Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  začátekpředchozí44 - 53dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Na hraně : téma sociální intervence v současném výtvarném umění a kultuře
Peroutková, Pavla ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Závěrečná práce bakalářského studia Na hraně se zabývá tématy sociální intervence a používání těla v současném umění a kultuře. Zkoumá konkrétní podoby těchto projevů na hranici umění, především na české umělecké scéně a hledá jejich předchůdce v dějinách umění dvacátého století. Výtvarná část představuje realizované projekty, inspirované vybranými díly. V třetí části jsou vyhodnocené dotazníky, zkoumající vztah žáků základních škol k současnému umění a návrh na možné využití prozkoumaných přístupů k tvorbě ve výtvarných projektech pro starší žáky základních škol.
Gender v současném umění - mateřství jako specifické téma
Svatošová, Zuzana ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Teoretická část práce je zaměřená na filozoficko-historická východiska, která vedla k současnému poststrukturálně-feministickému přístupu ke genderové identitě a dále na hledání vizuální paralely tohoto přístupu v umění, respektive v umění rozbrazující konkrétně mateřskou identitu. Didaktická část práce nabízí možnou variantu, jak studentům střední školy zprostředkovat téma genderové identity. Vlastní výtvarná práce je osobní reflexí tématu mateřské tělesnosti.
Gender ve výtvarné výchově
Svatošová, Zuzana ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Fulka, Josef (oponent) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Disertační práce se zabývá, teoreticky i prakticky, genderovou problematikou ve výuce předmětu Výtvarné výchovy (VV) na 2. stupni základního vzdělávání. Její teoretická část vymezuje pojem gender z postmoderního pohledu a zařazuje jej do širšího kulturněhistorického kontextu. Gender je podrobně nahlížen prostřednictvím vybraných post/strukturálních teorií, mezi které řadíme zejména psychoanalytickou teorii subjektivity Jacquesa Lacana, diskurzivní formaci subjektu Michela Foucaulta, genderovou performativitu Judith Butler, antropologické pojetí feminity a maskulinity Margaret Mead a sémiotické znakové teorie. Teoretická část se dále zaměřuje na vyložení proměny paradigmatu v pedagogických vědách, popis potřebné rovnováhy radikálního a postmoderního pedagogického konstruktivismu ve vztahu ke kulturním hodnotám a naplňování obecných i konkrétních vzdělávacích cílů výtvarné výchovy a transformaci soudobé české školní kultury. Možnosti sémiotické genderové analýzy jsou zde popsány jako specifické didaktické metody práce s vizuálními reprezentacemi ve výuce diskurzivně pojaté výtvarné výchovy. Výzkumná část práce řeší základní výzkumnou otázku: Jakým způsobem učitelé VV na 2. stupni základní školy vyučují téma genderu? Výzkum je rozdělen na dvě studie. První, kvantitativně-kvalitativní studie analyzuje...
Teorie metafory a současné umění
Magidová, Markéta ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Dvořák, Tomáš (oponent) ; Fulková, Marie (oponent)
Název práce: Metafora a současné umění Autorka: Mgr. et MgA. Markéta Magidová Katedra: Katedra estetiky Vedoucí disertační práce: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. Abstrakt V této práci představuji argumenty pro platnost estetické koncepce umění (koncepce založené na pojmu estetické zkušenosti) i vzhledem k vývoji uměleckých směrů v posledním půstoletí. Činím tak na základě výkladu estetického rozměru umění skrze teorii umění jako rozšířené pojetí metafory. Dokládám, že je to právě živá metafora, která funguje v dílech (nejen) současného umění jako jejich estetický model. Tuto myšlenku rozpracovávám prostřednictvím propojení tří konvergentních a v současnosti vlivných koncepcí: hermeneutické teorie živé metafory Paula Ricoeura, estetiky jevení Martina Seela a teorie umění jako podivného nástroje od Alvy Noëho. Stanovuji klíčové podmínky a vlastnosti procesu vzniku metaforického významu a dále je napojuji na charakteristiku uměleckého jevení. V perspektivě umění jako živé metafory lze redefinovat mýty a nedorozumění mezi estetikou a uměleckou praxí způsobené proměnou umělecké produkce zvláště s příchodem neoavantgard, přetrvávající až do současnosti. Toto nedorozumění lze vyjádřit dvěma hlavními problémy. Prvním problémem je propojení estetických teorií a předpokladu mediální esenciality uměleckých děl. Ukážu zde,...
Reálné uplatnění vzdělávacích obsahů výtvarné výchovy u dětí s IVP
Zrucká, Vendula ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Cílem této diplomové práce je zabývat se mírou reálného uplatnění výukových cílů výtvarné výchovy. Jako výzkumná metoda byla použita případová studie čtyř žáků druhého stupně základní školy s individuálním vzdělávacím plánem. Pomocí této studie bylo zkoumáno reálné uplatnění vzdělávacích obsahů výtvarné výchovy u dětí s individuálním vzdělávacím plánem na druhém stupni základní školy. Práce se zabývá tím, do jaké míry a zda vůbec je v hodinách výtvarné výchovy na klasické základní škole možné dosáhnout u dětí s individuálním vzdělávacím plánem naplnění vzdělávacích cílů. Na základně analýzy několika žákovských výtvarných projektů se autorka zabývá mírou dosažitelnosti dílčích výukových cílů výtvarné výchovy. Pro lepší představu autorka nabízí i srovnání s žáky druhého stupně základní školy bez individuálního vzdělávacího plánu, kteří budou vybráni nenáhodným kriteriálním výběrem a také ze základní umělecké školy, kteří budou rovněž vybráni metodou nenáhodného kriteriálního výběru a u kterých se předpokládá větší zápal a případně i větší míra talentu pro výtvarnou činnost.
