Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 293 záznamů.  začátekpředchozí232 - 241dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Velké šelmy na území Beskyd
Szotkowská, Lucie ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá výskytem velkých šelem, medvědem hnědým (Ursus arctos), vlkem obecným (Canis lupus), rysem ostrovidem (Lynx lynx), kočkou divokou (Felis silvestris), na území Chráněné krajinné oblasti Beskydy. Popisuje anatomii, potravu, rozmnožování a chování jednotlivých šelem. Součástí práce byl také terénní výzkum, který probíhal přímým pozorováním pobytových znaků velkých šelem, zejména stop. Cílem práce bylo zjistit pomocí literatury i přímým pozorováním za jakých okolností se velké šelmy na území Chráněné krajinné oblasti Beskydy v současnosti vracejí a vyskytují. Výskyt velkých šelem, na území Chráněné krajinné oblasti Beskydy, byl na základě nálezu stop potvrzen. Dalším zdrojem, dokladujícím výskyt velkých šelem, byla ústní sdělení několika osob, zaobírajících se touto problematikou.
Ohrožení a chránění živočichové České republiky
Fraitágová, Iveta ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Cílem bakalářské práce bylo zpracovat přehled vývoje červených knih a seznamů České republiky a naší legislativy (zákonů z roku 1956 a 1992 a příslušných vyhlášek), které se zabývají druhovou ochranou živočichů. Uvedena jsou kritéria a jejich definice, které se používají celosvětově při zařazování ohrožených druhů do jednotlivých kategorií IUCN. Diskutovány jsou zjištěné rozdíly ve výčtu zvláště chráněných živočichů v červených knihách a seznamech a hlavních legislativních normách. Pozornost je v práci věnována i principům výběru jednotlivých chráněných (ohrožených) druhů v různých dokumentech. Podrobněji jsou zpracovány příklady vybraných zvláště chráněných druhů bezobratlých i obratlovců, a to především těch, které je možné využít i ve výuce. Klíčová slova: červené seznamy živočichů, IUCN, kategorie a kritéria, legislativa
Školní projekty ve výuce přírodovědných předmětů na 2. stupni základních škol v České republice a Slovenské republice
Pouchová, Milena ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Lukavská, Eva (oponent) ; Čížková, Věra (oponent)
Nové kurikulární reformy v České a Slovenské republice poskytují školám vhodné podmínky pro využívání nových metod a koncepcí rozvíjejících klíčové kompetence žáků. Disertační práce se zabývá koncepcí projektového vyučování, zvláště jejím využitím ve výuce přírodovědných předmětů na 2. stupni základních škol. Disertační práce představuje česko-slovenský srovnávací výzkum založený na dotazníkovém šetření provedeném v červnu 2009 na náhodně vytvořeném vzorku 180 českých a 71 slovenských základních škol. Hlavním výzkumným cílem bylo zjistit a porovnat počet a hlavní charakteristiky uskutečněných projektů, a také na názory učitelů na projektové vyučování. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že ve školním roce 2008/09 byly přírodovědné projekty realizovány ve více než 80 % českých škol a ve více než 60 % slovenských škol. Školy obou zemí preferovaly projekty realizované jedním učitelem, v jediné třídě a v rámci jediného přírodovědného předmětu. Zatímco v českém vzorku výrazně převažovaly projekty krátkodobé - tj. projekty trvající maximálně týden, ve slovenských školách naopak dominovaly dlouhodobé projekty. Většina projektů v obou vzorcích byla naplánována a připravena učitelem. Zejména v prvotních fázích záměru a plánování, při rozhodování o úkolech, činnostech a pracovních postupech a rovněž ve fázi...
Ryby a rybovití obratlovci ve výuce na základních a středních školách
Kasíková, Tereza ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Název Ryby a rybovití obratlovci ve výuce na základních a středních školách. Abstrakt V diplomové práci jsem na základě analýzy učebnic pro základní školy a nižší gymnázia (11 analyzovaných učebnic) a učebnic pro střední školy a gymnázia (5 analyzovaných učebnic) zpracovala četnost názvů ryb a rybovitých obratlovců, a na jejím základě, jsem vytvořila tabulku sjednocující české a vědecké názvy všech analyzovaných učebnic. Na základě tohoto sjednocení jsem vytvořila doporučený seznam nyní platných českých a vědeckých názvů ryb a rybovitých obratlovců pro základní i střední školy. Dále jsem na základě analýzy učebnic zpracovala didaktickou vybavenost kapitol, které jsou věnovány právě rybám a rybovitým obratlovcům. Pomocí didaktického testu jsem mapovala znalosti žáků na druhém stupni základní školy. Jako rozšiřující učivo k tématu ryby a rybovití obratlovci jsem vytvořila výukové prezentace na téma "Člověk a ryby" pro základní školy a střední školy. Sestavila jsem návrhy možných exkurzí po celé České republice, tedy zmapovala jsem, kam je možno se vydat, a vidět tak zástupce ryb a rybovitých obratlovců.
