Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 162 záznamů.  začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Dlouhodobé dopady rozvodu rodičů na jejich potomky
Woloszczuková, Patricie Rosalie ; Mertin, Václav (vedoucí práce) ; Morávková, Kateřina (oponent)
Tato práce se zabývá dlouhodobými dopady rozvodu rodičů, tedy tím, jak rozvod rodičů v dětství ovlivňuje dospělost potomka. V první části jsou definovány základní funkce a typy rodiny a problematika rozvodů v České republice. Jsou vysvětleny mechanismy působení rozvodu rodičů na děti a představeny proměnné, které jsou v souvislosti s dopady rozvodu nejčastěji zkoumány. Dlouhodobé dopady rozvodu jsou rozebrány na základě aktuálních výzkumů v této oblasti, které se zabývají především kvalitou života osob z rozvedených orientačních rodin. Dále jsou také uvedeny některé trendy ve změnách dopadů rozvodu v čase, a to i přímo v České republice. V druhé části práce je představen návrh výzkumu. Jeho cílem je srovnání dospělých osob z rozvedených a intaktních orientačních rodin, a případné identifikování rozdílů mezi těmito skupinami také v závislosti na pohlaví a věku. Klíčová slova Rozvod Rodina Mechanismy dopadů rozvodu Dlouhodobé dopady rozvodu Dlouhodobé dopady rozvodu v České republice
Kyberšikana a chování na sociálních sítích u žáků druhého stupně základních škol
Benešová, Zuzana ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje souvislostem dvou aktuálních témat-kyberšikaně a chování na sociálních sítích, v populaci žáků druhého stupně ZŠ, tedy u adolescentů. V literárně-přehledové části jsou představeny vývojové souvislosti kyberšikany v adolescenci, znaky a formy kyberšikany, její výskyt, aktéři kyberšikany a rizikové faktory s ní spojené. Dále se práce věnuje komunikaci na internetu a popisu sociálních sítí. Jsou představeny současné výzkumy spojující kyberšikanu a sociální sítě. Empirická část pojednává o kombinovaném výzkumu, provedeném u 43 žáků na druhém stupni základní školy. Kyberšikana byla měřena pomocí dotazníku a posléze byla provedena analýza profilů na sociálních sítích Facebook a Instagram. Klíčová slova kyberšikana, sociální sítě, Facebook, Instagram, komunikace na internetu, adolescence
Působení individualizované výuky na vybrané aspekty kognice a motivace
Patzelt, Daniel ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Cílem práce je prozkoumat působení individualizované výuky na vybrané aspekty kognice a motivace. V teoretické části se práce věnuje funkcím potřebným k učení, motivaci v souvislosti se školní úspěšností a dále představuje souhrn aktuálních poznatků o individuálním doučování. Výzkumné otázky jsou orientovány na změny kognitivních a exekutivních funkcí, vztahu klientů k doučovaným předmětům, rozdíl mezi vztahem klientů k doučování a ke školní výuce, na změny v délce přípravy klientů na školní výuku a na změny ve školním prospěchu. Probandy výzkumu bylo 8 klientů ve věku 14 - 18 let, kteří se zapojili do programu individuálního doučování. Použité metody jsou rozhovor a psychodiagnostický nástroj CAS 2. Mezi nejpodstatnější zjištění výzkumu patří zlepšení výkonu exekutivních funkcí a zvýšení vnímané zábavnosti školních předmětů. V porovnání se školní výukou bylo doučování hodnoceno jako užitečnější, pozitivně byl hodnocen především individuální a přátelský přístup lektorů oproti učitelům. Školní prospěch se u všech klientů alespoň v jednom z doučovaných předmětů zlepšil alespoň o jeden stupeň.
