Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 274 záznamů.  začátekpředchozí244 - 253dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sémantický obsah mentálních reprezentací a intencionálních mentálních stavů
Fibigerová, Kateřina ; Šulová, Lenka (oponent) ; Kebza, Vladimír (vedoucí práce)
Diplomová práce je koncipována jako teoretická studie mapující problematiku reprezentačm'ho a intencionálního obsahu mysli jakožto principiálních psychologických konceptů na pozadí základních sémantických koncepcí znaku a jeho významu. Záměrem je modelovat mentální reprezentaci a intencionalitu jako sémantické funkce mysli a z této perspektivy pak koncept mentálního obsahu nahlédnout v analogii ke znakovému významu, přičemž předpokládaná analogie bude sledována na úrovni strukturálních a ontologických charakteristik obsahu a významu. Hlavním cílem práce je zpracování kritického přehledu hlavních trendů této problematiky, jež v české psychologii dosud nebyla předmětem žádné ucelené studie.
Specifika otcovské a mateřské hry s dítětem do tří let věku
Svatošová, Lucie ; Dittrichová, Jaroslava (oponent) ; Šulová, Lenka (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je součástí grantového úkolu Grantové agentury České republiky č.406/01/220, zaměřeného na specifika rané interakce dítěte s různými členy rodiny, jeho řeitelkou je Doc. PhDr. Lenka ulová, CSc. Teoretická část práce je rozdělena do pěti hlavních kapitol. První dvě z nich se zabývají rolí matky a rolí otce ve vývoji dítěte. Ve třetí kapitole je podrobně rozebrána hra dětí ve věku do tří let. Čtvrtá kapitola se zabývá specifiky mateřské hry, pátá kapitola je analogicky věnována specifikům otcovské hry. Výzkum uvedený v empirické části spočívá v analýze videonahrávek ročních, dvouletých a tříletých dětí při hře s matkou a při hře s otcem v jejich domácím prostředí se standardizovaným setem hraček. Výzkumný vzorek tvoří dvanáct dětí a jejich rodiče. Výsledky byly zpracovány pomocí počítačového programu V.I.P. z hlediska několika kategorií (pohled, vokalizace, úsměv, manipulace s hračkou, motorická aktivita, fyzický kontakt). Byly sledovány jak rozdíly mezi matkami a otci, tak rozdíly u dětí při hře s matkou a při hře s otcem. Výsledky jsou uvedeny pro kadé dítě zvláť, souhrnně pro roční, dvouleté a tříleté děti, celkově pro celý výzkumný soubor a konečně té z hlediska vývojového.
Místo rituálů v současné rodině
Prokešová, Petra ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Práce si klade za cíl částečně zmapovat podobu rituálů v současné pražské rodině, popsat některé konkrétní příklady a zhodnotit jejich psychologický přínos. Text je členěn do tří hlavních kapitol. První kapitola popisuje koncepce a definice rituálu v humanistických vědách; souvislosti mezi rituály, mýty a náboženstvím; významné aspekty rituálu v životě jedince, včetně jeho patologické podoby a přínos rituálu pro skupinu. Druhá kapitola se věnuje rituálům rodinným, jejich specifické podobě a funkci. Pokusila jsem se o jejich přehlednou kategorizaci doplněnou řadou konkrétních příkladů z literatury i rozhovorů s respondenty výzkumu. Třetí kapitola, empirická část, přibližuje průběh kvalitativního výzkumu - jedná se o mapující studii, které se zúčastnilo třicet dospělých osob. Formou rozhovoru pomocí návodu a následné analýzy byla popsána konkrétní podoba některých rituálů v současné pražské rodině a jejich psychologický přínos, bez nároku na jakákoliv zobecnění.
