Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 175 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Perceptuální a subjektivní komponenta body image u dívek předškolního věku
Chudobová, Petra ; Fraňková, Slávka (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Sociokulturní ideál krásy je přejímán již v předškolním věku (Feldman et al., 1988, Flannery - Schroeder a Chrisler, 1996). Předškolní děti se od svých rodiču! sourozencu, vrstevníku a z médií učí, že štíhlost je vysoce oceňována a být "tlustý" je špatné. Jsou ovlivněny televizí, dětskými časopisy i hračkami typu panenky Barbie. Cílem této práce bylo zjistit, jak je body image formován u dívek předškolního věku 1 zda lze tyto zněny detekovat metodou, adekvátní chápání předškolních dívek. Dále jsem chtěla zmapovat, co soudí předškolní dívky o svých proporcích, jaké proporce považují za ideální, zda rozumí pojmu dieta! jak hodnotí zájmy štíhlé a silné figury, do jaké míry jsou schopny přesného odhadu vlastního těla a postavy matky, jaká je jejich představa o ideální budoucí postavě. Výsledky ukazují, že k významným kvalitativním změnám dochází mezi čtvrtým a pátým rokem života. Tříleté a některé čtyřleté dívky ještě nejsou schopny postihnout (nebo verbálně vyjádřit) rozdíly mezi odlišnými tělesnými rozměry. Pětileté a šestileté dívky dobře rozlišují tělesné rozměry, často používají negativní označení pro objemnější tělesné proporce. Šestileté a starší dívky mají již realistický body image. Většina z nich vyjadřuje averze a kritické připomínky vuči lidem s nadváhou. To muže znamenat, že začínají přijímat...
Biologické podklady duševních onemocnění se zřetelem na afektivní poruchy
Volf, Petr ; Šivicová, Gabriela (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Bakalářská práce se snaží poskytnout ucelený přehled současných biologických hypotéz vzniku a projevů duševních onemocnění s akcentem na afektivní poruchy. Poruchy nálady jsou třetí nejčastější duševní poruchou a z celoživotního hlediska postihují téměř pětinu populace. Z tohoto důvodu je jejich etiologie významnou otázkou pro prevenci, terapii a následnou rehabilitaci. Bakalářská práce klade akcent na biologické dispozice, především anatomické a fyziologické abnormality typické pro afektivní poruchy a pokouší se klasifikovat a strukturovat dosavadní výzkumné poznatky. Výstupem je návrh výzkumného projektu, který by mohl poskytnout odpověď, zda je skutečně signifikantní rozdíl v biologických dispozicích (a jejich typů) u jedinců s emočními poruchami a zdravou populací ČR. Konkrétně je součástí textu anatomický a neurofyziologický popis jednotlivých struktur mozku, které jsou zodpovědné za emoční stavy člověka, klinický obraz afektivních poruch a přehled přístupů k jejich etiopatogenezi. V následující části je prostor věnován dílčím biologickým hypotézám, které ústí ve výzkumnou otázku, jíž se zabývá návrh empirického šetření.
Koučování jako podpůrná metoda v procesu odvykání kouření
Šmejkalová, Andrea ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Předkládaná diplomová práce se věnuje možnosti využití psychologického koučování jako podpůrné metody při odvykání kouření. Teoretická část práce poskytuje přehled klíčových informací k tématům koučování a kouření s důrazem především na souvislosti, které se uplatnily v kvalitativním výzkumném projektu, jehož popis tvoří náplň části empirické. Na základě předem jasně stanoveného vlastního designu, který kromě fáze diagnostické a evaluační zahrnoval zejména ústřední fázi tříměsíčního koučinku devíti kuřáků v různých etapách procesu odvykání, autorka usilovala o zmapování možných přínosů, výhod a dalších aspektů využití koučinku jako inovativní metody, mezi alternativami intervencí nabízených při odvykání kouření doposud nepříliš frekventované. Klíčová slova: koučink, koučování, kouření, závislost na tabáku, odvykání kouření
Emoční inteligence a strategie zvládání stresu u zdravotnických záchranářů
Sarisová, Kristina ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Diplomová práce se zabývá emoční inteligencí a strategiemi zvládání stresu u zdravotnických záchranářů. Teoretická část podává informace o emoční inteligenci, o jejich modelech a možnostech měření. Poté je pojednáno o strategiích zvládání stresu, o jejích historických a teoretických přístupech, o typech těchto strategií a také o metodách, pomocí nichž zjišťujeme užívání konkrétního copingového stylu. Dále je popsána náplň profese zdravotnického záchranáře, kvalifikační požadavky pro výkon této profese a také kompetence a osobnostní charakteristiky záchranářů. Cílem empirické části práce je kvantitativně zmapovat míru emoční inteligence u záchranářů, preferenci copingových stylů u této populace a vzájemné souvislosti mezi těmito dvěma proměnnými.