Interakce rodič - dítě s poruchou autistického spektra
Župová, Veronika ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
1 Abstrakt: Tématem diplomové práce je interakce rodič-dítě s PAS. V teoretické části je věnována pozornost psychickému vývoji neurotypického dítěte v předškolním věku a dítěte s PAS v oblastech sociálních dovedností, řeči a hry. Důraz je kladen na sociálně-emočně-komunikační reciprocitu v kontaktu rodič-dítě. Další kapitola je věnována specifikům výchovy dětí s PAS. Empirická část obsahuje kvalitativní výzkum s cílem prozkoumat individuální variabilitu sociálně-komunikačního chování v dyadické interakci rodič-dítě s PAS. Pomocí pořízených videozáznamů byly analyzovány sociálně reciproční dovednosti, frekvence a kvalita vzájemných interakcí a iniciace kontaktu ze strany dítěte i jeho reakce na navázání kontaktu ze strany rodiče. Zvláštní pozornost byla u dětí věnována zrakovému kontaktu. Výstupem práce jsou praktická doporučení pro matky, podrobné kvalitativní analýzy pozorovaných interakcí a detailnější popis sociálně-komunikačního chování dětí s PAS. Klíčová slova: interakce rodič-dítě s PAS, sociální dovednosti, sociálně-komunikační vzájemnost, sociálně- emoční reciprocita, hra předškolního dítěte, předškolní dítě s PAS
Role prarodiče a prarodiče-pěstouna: výchovné styly a sdílené aktivity s vnoučaty
Urbančíková, Sára ; Mertin, Václav (oponent)
Rigorózní práce se zabývá styly výchovy prarodičů a výchovnými specifiky prarodičů, kteří mají svěřená vnoučata do pěstounské péče. Teoretická část je zaměřena na popis teoretických pojetí způsobu výchovy, roli prarodiče včetně jeho podílu na výchově dítěte v rodině, a specifika pěstounské péče prarodičů s důrazem na výchovu vnoučete. Pro výzkum v empirické části bylo zvoleno extenzivně intenzivní empirické šetření. Extenzivní výzkum má kvantitativní charakter a jeho cílem bylo zmapování výchovných stylů prarodičů, sdílených aktivit prarodičů a dospívajících vnoučat včetně vzájemného vztahu mezi těmito proměnnými. Data v intenzivním výzkumu byla získána kombinací kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod s cílem popsat výchovné a rodičovské zkušenosti prarodičů, kteří mají v pěstounské péči dospívající vnouče/vnoučata. Výstupem intenzivního výzkumu je popis výchovných specifik pěstounské péče zabezpečované prarodiči a výchovy vnoučat z pohledu prarodičů-pěstounů. Závěrečná část práce v rámci diskuze shrnuje výsledky výzkumu, včetně limitů a uplatnění získaných poznatků v praxi. Klíčová slova: způsob výchovy, prarodiče, prarodiče vychovávající vnoučata, pěstounská péče prarodičů, společné aktivity
Stresory při vzdělávání
Mihalko, Martin ; Mertin, Václav (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
4 Abstrakt V posledních letech již není pokládáno za samozřejmost, že období dětství a dospívání jsou obdobími bezstarostnými. Svůj podíl na tom mohou mít i vzrůstající nároky na jedince ve školním prostředí. Bakalářská práce na základě zejména zahraničních výzkumů poukazuje na faktory, které u vzdělávaných vyvolávají stresové reakce a mohou mít negativní dopad na školní úspěšnost a well-being jedince. Dlouhodobá psychická zátěž může mít na děti a dospívající negativní zdravotní i psychologický vliv nedisponují-li vhodnými copingovými strategiemi. Mezi nejintenzivněji působící kategorie školních stresorů se řadí výkonové a interakční faktory. Cílem navrhovaného výzkumu je prostřednictvím kvantitativní metodologie získat více informací o působení významného školního stresoru, jakým je zkoušení žáka u tabule učitelem, na aktuální emoční stav jedince a výkon v matematických úlohách. Klíčová slova školní stresory, školní zátěž, školní klima, interakční stresory, tlak na výkon
Smysl akademického debatování pro rozvoj kritického myšlení u dospívajících
Čechová, Alena ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Kognitivní schopnosti adolescentů dosahují velmi vysoké úrovně. Kritické myšlení, které dospívající ovládají, nabízí řešení každodenních situací i komplexních, na usuzování náročných témat. Je žádoucí hledat způsoby, jak u adolescentů tento způsob přemýšlení rozvíjet a podporovat. Jedním z takovýchto způsobů může být používání akademického debatování jako metody vzdělávání. Teoretická část se dělí na tři obsahové díly. V prvním díle je věnována pozornost vymezení specifik období adolescence se zaměřením na kognitivní vývoj. Druhý díl pojednává o kritickém myšlení a v závěru teoretické části se klade důraz na představení vzdělávací metody akademického debatování. Předmětem práce je zkoumání vlivu akademického debatování na rozvoj kritického myšlení adolescentů. Empirická část popisuje průběh šetření, které bylo realizováno jako součást mezinárodní výzkumného projektu Evaluations. Na základě teoretických východisek byly naplánovány tři úlohy posuzování výsledných dat. V těchto úlohách se sledují a porovnávají tři skupiny respondentů - začínající debatéři, zkušení debatéři a nedebatéři. Klíčová slova: Adolescence, Debatování, Kognitivní vývoj, Kritické myšlení.