Výskyt a ekologie ploštěnky americké (Dugesia tigrina) ve Vltavě a vybraných pražských potocích a její interakce s původními druhy ploštěnek
Sevruková, Natálie ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Hlavní náplní mé diplomové práce byl výzkum výskytu a ekologie trojvětevných ploštěnek (Tricladida) ve Vltavě a v některých potocích protékajících územím hlavního města Prahy s důrazem na nepůvodní severoamerický druh - ploštěnku americkou (Dugesia tigrina). Výzkum lze rozdělit na terénní zjišťování početnosti populace a ekologických nároků ploštěnek a na laboratorní experiment, ve kterém jsem zjišťovala predační chování ploštěnek. Při mém terénním výzkumu, který probíhal od 22. 8 do 12. 11. 2009 jsem zjistila, že se ploštěnka americká vyskytuje pouze ve Vltavě, a to z devíti lokalit na šesti. V potocích během výzkumu nalezena nebyla. Vybírá si lokality s přírodním břehem, hlubším dnem, peřejnatou vodou a žije ve společnosti hlavně ploštěnky říční (Dugesia polychroa). Vyskytovala se na místech mírně znečištěných. Při predačním pokusu, který probíhal od 17. 12. 2009 do 20. 10. 2010 při teplotě 14řC a trojnásobných opakováních ve všech vzájemných kombinacích pěti druhů ploštěnek, se potvrdil vnitrodruhový kanibalismus a časté nepohlavní rozmnožování ploštěnky americké. Z pokusu vyplynulo lovení hlavně původního druhu ploštěnky černé (Polycelis nigra), ploštěnkou americkou (Dugesia tigrina). Naopak ploštěnku americkou lovily ostatní druhy jen minimálně. Klíčová slova: ploštěnka americká (Dugesia...
Rozšíření a ekologie raka kamenáče a raka říčního v povodí Zákolanského potoka
Kubínyiová, Eva ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
1 Abstrakt Tato diplomová práce se skládá ze dvou částí - výzkumné zaměřené na terénní výzkum výskytu a početnosti raka kamenáče a raka říčního v povodí Zákolanského potoka, a pedagogické - ta sestává z výukového projektu Raci v Česku a jejich ochrana určeného pro studenty gymnázia. Literární přehled shrnuje současné poznatky o všech pěti druzích raků, kteří se vyskytují na území České republiky. Našimi původními druhy jsou rak kamenáč (Austropotamobius torrentium) a rak říční (Astacus astacus). Z nepůvodních druhů se u nás vyskytuje rak bahenní (Astacus leptodactylus), rak pruhovaný (Orconectes limosus) a rak signální (Pacifastacus leniusculus). Kromě kapitol věnovaných jednotlivým druhům a jejich determinaci obsahuje literární přehled i obecné informace o jejich způsobu života a ohrožení. Terénní výzkum jsem prováděla od dubna do září 2009. Současně jsem zaznamenávala a vyhodnotila podmínky prostředí v lokalitách výskytu raků. Na základě upravené metodiky AOPK ČR jsem předem vybrala osm stometrových úseků potoka v evropsky významné lokalitě Zákolanský potok s potvrzeným předchozím výskytem raků. Na každém z těchto úseků jsem vybrala tři desetimetrové podúseky, kde jsem odchytem jedinců zjišťovala výskyt a početnost raků a zaznamenávala podmínky prostředí. Z osmi úseků jsem raky nalezla pouze na třech....
Problematika ochrany přírody a ohrožených druhů živočichů na území České republiky ve výuce na ZŠ a SŠ
Pokorná, Lucie ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Téma magisterské diplomové práce vymezuje pojem problematiky ochrany přírody a ohrožených druhů živočichů na území ČR jako nedílné součásti našeho života a vytváří přehled o stavu ekologické výchovy v současné společnosti, konkrétně v 9. třídách základní školy a 3. ročnících čtyřletého gymnázia. Je uspořádaná jako systematická příručka obsahující rozšiřující informace pro učitele základních a středních škol. Teoretická část je zaměřena na obecná a běžně užívaná témata ve školních učebnicích, sociálním životě i v médiích, jako jsou historické, geografické a legislativní otázky. Podrobněji byla rozebrána problematika rozdělení chráněných území a živočichů ze třídy savci vyskytujících se na území ČR, kteří se běžně objevují v učebnicích biologie pro základní a střední školy. Cílem empirické části bylo zmapovat znalosti žáků v referenčních třídách pomocí dotazníků a porovnat jejich případné zlepšení po projektové hodině s počátečními výsledky měření. V tomto duchu byly zvoleny hypotézy, které vychází z nízkého povědomí žáků na ZŠ a SŠ o problematice ochrany přírody a ohrožených druhů živočichů v ČR, které se po projektové hodině zvýší. Tyto hypotézy byly potvrzeny. Z výsledků šetření vyplývá, že by bylo třeba na základních a středních školách věnovat více prostoru tomuto tématu, jelikož je v dnešní době nad...