Vliv pravidelné pohybové aktivity na sebepojetí u žen
Polášková, Michaela ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Záměrem této práce je zkoumat v rámci sebepojetí žen jejich tělesné sebehodnocení a generalizovanou self-efficacy (vnímaná osobní účinnost), a to v souvislosti s pravidelnou pohybovou aktivitou, kterou tyto ženy provozují. Pro komplexnější uchopení tématu sebepojetí a sportu navíc sledujeme několik dalších proměnných: Body Mass Index (BMI), subjektivní sebevědomí, profesionální úroveň sportování a to, zda má žena děti. Teoretická část práce se zabývá konceptem sebepojetí se zaměřením na tělesné sebepojetí u žen a na self-efficacy ve sportu. Dále pojednává o vzájemném vztahu pohybu (těla) a psychiky. V empirické části práce jsme kvantitativním výzkumem na souboru 100 sportujících žen zjišťovali jejich tělesné sebehodnocení v souvislosti s typem pohybových aktivit, kterým se věnují. Zabývali jsme se také zjišťováním vztahu tělesného sebehodnocení, generalizované self-efficacy a dalších proměnných. Jako výzkumné metody jsme použili Profil tělesného sebehodnocení (PTS) a Dotazník obecné vlastní efektivity. z výsledků výzkumu na našem souboru vyplývá, že není statisticky významný rozdíl v tělesném sebehodnocení žen dle typu pohybových aktivit, které pravidelně vykonávají. Dále jsme zjistili statisticky významně vyšší tělesné sebehodnocení u profesionálně sportujících žen oproti ženám sportujícím...
Využití terapeutické techniky video konfrontace v léčbě poruchy příjmu potravy
Adámková Ségard, Milena ; Fraňková, Slávka (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Katedra psychologie Název práce: Využití terapeutické techniky video konfrontace v léčbě poruchy příjmu potravy Název práce v angličtině:Video confrontation in the treatment of eating disorders Autor práce: Milena Adámková Ségard Vedoucí práce: Doc. PhDr. Slávka Fraňková, DrSc. Rok odevzdání: 2012 Abstrakt v českém jazyce Pilotní studie je zaměřena na zpřesnění účinku techniky video konfrontace na pacienta s poruchou příjmu potravy. Metodou zjišťování byl dotazník, sestávající ze sémantického diferenciálu a samostatných vět. Výběr respondentů proběhl metodou výběru na základě dostupnosti. Z 26 respondentů byly všechny ženy s diagnózou mentální anorexie nebo mentální bulimie hospitalizované na oddělení pro poruchy příjmu potravy. Výsledky potvrdily efekt video konfrontace u celého souboru ve vnímání vlastního těla jako více elegantního a ve snížení pocitů nejistoty ve vztahu k vlastnímu tělu a pocitům nezájmu vůči vlastnímu tělu. Specifický efekt video konfrontace u pacientek s mentální anorexií, byl nalezen ve vnímání vlastního těla jako více elegantního a hodnotného; a u pacientek s mentální bulimií ve snížení studu z vlastního těla a pocitů nejistoty ve vztahu k vlastnímu tělu. Klíčová slova: poruchy příjmu potravy, video konfrontace, terapie
Rozdíly v sexuálním chování a postojích mezi dobře a méně orgastickými ženami
Polcarová, Aneta ; Weiss, Petr (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Cílem předložené práce je zmapování sexuálního života, zkušeností a postojů čtyř skupin žen, které se mezi sebou liší četností orgasmu dosahovaného při partnerských sexuálních aktivitách. Zaměřujeme se na identifikaci možných rozdílů mezi těmito skupinami žen ve vybraných oblastech sexuality. Neklademe si žádné konkrétní hypotézy, jedná se o mapující výzkum provedený na rozsáhlém a reprezentativním souboru českých žen (N = 905). Data pro předložený výzkum pocházejí z celonárodního výzkumu, který probíhá v ČR již od roku 1993 a jehož cílem je sledování změn v sexuálním chování české populace. Náš výzkumný vzorek pochází z administrace v roce 2008. Sběr dat, za pomocí anonymního dotazníku vytvořeného pro tento účel, provedla specializovaná agentura DEMA a.s. Zpracování dat bylo provedeno pomocí statistického softwaru SPSS 16.0. Výsledky našeho výzkumu jsou následující: S přibývajícím věkem klesá orgastická schopnost žen; nejhůře orgastické jsou vdovy, ženy v důchodu a ženy římskokatolického vyznání. Mezi nejlépe orgastickými ženami je nejvíce vysokoškolsky vzdělaných žen. Lépe orgastické ženy zahajují partnerské sexuální aktivity (petting, necking i soulož) dříve než ženy méně orgastické. Lépe orgastické ženy více masturbují. Lépe orgastické ženy uvádějí celoživotně vyšší počet sexuálních partnerů,...
