Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 60 záznamů.  začátekpředchozí51 - 60  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Alternativy využití moderních informačních technologií ve vzdělávání
Horník, Vlastimil ; Vališová, Alena (oponent) ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce)
Cílem této práce je zmapovat problematiku didaktické techniky. V teoretické části se zabývám vedle obecných otázek týkajících se modernizace, vztahu učitele k technice a jeho role ve výuce podporované didaktickou technikou. Vedle tradiční didaktické techniky a literatury jí věnované se zde zabývám moderní didaktickou technikou. Jedná se o techniku používanou za pomoci počítačů. Vedle přehledu této techniky se zamýšlím nad jejím využitím. V rámci praktické části jsem provedl případovou studii mapující proces modernizace na vybrané střední škole. Pro tyto účely jsem zvolil školu, na které vyučuji, což mi umožnilo proniknout hlouběji do této problematiky. Cílem bylo zmapovat největší problémy provázející proces modernizace školy. I když je tato část zaměřena na jednu konkrétní školu, předpokládám, že problémy se kterými se potýkala a potýká jsou obdobné jako na jiných školách. Výstupem této práce je přehled klíčových problémů spojených procesem modernizace a naznačení dalšího vývoje v této oblasti.
Senioři jako specifická skupina v procesu celoživotního vzdělávání
Tučková, Karolína ; Vališová, Alena (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
Ve své práci jsem se zaměřila na zmapování a provedení analýzy problematiky vzdělávání seniorů. Práce je rozdělena do šesti dílčích částí a má charakter přehledové studie. První část se ve stručnosti zabývá historickým vývojem vzdělávání seniorů. Druhá část sleduje význam jejich vzdělávání, a to z hlediska celospolečenského (důraz je zde kladen na demografický vývoj) i z hlediska samotných jedinců. Důležitou částí této kapitoly je také motivace seniorů k dalšímu vzdělávání. Třetí a čtvrtá část se více zaměřují na samotný proces vzdělávání seniorů. Ve třetí kapitole definuju stáří jako vývojové stadium a dále specifika seniorů ve vzdělávacím procesu, včetně popisu změn kognitivních funkcí, ke kterým dochází a které mají nemalý vliv na proces učení. Čtvrtá kapitola je zaměřena na gerontodidaktiku. Pátá kapitola vymezuje pojem celoživotního vzdělávání, šestá pak shrnuje základní vzdělávací možnosti pro seniory v České republice.
Program pro rozvíjení asertivních dovedností u adolescentů
Sedmihradská, Alexandra ; Lorenzová, Jitka (oponent) ; Vališová, Alena (vedoucí práce)
Práce se zabývá asertivitou jako jednou z oblastí komunikace a jejím využitím v pedagogickém prostředí. Cílem práce bylo nastínit základní teoretická východiska a principy asertivity a navrhnout komplexní tréninkový program pro výcvik asertivních dovedností na střední škole. V současné době ubývá přirozených situacích stimulujících rozvoj sociálních dovedností. Zůstává stále méně času pro společné kontakty v rodině, ve škole, mezi vrstevníky, na pracovišti. Zároveň je i více možností, jak se stáhnou do soukromí a vyhnout se přímým a nezprostředkovaným sociálním kontaktů. Současně se však kladou nové požadavky na sociální kompetence a jejich úroveň. Stejně jako se mluví o nutnosti minimální počítačové gramotnosti, dochází postupně k potřebě základní sociálně-psychologické gramotnosti, jejíž součástí budou základní sociálněpsychologické dovednosti. S ohledem na tuto situaci může výcvik asertivních dovedností do určité míry kompenzovat tyto nedostatky. Může přispívat k rozvoji reflexe sebe sama i druhých lidí, komunikačních dovedností, kultivovat vyjadřování i přijímání emocí, upozornit jedince na jeho silné stránky a rezervy v jednání s lidmi.
