Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 291 záznamů.  začátekpředchozí270 - 279dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Psychologické charakteristiky edukačního prostředí dospívajících
Lidická, Jana ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce)
Předkládaná diplomová práce se věnuje psychologické charakteristice edukačního prostředí dospívajících. Za edukační prostředí považujeme v rámci této práce především prostředí rodiny a školy, které jsou považovány za nejvýznamnější socializační činitele a ve kterých dospívající tráví většinu svého času. Teoretická část práce charakterizuje období dospívání, jeho bio-psycho-sociální přeměny a specifika ve vztahu k rodině a škole. Dále se věnuje problematice edukačních a socializačních procesů a edukačního prostředí, s důrazem na specifika prostředí rodiny a prostředí školy, utvářeného především v interakci učitele s žáky. V závěrečné kapitole teoretické části jsou mapována rozličná pojetí posuzování stylů edukačního působení a výsledky předchozích výzkumů, zabývajících se danou tématikou. Empirická část práce si klade za cíl zmapovat subjektivní vnímání edukačního prostředí rodiny a školy ve vzorku současné generace dospívajících. K tomuto účelu bylo použito subjektivní hodnocení edukačního prostředí rodiny a prostředí utvářeného třídním učitelem na vzorku žáků 6. třídy základní školy až 1. ročníku střední školy. V první kapitole empirické části analyzujeme kvantitativní data, která jsou porovnávána s výsledky předchozích výzkumů. Pokračování empirické části se pak věnuje hlubší analýze edukačního působení...
Specifika rodičovství a výchovy dvojčat
Benešová, Markéta ; Gillernová, Ilona (oponent) ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce)
Předkládaná práce se zabývá tematikou rodičovství a výchovy dvojčat od početí do tří let. Teoretická část obecně vymezuje termíny rodina, rodičovství a výchova. Dále se snaží objasnit některá specifika rodičovství a výchovy dvojčat, zejména problematiku prožívání rodičovství, vytváření vztahu rodič-dvojče, specifika interakcí mezi rodiči a dvojčaty a raný vývoj identity dvojčat. Empirická část se zabývá výzkumnými otázkami týkajícími se prožívání rodičovství s dvojčaty, výchovných problémů a praktik rodičů dvojčat, vlivu rodičovství na kvalitu partnerského vztahu rodičů dvojčat, vytváření vztahu rodičů s dvojčaty a podpory jejich individuality. Kladen je zde důraz zejména na rozdíly ve výchově a prožívání rodičovství mezi matkami a otci dvojčat. Cílem práce bylo zmapování hlavních problémů, se kterými se rodiče dvojčat v České republice potýkají v péči a výchově dvojčat v raném období jejich života, a nastínění možností dalšího výzkumu v této oblasti.
Psychologické souvislosti přesnosti a věrohodnosti výpovědi
Chroustovská, Petra ; Boukalová, Hedvika (oponent) ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je zaměřena na psychologické souvislosti přesnosti a věrohodnosti výpovědi. Klade důraz na skutečnost, že každá výpověď musí být posouzena z obou těchto hledisek. Je podáván přehled poznatků o faktorech, které ovlivňují přesnost a úplnost výpovědi. Práce se zabývá faktory, které mohou ovlivnit vzpomínky na trestněprávně relevantní události a jejich vybavování a předávání při výslechu. Popis vhodných technik výslechu spolupracujícího vypovídajícího zahrnuje také profesionální zkušenosti autorky. Studie se dále věnuje problematice věrohodnosti výpovědi, když předkládá poznatky o charakteristikách pravdivých a lživých výpovědí. Závěrem pak podrobně uvádí a analyzuje poznatky o verbálních a neverbálních kritériích hodnocení věrohodnosti výpovědi.
