|
Hodnocení plochonoží u dětí staršího školního věku a návrh intervenčního programu
Havelková, Veronika ; Jandová, Soňa (vedoucí práce) ; Hájková, Jana (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice plochonoží u dětí staršího školního věku. Cílem práce bylo zjistit a zhodnotit výskyt této deformity u dětí a následně vytvořit návrh intervenčního programu, který bude aplikovatelný ve výuce tělesné výchovy na školách. Výzkum probíhal na Základní škole Na Balabence a zúčastnilo se ho 21 chlapců a 36 dívek ve věku od 11 do 16 let. Pro měření plochonoží jsme využili tenzometrickou desku FootScan® (RSscan International, Belgie). Získané výsledky ukázaly, že normální stav chodidla má 42,86 % chlapců, 52,38 % se potýká s plochými chodidly a 4,76 % chlapců má nohu vysokou. U dívek jsme naměřili 38,89 % s normálními a 61,11 % s plochými chodidly. Dle dalších výpočtů jsme zjistili, že neexistuje jasně prokazatelná lineární závislost mezi výskytem plochonoží a hmotnostně-výškovým poměrem. Při sestavování cviků do intervenčního programu jsme vycházeli z poznatků získaných předchozí rešerší literatury. Volili jsme cviky nenáročné na technické provedení z důvodu možnosti zařazení do výuky tělesné výchovy. Ověření funkčnosti programu bude předmětem závěrečné práce v rámci magisterského studia.
|
|
Zaměstnávání osob se zrakovým postižením v historickém kontextu
Havelková, Veronika ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Ve své práci se zaměřím na zhodnocení informací o zaměstnávání osob se zrakovým postižením v období 19. - 20. Století, a to především prostřednictvím činností slepeckých spolků a ústavů tehdejší doby. Dále bych se zmínila o historickém vývoji doby 19. - 20. století, a to z důvodu pochopení životní situace nevidomých a pochopení důvodů vzniku slepeckých spolků, které se zaměřovaly na pracovní uplatnění osob se zrakovým postižením. Dále hodnotím tradiční řemesla, která byla pro osoby se zrakovým postižením typická.
|
|
GeoGebra ve vzdělávání matematice
Havelková, Veronika ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Cílem této práce je představení potenciálu užití programu GeoGebra ve vzdělávání matematice na všech úrovních edukačního procesu a zároveň zkoumání očekávání žáků a studentů od použití tohoto programu. Čtenář je seznámen s programem GeoGebra a se zahraničními výzkumy a články, které se věnují možnostem využití programů dynamické geometrie a programu GeoGebra ve výuce matematiky. Práce je podpořena dvěma výzkumy provedenými u žáků druhého stupně základní školy a u studentů učitelství matematiky na Pedagogické fakultě. Práce následně představuje další možnosti využití programu ve výuce funkcí a ve výuce na druhém stupni základní školy, kde zároveň prezentuje rozmanité možnosti programu ve výuce matematiky i mimo ni.
|
|
Volně stažitelné geometrické programy
Havelková, Veronika ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Dvořák, Petr (oponent)
Cílem práce je základní seznámení s nejvyužívanějšími volně stažitelnými geometrickými programy GeoGebra, GEONExT a Cinderella. Důraz je kladen na jeden z těchto programů, dynamický software GeoGebra. Čtenář je seznámen s prostředím programu, programovými možnostmi a webovou podporou (včetně dostupných výukových a metodických materiálů). Výukový potenciál programu je naznačen prostřednictvím množství různorodých appletů nejen z oblasti geometrie. Jedna kapitola je věnována i starším verzím programu GeoGebra a nahlížíme jejím prostřednictvím tak i na směr, jakým se program bude vyvíjet do budoucna. Práce následně ještě obecně představuje další programy dynamické geometrie GEONExT a Cinderella. V závěru práce jsou srovnány programy GeoGebra, GEONExT, Cinderella s programem Cabri, který má v České republice již dlouhou tradici.
|
|
Faktory ovlivňující využití moderních technologií ve výuce matematiky
Havelková, Veronika
Cílem práce bylo hlubší prozkoumání faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky. Moderní technologie se do škol v České republice dostávají postupně již delší dobu, ale jejich využití není vždy takové, jaké bychom možná očekávali. Proto byl na základě studia literatury sestaven v rámci této disertační práce model faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky a cílem bylo zodpovědět následujících otázek. Jaké faktory ovlivňují plánované využití technologie v matematickém vzdělávání? Jak tyto faktory ovlivňují plánované použití ve výuce matematiky? Jaké jsou rozdíly mezi plánovaným použitím a skutečným použitím, jaké faktory je ovlivňují? Jak tyto faktory ovlivňují skutečné využití ve výuce matematiky? Jednotlivé faktory byly následně podrobně studovány v rámci mnohopřípadové studie tří českých učitelů matematiky na základě pozorování jejich hodin a provedených rozhovorů. Právě forma mnohopřípadové studie umožnila hlouběji pozorovat vzájemné vztahy jednotlivých faktorů u učitelů s velice odlišnými přístupy k výuce matematiky a k moderním technologiím. Odlišnost jednotlivých případů následně umožnila také ukázat, co by mohlo pomoci učitelům v procesu zařazování technologií do výuky matematiky i vzhledem k osobnostním odlišnostem jednotlivých...
