Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 97 záznamů.  začátekpředchozí29 - 38dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sebekontrola: rozplétání inhibice a iniciace
Kucharský, Šimon ; Vranka, Marek (vedoucí práce) ; Lukavský, Jiří (oponent)
Sebekontrola je obvykle pojímána jako jednotka v procesu seberegulace. Jako taková má podobu potlačení aktuální touhy nebo impulzivní reakce na určitý podnět, může se ale projevit například i v iniciaci chování, jež je v daném okamžiku pro člověka nepřitažlivé. V současné době je nejvýznamnější tzv. silový model sebekontroly, jenž předpokládá jednotný a omezený energetický zdroj pro všechny akty sebekontroly. Dle zmíněného modelu při vyčerpání této energie dochází ke snížení schopnosti kontrolovat chování či myšlení, a to i v oblastech lidské činnosti přímo nesouvisejícími s původním zdrojem vyčerpání. V poslední době se objevují četné kritiky, které napadají model z různých stran - ať už v rámci teoretické nevěrohodnosti, obavy ze zkreslených či dokonce zmanipulovaných výsledků, a v neposlední řadě rostoucí počet empirických studií, které tento model nepodporují. Proto se v současné době objevují pokusy tento model nahradit či upravit. Jednou z možných úprav je rozlišení mezi dvěma doménami sebekontroly (inhibice a iniciace). Práce podává přehled aktuálních poznatků o problematice sebekontroly a navrhuje experimentální studii, jež by mohla ověřit hypotézu o existenci dvou samostatných zdrojů sebekontroly, a přispět tak k diskuzi o možných alternativách ke stávajícímu modelu. Limity experimentu a...
Konzervatismus a liberalismus jakožto přežitý koncept?
Pour, Marek ; Vranka, Marek (vedoucí práce) ; Lukavský, Jiří (oponent)
Konzervatismus a liberalismus je v americkém psychologickém výzkumu dominantně zkoumán jako unidimenzionální škála jednoznačně určující dva protichůdné póly ideologické orientace. Výsledky současných relevantních studií však čím dál častěji ukazují, že jednoduchý unidimenzionální přístup k ideologii je příliš zjednodušující. Propojení ideologické orientace s vlastnostmi osobnosti přináší rozporné výsledky. Z podrobnější analýzy relevantních nástrojů měřících konzervatismus zase vyplývá, že existují dva na sobě relativně nezávislé aspekty konzervatismu. Zejména z velkých populačních výzkumů je však patrné, že ideologická orientace v populaci má mnohem komplexnější strukturu, než se může na první pohled zdát, a že konkrétní agendy jednotlivých ideologických směrů jsou relativně nezávislé na obecné ideologické sebeidentifikaci jedinců. Multidimenzionální modely konzervatismu a liberalismu tak při použití přinejmenším sociální a ekonomické agendy dokáží přesněji vysvětlit ideologickou orientaci mnohem větší části populace. V empirické části práce je navržena částečná replikace dvou amerických studií, která umožňuje ověřit tezi o obdobné multidimenzionalitě levopravého ideologického dělení v českém prostředí, a zároveň může poskytnout relevantní americko-české ideologické srovnání.
Živá příroda ve 3. ročníku
Pokorná, Daniela ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Lukavský, Jiří (oponent)
Práce se na základě výzkumu a s přihlédnutím k literatuře zabývá tím, jak je ve třetí třídě základní školy dětem prezentováno učivo o živé přírodě, jak je procvičováno a zkoušeno a jakých chyb se děti při tomto zkoušení dopouštějí. Vychází z pozorování, rozhovorů a analýzy artefaktů, na které je nahlíženo s využitím Piagetovy teorie kognitivního vývoje a závěrů jeho výzkumu o dětském pojetí života. V první části se snaží hledat odpovědi na otázky: Jak je pojem "živá příroda" ve výuce strukturován z hlediska logických a infralogických struktur? Co je vlastně pro děti při procvičování a zkoušení tohoto pojmu pracné? S jakými jednotlivými pojmy, náležejícími do obsahu pojmu "živá příroda", se v hodinách děti setkávají? Výzkum ukazuje, že látka o živé přírodě je s dětmi probírána a procvičována prostřednictvím některých logických (vyjmenovávání, seskupování a třídění) i infralogických operací (vztahy v čase a prostoru). Děti o něco více děti chybují tam, kde mají vyjmenovávat a seskupovat pojmy. Do obtížnosti může vstupovat to, že prostřednictvím těchto myšlenkových operací se děti učí uspořádat to, co mnohdy znají z vlastní zkušenosti. A právě rozdílná zkušenost může být dětem pomocí, ale také bariérou v osvojení učiva. Posledním důvodem chybování dětí mohou být i samotné pojmy, se kterými se při...
