| |
| |
| |
| |
| |
|
Časové aspekty existenciální problematiky
Šímová, Olga ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (oponent)
Tématem práce je časovost ve výtvarném umění 20. století a její existenciální významy. Analýza je zaměřena na vybraná díla vytvořená v technice kresby a malby. Časovost je zkoumána za předpokladu, že je spjata s existenciálním obsahem děl a s tázáním autorů po smyslu života. Na prvky časovosti v díle je také nahlíženo v souvislosti s duševním stavem autora jako na projev hledání psychické rovnováhy tvorbou. Práce vyúsťuje v poznání, že silná časovost děl je často spjata s krizí identity u jejich tvůrců. Text reflektuje vztah identitě životnímu času ve společnosti a v umění ovlivněný náboženstvím a mocenskými ideologiemi. Součástí práce je didaktická řada námětů výtvarné výchovy a přiblížení vlastního výtvarného díla .
|
| |
| |
|
Fenomén tělesnosti a krajiny ve vzájemném vztahu
Černá, Johana ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (oponent)
V šesti kapitolách teoretické části mé práce se věnuji fenoménu tělesnosti a krajiny z pohledu filosofie, výtvarného umění a přírodního prostředí. Všímám si vztahu člověka ke krajině a jeho ovlivňování přírodních procesů a průběžně probíhající zpětné vazby krajiny vůči člověku. Dále se snažím provádět paralelní srovnávání a syntézu těchto dvou zdánlivě rozdílných témat a rozebírat tyto pojmy z různých úhlů pohledu. Nabízím kritický pohled na dva nejvýraznější "reprezentanty" problematiky tělesnosti a krajiny - land-art a body-art - a snažím se nabízet jiná východiska a vazby. Didaktická část práce s názvem Projekt " Cesta" nabízí návrh didaktické aplikace tématu a reflektuje prakticky ověřenou část projektu. Projekt je převážně zaměřen na obnovu či hledání vztahu k místu, které má pro dítě formativní význam. V poslední, výtvarné části, s názvem "Místo" reflektuji vývoj teoretických a výtvarných úvah nad tématem tělesnosti a krajiny až k finálnímu dílu.
|
| |