Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 280 záznamů.  začátekpředchozí230 - 239dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Coping s náhlým omezením hybnosti a jeho důsledky - strategie vyrovnání mladých lidí s poraněním míchy a s roztroušenou sklerózou
Ottová, Monika ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
NÁZEV: Coping s náhlým omezením hybnosti a jeho důsledky - strategie vyrovnání mladých lidí s poraněním míchy a s roztroušenou sklerózou ABSTRAKT: Tato práce se zaměřuje na proces přizpůsobení se omezení hybnosti, způsobeném poraněním míchy či atakou roztroušené sklerózy, u mladých lidí. Omezení motorických schopností u nich nelimituje pouze mobilitu, ale také jejich sociální interakce, zájmy, plány a především jejich samostatnost. V době emancipace od původní rodiny se tak stávají znovu závislými na svých blízkých. Teoretická část práce informuje o poraněních míchy a roztroušené skleróze z biologického i psychosociálního hlediska, o copingu obecně i ve vztahu k těmto dvěma skupinám. Dále se zabývá charakteristikami vývojových období adolescence a mladé dospělosti, dopady změny zdravotního stavu na sebepojetí v sociálním kontextu. Empirická část je založena na polostrukturovaných rozhovorech s šesti mladými lidmi (3 s poraněním míchy, 3 s roztroušenou sklerózou). Důležitá zjištění z nich jsou prezentována formou kazuistik. Na základě analýzy těchto rozhovorů jsou demonstrovány problematické oblasti, na něž má omezení hybnosti vliv, a způsoby copingu, jaké mladí lidé využívají při vyrovnání se s těmito změnami. KLÍČOVÁ SLOVA: Poranění míchy, roztroušená skleróza, coping, sebepojetí, adolescence, mladá dospělost
ICT: moderní zbraň proti vyučujícím v rukou studentů a studentek?
Flekácsová, Katarína ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Tématem diplomové práce je elektronická komunikace dospívajících s vyučujícími a vzájemná elektronická komunikace mezi dospívajícími o vyučujících. Při zpracování jsem vycházela z uvedené literatury a realizovaného výzkumu. Vzhledem k tomu, že se jedná o dosud málo zmapované téma, kladla jsem si za cíl vytvořit ucelený pohled zaměřený na funkci elektronické komunikace ve vztahu vyučující - student/ka. Práce se skládá ze dvou částí: teoretické a empirické. Teoretická část je tvořena čtyřmi kapitolami, v nichž se zaměřuji na specifika virtuálního světa a na jeho místo v životě a komunikaci dospívajících. Ve třetí a čtvrté kapitole se pak věnuji prostředí školy: vztahům dospívajících s vyučujícími a vrstevníky a problematice virtuální komunikace ve vztahu ke škole a vzdělávání. V praktické části prezentuji kvantitativní dotazníkové šetření, realizované ve 3. ročnících středních škol. Výzkum se zaměřuje na neutrální, pozitivní či negativní způsoby užívání ICT dospívajícími ke komunikaci s vyučujícími a o vyučujících. Diplomová práce podněcuje nový způsob uvažování nad problematikou zneužívání ICT k zesměšňování a urážení učitelů a nabízí interpretaci tohoto jevu například z pohledu období dospívání a vývojových úkolů, které s sebou přináší. Klíčová slova Virtuální svět Informační a komunikační...
Postavení chlapců s nemaskulinními charakteristikami v žákovském kolektivu
Klimešová, Hana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Kadlecová, Eva (oponent)
Moje bakalářská práce se zabývá postavením chlapců s nemaskulinními charakteristikami (osobnostními, behaviorálními a vzhledovými) v žákovském kolektivu. Konkrétně tím, jak se spolužáci, spolužačky a vyučující chovají k těmto chlapcům, jak jsou kolektivem přijímáni a také jak sami tito chlapci své postavení v kolektivu prožívají. Ve výzkumu jsem zjistila, že žákovské kolektivy vyčleňují chlapce nedodržující genderovou roli, přičemž hodnocení těchto jedinců žáky/žákyněmi je ovlivněno společenskými normami maskulinity a také normami třídními. Nemaskulinní chlapci se vzhledem ke svému vyčlenění ve třídních kolektivech necítí spokojení a šťastní. Práce se skládá ze dvou částí: teoretické a empirické. Teoretická část poskytuje základní informace, jež se týkají genderové problematiky. Konkrétně se jedná o tři kapitoly. V jedné prezentuji poznatky týkající se základních termínů užívaných v genderové literatuře, jakými jsou genderový řád, maskulinita a femininita, a vývoj genderové identity. Další kapitola se věnuje nedodržování genderových rolí ze strany chlapců a možným reakcím ze strany společnosti na tuto situaci. Třetí kapitola se zabývá charakterem školní třídy jako sociální skupiny a vlivem školy na žáky a žákyně z genderového hlediska. V empirické části se věnuji výzkumu, který má podobu...