Ekonomická socializace: psychologické aspekty peněz u dětí a dospívajících
Přibilová, Kateřina ; Höschlová, Eva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Bakalářská práce se nejprve zabývá vymezením ekonomické socializace společně se základními pojmy, které s ní souvisí. Pozornost je věnována zejména funkční a ekonomické gramotnosti. Téma je doplněno o výchovná doporučení pro rozvoj ekonomické gramotnosti, a také o aktuální postoj České republiky k rozšíření vzdělávacího plánu pro podporu této oblasti. Jak ekonomická socializace jedince přesně probíhá, je explicitně vysvětleno jejími vývojovými fázemi. Zmíněny jsou také aspekty schopnosti odložené gratifikace v souvislosti se spořením a kapesným. V empirické části je představen návrh výzkumu zabývající se právě schopností odložené gratifikace ve vztahu k ekonomické gramotnosti a zkušenosti s kapesným.
Vztahy sourozenců v doplněných rodinách
Němcová, Markéta ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou sourozeneckých vztahů v doplněných rodinách. V první části je krátce shrnuta problematika těchto rodin a zároveň význam sourozeneckých vztahů obecně. Stručně je rovněž pojednáno o dopadu rozvodu či úmrtí rodičů na sourozenecké vztahy, a to z toho důvodu, že tyto dvě události předcházejí vzniku doplněných rodin. Problematika sourozeneckých vztahů v doplněných rodinách je rozebrána zejména z hlediska jejich kvality. V práci je předložen návrh kvantitativního dotazníkového šetření zaměřeného na zjišťování kvality vztahu mezi sourozenci v doplněných rodinách, které bude rozšířeno o polostrukturované rozhovory. Klíčová slova Vlastní sourozenci, poloviční sourozenci, nevlastní sourozenci, doplněné rodiny
Rodičovské styly výchovy a sebeúcta dospívajících
Rýdlová, Marie ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Práce se zaměřuje na souvislosti výchovných stylů rodičů a sebeúcty dospívajících. Vychází z českých i zahraničních zdrojů. V literárně přehledové části práce popisuje hlavní aspekty dospívání, dále se zabývá rodinou jako důležitým výchovným prostředím, výchovnými styly rodičů a jejich typologií a aktuálními výzkumy výchovných stylů u adolescentů. Věnuje se pojmu sebeúcta, jejím zdrojům, vývoji a současnému výzkumnému zaměření. Nakonec mapuje současné znalosti, vycházející z nejnovějších výzkumů o souvislostech výchovných stylů rodičů a sebeúctě dospívajících. Součástí bakalářské práce je i výzkumný projekt v podobě kvantitativní studie. Výzkum bude zkoumat souvislost výchovných stylů rodičů a sebeúcty českých dospívajících. Klíčová slova Výchovné styly, sebeúcta, dospívající

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 162 záznamů.   začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.