Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 213 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Logoterapeutické pojetí smyslu života a jeho využití v sociální pedagogice
Španihelová, Lenka ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
Diplomová práce má teoretický charakter a je rozdělena do tří základních kapitol. První kapitola je zaměřena na sociální pedagogiku jako samostatný obor. Zabývá se historií pomáhajících profesí a na ni navazuje historií sociální pedagogiky. Dále řeší profesionalitu sociálního pedagoga a jeho kompetence. V závěru první kapitoly se dochází k tomu, že sociální pedagogika je svébytný obor a má své místo v pomáhajících profesích. Druhá kapitola je zaměřena na logoterapii. Zabývá se teoretickými a filozofickými východisky logoterapie. Jsou v ní představeny metody práce používané v logoterapii. Závěr kapitoly je zaměřen na hodnoty jako základ pro určení smyslu života. Na to navazuje poslední kapitola o smyslu života v logoterapeutickém pojetí. Zabývá se smyslem života v psychologii a náboženství následně smyslem života v logoterapii. Jsou zde řešeny vztahy mezi smyslem života a slastí, úspěchem a nadějí. Závěr kapitoly je věnován motivací člověka k morálním hodnotám. Celá kapitola se zaměřuje na jednotlivé aspekty smyslu života a jejich aplikaci v sociální pedagogice.
Začínající učitel - analýza jeho osobnosti, působení a nejčastějších problémů v jeho práci
Nikodem, Michal ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Vincejová, Eva (oponent)
Diplomová práce "Začínající učitel - analýza jeho osobnosti, působení a nejčastějších problémů v jeho práci" pojednává o osobnosti začínajícího učitele, uvádí nejčastější problémy v jeho práci a snaží se nalézt podněty pro zlepšení jeho situace. Analyzuje přitom vybrané složky jeho osobnosti, kterým nebývá, především v rámci přípravy budoucích pedagogů, věnována dostatečná pozornost a u kterých nebývají nastíněny důležité souvislosti. Zaměřuje se především na profesní kompetence učitele, ve vztahu ke klíčovým kompetencím žáka i v jiných kontextech. Zabývá se také rolí začínajícího učitele v kontextu transformace českého školství a v souvislosti s Lisabonským procesem. Probíhá zde i analýza klíčových dokumentů. Velká pozornost je věnována i zamyšlení nad jednotlivými problematickými oblastmi v práci začínajícího učitele. V této souvislosti se autor blíže zaměřil na oblast autority a stylů výchovy. Velká pozornost je v této práci také věnována specifické a nelehké situaci začínajícího učitele na prvním stupni základní školy. Autor práce čerpal poznatky a podněty kromě odborné literatury také z výzkumné sondy, která měla formu rozhovorů, dotazníků a pozorování. V závěru jsou zformulována doporučení pro zlepšení situace začínajících pedagogů i s ohledem na analýzu současné vysokoškolské přípravy budoucích...
Vliv hraní počítačových her na rozvoj žáka
Pospíšilová, Lenka ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Práce pojednává o vlivu hraní počítačových her na žáka. Je rozdělena na teoretickou část a na část výzkumnou. Teoretická část koumá historický vývoj technologií a principů systémů her v závislosti na technickém pokroku. Poukazuje na psychologické, sociální a biologické dopady dlouhodobého intenzivního hraní počítačových her a pozitivní i negativní dopady této činnosti. Rozebírá patologické jevy, které definují nadměrnost hraní jako závislost, a popisuje prostředí internetu a specifickou komunikaci, kteráje pro dané prostředí typická. Upozorňuje na důležitost počítače pro vzdělávání a formování osobnosti. Výzkumná část je založena na zpracování vlastního výzkumu, který zkoumá osobnost na základě standardizovaného dotazníku JEPI a dotazníku vlastní konstrukce. Hledá odpovědi na otázky týkající se typologie osobnosti žáka, jeho rodinného zázemí, vzdělání, vztahů a uplatnění dovedností získaných při hraní počítačových her a negativních dopadů jejich nadměrného hraní.