Rozumíme si? Vliv kulturní identity dítěte na jeho vizuální vyjadřování
Schreiberová, Daniela ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivy odlišného mateřského jazyka a kulturního habitu žáků na jejich práci v hodinách výtvarné výchovy. Práce hledá způsoby začlenění kulturních obsahů do VV, aniž by byli žáci s odlišným mateřským jazykem znevýhodněni. Zároveň se snaží popsat podmínky vzdělávání těchto žáků v oblasti VV, a upozornit tak na specifika a nutnost individuálního přístupu. Autorka vychází ze studia odborné literatury, v teoretické části řeší širší kontext této problematiky, tím je vztah jazyka, kultury a myšlení, kulturní obsahy ve VV, sémiotika, vizuální gramotnost nebo také kooperace. Důležité je zde pojetí díla jako komunikačního prostředku a koncepce výtvarné výchovy jako prostoru vizuální i jazykové komunikace. Výzkumná část popisuje několik výukových situací, ve kterých se autorka zaměřuje na způsoby komunikace a spolupráce žáků s odlišným mateřským jazykem, na jejich výtvarnou tvorbu a porozumění úkolům. Vychází z pozorování žáků prvního stupně základní školy. Cílem je nacházet v těchto individuálních případech opakující se situace a zasazovat je do souvislostí. Přispět tak k rozvoji této problematiky v oblasti VV a upozornit na specifické podmínky vzdělávání těchto žáků. Na základě získaných poznatků a zkušeností z realizace vlastní didaktické řady byl navržen výtvarný úkol, který by...
Didaktický potenciál lidové umělecké tvorby pro žáky 1. stupně základní školy
Agossa, Lucie ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Koncept této diplomové práce vychází z folkloru, folklorismu, národní umělecké tvorby, lidových zvyků a tradic, a to konkrétně v regionu Slovácka. V teoretické části tedy tyto pojmy definuji. Poukazuji na zneužitelnost folkloru k politickým či reklamním účelům. Představuji umělce, kteří se zabývali zpracováním folkloru ve výtvarném umění, a zároveň seznamuji se současnými umělci, kteří se nechali inspirovat slováckými folklorními motivy. Ve výzkumné části jsem zvolila metodu strukturovaných rozhovorů pěti respondentů činných na folklorním poli, přičemž mým cílem bylo tyto rozhovory následně analyzovat a identifikovat významové uzly. Rozklíčování toho, co je pro dotazované nejdůležitější, není pro mne překvapením, ale potvrzením a utříděním myšlenek tak, aby to mohlo být pevnou základnou při pedagogické činnosti. V praktické části je nabídnuto pedagogické portfolio, které je ověřeno v praxi, a k danému tématu je snaha využít jeho didaktický potenciál na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA folklor, folklorismus, kvalitativní výzkum, lidová umělecká tvorba, ornament, pedagogika, Slovácko, tradice a zvyky, umění
Podoby výtvarných oborů na středních odborných školách
Svatková, Markéta ; Fišerová, Zuzana (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou středních odborných škol, konkrétně středních uměleckých škol ukončených maturitní zkouškou. V České republice je poměrně hustá síť těchto škol, nicméně z pohledu pedagogiky je nedostatečně prozkoumaná. Cílem teoretické části práce je popsat umělecké vzdělávání na středních školách v České republice, uvést podoby výtvarných oborů na středních školách, organizaci výuky a kurikulární dokumenty středních uměleckých škol. Práce se dále zabývá otázkami počtu uměleckých škol v ČR, kvalifikací učitelů na těchto školách a počty přijímaných žáků na tyto školy. Didaktická část práce se bude věnovat kvalitativnímu výzkumu zaměřeného na podobu grafického designu, jako nejčetnějšího oboru zastoupeného na středních odborných školách uměleckých. Cílem výzkumu je popsat skutečný stav na vzorku SOŠ uměleckých s oborem grafický design. Dle předem stanovených kritérií se zaměřuji na specifika SOŠ uměleckých a následně porovnávám na vzorku škol přijímací řízení ke studiu, ukončení studia, zastoupení odborných předmětů v učebních plánech, složení pedagogů a nepedagogů a komisionální zkoušky. Součástí jsou i rozhovory s aktéry školy, obsahově se vztahující ke zvoleným kritériím kvalitativního výzkumu. Výsledkem výzkumné části jsou shrnutá data z kritérií. V praktické části bude...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   začátekpředchozí44 - 53dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Fulková, Marie,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.