Syndrom CAN - projevy chování fyzicky týraných dětí
Koryntová, Tereza ; Šturma, Jaroslav (oponent) ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá otázkou projevů chování fyzicky týraných dětí. Teoretická část se věnuje vymezení syndromu CAN a jeho forem, příčinám a rizikovým faktorům vzniku fyzického týrání v rodině a možným psychickým projevům následků fyzického týrání dětí. Cílem empirické části diplomové práce bylo poznání výrazných projevů v chování týraných dětí různého věku a pohlaví. Pomocí obsahové analýzy kompletní dokumentace u 25 týraných dětí, umístěných v Diagnostickém ústavu v letech 2002-2008, byly zkoumány jejich projevy chování, osobnostní charakteristiky, vrstevnické vztahy, vztahy k dospělým, k rodičům a k sobě samým.
Mladiství pachatelé násilné trestné činnosti
Běhalová, Ivana ; Boukalová, Hedvika (oponent) ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce)
Diplomová práce shrnuje poznatky o motivaci trestné činnosti z hlediska jednotlivých teorií kriminálního - delinkventního jednání. Zabývá se problematikou agrese. Dále rozpracovává charakteristiky období dospívání ze sociálně vývojového hlediska. Výzkumná část diplomové práce srovnává mladistvé pachatele násilné trestné činnosti se stejnou věkovou kategorií odsouzených pro jiný trestný čin v oblasti reflexe životní perspektivy a aktuálně prožívané smysluplnosti života. Přináší výsledky studie rodinných prostředí a životního stylu odsouzených. Popisuje tendence řešení problémů odsouzených.
Psychosociální charakteristiky dětí, které se dopustily násilné trestné činnosti
Schwabová, Michaela ; Boukalová, Hedvika (oponent) ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce)
Tématem práce jsou psychosociální charakteristiky dětí mladších 15-ti let, které se dopouštějí násilné trestné činnosti, v daném případě především loupeží, ale také vraždy či úmyslného ublížení na zdraví nebo vydírání. Za násilnou trestnou činnost je považována veškerá činnost sankcionovaná trestním zákonem, pokud je pro její spáchání třeba užít násilí nebo jeho užitím alespoň hrozit. Důvodem pro zaměření pozornosti na děti mladší 15-ti let je skutečnost, že kombinace pubescentního jedince a násilného trestného činu je významně alarmující, vzbuzuje obavy z dalšího vývoje takové osoby. Užití násilí takové intenzity v tak nízkém věku může vypovídat především o výrazném narušení vývoje osobnosti a jeho socializace, tedy začleňování do společnosti a zvnitřňování společenských norem. Na druhou stranu je třeba zohlednit také poměrně velký "manipulační" prostor pro usměrnění vývoje takového jedince žádoucím směrem, i když i zde existují limity. Dospívající jedinec je sice v procesu vývoje, do kterého lze cílenými intervencemi vstoupit, ale některé skutečnosti již nemusí jít zvrátit, především pokud mají původ např. v raném dětství a jsou zásadního charakteru. Cílem diplomové práce je zamyslet se nad faktory, které se mohou na násilných projevech dítěte podílet, a upozornit na rozdíly oproti běžnému působení těchto...
Vybrané aspekty kurikulární reformy z pohledu učitele
Čechová, Barbara ; Mertin, Václav (oponent) ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce)
Diplomová práce Vybrané psychologické aspekty kurikulární reformy z pohledu učitele se zabývá současným transformačním procesem v českém školství a hledá psychologické zakotvení nastavených nových cílů a trendů. V první části autorka identifikuje změny, ke kterým reformou dochází - jedná se o změny v oblasti cílů, změny v oblasti obsahu vzdělávání a změny procesní. V další části nachází teoretická východiska pro nastavený směr reformy. Jedná s především o pedocentrismus, konstruktivismus, teorii mnohočetné inteligence, Bloomovu taxonomii. Ve třetí části se zabývá dopadem reformy na učitele a identifikuje změnu metod a postupů, ke kterým bude muset ve výuce docházet. Poslední část teoretické části se zabývá nejdůležitějším pojmem kurikulární reformy - klíčovými kompetencemi. Autorka sleduje historii a obsah tohoto pojmu a dochází ke kritické analýze jejich vymezení v nových českých kurikulárních dokumentech. V aplikační části autorka přejímá roli učitele v reformované škole a snaží se navrhnout způsoby evaluace klíčových kompetencí. Volí způsob didaktického testu a návrh metodiky žákovského portfolia.