Techniky a hry pro ovlivňování koheze třídního kolektivu
Salvetová, Petra ; Valenta, Josef (oponent) ; Vališová, Alena (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci jsem se snažila upozornit na potřebu zařazení osobnostního a sociálního rozvoje žáků do školního vzdělávání. Je mnoho způsobů, jak osobnostní a sociální rozvoj žáků zařadit do kurikula. Ve své práci jsem se rozhodla popsat kohezní program, se kterým mám osobní zkušenost, a který je možnou alternativou zařazení aktivit, které umožňují osobnostní a sociální rozvoj žáků, do kurikula. Bude-Ii tato práce někomu inspirací pro vytvoření vlastního kohezního programu ve škole, budu ráda. Mým cílem bylo také v této souvislosti poukázat na potřebu dalšího odborného vzdělávání pedagogických pracovníků v osobnostně sociální oblasti.
Specifika učební morálky žáků 9. ročníků ZŠ
Srbová, Štěpánka ; Vališová, Alena (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na specifiku učební morálky žáků 9.ročníku ZŠ. Její podstatou je výzkum provedený mezi žáky 9.ročníků a jejich pedagogy. Provedené výzkumné šetření se zabývá kolísáním učební morálky v průběhu školního roku v souvislosti s přijetím ke studiu na střední školu. Výsledky tohoto výzkumu potvrzují vyslovenou hypotézu a na základě závěrů jsou navrhována možná řešení, jak zmenšit rizika spojená s poklesem učební morálky.
Aktivizační metody jako prostředek výuky
Blažková, Věra ; Dvořáková, Markéta (oponent) ; Vališová, Alena (vedoucí práce)
Diplomová práce Je zaměřena na problematiku aktivizačních metod souvisejících s metodami práce s texty a informacemi. Stěžejním tématem je uplatnění zmíněných vyučovacích metod ve výuce na střední škole. Práce sestává ze dvou na sebe navazujících částí. První část se zabývá poznatky teoretické povahy a obsahuje obecné vymezení vyučovacích metod jakožto součásti systému základních didaktických kategorií a popis více či méně frekventovaných vyučovacích metod souvisejících s tématem. Vyučovací metody jsou kladeny do souvislosti s osobností středoškoláka. Volba vyučovacích metod vycházející z klasifikací či kriteriálního členění se v textu pojí se specifikou pedagogických interakcí na střední škole. Druhá část je věnována výzkumnému šetření, jehož cílem je zmapování uplatnění metod práce s textem ve výuce na střední škole. Výzkumné šetření je koncipováno v širších souvislostech této problematiky za použití dvou výzkumných technik. Výsledky výzkumného šetření jsou zpracovány do tabulek, připojeny jsou pozorovací archy.
Role filosofie jako zprostředkování interdisciplinární problematiky humanitního vzdělání
Šturzová, Jana ; Pešková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Hogenová, Anna (oponent)
Předložená práce je pokusem zachytit význam filosofie pro samostatné vědní disciplíny - a proto i pro humanitní vědy - trochu jinak než obvyklými souhrny fenomenologicky založených pohledů na jejich vzájemný vztah. I když, samozřejmě, tento nezbytný pohled zakládající teoretické těžiště práce, je i zde přítomný. Protože smysl a účel humanitních věd, a proto i jejich založení a jejich možnosti, je v této práci spatřován především v tom, jak je dán pro oblast vzdělávání a výchovy, ukázaly se v této souvislosti důležitými pojmy kompetence a komunikace. Z úhlu porozumění těmto tak často používaným (i zneužívaným) pojmům byl předkládaný text zpracováván. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Osobnost učitele odborných předmětů na SZŠ a jeho profesní kompetence
Volfová, Jana ; Koťa, Jaroslav (oponent) ; Vališová, Alena (vedoucí práce)
Diplomová práce "Osobnost učitele odborných předmětů na SZŠ a jeho profesní kompetence" je zpracována teoreticko-výzkumně. V teoretické části je popsána podložená změna v systému získávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolán, kterou přinesl zákon č. 96/2004 Sb. o nelékařských zdravotnických povoláních. Teoretická část taktéž popisuje specifika, kterými se střední zdravotnická škola liší od ostatních středních škol a následně je zaměřena na osobnost odborné učitelky a její profesní dovednosti, kterými by měla být odborná učitelka vybavena. Cílem empirického šetření je především porovnat názor studentek střední a vyšší zdravotnické školy a večerního studia s názorem pedagogů na objektivně dané osobnostní vlastnosti odborného učitele a jeho profesní kompetence, jejich názory zaznamenat a přispět tak k zamyšlení se nad danou problematikou, která se do jisté míry týká všech občanů Závěr obsahuje shrnutí poznatků jak teoretických ve srovnání s názory expertů, tak i shrnutí poznatků získaných empirickým šetřením.