Tělesné tresty ve výchově dětí
Kofroňová, Lucie ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
Cílem této práce je utvořit ucelený pohled na danou problematiku, vysvětlit vhodnost či nevhodnost tělesných trestů v dané situaci. Popsat roli rodiny ve výchově dětí, následky tělesných trestů na dětech, tělesné tresty v souvislosti se syndromem CAN a tělesné tresty z pohledu dětí. Diplomová práce nebude obsahovat praktickou část. Bude psaná spíše formou kritického zamyšlení nad daným tématem. Součástí diplomová práce bude srovnání tělesných trestů ve výchově a jejich opakem - liberální výchovou. Závěr práce bude obsahovat kasuistiky. Dvě kazuistiky se týkají autoritativní výchovy a třetí kazuistika zobrazuje výchovu liberální. Klíčová slova: Tělesný trest Liberální výchova Týrání dítěte Rodinná výchova Následky trestání Rodina
Možnost přípravy na budoucí rodičovství v rámci pedagogického kontextu
Lukáčová, Monika ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Švandová, Martina (oponent)
Daná diplomová práce se v teoretické části zabývá výchovou k rodičovství ve škole. Jejím cílem je nabídnout nezbytné metodické náměty a zásady, kterými lze podpořit kvalitnější připravenost učitelů primárních a nižších sekundárních škol k realizaci výchovy k rodičovství. Předkládaná práce poukazuje na význam rodinné výchovy pro osobnost dítěte, většinovou nestabilitu současných českých rodin a na historii, problematické oblasti a nedostatky v přípravě dětí a dospívajících na jejich budoucí roli otce a matky. Teoretická část je završena vymezením nezbytných požadavků na osobnost učitele, který se na škole věnuje výuce o rodině a rodičovství. V empirické části je provedena dotazníková sonda na vzorku 72 českých učitelů prvního a druhého stupně s aprobací k výuce prvouky, výchovy ke zdraví, občanské výchovy (výchovy k občanství), rodinné výchovy, osobnostní a sociální výchovy, popř. jiných předmětů, v rámci kterých je věnována pozornost rodině a rodičovství. Bylo v ní dosaženo závěru, že postoje učitelů k výuce těchto témat se v daném výběru projevily jako spíše kladné. Byla zjištěna nízká časová dotace daných předmětů a nízké využívání mezipředmětových vztahů. K výuce o rodině a rodičovství byly v odpovědích respondentů většinou označeny vhodné organizační formy, výukové metody i pomůcky. Klíčová...
Nové formy čtenářství a jejich pedagogicko-psychologický charakter
Vaňková, Eva ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Základním východiskem bakalářské práce je obecné pojetí textu, v jehož rámci autorka řeší svůj primární cíl - uvést nové formy čtenářství. Vychází při tom z formy tradiční, která je založena na čtení psaných a tištěných textů a k identifikaci nových forem textů volí odlišná kritéria: prvním je dominantní komunikační kód, druhým médium, které text zprostředkovává. Na základě dominantního kódu diferencuje čtenářství vizuálně obrazové, založené na čtení obrazu a grafických znaků, z hlediska médií pak čtenářství na platformě digitálních technologií. V souvislosti s nárůstem nových forem čtenářství se autorka věnuje základní problematice čtení, a to porozumění a reflexi tištěných, obrazových a digitálních textů a jejich zpracování. Text práce ústí do závěru, který autorka chápe jako významný problém pro jakékoli učení se a zpracování textu. Na základě srovnání studií čtenářství Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize, Čtenáři a internauti, PISA 2000 a PISA 2009 nedochází podle autorky ke kvantitativnímu, ale spíše kvalitativnímu poklesu tradičního čtenářství. Hlavní příčina je spatřována v nerozvinutých čtenářských dovednostech. Tyto dovednosti a jejich rozvoj se tak jeví jako téma, které bude zpracováno v průběhu dalšího zkoumání v rámci diplomové práce.