Projevy vzájemné agrese a násilí mezi staršími lidmi a sociálním okolím (pohled klientů dvou domů s pečovatelskou službou)
Braierová, Kateřina ; Šulová, Lenka (oponent) ; Slaměník, Ivan (vedoucí práce)
Na agresi a násilí nahlížíme jako na jeden z možných způsobů vzájemného jednání mezi jednotlivci či skupinami. Náš zájem je soustředěn na agresivní a násilné jednání starších osob (jedinců starších 65 let) vůči sociálnímu okolí. Hledáme možné příčiny (mimo patologických) a případná specifika takového jednání. Téma je pojímáno především z hlediska sociální psychologie. Sledujeme základní teorie agrese, fenomény sociální psychologie a vývojové změny spojené se stárnutím, jež by mohly zapřičinit agresivní a násilné jednání starších osob. V empirické části nás zajímá názor klientů dvou domů s pečovatelskou službou. Zohledňujeme skutečnost, že tato skupina se v některých aspektech liší od obecné populace starších lidí.
Syndrom špatného zacházení se starými lidmi
Haluzíková, Lenka ; Slaměník, Ivan (oponent) ; Šulová, Lenka (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá tématem špatného zacházení se starými lidmi (EAN, Elder Abuse and Neglect). V teoretické části autorka přibližuje nejrůznější aspekty jevu EAN, který je široce mezioborový a jehož definice ani prevalence nebyly dosud jednotně určeny. Popisuje projevy jednotlivých typů EAN a příznaky, jejichž znalost je nezbytná pro efektivní detekci jednotlivých případů EAN. Doposud zůstává většina těchto případů skryta, neboť oběti mají tendenci špatné zacházení tajit, a zároveň odborná ani laická veřejnost nemá dostatečné povědomí o tomto problému, aby si jej byla schopna uvědomit. V tomto směru je zásadní vzdělávání veřejnosti, ale autorka považuje za nutnou také celospolečenskou změnu postoje ke starým lidem, který se nyní zdá poněkud diskriminující. Dále se autorka věnuje oběti a pachateli EAN a jejich interakci, v této souvislosti uvádí rizikové faktory a pátrá po potenciálních příčinách špatného zacházení. Podrobná znalost těchto příčin je nezbytná pro vhodné zacílení prevence. Pro komplexní intervenci EAN by byly ideální multioborové týmy složené z nejrůznějších odborníků, ty jsou však zatím celosvětově spíše výjimkou. Mezi těmito odborníky by neměl chybět psycholog, který může hrát v procesech prevence i intervence důležitou roli. V empirické části diplomové práce autorka přibližuje...
Teoretická východiska a evaluace Instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina
Málková, Gabriela ; Pokorná, Věra (vedoucí práce) ; Štech, Stanislav (oponent) ; Šulová, Lenka (oponent)
Tuto práci inicioval zájem o Instrumentální obohacování jako o potenciální nástroj řešení výukových a adaptačních obtíží romských a sociálně slabých dětí v české škole. Za podpory Centra pro výzkum vývoje osobnosti a etnicity při Fakultě humanitních studií UK v Praze a v přímé návaznosti na pilotní českou studii s Instrumentálním obohacováním z devadesátých let dvacátého století byl připraven výzkumný projekt, jehož průběh a výsledky tato práce představuje. Výzkumný zájem o Instrumentální obohacování nás vedl ke studiu jeho teoretického zázemí, historických souvislostí jeho vzniku, badatelských počinů, které stály u jeho zrodu a pochopitelně i ke studiu publikací z výzkumu, který sledoval efekty Instrumentálního obohacování v podobných nebo alespoň blízkých podmínkách situaci našeho výzkumného Projektu. Literární zdroje pro vypracování tohoto textu tak téměř výhradně těží z literatury anglické, neboť právě v tomto jazyce existuje drtivá většina textů zaměřených na uvedená témata.
