|
Aplikace programu aktivit v přírodě ve školních družinách na Sedlčansku
Slepičková, Denisa ; Kalkusová, Lucie (vedoucí práce) ; Turčová, Ivana (oponent)
Název: Aplikace programu aktivit v přírodě ve školních družinách na Sedlčansku Cíle: Cílem práce je aplikovat program her v přírodě a ověřit jeho odezvu v prostředí školních družin. Metody: Výzkumný soubor tvořilo 121 dětí a 13 vychovatelek, které se zúčastnily navrženého programu her v přírodě. Program byl aplikován v devíti školních družinách Sedlčanska. Atraktivita a využitelnost programu byla zjišťována pomocí námi vytvořených dotazníků, které byly zadávány po skončení programu zvlášť dětem a zvlášť vychovatelkám. Data získaná z dotazníků byla dále zpracována pomocí kontingenčních tabulek a četností. Výsledky byly prezentovány pomocí grafů. Výsledky: Byl vytvořen pohybový program pro školní družinu v délce 1,5 hodiny ve verzích pro přírodní prostředí a pro prostředí tělocvičny. Všechny hry uvedené v přírodním prostředí obdržely na škále odpovídající školní klasifikaci průměrné hodnocení 1,38 oproti hodnocení 1,23 v prostředí tělocvičny. Průměr hodnocení obtížnosti všech her je dle vychovatelek 1,78, což se blíží stupni 2 - přiměřená obtížnost. 33,03 % žáků zvolilo nejlepší hru obsahující lanovou překážku. Závěr: Neprokázala se vyšší atraktivita programu v přírodě oproti programu v tělocvičně. Byla prokázána závislost obliby jednotlivých částí programu na věku účastníků, nejvyšší obliby dosáhly...
|
|
Motivace k jezdectví
Hrášková, Anna ; Vomáčko, Ladislav (vedoucí práce) ; Turčová, Ivana (oponent)
Název práce: Motivace k jezdectví Cíle práce: Cílem této práce bylo hlubší poznání motivace lidí, kteří praktikují jízdu na koni. Pokusili jsme se zjistit, jací lidé a z jakého důvodu se věnují jezdectví, co je k této aktivitě přivedlo, co je u ní stále drží a proč se pro ně stala doslova životní filozofií. Co je motivuje k tomu, že se téměř denně vrací do stáje proto, aby se zde věnovali psychicky i fyzicky náročné aktivitě s velmi nejistým výsledkem. Metody zpracování dat: Práce je založena na empirických metodách vědeckého výzkumu a na obsahové analýze příslušné literatury a oficiálních internetových stránek. Pro svou práci jsem zvolila metodu dotazníkového šetření v kombinaci s rozhovorem. Výsledky byly statisticky zpracovány v programu Excel. Klíčová slova: Motivace, jezdectví, zájmy, potřeby, mezidruhový vztah Výsledky: Výsledky výzkumu ukazují, že pro většinu jezdců, kteří se účastnili šetření, je nejdůležitějším motivem vztah s koněm, tedy se zástupcem jiného živočišného druhu. Další významnou motivační komponentou je pro ně pocit radosti, kterou jim tato pohybová aktivita přináší a pocity zodpovědnosti, lásky a partnerství, které jsou generovány interakcí s koněm. Silným motivačním prvkem je pobyt v přírodě. Méně významné se v jezdectví ukázaly sociální vazby a potřeba výjimečnosti či...
