Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 279 záznamů.  začátekpředchozí250 - 259dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Generické maskulinum v pedagogické komunikaci
Kryspinová, Barbora ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
NÁZEV: Generické maskulinum v pedagogické komunikaci ABSTRAKT: Práce se zabývá problematikou užívání generického maskulina v pedagogické komunikaci. Užívání podstatných jmen rodu mužského pro souhrnné označení smíšené skupiny lidí je jedním z nejvíce akcentovaných jevů při genderově orientované kritice jazyka. Teoretická část práce pojednává obecně téma významu jazyka pro kognitivní vývoj jedince, představuje zásady genderově citlivého vyjadřování a objasňuje jejich význam. Empirická část práce se opírá o kvalitativní výzkum v rámci vybrané střední školy, jehož cílem bylo ověřit vliv jazykového označení ve formě generického maskulina na mentální reprezentaci reality. Hlavní technikou sběru dat bylo dotazníkové šetření inspirované psycholingvistickými asociačními experimenty. Informace o postojích a názorech studujících k předmětu výzkumu byly zjišťovány v rámci skupinových diskusí. Z výsledků výzkumu vyplývá, že generické maskulinum bylo dotazovanými významně častěji spojováno s mentální reprezentací muže, než aby bylo vnímáno jako rodově ‚bezpříznakové'. Výzkumná zjištění jsou tedy v souladu s některými tezemi genderové lingvistiky.
Být učitelkou primární školy - vztah teorie a praxe v přípravě na profesi
Urbanová, Radka ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
V úvodu diplomové práce a nejen tam jsem upozornila na složitost vztahu "teorie" a "praxe". V pedagogice a přípravě učitelů především je mezi oběma složkami zatím spíše napětí. Ukázalo se, že nejen odborníci, ale také učitelé vnímají oba pojmy a jejich vztah mnohdy jako nejasné a mnoho významové. Jednoznačně můžeme říci, že oba pojmy nelze zcela oddělit, ani ve chvíli, kdy se je snažíme vymezit. Dokazuje to jak odborná pedagogická literatura, tak obě respondentky. Jak jsem nastínila již v úvodu práce, zajímalo mě, zda vzdělání učitelek a rovněž kultura a normy jejich země mohou mít vliv na vnímání vlastní přípravy. Nyní si troufám říci, že "význam", který švýcarská učitelka přikládá přípravě učitelů, může určitým způsobem korespondovat s vývojem vzdělávání budoucích učitelů v její zemi. V mé práci nehrálo nejdůležitější roli srovnávání českého a švýcarského, jak by se mohlo očekávat. Důležitějším kritériem pro mě byla právě rozdílná zkušenost zvláštní přípravy učitelek. Nej důležitější však pro mě byly pohledy obou učitelek, jejich autenticita, kterou do témat vnášely. Vše podstatné bylo shrnuto v předchozí kapitole. K samotnému tématu práce můžeme ještě na závěr dodat, že ti, co teorii provozují na univerzitě, i ti, co ji hledají a destilují v praxi nebo ti, kteří se , jen" in-service vzdělávají, ti...
Setkávání školy a rodiny: gender mění pravidla
Smetáčková, Irena
Disertační práce, kterou předkládám k obhajobě, vznikala po dobu pěti let. Na jejich začátku jsem byla plná otázek, které se zrodily při výzkumech v rámci mých diplomových prací z pedagogické psychologie a sociologie. Obě práce se věnovaly učitelům a učitelkám; první z nich (2000) rozpracovávala téma identity vyučujících a její saturace dětmi a jejich rodiči, druhá diplomová práce (2002) pak sledovala rozdíly v představách učitelů a učitelek o jejich povolání. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Genderová analýza učebnic pro I. ročník základní školy
Kábrtová, Renata ; Knotková - Čapková, Blanka (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Cílem této práce je nastínit způsob utváření genderové socializace, způsob schvalování učebnic v České republice, potvrdit či vyvrátit genderovou citlivost ve školním prostředí a v edukačních pomůckách, vliv edukačních prostředků na socializaci dětí a genderové stereotypy ve společnosti. Hlavním cílem práce je analýza genderové korektnosti učebnic pro první ročník základní školy - Slabikářů. Provedená analýza přinesla tyto výsledky: Analyzované učebnice pro první ročník základní školy - Slabikáře jsou genderově nekorektní, což vyplývá jak z kvantitativní, tak kvalitativní obsahové analýzy. Analyzované učebnice podporují genderové stereotypy, ženy jsou zobrazovány v soukromé sféře mnohem častěji než muži a v typicky ženských rolí - péče od děti a domácnost. Muži jsou zobrazováni v soukromé sféře skrze své koníčky, pokud se jedná o chod domácnosti a výchovu dětí jsou zobrazeni jako velmi pasivní. Naopak ve veřejné sféře se muži vyskytují mnohem častěji a především v rozmanitějších funkcích než ženy.
