maturitního testu v kontextu školské legislativy a kurikulárních dokumentů. Těžiště práce představuje obsahová analýza literárněvědně zaměřených úloh a výchozích textů z maturitních didaktických testů od roku 2010 do roku 2020. Práce postupuje od představení vývoje uvažování o možných podobách výuky literatury, které kulminovalo ve vytvoření rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia a střední školy, přes komparaci obsahu těchto programů se zněním katalogů požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky, k samotné kvantitativní i kvalitativní analýze literárně zaměřených úloh didaktických testů. Z této analýzy vyplývá, jak se mezi roky 2010 a 2020 vyvíjela literární složka testů, jak jsou v testu ověřovány jednotlivé literárněvědné znalosti a dovednosti a do jaké míry testy navazují na požadavky uvedené ve zmiňovaných katalozích požadavků. Klíčová slova testování literatury, didaktika literatury, maturitní zkouška, český jazyk a literatura, katalogy požadavků, kurikulární dokumenty
Analýza školních seznamů literárních děl k ústní části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury
Horáková, Kristýna ; Brož, František (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Diplomová práce analyzuje seznamy četby sestavované jednotlivými středními školami ve školním roce 2016/2017 v rámci společné části maturitní zkoušky - ústní části zkoušky z českého jazyka a literatury. Práce vytváří základní materiál pro zkoumání podoby a vývoje státní maturitní zkoušky. Školní seznamy děl usouvztažňuje s literárněteoretickým pojímáním kánonu a dotýká se literární vědy, pedagogiky a didaktiky. Práce postupuje od obecného zkoumání literárního kánonu k funkcím a podobám kánonu školního a maturitního. Poté se zabývá konkrétními dokumenty, které měli k dispozici žáci maturitních ročníků. Práce provádí základní výzkum na výběrovém souboru 461 středních škol, které realizují studium zakončené maturitní zkouškou. Následuje představení získaných dat, ověření splnění závazných kritérií Katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky a komparace získaných dat s dostupnými zdroji ze školního a literárněvědného prostředí. Závěry odkrývají podobu materiálu daného segmentu maturitní zkoušky a jsou zasazeny do kontextu současných poznatků akademické a odborné společnosti. Klíčová slova Seznam literatury, maturitní zkouška, český jazyk a literatura, školní četba, literární kánon, současná literatura
Larp ve výuce literatury na střední škole
Loudová, Hana ; Brož, František (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Práce se zábývá tvorbou výukových her týpu lárp urcených pro výuku literáturý ná stredních skolách. Cílem býlo predstávení lárpu jáko mozne výukove metodý, jeho ukotvení v existujícím teoretickem rámci á rozsírení povedomí o jeho existenci. V teoreticke cásti je výmezeno místo literární výchový á hrý ve výuce, výsvetlen klícový pojem lárp á popsán proces jeho tvorbý. Tezistem práce je práktická cást, v níz je predstáveno pet výukových her o delce 1-2 výucovácí hodiný výcházejících z ceských literárních del. Hrý májí vest záký ke ctenárství á rozvíjet jejich ctenárskou grámotnost. Práktickým výstupem práce je výtvorení souboru podkládu& (metodicke pokýný pro ucitele á máteriálý pro záký) potrebných k reálizáci techto her ve výuce literáturý, ktere jsou obsázený v prílohách. V záveru práce jsou predlozený komentáre k jednotlivým hrám, ktere prinásejí chárákteristiku hrý, nástinují moznosti jejího výuzití ve výuce á reflektují proces tvorbý á testování.
Literatura pro děti po roce 2010 s tématem problematických vztahů
Hautková, Monika ; Králíková, Andrea (vedoucí práce) ; Brož, František (oponent)
Diplomová práce se pokusí nastínit některé tematické tendence v české literatuře pro děti a mládež, která vznikla po roce 2010. Zaměří se především na tituly, které zpracovávají otázku problematických vztahů, konkrétněji na problém outsiderství a rozvodů. Práce se bude orientovat především na knihy, které jsou primárně určeny dětem od 8-9 let. Vybrané tituly bude analyzovat, zejména vzhledem k problematice implicitního dětského čtenáře. Dále se bude orientovat na tvorbu pracovních listů na základě ukázek vybraných z okruhu zvolených textů.
