Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 73 záznamů.  začátekpředchozí58 - 67další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Efektivita tvorby a využití multimediálních studijních opor ve výuce chemie na SŠ (přechodné prvky)
Veřmiřovský, Jan ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent) ; Ganajová, Mária (oponent)
Název: Efektivita tvorby a využití multimediálních studijních opor ve výuce chemie na SŠ (přechodné prvky) Abstrakt Z výzkumných šetření zaměřených na počítačové prezentace učiva je zřejmé, že je učitelé ve výuce využívají s vysokou frekvencí, ale dostupné výsledky mnohých autorů jsou příliš globalizované, tedy bez rozlišení věkové struktury respondentů, bez vazby na detekci zájmu respondentů o práci s prezentačními programy či bez korelace počítačové gramotnosti učitelů s využíváním vytvořených a vytvářením vlastních počítačových prezentací učiva. Z tohoto důvodu je hlavním zaměřením disertačního projektu zkoumání frekvence vytváření a využívání počítačových prezentací učiva a multimediálních objektů podle úrovně počítačové gramotnosti a délky praxe respondentů, učitelů chemie na gymnáziích v České republice a zejména v Moravskoslezském kraji. Pro zkoumání byly využity explorační metody pedagogického výzkumu, a to dotazníková šetření (tradiční dotazník a dotazník s posuzovacími škálami) a Q-metodologie. Výzkumné vzorky tvořilo v tradičním dotazníku 203 učitelů chemie, v dotazníku s posuzovacími škálami 99 učitelů chemie ze všech krajů České republiky a pro Q-metodologii bylo náhodně vybráno 9 učitelů z Moravskoslezského kraje. Nedílnou součástí disertačního projektu jsou vytvořené multimediální opory pro...
Využití konopí setého ve výuce chemie
Stránská, Adéla ; Holada, Karel (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou konopí setého. Cílem je zaměřit se na využití konopí setého ve výuce chemie. Teoretická část práce popisuje botaniku konopí, zpřehledňuje fytokanabinoidy, látky v konopí obsažené, a věnuje se i širokému využití rostliny v zemědělství a průmyslu. Praktická část se zabývá výběrem a uspořádáním možného učiva o chromatografii jako nejdostupnější separační technice analýzy konopí ve škole včetně vypracování metodiky edukačního pokusu pomocí tenkovrstvé chromatografie extraktu konopí setého prokazujícího přítomnost fytokanabinoidů konopí. V praktické části práce je rovněž vytvořeno schéma výukového projektu na téma konopí a popsány nejmodernější techniky, ale i metodiky práce s nimi, které jsou vhodné pro analýzu fytokanabinoidů konopí setého.
Edukační hry s chemickou tematikou
Černá, Martina ; Beneš, Pavel (oponent)
Rigorózní práce je věnována studiu jedné z metod vedoucích k rozvoji tvořivosti a aktivity žáků, a sice hře. Hlavním cílem práce je prozkoumání problematiky herních aktivit, včetně podmínek, možností a výhod jejich zavedení do výuky chemie na druhém stupni základní školy a předložení návrhů k jejich realizaci. Práce dále obsahuje patnáct konkrétních herních činností i s jejich pravidly a metodickými pokyny. Prostřednictvím pedagogického výzkumu menšího rozsahu, provedeném na vybraném vzorku žáků šesti základních škol, se potvrdil předpoklad, že výsledky výuky za pomoci her jsou lepší, než výuky, kde herní aktivity použity nebyly. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Učebnice a metody jejich hodnocení
Dytrychová, Jana ; Pumpr, Václav (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
Cílem práce je ověření metod vhodných hodnocení učebnic chemie na příkladech novějších učebnic chemie pro ZŠ a nižší ročníky gymnázií. Hodnocení se týká obtížnosti a rozsahu učiva, analýzy obrazové části učebnic a řady dalších strukturních prvků učebnic. Jedná se o metody, pomocí nichž je možné obsah daných učebnic zkoumat. Některé metody jsou exaktní, do značné míry objektivní, ale také velice časově i technicky náročné. Další metody mohou být jednodušší, ale jejich vypovídací hodnota je do značné míry subjektivní. Cílem práce je zhodnotit tyto učebnice pomocí tří metod podle jejich vhodnosti a účelnosti v závislosti na situaci. Validita a objektivita každé metody je různá. Uplatnění a význam jednotlivých metod jsou závislé na potřebě daného subjektu, který chce neboje pověřen učebnice zkoumat.