Vyučovácí metody a jejich použití ve výuce světové literatury
Hien, Phung Thi Phuong ; Kolář, Zdeněk (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Raudenská, Věra (oponent)
Předkládaná dizertační práce se pokouší najít cestu ke zlepšení kvality vyučování světové literatury ve Vietnamu na základě využití zkušeností s výukou světové literatury na středních školách České republiky. Vycházíme z předpokladu, že vyučovací metody JSOU jedním z nejdůležitějších činitelů vyučovacího procesu. Metoda je cesta, postup, tedy rozhodujícím prostředek k dosahování cíle v každé lidské uvědomělé činnosti. Platí to pochopitelně i pro vyučování. Tradiční způsob vyučování, ve kterém se používají metody soustřeďující se jen na reprodukci poznatků a na pamětní učivo žáků, novým pedagogickým požadavkům neodpovídají. V současné době se ve škole naopak uplatňují vyučovací metody, pomocí nichž učitel nejen žákům efektivně předává vědomosti, dovednosti, ale které podporují jejich učební proces, rozvíjí jejich tvořivost, iniciativu, samostatnost, které v nich vzbudí zájem o učení a potřebu seberealizace. Aktivizující metody jsou jedny z těch vyučovacích metod, které umožňují tyto úkoly splnit. Proto bychom chtěli v této práci věnovat právě těmto aktivizujícím metodám. Soustředíme se na ně zejména proto, že ve vietnamské škole se objevují jen zřídka, což by se mělo co nejdříve změnit. Tato práce vychází, jak ze studia odborné pedagogické literatury, tak z praktické zkušenosti s vyučováním světové...
Způsob výchovy v rodině a interakční tendence osobnosti dospívajících
Wedlichová, Iva ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Janoušek, Jaromír (oponent)
Řada psychologických výzkumů i praktických poradenských zkušeností ukazuje, že rodina je jednou z nejzákladnějších sociálních determinant vývoje dítěte. Její formativní působení na rozvoj jedince je dnes jíž, byf v různé míře, všeobecně uznáváno a přijímáno. Způsobem výchovy v rodině, jakožto jedním ze základních sledovatelných parametrů působení rodičů na formování dítěte, jsem se zabývala již ve své diplomové práci, kde jsem sledovala jeho vliv na oblíbenost žáka ve třídě, tedy na jeden z parametrů začlenění dítěte do vrstevnických vztahů. Výzkum, realizovaný s více jak třemi sty studenty ve věku 15-19 let, potvrdil větší oblibu těch žáků, jejichž způsob výchovy v rodině byl s ohledem na emoční vztah v rodině a způsob řízení klasifikován jako příznivý. Dále byla prokázána statisticky významná souvislost emočního vztahu rodičů k dítěti v rodině s oblíbeností žáka ve škole a v neposlední řadě pak nezanedbatelné působení způsobu výchovného řízení v rodině, kdy bylo potvrzeno, že silná a střední forma výchovného řízení pozitivně působí na příznivé přijímání žáka ve školní třídě. Způsob výchovy v rodině však neovlivňuje jen tyto vnější interakční pozorovatelné složky osobnosti. Významnou měrou se podílí též na rozvíjení emočních charakteristik osobnosti. Je zřejmé, že například emoční vztahy k dítěti v rodině...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 60 záznamů.   začátekpředchozí51 - 60  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Vališová, Alžběta
1 Vališová, Andrea
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.