|
|
Zmapování lesních mateřských školek v Libereckém kraji
Štěpánková, Michaela ; Turčová, Ivana (vedoucí práce) ; Frainšic, Michal (oponent)
Název: Význam přírody jako vzdělávacího prostředí zmapováním lesních klubů a lesních mateřských škol v Libereckém kraji z pohledu pedagogů. Cíl práce: Cílem mé diplomové práce je zmapování lesních mateřských škol a lesních klubů v Libereckém kraji. Dále získání konkrétních informací o fungování a pedagogické činnosti těchto LMŠ a lesních klubů v Libereckém kraji pomocí polo-strukturovaných rozhovorů. Výsledky: Zpracování literatury vztahující se k předškolní pedagogice, alternativním pedagogickým směrům a lesní mateřské škole nám přiblížilo danou problematiku. Prostřednictvím polo-strukturovaných rozhovorů, které jsem vedla s pedagogy jednotlivých lesních mateřských škol či klubů v Libereckém kraji, jsem získala potřebné informace. Fungování LMŠ a klubů je v mnoha ohledech odlišné. Otevírací doba školek je od 7:00 do 17:00. Využívají pedagogické směry waldorfský a montessori, ale pouze jako inspiraci. Režim dne se liší, avšak pomůcky, které používají, jsou podobné a pocházejí z přírody. Všichni respondenti mají kladný vztah k přírodě a vnímají její pozitivní vliv na děti. Velmi zásadní závěrečná informace je, že se mění způsob výchovy od autoritativní k liberální, mění se společnost a LMŠ či lesní kluby rodiče vítají. Klíčová slova: vzdělání, alternativní pedagogické směry, vztahy s přírodou, lesní...
|
|
Hipoturistika
Oulická, Dominika ; Turčová, Ivana (vedoucí práce) ; Bartůněk, Dušan (oponent)
Název: Hipoturistika Cíl práce: Cílem této bakalářské práce je provést rešerši literatury o relativně novém způsobu turistiky - o hipoturistice. Přesněji, základem je vysvětlit, co hipoturistika znamená, náhled do historie koní a současnosti, vysvětlit systém a metodiku jezdeckých stezek, význam stanic, osvětlit péči o koně a připomenout, co všechno by měl jezdec zařídit, než vyjede na putování. Rešerše: Pro zpracování rešerše jsem čerpala jak z české, tak zahraniční literatury, využila jsem také internetových stránek. Snažila jsem se načerpat co nejvíce informací o daném tématu a zpracovat je do srozumitelné, navazující a přehledné formy. Závěr: Při sběru informací jsem byla překvapená, jak málo lidí se hipoturistikou zabývá ve svých pracích, a že existuje jen pár autorů a publikací, jež se touto problematikou zabývají. Hipoturistika se i nadále od svého vzniku pomalu, ale úspěšně rozvíjí. Jen v oblasti, kde na Šumavě žiji, je například 17 evidovaných stanic. V Jihočeském kraji je jich již přes 117. Také jsem zjistila, jak velice důležité je cestu dobře naplánovat a znát podrobností péče o koně a jejich vybavení. Český projekt hipoturistiky se inspiroval v cizích zemích, jako například v Rakousku, Německu, Anglii, USA a Austrálii, kde je jezdecká turistika už dávno realizována. Klíčová slova:...
|
|
Aktivity v přírodě ve středních školách v Mládé Boleslavi pohledem studentů
Pelikán, Karel ; Turčová, Ivana (vedoucí práce) ; Nováková, Lenka (oponent)
Název práce: Aktivity v přírodě ve středních školách v Mladé Boleslavi pohledem studentů. Cíle práce: Cílem práce bylo vytvořit ucelený přehled o sportovních kurzech pořádaných středními školami v rámci povinné výuky. Zjistit skutečný náhled studentů na tyto kurzy pomocí reflexí na základě prováděných aktivit. Metoda: Údaje byly získány pomocí rozhovorů a dotazníků, které obsahovaly otevřené, uzavřené a škálové otázky. S pomocí grafů byla data interpretována a byly z nich vyvozeny závěry. Výsledky: Struktura sportovních kurzů je ve většině případů koncipována tak, že pedagogové nemají příliš starostí s přípravou, nevyužívají dostatečně možnosti přírodních prostředí, ale i přesto studenti vyjádřili spokojenost s průběhem sportovních kurzů. Klíčová slova: tělesná výchova, sporty v přírodě, výchova dobrodružstvím, výchova prožitkem a zkušeností, sportovní hry, ekologická výchova