Identifikace pryskyřičných laků v uměleckých dílech pomocí plynové chromatografie
Jelínek, Jan ; Beneš, Pavel (oponent) ; Hrdličková Kučková, Štěpánka (vedoucí práce)
SOUHRN Pryskyřičné laky se v malířství používají od 11. století. Jejich úkolem je chránit umělecké dílo před nepříznivými vlivy okolního prostředí a mnohdy jej také dotváří i po stránce umělecké. Ačkoliv se v současné době často používají syntetické laky, zvláště v případě moderního umění, použití přírodních materiálů je stále velmi rozšířené a nejen při restaurování historických obrazů a polychromií. Pro přípravu pryskyřičných laků se využívá bohaté nabídky přírodních pryskyřic (damara, mastix, kopály, kalafuna atd.), které se odlišují svým složením a z toho také vyplývajícími různými fyzikálními vlastnostmi jako je například křehkost, rozpustnost a v neposlední řadě různé tmavnutí laku. Z těchto důvodů je nutné znát jeho složení, aby mohl být při restaurování bezpečně odstraněn a následně i nahrazen lakem o stejném materiálovém složení. Nejrozšířenější analytickou metodou k určování přírodních pryskyřic je plynová chromatografie, která využívá celou řadu derivatizačních činidel. Úkolem této diplomové práce bylo nalézt nejvhodnější separační podmínky sloužící k identifikaci pryskyřic metodou plynové chromatografie kombinované s plamenově ionizačním detektorem (GC-FID).
Identifikace proteinových pojiv obsažených v uměleckých dílech pomocí plynové chromatografie
Köhlerová, Veronika ; Beneš, Pavel (oponent) ; Hrdličková Kučková, Štěpánka (vedoucí práce)
Pro přípravu mnoha druhů temper, které jsou používány v uměleckých dílech, jsou často využívána proteinová pojiva, jakými jsou například různé klihy, kaseiny nebo vajíčka, ať již celá nebo jejich jednotlivé části. Správná identifikace použitého proteinového pojiva je nezbytná pro zvolení správného restaurátorského postupu a také k určení malířské techniky. Úkolem této diplomové práce bylo zjistit nejvhodnější podmínky měření pro identifikaci proteinových pojiv pomocí plynové chromatografie s plamenově ionizačním detektorem (GC-FID). V první řadě se jednalo o stanovení podmínek separace pro jednotlivé aminokyseliny, které je nutné znát pro rozlišení jednotlivých druhů proteinových pojiv. V druhé řadě se jednalo o experimentální stanovení podmínek hydrolýzy proteinů, díky níž dochází k rozštěpení proteinů na jednotlivé aminokyseliny.
Specifické činnosti učitele chemie a jeho žáků na téma: Izomerizace
Šůstek, Ondřej ; Holada, Karel (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
Mým úkolem bylo vytvořit metodiku pokusu na téma izomerizace pro učitele chemie a jeho žáků navštěvující střední školu. Zmíněný pokus optimalizovat z hlediska koncentrace výchozí látky a doby ozařování. Zvolit kritéria, podle kterých jsem vytvářel jednotlivé varianty pokusu. Kritéria byly bezpečnostní a hlavně materiální. Na jejich základě jsem vypracoval tři možné varianty pokusu. Poté jsem vytvořil videozáznam vybraných pokusů. Dále bylo mojí úlohou vypracovat návrhy několika her. Výstupem mé diplomové práce je tedy několik laboratorních příprav, náměty na pár didaktických her a videozáznamy se zmíněným pokusem.