Terapie emocionálních a behaviorálních problémů po získaném poškození mozku
Piťhová, Zuzana ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Změny v emotivitě a chování jsou obvyklým doprovodem získaného poškození mozku, které znesnadňuje readaptaci jedince na jeho prostředí. Na rozdíl od kognitivních problémů se těmto změnám nevěnuje tolik pozornosti, neboť jejich komplexnost vyžaduje péči v rámci speciálního neuropsychologického působení. Předmětem teoretické části práce bylo přiblížit problematiku získaného poškození mozku a shrnout dosavadní poznatky a zkušenosti v oblasti terapeutické práce s touto specifickou skupinou osob. Předmětem empirické části práce bylo navrhnout vhodný intervenční program, který by se zaměřil na prožívání osobnostních změn po získaném poškození mozku. Jeho cílem bylo poskytnout pacientům informace o obvyklých důsledcích mozkového poškození a prostor pro sdílení obtíží, které mohou zažívat. Účinnost tohoto programu byla měřena pomocí dotazníku European Brain Injury Questionnaire (EBIQ) a Zungovy sebeposuzovací škály deprese (ZSDS). Byly porovnány výsledky před a po skončení programu u experimentální skupiny (N=30) s výsledky kontrolní skupiny (N=30), která se programu neúčastnila. U skupiny, která intervenci absolvovala, bylo dotazníkem EBIQ-P zjištěno signifikantní zlepšení v subškále Tělesné obtíže. Výsledky ZSDS zaznamenaly signifikantní zlepšení depresivní symptomatiky oproti kontrolní skupině. Součástí...
Srovnání Montrealského kognitivního testu a Krátkého testu kognitivních funkcí pro screeningovou diagnostiku Alzheimerovy choroby
Orlíková, Hana ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá neuropsychologickou diagnostickou Alzheimerovy choroby. Cílem je zjistit psychometrické charakteristiky nového českého překladu Montrealského kognitivního testu (Montreal Cognitive Assessment, MoCA) srovnáním s Krátkým testem kognitivních funkcí (Mini-Mental State Examination, MMSE), metodou lékaři široce využívanou ke screeningové diagnostice Alzheimerovy choroby. Teoretická část práce se věnuje diagnostice Alzheimerovy choroby a mírné kognitivní poruchy.Popisuje mezinárodní diagnostická kritéria těchto kognitivních poruch. Podává přehled o nejpoužívanějších screeningových metodách neuropsychologické diagnostiky v českém prostředí s hlavním zřetelem na testy MMSE a MoCA. Shrnuje dosavadní psychometrické a psychodiagnostické poznatky o těchto metodách. Obsahem empirické části je srovnání české verze MMSE a nového českého překladu MoCA-CZ na skupině 38 pacientů s Alzheimerovou chorobou a 70 kognitivně zdravých seniorech. Výsledky ukazují, že MoCA-CZ je dostatečně validní a reliabilní screeningová metoda, která přesně odlišuje zdravé od osob s Alzheimerovou chorobou. Věříme, že může obohatit screeningové nástroje dostupné českým odborníkům. Klíčová slova: Montrealský kognitivní test, Krátký test kognitivních funkcí, Alzheimerova nemoc, psychodiagnostika, screeningové testy
Využití terapeutické techniky video konfrontace v léčbě poruchy příjmu potravy
Adámková Ségard, Milena ; Fraňková, Slávka (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
1 Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Katedra psychologie Název práce: Využití terapeutické techniky video konfrontace v léčbě poruchy příjmu potravy Název práce v angličtině:Video confrontation in the treatment of eating disorders Autor práce: Mgr.Milena Adámková Ségard, Ph.D. Vedoucí práce: Doc. PhDr. Slávka Fraňková, DrSc. Rok odevzdání: 2012 Abstrakt v českém jazyce Pilotní studie byla zaměřena na zpřesnění účinku techniky video konfrontace na pacienta s poruchou příjmu potravy. Metodou zjišťování byl dotazník, sestávající ze sémantického diferenciálu a samostatných vět. Výběr respondentů proběhl metodou výběru na základě dostupnosti. Z 26 respondentů byly všechny ženy s diagnózou mentální anorexie nebo mentální bulimie hospitalizované na oddělení pro poruchy příjmu potravy. Výsledky potvrdily efekt video konfrontace u celého souboru ve vnímání obrazu vlastního těla jako méně nemotorného a ve snížení pocitů studu vzhledem k vlastnímu tělu. Specifický efekt video konfrontace u pacientek s mentální anorexií, byl nalezen ve vnímání obrazu vlastního těla jako více elegantního a atraktivního, ale i více bezcenného, více velmi ošklivého a nemotorného; u pacientek s mentální bulimií ve vnímání obrazu svého těla jako více malého, úzkého, pasivního a ve snížení pocitů studu vzhledem k vlastnímu tělu....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 175 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Hrachovinová, Tamara
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.