|
|
Aktivity v přírodě v podmínkách ústavní výchovy
Nováková, Petra ; Turčová, Ivana (vedoucí práce) ; Nováková, Lenka (oponent)
Název: Aktivity v přírodě v podmínkách ústavní výchovy Cíl práce: Cílem této práce je zmapovat aktivity v přírodě v ústavní výchově v Libereckém kraji. Zjistit druhy aktivit a dobu strávenou aktivitami v přírodě. Metoda práce: Ke zpracování úkolu jsem použila dotazníkovou metodu. Respondenti dostali dotazníky s otevřenými a uzavřeným otázkami k danému tématu. Data byla zpracována kvantitativně a byla zanesena do koláčového grafu. Výsledky: V dotazníku jsem zjistila, že vychovatelé se domnívají, že aktivity v přírodě jsou vhodné pro děti z ústavní výchovy, a to nejen jako prostředek navazování nových kontaktů, ale především jako prostředek zvýšení odpovědnosti a sebepoznání. Nejčastěji AP využívají v podobě procházek či her v přírodě. Mezi aktivity, které jsou nejméně přístupné, patří lezení a plavání. Nejčastější aktivitou dětí je hraní na počítači a procházky s přáteli. Hraní her v přírodě a sbírání plodů je pro děti nejzábavnější. Aktivity v přírodě přinášejí dětem hlavně radost, zábavu a nové zážitky. Myslí si, že během aktivit v přírodě poznají něco nového o svých přátelích a získají větší důvěru ve vzájemných vztazích. Klíčová slova: Aktivity v přírodě, volný čas, sporty v přírodě, ústavní výchova, ochranná výchova
|
|
Využití lezeckých her u dětí a mládeže
Strejcová, Barbora ; Vomáčko, Ladislav (vedoucí práce) ; Turčová, Ivana (oponent)
Název práce: Využití lezeckých her u dětí a mládeže Název v angličtině: The use ofclimbing games in children and youth Cíle práce: Hlavním cílem práce bylo sestavit sborník lezeckých her pro děti a mládež a posoudit vhodnost vybraných lezeckých her pro určité věkové kategorie (děti mladší ve věku 6-lllet, děti starší ve věku 12-lSlet). Metoda: Sborník byl sestaven na základě vlastní dlouhodobé zkušenosti v oblasti lezeckých her a čerpáním z francouzské, anglické a německé literatury. Vhodnost zařazení jednotlivých her byla zjišťována metodou nestrukturovaného interview s šesti instruktory, kteří vybrané hry aplikovali v praxi. Výsledky: Sborník lezeckých her obsahuje celkem 57 her. Největší uplatnění lezeckých her shledáváme u mladších dětí. U skupiny starších dětí konstatujeme oblibu aktivit, při kterých mohou překonávat vlastní hranice. Klíčová slova: lezení, hra, děti, lezecká stěna
|
|
Zkušenost s aktivitami v přírodě žáků vybraných středních škol na Mostecku
Adamec, Michal ; Turčová, Ivana (vedoucí práce) ; Vomáčko, Ladislav (oponent)
Název práce: Zkušenost s aktivitami v přírodě žáků vybraných středních škol na Mostecku Cíle práce: Cílem diplomové práce bylo zmapovat a zjistit zkušenost s aktivitami v přírodě a případný zájem o ně u žáků vybraných středních škol na Mostecku. Metoda: Výzkum byl proveden formou dotazníků. Dotazníky byly rozneseny na vybrané střední školy na Mostecku. Z vyplněných dotazníků jsme mohli určit, jakou mají žáci zkušenost s aktivitami v přírodě a také v jaké míře, popřípadě o jaké aktivity konkrétně mají žáci zájem. Získaná data byla statisticky zpracována v programech Microsoft Excel a Microsoft Word a interpretována v grafické i slovní formě. Výsledky: Zjistili jsme, že žáci mají obecně vysoký zájem o aktivity v přírodě. Aktivitou o kterou mají žáci největší zájem je paintball. Žáci ve škole získávají zkušenost s aktivitami v přírodě především na kurzech, a to hlavně v tradičních aktivitách jakou jsou různé druhy turistiky, sjezdové lyžování a táboření. Po předchozí zkušenosti mají žáci zájem opakovat nejvíce jízdu na kole, táboření, sjezdové lyžování. Bez předchozí zkušenosti chtějí žáci vyzkoušet nejčastěji zorbing (aquazorbing), paintball a jízdu na čtyřkolkách. Pozitivním zjištěním byla také skutečnost, že žáci jsou oproti předpokladům ochotni zvoleným aktivitám věnovat jak svůj volný čas, tak i...