Ontogenetické počátky. Aplikace Merleau-Pontyho filosofie na psychologii raného vývoje
Urbanová, Kateřina ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent) ; Šulová, Lenka (vedoucí práce)
Práce si klade za cíl ukázat možnost fenomenologické interpretace světa a raného vývoje dítěte. Využívá při tom filosofii Maurice Merleau-Pontyho. Analyzuje zázemí pro fenomenologickou filosofii na půdě psychologie a představuje v hlavních rysech zmiňovaného autora. Uvádí současný psychologický pohled na ontogenetické počátky vnímání a psychologické názory reflektuje z pozice Merleau-Pontyho filosofie. Zdůrazňuje nutnost vyjasnit si nejprve to, jak chápeme povahu dětského světa v celku, abychom mohli vykládat jeho jednotlivé fenomény. Ve stěžejní části se zabývá filosofickou interpretací "počátků" vývoje a postuluje raný vývoj jako "zabydlování se" na světě, na jehož počátku stojí druzí lidé. Diskutuje na závěr metodologické důsledky, které vyplývají pro ontogenetickou psychologii.
Fenomenologie prožívání v mezních situacích na příkladu akutního porodu císařským řezem
Boháčková, Eva ; Mikšík, Oldřich (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent) ; Svoboda, Bohuslav (oponent)
Cílem kvalitativní studie s názvem "Fenomenologie prožívání v mezních situacích na příkladu akutních porodů císařským řezem" je zmapovat a pokusit se popsat fenomén mezních situací, a to především z hlediska jejich dynamiky s důrazem na prožívání. Jako příklad mezní situace jsme si zvolili akutní porod císařským řezem na pozadí historicko - ekonomicko - společenských proměn, který má posloužit jako jakýsi prototyp úspěšného završení mezní situace. Proto byly do výzkumu zařazeny pouze takové případy, kdy přežila jak matka, tak i dítě. V naší práci si klademe otázku, co znamená pro ženu prožití této konkrétní mezní situace, s jakými pocity může být tento prožitek spojován a zejména, jak byl tento prožitek následně zpracován či vyhodnocen. Nejde nám tak v pravém slova smyslu o zobecnění, protože jde vždy o neopakovatelnou událost, ale spíše se zaměřujeme na nalézání vhodných teoretických rámců, výzkumných metod a bezpečných způsobů, které matkám umožní od prožité události získat odstup a přeinterpretovat tuto citlivou událost pozitivním způsobem. Pak mohou tuto důležitou životní a mnohdy traumatickou zkušenost smysluplně integrovat do svého současného každodenního života a obohatit ho o další prožitkovou dimenzi.
Nové výzvy terorismu: sociálně psychologická studie
Měchová, Simona ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Mikšík, Oldřich (oponent) ; Brzybohatý, Marian (oponent)
Disertační práce je zaměřena na problematiku terorismu a jeho novou tvář. Snaží se komplexně zpracovat toto téma v jeho významných souvislostech a poukázat přitom na zjednodušený pohled, ke kterému ve společnosti pod vlivem médií často dochází. V první časti nazvané "Terorismus jako společenský fenomén" nastiňuje rozdíly mezi tradičním a novodobým terorismem, zabývá se historickými kořeny terorismu a jeho vývojem, věnuje se jednotlivým typům terorismu a neustále se zdokonalujícím technikám a metodám, které teroristé při své činnosti používají. Umožňuje nahlédnout na způsob výběru teroristických útoků podle jejich oblíbenosti a výhodnosti pro teroristy, a také pochopit principy, na kterých teroristická skupina funguje. Druhá část s názvem "Psychologické aspekty terorismu" má zprostředkovat souvislosti mezi chováním, činy, prožíváním a osobnostními determinantami teroristů, s úvahami nad normalitou jejich osobnosti. Autorka zde analyzuje psychologické determinanty přijetí terorismu jako metody vyrovnávání se se životní realitou, všímá si způsobu teroristického myšlení, cítění a chování, sklonu k extrému a jeho psychologických kořenů. Zvláštní pozornost je zaměřena na problematiku sebevražedného terorismu, psychologii v situacích braní a držení rukojmích a způsobům ospravedlňování teroristických činů. Rozbor...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 274 záznamů.   začátekpředchozí244 - 253dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Šulová, Lucie
1 Šulová, Ludmila
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.