Název:
Analýza školních seznamů literárních děl k ústní části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury
Překlad názvu:
The Analysis of school lists of literary works for oral maturity exam in the Czech language and literature
Autoři:
Horáková, Kristýna ; Brož, František (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce analyzuje seznamy četby sestavované jednotlivými středními školami ve školním roce 2016/2017 v rámci společné části maturitní zkoušky - ústní části zkoušky z českého jazyka a literatury. Práce vytváří základní materiál pro zkoumání podoby a vývoje státní maturitní zkoušky. Školní seznamy děl usouvztažňuje s literárněteoretickým pojímáním kánonu a dotýká se literární vědy, pedagogiky a didaktiky. Práce postupuje od obecného zkoumání literárního kánonu k funkcím a podobám kánonu školního a maturitního. Poté se zabývá konkrétními dokumenty, které měli k dispozici žáci maturitních ročníků. Práce provádí základní výzkum na výběrovém souboru 461 středních škol, které realizují studium zakončené maturitní zkouškou. Následuje představení získaných dat, ověření splnění závazných kritérií Katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky a komparace získaných dat s dostupnými zdroji ze školního a literárněvědného prostředí. Závěry odkrývají podobu materiálu daného segmentu maturitní zkoušky a jsou zasazeny do kontextu současných poznatků akademické a odborné společnosti. Klíčová slova Seznam literatury, maturitní zkouška, český jazyk a literatura, školní četba, literární kánon, současná literaturaThis thesis analyses reading lists composed by secondary schools in school year 2016/2017 for the purposes of common general part of maturity exam - oral exam from Czech language and literature. The thesis creates basic material for exploring the form and development of state maturity exam. Reading lists are put into context with literary theoretic conception of canon as the thesis touches upon literary science, pedagogy and didactics. The thesis proceeds from general analysis of literary canon to functions and forms of canon (school canon and maturity exam canon). Then it concentrates on documents, which were available to students taking the maturity exam. The thesis carries out research on collection of 461 secondary schools that offer studies completed by maturity exam. It is followed by presentation of obtained data, verification of its correspondence to binding criteria defined in Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky (document specifying requirements for common general part of maturity exam) and comparison of obtained data with available sources from school and literary background. The conclusions reveal the content of given part of maturity exam and are set into context of current knowledge of academic and professional society. Keywords Reading lists, maturity exam,...
Klíčová slova:
seznam literatury|maturitní zkouška|český jazyk a literatura|školní četba|literární kánon|současná literatura; reading lists|maturity exam|Czech language and literature|school reading|literary canon|contemporary literature