|
|
Faktory ovlivňující využití moderních technologií ve výuce matematiky
Havelková, Veronika ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Robová, Jarmila (oponent) ; Slavíčková, Mária (oponent)
Cílem práce bylo hlubší prozkoumání faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky. Moderní technologie se do škol v České republice dostávají postupně již delší dobu, ale jejich využití není vždy takové, jaké bychom možná očekávali. Proto byl na základě studia literatury sestaven v rámci této disertační práce model faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky a cílem bylo zodpovědět následujících otázek. Jaké faktory ovlivňují plánované využití technologie v matematickém vzdělávání? Jak tyto faktory ovlivňují plánované použití ve výuce matematiky? Jaké jsou rozdíly mezi plánovaným použitím a skutečným použitím, jaké faktory je ovlivňují? Jak tyto faktory ovlivňují skutečné využití ve výuce matematiky? Jednotlivé faktory byly následně podrobně studovány v rámci mnohopřípadové studie tří českých učitelů matematiky na základě pozorování jejich hodin a provedených rozhovorů. Právě forma mnohopřípadové studie umožnila hlouběji pozorovat vzájemné vztahy jednotlivých faktorů u učitelů s velice odlišnými přístupy k výuce matematiky a k moderním technologiím. Odlišnost jednotlivých případů následně umožnila také ukázat, co by mohlo pomoci učitelům v procesu zařazování technologií do výuky matematiky i vzhledem k osobnostním odlišnostem jednotlivých...
|
|
GeoGebra ve vzdělávání matematice
Havelková, Veronika ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Cílem této práce je představení potenciálu užití programu GeoGebra ve vzdělávání matematice na všech úrovních edukačního procesu a zároveň zkoumání očekávání žáků a studentů od použití tohoto programu. Čtenář je seznámen s programem GeoGebra a se zahraničními výzkumy a články, které se věnují možnostem využití programů dynamické geometrie a programu GeoGebra ve výuce matematiky. Práce je podpořena dvěma výzkumy provedenými u žáků druhého stupně základní školy a u studentů učitelství matematiky na Pedagogické fakultě. Práce následně představuje další možnosti využití programu ve výuce funkcí a ve výuce na druhém stupni základní školy, kde zároveň prezentuje rozmanité možnosti programu ve výuce matematiky i mimo ni.
|
|
Zaměstnávání osob se zrakovým postižením v historickém kontextu
Havelková, Veronika ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Ve své práci se zaměřím na zhodnocení informací o zaměstnávání osob se zrakovým postižením v období 19. - 20. Století, a to především prostřednictvím činností slepeckých spolků a ústavů tehdejší doby. Dále bych se zmínila o historickém vývoji doby 19. - 20. století, a to z důvodu pochopení životní situace nevidomých a pochopení důvodů vzniku slepeckých spolků, které se zaměřovaly na pracovní uplatnění osob se zrakovým postižením. Dále hodnotím tradiční řemesla, která byla pro osoby se zrakovým postižením typická.
|
|
Volně stažitelné geometrické programy
Havelková, Veronika ; Dvořák, Petr (oponent) ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce)
Cílem práce je základní seznámení s nejvyužívanějšími volně stažitelnými geometrickými programy GeoGebra, GEONExT a Cinderella. Důraz je kladen na jeden z těchto programů, dynamický software GeoGebra. Čtenář je seznámen s prostředím programu, programovými možnostmi a webovou podporou (včetně dostupných výukových a metodických materiálů). Výukový potenciál programu je naznačen prostřednictvím množství různorodých appletů nejen z oblasti geometrie. Jedna kapitola je věnována i starším verzím programu GeoGebra a nahlížíme jejím prostřednictvím tak i na směr, jakým se program bude vyvíjet do budoucna. Práce následně ještě obecně představuje další programy dynamické geometrie GEONExT a Cinderella. V závěru práce jsou srovnány programy GeoGebra, GEONExT, Cinderella s programem Cabri, který má v České republice již dlouhou tradici.
|
|
Rodinné domácnosti v ČR od 2. poloviny 20. století
Havelková, Veronika ; Fučíková, Simona (vedoucí práce) ; Cséfalvaiová, Kornélia (oponent)
V bakalářské práci je zkoumán vývoj různých typů domácnosti, především domácností rodinných, na základě různých demografických ukazatelů a podle různých kritérií a datových zdrojů od 2. poloviny 20. století. Důležitým rokem pro koncept této práce je rok 1961, ve kterém bylo poprvé provedeno Sčítání lidu, domů a bytů v koncepci cenzových domácností. V teoretické části jsou vysvětleny důležité pojmy, datové zdroje, historický vývoj rodiny a domácností a současné trendy ve formování těchto domácností. Dále také rozdělení domácností a poslední podkapitola je věnována rodinným domácnostem. V analytické části jsou porovnány vývoje demografických ukazatelů, jakými jsou například demografická struktura v letech 1961 a 2011, nebo sňatečnost. Dále jsou zde analyzovány různé typy domácností, především však rodinné domácnosti, podle různých datových zdrojů a různých charakteristik. Poslední část této kapitoly se zabývá prognózou počtu rodinných domácností do budoucnosti.
|