Vybrané psychosociální determinanty ovlivňující úspěšnost výkonu alternativního trestu
Stojkovová, Renata ; Boukalová, Hedvika (oponent) ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce)
Diplomová práce si kladla za cíl identifikovat a popsat některé psychosociální determinanty, které mohou mít vliv na úspěšný resp. neúspěšný výkon alternativního trestu obecně prospěšných prací. Vycházeli jsme z teoretického zpracování psychologických a forenzních aspektů trestu. Upozornili jsme na předpoklady účinnosti trestu, která se odvíjí na jedné straně od kvality penitenciární péče, na druhé straně od konkrétního jedince, jeho osobnostní struktury, míry jeho sociální, emoční, či intelektové narušenosti.
Využití hiporehabilitace při psychologické intervenci s klienty psychiatrické léčebny
Černá Rynešová, Petra ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Junková, Vendula (oponent)
Rigorózní práce približuje praktické využití hiporehabilitace pri psychologické intervenci s klienty psychiatrické lécebny. Práce souhrnne približuje problematiku terapeutického využití kone od základních principu a historických souvislostí zooterapie a podrobneji hiporehabilitace. Zabývá se vymezením pojmu hiporehabilitace s prehledem odvetví, které pod hiporehabilitaci patrí a specifickými úcinky hiporehabilitace pri terapeutickém pusobení na cloveka. Blíže rozpracovává základní zámery psychoterapie v hiporehabilitaci a podrobne se venuje oblasti využití hiporehabilitace v psychologii a psychiatrii s prehledem psychických poruch, pri kterých je hiporehabilitace indikována, jako jedna z podpurných terapií. Stežejním tématem celé práce je podrobné rozpracování základních stimulacních oblastí, na které se psychologické vedení klientu psychiatrických zarízení zameruje. Jedná se o stimulaci prožívání, telesnou stimulaci, kognitivní a sociální stimulaci. Jednotlivé oblasti obsahují podrobný popis s doplnením nekterých užívaných metod, které prakticky každou stimulacní oblast dokumentují. Dále se práce venuje psychosociálním a technickým podmínkám provádení hiporehabilitace. Záver práce je venován trem strucným kasuistikám, které prakticky približují úcinky hiporehabilitace.
Aktivizující metody ve výuce psychologie
Pilousová, Alena ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Cílem rigorózní práce je vytvořit didaktický materiál zaměřený na přehled a využití aktivizujících metod pro výuku psychologie a pilotně ověřit, jaký mají aktivizující metody vliv na žáka střední odborné školy při výuce v oblasti kognitivní, sociální, osobně rozvojové a didaktické. Pilotní testování probíhalo v 1.ročníku střední odborné školy oboru sociální péče. V teoretické části práce je zpracována aktuální problematika obecné didaktiky, charakteristika vyučovacího předmětu psychologie, přehled výukových metod s akcentem na aktivizující metody a jejich užití ve výuce psychologie, pedagogickopsychologická charakteristika žáka střední školy a osobnost učitele. Na základě teoretických poznatků byly vytvořeny didaktické listy pro výuku psychologie. Podle těchto didaktických listů byla psychologie vyučována. O každé hodině byl veden záznam z pohledu učitele - terénní poznámky z hodin a jednotlivé výukové celky byly prostřednictvím dotazníků s názvem "Zpětná vazba z hodiny" žáky evaluovány. Výsledkem je podrobný doklad o tom, jak byly aktivizující metody při výuce psychologie vnímány žáky i učitelem a jaký měly dopad v oblasti kognitivní, rozvojové, didaktické a sociální. Poznatky byly kvalitativně analyzovány. Závěrem je uvedeno, že pilotní testování ukázalo, že aktivizující metody ve výuce psychologie...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 291 záznamů.   začátekpředchozí270 - 279dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.