Osobnostní prediktory konzervatismu, liberalismu a autoritářství
Pour, Marek ; Lukavský, Jiří (vedoucí práce) ; Bahbouh, Radvan (oponent)
Obecně definovaná politická ideologie: liberalismus, konzervatismus a za něj často zaměňované pravicové autoritářství jsou koncepty dominantně popisovány jako nástroje spolehlivě odlišující dvě skupiny lidí. Tyto závěry přitom vyplývají z přílišného zobecnění výsledků výzkumu politické ideologie: Empiricky definovanou sociální a ekonomickou ideologii lépe popisují dva vzájemně negativně korelující faktory sociálního a ekonomického konzervatismu. Sociální konzervatismus, ekonomický konzervatismus a autoritářství měřené názory na výchovu dětí mají rozdílné osobnostní a demografické koreláty. Sociální dimenzi ideologie, ekonomickou dimenzi ideologie a autoritářství v rozporu s některými očekáváními rozdílně predikuje zejména Otevřenost vůči zkušenosti, Extraverze a Emoční stabilita. Ekonomický konzervatismus se jak od sociálního konzervatismu, tak od autoritářství liší zejména prediktory příjmu a vzdělání. Sociální konzervatismus se od autoritářství liší zejména prediktorem věku. Od autoritářství obě dimenze ideologie odlišuje interakce příjmu a Otevřenosti vůči zkušenosti, která u ekonomického i sociálního konzervatismu vede k přesně opačným výsledkům. Klíčová slova Sociální a ekonomická dimenze ideologie, autoritářství, osobnostní prediktory
Individuální rozdíly v citlivosti na efekty rámování
Vintr, Jáchym ; Vranka, Marek (vedoucí práce) ; Lukavský, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou individuálních rozdílů v citlivosti na efekty rámování. Zatímco někteří lidé jsou při rozhodování velmi citliví na změnu formulace problému, jiní lidé zůstávají ve svém rozhodování konzistentní bez ohledu na zvolenou formulaci. Cílem této práce je popsat poznatky soudobého výzkumu o těchto individuálních rozdílech. V práci jsou nejprve představeny hlavní teoretické koncepce efektu rámování s důrazem na prospektovou teorii, teorii duálních procesů a teorii fuzzy stop. Dále se práce zabývá rozdělením efektů rámování na několik různých druhů, popisuje jejich nejlépe zdokumentované moderátory a věnuje se souhrnu nejvýznamnějších meta-analytických a replikačních studií. V další části práce jsou rozebrány hlavní empiricky popsané prediktory odolnosti vůči rámování, zejména mezi kognitivními styly, kognitivními schopnostmi, numerickými schopnostmi, osobnostními dispozicemi a vývojovými faktory. Ve výzkumné části této práce je provedena předregistrovaná kvantitativní online studie na příležitostném vzorku z české dospělé populace (N = 584) s cílem otestovat, zda numerické schopnosti predikují odolnost vůči rámování nad rámec fluidní inteligence, potřeby poznávání a víry v intuici. Pro účely této studie byla navržena adaptovaná dvoufaktorová podoba české verze škály...
Příspěvek k vývoji diagnostických nástrojů dynamické diagnostiky exekutivních funkcí
Snášelová, Olga ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Lukavský, Jiří (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl představit nově navržené metody dynamické diagnostiky exekutivních funkcí a zhodnotit jejich přínos prostřednictvím pilotní studie. Literárně-přehledová část je věnována uvedení do dynamického přístupu k psychodiagnostice a jejím metodám a popisuje rovněž oblast exekutivních funkcí. Ve výzkumné části jsou představeny navržené testy, zaměřující se na posouzení schopnosti plánování, kognitivní flexibility, logického usuzování, pracovní paměti a sebemonitorování. Jejich principem je metoda gradovaných pobídek. Výzkumný vzorek realizované studie byl tvořen třiceti probandy ve věku od osmi do patnácti let. Tito respondenti byli rozděleni do dvou stejně početných skupin. První skupina zahrnovala děti se speciálními vzdělávacími potřebami, druhá respondenty intaktní. Výsledky studie byly vyhodnoceny kvantitativně i kvalitativně. V rámci kvantitativní části byly skupiny porovnávány v počtu potřebných pobídek a dokončených položek. Kvalitativní část se zaměřovala na podrobnou analýzu diagnosticky relevantních informací získaných z použitých metod. Výsledky kvantitativní části výzkumu ukázaly, že se mezi sebou skupiny neliší v počtu potřebných gradovaných pobídek, ani v počtu dokončených položek. Z kvalitativní analýzy vyplynuly diagnosticky cenné informace o probandech, na...