"Čtenářský zážitek" v kontextu školního vzdělávání
Krpatová, Lucie ; Králíková, Andrea (vedoucí práce) ; Brož, František (oponent)
Diplomová práce si klade otázku, co představuje "čtenářský zážitek" v didaktickém kontextu. Zaměřuje se jak na mapování didaktické literatury k problematice, která je dostupná v českém prostředí, tak na to, jak se "čtenářským zážitkem" v hodinách českého jazyka a literatury pracovat. Dále nabízí konkrétní návrhy a komentáře, jak ve výuce zacházet s četbou vybraných textů. Primárně se práce zaměřuje na vzdělávání v šestém ročníku základních škol.
Populární literatura a její místo na střední škole
Bogoczová, Markéta ; Králíková, Andrea (vedoucí práce) ; Brož, František (oponent)
Diplomová práce se zaměří na populární literaturu a její místo na střední škole, konkrétně se bude jednat o výzkum, nakolik je tato literatura zastoupena v seznamech literatury k maturitní zkoušce a také se na základě ukázek pokusí podat návrhy, jak by mohly vypadat nejen hodiny literární výchovy, jaké otázky by mohly být studentům kladeny, ale budou vytvořeny pracovní listy k maturitní zkoušce, jejichž výňatky jsou vybrány právě z titulů populární literatury. Jako výchozí zdroje budou využity základní slovníkové práce, příručky pro základní a střední školy, Trávníčkovy výzkumy čtenářství a čtenářské kultury a také odborné práce týkající se jak populární kultury, tak i literatury pro děti a mládež.
Tvorba pracovních listů pro rozvíjení čtenářských dovedností pro žáky 6. ročníků vybrané ZŠ
Bílková, Zuzana ; Králíková, Andrea (vedoucí práce) ; Brož, František (oponent)
Práce se zabývá procesem vytváření didaktického materiálu pro žáky šestých tříd základní školy. Sleduje faktory ovlivňující výběr titulů pro četbu žáků a výběr konkrétního úryvku a následně se zaměřuje na tvorbu úloh k textům. Vychází z analýzy vybraných čítanek a z platných pedagogických dokumentů. Cílem práce je vytvoření souboru pracovních listů, určených žákům k výuce literatury a rozvíjení čtenářských dovedností. Pracovní listy mají zároveň žáky motivovat k mimoškolnímu čtení současné české literatury pro děti a mládež. V závěru práce jsou předloženy komentáře k jednotlivým pracovním listům, které reflektují proces výběru konkrétních úryvků a úloh a zároveň komentují možnosti využití tohoto didaktického materiálu ve výuce. Klíčová slova český jazyk a literatura, pracovní listy, čítanky, didaktické pomůcky, současná česká literatura pro děti a mládež, výuka literatury, druhý stupeň základní školy, motivace ke čtení
Muž v předškolní výchově
Brož, František ; Opravilová, Eva (vedoucí práce) ; Koťátková, Soňa (oponent)
Práce se zabývá fenoménem muže v předškolní výchově. Definuje rozdíly přístupů muže a ženy na základě genderové rozdílnosti, historickým průřezem sleduje proměny muže jako otce, stejně tak zaznamenává a vyhodnocuje působení mužů v institucích pro předškolní výchovu či myšlenky význačných teoretiků výchovy, kteří se působením muže na předškolní dítě zabývali. Zmiňuje iniciativy, které se zabývají či zabývaly zapojením muže do interakce s dítětem předškolního věku. Projekt v praktické části nastiňuje jednu z možností, kterak zajistit mužské pracovníky pro preprimární školství. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Literární zobrazení totality z hlediska výuky na střední škole
Nádvorníková, Lenka ; Brož, František (oponent) ; Bílek, Petr (vedoucí práce)
Podnětem pro vymezení práce v dané podobě byla má nutkavá představa potřeby intergrace jednotlivých vyučovacích předmětů v rámci středoškolské výuky, spojená s představou zbytečně unikajících souvislostí při nesynchronním způsobu vyučování. Chtěla jsem se věnovat možnostem integrace jako takové, přibráním aspektu zorného úhlu literární výchovy došlo k nutnému zkonkrétnění tématu, jež se z obecné roviny přesunulo do roviny možností praktické aplikace, prezentované zde na tématu totalitní skutečnosti.

Viz též: podobná jména autorů
3 Brož, Filip
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.