Včely, včelařství v životě člověka a ve školní výuce
Knesplová, Tereza ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
V úvodu diplomové práce jsou shrnuty údaje o včele medonosné, jejímu zařazení, původu a vývoji, historickém vývoji včelařství, vývojových období včelařství v naší zemi a zavčelení českých zemí a úlech. Jsou zde také uvedeny údaje o včelí společnosti, o anatomii a fyziologii včely medonosné, nemocech včel, včelích produktech, dorozumívání, rojení a páření. V praktické části je uvedena SWOT analýza učebnic pro 4. a 6. třídu základní školy a pro čtyřleté gymnázium (2. ročník), a to s ohledem na kapitoly a informace týkající se včely medonosné. Údaje v analyzovaných učebnicích lze považovat pouze za základní s potřebou je doplnit učitelem. Přílohou práce jsou prezentace v Powerpointu výše uvedených skupin žáků, k prezentacím byly vytvořeny pracovní listy zaměřené na základní informace o včele medonosné. Pro sledované skupiny žáků byla vypracována laboratorní cvičení v podobě praktického procvičování základních znalostí o včele medonosné. Znalosti žáků výše zmíněných skupin o včele medonosné byly ověřeny dotazníkovým šetřením. Bylo potvrzeno, že znalosti jsou nadprůměrné u všech skupin žáků s hodnotou správných odpovědí na kladené otázky nad 70%. V závěru je zmapováno rozšíření moru včelího plodu v České republice v letech 2000-2009. Během sledovaného období bylo zjištěno, že množství ohnisek výrazně kolísá, a...
Výzkum fauny motýlů Hořovicka a jeho výstupy do pedagogické praxe
Veverka, Jan ; Hanel, Lubomír (oponent) ; Dostál, Petr (oponent)
V rigorózní práci jsou prezentovány výsledky výzkumu fauny motýlů v regionu Hořovicka (okres Beroun, střední Čechy), získané v letech 1982-2009. Celkem bylo zkoumáno 49 dílčích lokalit, důraz byl kladen na katastr města Hořovice (mapovací pole 6149) a vesnice Kleštěnice (mapovací pole 6249). Většina sledovaného území je silně ovlivněna průmyslovým a zemědělským využitím; rozsáhlejší lesní porosty sem zasahují pouze okrajově, v rámci území Křivoklátska a Brd. Práce sleduje tři následující hlavní cíle: 1) mapování výskytu všech druhů denních i nočních motýlů náležejících do skupiny tzv. makrolepidopter (Lepidoptera: Macrolepidoptera), které se vyskytují v rámci fauny regionu Hořovicka; 2) hodnocení přírodovědné kvality zkoumaného území na základě výsledků průzkumu fauny motýlů; 3) téma "Motýli" ve výukovém procesu. Celkem bylo při průzkumu zjištěno 493 druhů v rámci 16 čeledí skupiny Macrolepidoptera, což představuje 41% fauny této skupiny v rámci celé České republiky. Relativně nejvyšší počet druhů byl zjištěn v rámci čeledí Drepanidae, Sphingidae, Lasiocampidae a Notodontidae. Vzácné a zvláště pozoruhodné nálezy jsou v textu blíže komentovány.
Hodnocení stavu a péče v maloplošných zvláště chráněných území v Praze a okolí
Ptáčková, Šárka ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
V předložené magisterské diplomové práci je zhodnoceno deset maloplošných zvláště chráněných území ( mZCHU) v jihovýchodní části Prahy podle Metodiky hodnocení maloplošných zvláště chráněných územích (Svátek & Buček, 2005). Tato území jsou zde nejprve jednotlivě charakterizována, dále je zde ve zkratce popsána výše jmenovaná metodika a následně je uvedeno samotné hodnocení lokalit. Analýzou získaných dat bylo zjištěno, že celkový stav hodnocených lokalit je průměrný, čemuž odpovídá získaných 70%. Dále bylo zjištěno, že 10% území dosáhlo hodnocení vynikající, 50% dobrý, 30% průměrný a 10% špatný. Jako velmi špatné nebylo hodnoceno žádné území. Stejným postupem bylo provedeno hodnocení péče o tyto lokality s následujícími výsledky, 10% vynikající, 60% dobrý, 30% průměrný. Žádné území nebylo hodnoceno jako špatné nebo velmi špatné. Závěrem je provedena komparace získaných dat s výsledky hodnocených mZCHU v jihozápadní části Prahy (Hamplová, 2008), dále s výsledky hodnocených mZCHU v oblasti obce Štěpánov (Bubeníková, 2008) a vybranými územími v kompetenci CHKO Pálava (Rejžek, 2008). Výsledky porovnání stavu těchto regionů ukazují, že lokality Praha jihovýchod a vybraná území CHKO Pálava dosáhly hodnotícího stupně "průměrný", zatím co lokality Praha jihozápad a vybraná území v oblasti obce Štěpánov byly...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 293 záznamů.   začátekpředchozí232 - 241dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
12 Háněl, Ladislav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.