Třídní schůzky
Hanzalová, Klára ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Cílem prácc je popis komunikace probíhající na třídních schůzkách mezi rodiči a pedagogem. Prácc sc zabývá popisem a interpretací různých typů třídních schůzek, které byly vedeny dvěma učitelkami na dvou pražských základních školách. Základní část prácc tvoří interpretace jednotlivých zaznamenaných třídních schůzek, sleduje především bchaviorální projevy rodičů i pedagoga, zajímavé momenty, projednávaná témata, metody přístupu učitele k dětem a k jejich hodnocení a pedagogovy žádosti směrem k rodičům. Byly identifikovány různé typy třídních schůzek i kategorie komunikace a způsob jakým jsou informace rodičům sdělovány. V další části prácc celkově hodnotí koncepty vedení třídních schůzek jednotlivými učitelkami. V další kapitole jc provedena interpretace a analýza rozhovoru s učitelkami, vedeném za účelem zjištění jejich stanovisek, názorů a postojů kc komunikaci na třídních schůzkách. Skutečnosti, které na základě interpretací vyplynuly jsou dány do souvislosti s učitelskými výpověďmi a bylo provedeno srovnání u obou učitelek. Poslední část prácc jc věnována komparaci jednotlivých pedagogických přístupů. Jsou identifikovány možné důvody a příčiny pedagogova projevu během konání schůzek, dále jsou zkoumány reakce rodičů a způsob jakým rodiče vnímají probíhající komunikaci. Díky tomu, žc byl teoretický i...
Význam kresby v předškolním věku dítěte
Filáková, Andrea ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Bakalářská práce je zpracovaná na téma: "Význam kresby v předškolním věku dítěte". Zaměřuje se na kresebné projevy dítěte předškolního věku v rodinném prostředí a prostředí mateřské školy. Předmětná práce pojednává o zákonitostech dětského kresebného vývoje, jeho specifikách a prvopočátcích zájmu dítěte o kresbu. Hlavní pozornost je zaměřena na kresebný projev dívek a chlapců. Dále na spontánní, volnou a tematickou kresbu. Analýza dětských kreseb umožňuje bližší náhled k pochopení výtvarného projevu předškoláka. Těžištěm předložené práce je analýza názorů rodičů na kresbu dítěte na základě dotazníku a objasnění kresebného projevu dívek a chlapců. Následný rozbor prací těchto dvou pohlaví je obohacen o poznatky z gender psychologie. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Třídní schůzky na základní škole - mají třídní schůzky smysl?
Křoustková, Marie ; Smetáčková, Irena (oponent) ; Viktorová, Ida (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o třídních schůzkách na základní škole. Třídní schůzky se konají na všech základních školách, jedná se o tradiční způsob komunikace rodiny a školy, který je používán již několik desetiletí, stále ve stejné formě. S rodiči škola komunikuje stále stejným způsobem. Možná proto se v literatuře tímto tématem příliš autorů nezabývá. Přesto v tradiční komunikaci rodičů se školou dochází v posledních letech k velkým změnám. Práce se snaží odhalit posun v komunikaci školy a rodiny v současnosti a popsat aspekty, které tuto interakci ovlivňují, přičemž vychází z dat získaných z rozhovorů s učiteli a rodiči, z pozorování třídních schůzek a rozboru reálné konfliktní situace v komunikaci rodiny a školy. Práce chce ukázat, že rodičovské schůzky, tak jak fungují již dlouhou dobu, v podstatě přestávají plnit svou funkci (možnost setkávání se rodiny se školou, získávání informací o vzdělávání a prospěchu dítěte). Díky zákonu o ochraně osobních údajů není možné sdělit rodiči na třídní schůzce informace o jeho dítěti před ostatními rodiči. Tématem třídních schůzek se tak stávají především organizační záležitosti, které nenaplňují potřebu rodičů informovat se na své dítě, což si uvědomují zároveň i učitelé. Vzniká tak tlak rodičů na navýšení možnosti komunikovat se školou jiným způsobem, a to formou...
Setkávání školy a rodiny: gender mění pravidla
Smetáčková, Irena ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Greger, David (oponent) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
Disertační práce, kterou předkládám k obhajobě, vznikala po dobu pěti let. Na jejich začátku jsem byla plná otázek, které se zrodily při výzkumech v rámci mých diplomových prací z pedagogické psychologie a sociologie. Obě práce se věnovaly učitelům a učitelkám; první z nich (2000) rozpracovávala téma identity vyučujících a její saturace dětmi a jejich rodiči, druhá diplomová práce (2002) pak sledovala rozdíly v představách učitelů a učitelek o jejich povolání. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 279 záznamů.   začátekpředchozí250 - 259dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.