Faktory přispívající k interindividuálním rozdílům v čichových schopnostech a všímavosti vůči pachům
Nováková, Lenka ; Havlíček, Jan (vedoucí práce) ; Lukavský, Jiří (oponent) ; Vodička, Jan (oponent)
Hlavní náplní disertační práce je výzkum zaměřený na vybrané faktory, které přispívají k rozdílům mezi jedinci v čichových schopnostech a ve všímavosti vůči pachům a využívání čichu při každodenních činnostech u dětí, dospívajících a mladých dospělých. Práce sestává ze dvou částí. Kapitola 1 nejprve obecně shrnuje okolnosti, které v posledních několika málo desetiletích vedly k oživení vědeckého zájmu o lidský čich a přispěly tak i k markantnímu nárůstu počtu psychofyzických studií čichového vnímání. Dále jsou nastíněna vybraná psychofyzická měření čichu, která byla provedena ve studiích zahrnutých v této práci, a k nim vztahující se čichové schopnosti. Poté jsou představeny vybrané faktory, jež, jak ukázal předchozí výzkum, přispívají k interindividuálním rozdílům v psychofyzických testech schopnosti identifikace a diskriminace pachů a čichové senzitivity a jimiž se autorka zabývala ve vlastním výzkumu. Jedná se o vliv pohlaví (jenž je zasazen do rámce vývoje lidského čichu), dětské genderové nonkonformity (či sexuální orientace) a osobnostních rysů. Nakonec jsou krátce zmíněny také intraindividuální rozdíly v čichových schopnostech. Posléze se pozornost přesouvá ke všímavosti vůči pachům. Nejprve jsou představeny možné přístupy, jak lze výzkum lidského čichu přiblížit kontextu každodenního života, z nichž...
Přehled současných teorií emocí
Fořt, Jakub ; Novák, Ondřej (vedoucí práce) ; Lukavský, Jiří (oponent)
Tato práce se zabývá čtyřmi současnými teoretickými přístupy k emocím. Odkrývá rozdíly a podobnosti v chápaní emocí postupně u teorie základních emocí, teorií zhodnocení, teorie psychologické konstrukce a teorie sociální konstrukce. Jsou představeny náhledy klíčových autorů, k nimž práce uvádí výsledky empirických výzkumů svědčících pro podporu jednotlivých teorií. Představené teorie a empirickou evidenci práce rovněž kriticky hodnotí. Součástí práce je kromě průběžné evaluace konkrétních odlišností a styčných ploch mezi teoriemi i samostatná kapitola porovnávající jednotlivé teorie. Je argumentováno, že každá z teorií nahlíží emoce z jiné perspektivy a zkoumá ji na odlišné úrovni. Každá teorie tedy představuje cenný zdroj poznatků a myšlenek ke studiu emocí. Navržený výzkum si klade za cíl ověřit případnou existenci vlivu učení na formování emocí v průběhu života.
Odvození struktury osobnosti z přirozeného jazyka pomocí algoritmu word2vec
Štipl, Jiří ; Lukavský, Jiří (vedoucí práce) ; Novák, Ondřej (oponent)
Práce představuje možnou novou metodu pro studium struktury osobnosti v rámci lexikálního přístupu. V první kapitole přehledu literatury vymezuji nejdůležitější teoretické konstrukty studia rysů, lexikální hypotézy a pětifaktorového modelu osobnosti. Poté shrnuji současné poznatky v oblasti aplikací informačních technologií do studia struktury osobnosti, konkrétně pro její predikci, predikci jejího dojmu a její simulaci. V praktické části popisuji, jak lze odvodit obecnou strukturu osobnosti pomocí studia korelací mezi vektory reprezentujícími význam slov namísto korelací dotazníkového sebehodnocení. Úspěšnost této metody je pak hodnocena zejména pomocí konfirmační faktorové analýzy a shlukové analýzy a ilustrována pomocí několika grafů. Podle mých výsledků navrhovaná metoda poskytuje nový zdroj informací o struktuře osobnostně popisných slov. V diskuzi pak uvádím mnohá úskalí tohoto přístupu a navrhuji agendu pro další výzkum. Klíčová slova lexikální hypotéza, velká pětka, word2vec, struktura osobnosti, word embeddings
Přístup zaměřený na člověka ve výzkumu osobnosti a predikce chování v online prostředí
Fousková, Petra ; Höschlová, Eva (vedoucí práce) ; Lukavský, Jiří (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na přístup zaměřený na člověka ve výzkumu osobnosti a na možnosti predikce chování v online prostředí. V teoretické části jsou popsány přístupy k popisu osobnosti, zejména přístup zaměřený na člověka (person-centered approach), analýza proměnných (variable-centered approach) a přístup zaměřený na konkrétního člověka (person-specific approach). Jsou zde také shrnuty výstupy tematicky relevantních výzkumných studií. V empirické části je popis explorativního výzkumu, jehož cílem je ověřit možnost predikce osobnostního typu uživatelů LinkedInu v kontextu přístupu zaměřeného na člověka, a to na základě analýzy jejich profilu a chování, které je s touto profesní sociální sítí spojeno. Ve výzkumu byly použity standardizované dotazníky HEXACO-PI-R a 4Elements Personality Inventory®. Na základě shlukové analýzy dat od 118 účastníků výzkumu byly vytvořeny 4 shluky vycházející z metody 4Elements Personality Inventory® popisující 52,2 % variability. Dále byly multinomickou logistickou regresí vytvořeny dva modely umožňující na základě informací o prediktorech předpovědět pravděpodobnost příslušnosti člověka k jednomu z těchto shluků. Na základě dat z HEXACO-PI-R bylo shlukovou analýzou vytvořeno 6 shluků popisujících 41,3 % celkové variability. Vhodný predikční model...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 97 záznamů.   začátekpředchozí29 - 38dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Lukavský, Jakub
11 Lukavský, Jaromír
1 Lukavský, Jindřich
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.