Posuzování školní zralosti při zápisu do základní školy
Němečková, Veronika ; Stolařová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá posuzováním školní zralosti a připravenosti dětí předškolního věku při zápisu do základní školy. Teoretická část popisuje vývojovou úroveň dítěte předškolního věku a vymezuje základní pojmy použité v textu - školní zralost a připravenost. Dále se zde čtenář může dočíst o problematice posuzování školní zralosti a připravenosti dětí před vstupem do základní školy a o právní úpravě zahájení povinné školní docházky. Cílem praktické části je zhodnocení funkčnosti zápisu dětí do první třídy z hlediska posuzování školní zralosti a připravenosti předškolních dětí na šesti vybraných základních školách. K dosažení tohoto cíle byla použita metoda pozorování a rozhovoru. Na základě analýzy získaných dat, dle sestavených kritérií, neshledávám zápis na většině vybraných základních škol plně funkční. Součástí praktické části jsou záznamové listy zachycující podrobný průběh zápisů do prvních tříd na navštívených školách.
Problematika výchovy dětí svěřených do péče prarodičů
Pokorná, Daniela ; Vítečková, Michaela (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou výchovy dětí prarodiči. Je zaměřena na skutečnost, jak prarodič zvládá výchovu nezletilého dítěte. Teoretická část je rozdělena na šest hlavních kapitol. Tato část práce se soustředí na téma rodiny, výchovy a oblasti náhradní rodinné péče. Praktická část diplomové práce se zabývá samotným výzkumem, kde jako hlavní výzkumná metoda byl vybrán rozhovor a analýza dokumentů. Byl proveden pohovor s deseti prarodiči, kteří mají ve své výchově nezletilé dítě. Rozhovor byl zaměřen na oblasti finančního zabezpečení rodiny, spolupráci rodiny se školou, na možné výchovné problémy dítěte ve škole či doma. Následně bylo provedeno vyhodnocení dle daných dostupných údajů
Zprostředkované učení - významný faktor pomoci sociálně znevýhodněným žákům (v procesu učení)
Škopková, Pavla ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Běhalová, Andrea (oponent)
Diplomová práce řeší otázku rozvojetvorných možností v procesu školního učení. Tato otázka je zasazena do kontextu vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. Protože při formování učebních kompetencí není tato oblast dostatečně propracovaná a konkrétní vyučovací metody jsou poněkud rigidní, bude představena jedna z možností, jak lze učební dovednosti a schopnosti těchto žáků rozvíjet, a které se v rámci učebních kompetencí považují za klíčové. V této souvislosti bude představen stimulační a intervenční program Instrumentálního obohacení jako konkrétní forma realizace zprostředkovaného učení asoučasně jako snaha o perspektivní inovaci učebních osnov. Se záměrem poukázat na neomezené možnosti rozvoje žákova učebního potenciálu je text zaměřen na teoretická a koncepční východiska, která tvoří podstatu celého programu. Program je instrumentální sada nástrojů, které vedou k aktivaci kognitivních struktur a k jejich následnému obohacení. Proto budou kromě teoretických východisek představeny také kognitivní strategie metakognitivního nácviku, které usnadňují kognitivní modifikovatelnost a které vedou k rozvoji žákova učebního potenciálu.
Možnosti rozvoje zdravého sebevědomí žáka
Sedláčková, Daniela ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Cílem této práce je ukázat, že kritériem úspěšného psychosociálního začlenění žáka do vzdělávacího procesu je osobní spokojenost vztahující se k sebepojetí dítěte. Jak se žák vidí v konkrétních denních situacích? Jaký je jeho pohled na dané skutečnosti? Ústí v osobní spokojenost či nespokojenost? Jedná se o vytyčení základních souvislostí mezi vlivy působícími na utváření sebevědomí dítěte v rodině, ve škole, mezi vrstevníky a hledání cest, jak tyto vlivy, pokud jsou negativní, ovlivnit přiměřenými rozvojovými aktivitami. Cílem je pomoci učitelům v oblasti teoretické, diagnostické i praktické. Práce je koncipována jako teoreticko - empirická, z níž větší část bude pojata teoreticky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 213 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.