Model tvorby motivačních prvků výuky chemie na SOŠ nechemického zaměření
Rusek, Martin ; Beneš, Pavel (oponent) ; Pumpr, Václav (vedoucí práce)
NÁZEV: Model tvorby motivačních prvků výuky chemie na SOŠ nechemického zaměření SOUHRN: V současné době dochází v České republice k reformám v oblasti vzdělávání. Mimo jiné jsou nahrazovány dříve platné standardy vzdělávání novými - rámcovými vzdělávacími programy. Ty začaly od 1. září 2009 platit i pro střední školy. Jednou ze změn je také zařazení vzdělávací oblasti přírodovědného vzdělávání (tedy i chemie) do všech rámcových vzdělávacích programů oborů vzdělání středního odborného vzdělávání. V prvních ročnících středních odborných škol tak došlo oproti předchozím letům k nárůstu počtu žáků, kteří budou vyučováni předmětům z oblasti přírodovědného vzdělávání. Jak bylo potvrzeno sondou provedenou pro účely této práce, výše zmiňovaná skupina tvoří mezi žáky středních škol většinu. Aby bylo možno na středních odborných školách nechemického zaměření podpořit co nejefektivnější využití vyučovacích hodin věnovaných učivu chemické povahy, bylo nejprve zapotřebí zanalyzovat podmínky výuky na těchto školách. K tomu bylo využito několik průzkumů Jasně z nich vyplývá, že podmínky výuky na středních odborných školách a na gymnáziích se dosti odlišují. Výuku učiva chemické povahy na středních odborných školách nechemického zaměření je tedy zapotřebí realizovat odlišným způsobem. Příspěvkem k tomu může být i využívání...
Možnosti a meze zabezpečování zpětnovazebních procedur v podmínkách praktické složky přípravy učitelů chemie
Hladíková, Dana ; Beneš, Pavel (vedoucí práce) ; Dvořáček, Jiří (oponent) ; Bílek, Martin (oponent)
Současná doba se vyznačuje rychlým rozvojem techniky a jejím využíváním v různých oblastech vědy, výzkumu, výroby apod. Tato práce se zabývá možnostmi využívání videotechniky při zabezpečování zpětnovazebních procedur při pedagogické praxi studentů učitelství chemie. Pojmy reflexe a sebereflexe učitelových dovedností, diagnostika a autodiagnostika pedagogických činností, monitorování pedagogických dovedností apod., zastupují ve své podstatě procesy spojené a uplatňováním zpětnovazebních principů při pedagogické praxi v širším slova smyslu. Jedná se o procesy, které lze uvažovat jako podstatné ve smyslu zvyšování efektivity prakticky orientovaných složek učitelské přípravy. Významnou pozici v pohospitačních procedurách by měly mít i názory žáků. Klíčová slova: videotechnika, zpětnovazební procedury, reflexe, sebereflexe, diagnostika, autodiagnostika, monitorování pedagogických dovedností, hospitace, pedagogická praxe.
Model tvorby indikátorového systému pro ověřování občanské kompetence žáků ve výuce chemie v základním vzdělávání
Janoušková, Svatava ; Beneš, Pavel (vedoucí práce) ; Vašutová, Jaroslava (oponent) ; Švarcová, Iva (oponent)
Jedním z aktuálních témat současného pedagogického výzkumu v České republice i v zahraničí se stává problematika rozvíjení klíčových kompetencí žáků ve výuce a jejich hodnocení. Disertační práce tuto potřebu reflektuje a zabývá se proto problematikou tvorby indikátorů pro hodnocení kompetencí žáků v základním vzdělávání, konkrétně hodnocením občanské kompetence žáků ve výuce chemie v základním vzdělávání. Práce představuje komplexní výzkumný problém, který se snaží dospět od vytyčení významu základních pojmů a zásad tvorby indikátorového systému k vlastnímu modelu indikátorového systému pro hodnocení občanské kompetence žáků ve výuce chemie v základním vzdělávání. Účelem práce je vymezit, na základě obsáhlé analýzy různých českých i zahraničních informačních pramenů, význam základních pojmů, jakými jsou indikátor, indikátorová hypotéza, systém indikátorů a indikátory kvality vzdělávání. Tato analýza má za úkol vytvořit zejména takový pojmový systém, jež je ve studované oblasti kompatibilní se zeměmi, jež indikátory, resp. jejich systémy ve svých vzdělávacích systémech již využívají nebo se k tomu bezprostředně chystají. Dále se práce zabývá způsoby tvorby indikátorů kvality vzdělávání a jejich začleněním do systému hodnocení různých aspektů vzdělávacího systému na mezinárodní, národní a školní úrovni....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 73 záznamů.   začátekpředchozí58 - 67další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Beneš, P.
22 Beneš, Petr
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.