|
|
Analýza sportovního turismu zaměřená na zimní sporty provozované v údolí Chamomix-Mont-Blanc
Lorencová, Kateřina ; Vomáčko, Ladislav (vedoucí práce) ; Turčová, Ivana (oponent)
Název práce: Analýza sportovního turismu zaměřená na zimní sporty provozované v údolí Chamonix-Mont-Blanc. Název práce v anglickém jazyce: Sociologic research of population doing winter sports in Mont Blanc Valley. Cíle práce: Cílem výzkumu bylo analyzovat sportovní turismus v údolí Chamonix-MontBlanc. Práce se snaží klasifikovat skladbu lidí, kteří v zimních měsících navštěvují francouzské údolí za účelem sportu. Dále zjišťuje, které sporty návštěvníci provozují a jaký k nim mají vztah. Metodologie: Práce je kvantitativním výzkumem, který analyzuje sportovní turismus v údolí Chamonix-Mont-Blanc. V rámci terénního šetření bylo použito ankety. Šetření probíhalo v zimních měsících (prosinec 2006-duben 2007) v různých lyžařských centrech francouzského údolí. Výsledky byly statisticky zpracovány v programech Excel a SPSS. Výsledky: Výsledky práce ukázaly, že v údolí Chamonix-Mont-Blanc sportují lidé z celého světa. Zimním sportům se více věnují lidé mladšího a středního věku, muži, svobodní a rodiny s menším počtem dětí. Nejvíce provozovaným zimním sportem je lyžování. Z výsledů je dále patrné, že se výrazné procento návštěvníku věnuje i skialpinismusu, snowboardingu a horolezectví. Klíčová slova: volný čas, sportovní turismus, lyžování, skialpinismus, Chamonix-MontBlanc Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Národní park Šumava-vývoj turistických aktivit v oblasti Železnorudsko a Prášilsko po roce 1989.
Lehký, Jaroslav ; Šafránek, Jiří (vedoucí práce) ; Turčová, Ivana (oponent)
Název práce: Národní park Šumava-vývoj turistických aktivit v oblasti Železnorudsko a Prášilsko po roce 1989. National park Sumava-development of turistika activities in Zeleznorudsko-Prasilsko region after 1989. Cíl práce: Pokusit se zmapovat příčiny specifického vývoje Šumavy a doložit je získanými daty a rozborem vývojových zákonitostí. Následně vypracovat možnosti různých způsobů řešení dalšího rozvoje cykloturistiky, lyžařských a blízce souvisejících turistických aktivit v iterakci s ochranou přírody na následující období. Metoda hodnocení: Podklady pro hodnocení jsme získali rešerší literatury a dlouhodobým monitoringem. Zjištěné hodnoty byly zaneseny do grafů a analyzovány. Výsledky: Ze studie vyplynul neustále přetrvávající dynamický a většinový rozvoJ cykloturistických a lyžařských aktivit před ostatními turisty. Cyklisté a lyžaři tvoří 70% z celkového počtu návštěvníků. Zároveň můžeme konstatovat, že Národní park Šumava patří mezi celkově nejnavštěvovanější oblasti naší země, a to zejména z důvodů husté sítě kvalitních cyklotras s příznivými profilovými podmínkami. Všechny tyto důvody nás nutily a nutí vytvářet návrhy možných způsobů řešení pro udržení, nebo lépe zlepšení, vzájemné kooperace turistických aktivit a ochrany přírody, jež jsou v práci uvedeny. Klíčová slova : historie...
|