Konflikt dvou rolí. Problematika dvojí role - rodič jako učitel
Mejstříková, Kamila ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
NÁZEV: Konflikt dvou rolí. Problematika dvojí role - rodič jako učitel. ABSTRAKT Tématem práce je problematika dvou rolí - role učitele a role rodiče. Cílem práce je zmapování hlavních klíčových oblastí vyplývajících z problematiky konfliktu dvou rolí rodič-učitel. Empirická část práce se tedy snaží poodhalit problémy, které rodiče, respektive učitelé zažívají v domácím i školním prostředí na základě faktu, že jejich dítě nebo děti studují na stejné škole, kde oni sami vykonávají profesi učitele. Práce se dále zajímá, jaké zkušenosti mají v souvislosti se zastoupením těchto dvou rolí ve vztahu s ostatními kantory v pedagogickém sboru, ve vztahu s žáky na škole a ve vztahu se svojí vlastní rodinou. Součástí analýzy dat je také zmapování výhod a nevýhod učitelské profese a zároveň výhod a nevýhod zastoupení prolínající se role učitele a role rodiče. Předložená práce je sepsána na základě kvalitativního přístupu získávání a zpracování dat. Využita je metoda analýzy rozhovorů. Analyzovány jsou výpovědi čtyř žen a čtyř mužů, učitelek a učitelů gymnázia v severočeském městě, kteří mají zkušenost s tím, že během jejich působení na této škole zde studovali i jejich děti. KLÍČOVÁ SLOVA: učitelské povolání, rodina, role otce, role matky, konflikt rolí, pedagogický sbor
Sebevědomí v perspektivě dětí - pojetí a projevy. Analýza pojetí a projevů sebevědomí v představách žáků
Křížová, Ivana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
česky Tato práce si klade za cíl popsat dětské porozumění pojmu sebevědomí a jeho projevů a porovnat je s tím, jak pojímá sebevědomí odborná psychologie. Tyto představy jsem zkoumala u dvou tříd žáků 6. ročníku druhého stupně základní školy za pomoci dotazníku. Cílem je nalézt přeryvy a odlišnosti v pojetí sebevědomí u dětí a u odborných teorií. Pro pochopení teoretických souvislostí tématu jsem se seznámila s teoriemi Pavlíny Janošové, Viery Bačové, Daniely Sedláčkové, Marka Blatného a Zdeňka Heluse, jejichž pojetí poté porovnávám s pojetím dětí.
Popularita televizního seriálu Dr. House
Petrů, Vít ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
V bakalářské práci je zkoumáno, proč je seriál Dr. House tak populární. Seriál je zde pojímán jako široce sdílený pop-kulturní artefakt, jenž je z hlediska kulturní psychologie významným dokumentem o tom, jak je lidská mysl utvářena a vyjadřována prostřednictvím kultury. Z pohledu několika psychologických koncepcí, je zkoumána otázka po mechanismech, nabídkách či obsahu, který je příčinou popularity tohoto seriálu. Popularita seriálu byla zkoumána jednak rozborem artefaktu samého a doplňkově z pohledu diváků. Průzkum seriálu vedl k závěru, že popularita seriálu Dr. House spočívá ve čtyřech různých aspektech. První aspekt je spatřován v inovacích, které tento seriál divákovi přináší vzhledem k tradiční, zavedené podobě lékařského dramatu. Druhý aspekt je založen na identifikaci a popisu vzorců, představujících určité nabídky pro různé složky diváka ("produkty pro mysl"). Třetí aspekt spočívá v interpretaci seriálu jako "sociodramatu", imaginárně řešícího určité protiklady. Čtvrtý aspekt volně vychází z Bambergovy teorie narativního "umísťování" a na třech úrovních ukazuje, jak je postava doktora House pro diváka přitažlivá, co mu poskytuje a jak seriál reflektuje proměnu modelu partnerského soužití.
Literární tvorba transsexuálních osob na komunitních webových portálech
Šťastná, Jarmila ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Souhrn Bakalářská práce se věnuje literární tvorbě osob s diagnostikovanou transsexualitou, konkrétně textům, které jsou publikovány na webových stránkách určených transsexuálům, jejich rodinám a nejbližším přátelům. Cílem mé práce bylo zjistit, o čem tyto příspěvky vypovídají, a jaké téma v nich převažuje, snažila jsem se zmapovat subjektivní zkušenost jednotlivých autorů a zaměřila jsem se též na reakce čtenářů, kteří pod jednotlivé texty mohli přispívat svými komentáři. Při analýze textů jsem využila obsahovou analýzu pro určení formy, obsahu a námětu jednotlivých článků a kromě této jsem využila narativní analýzu, v rámci níž jsem určovala narativní kategorie zaměřené na téma, způsob, jakým o tématu vypovídají, komu je text adresovaný a jaké události jeho sepsání předcházely. Na závěr jsem hodnotila, jak byl text přijat čtenáři, kteří komunitní webové stránky navštěvují. Z hlediska obsahové analýzy jsem se zaměřila na stylistiku zveřejněných článků, užité slohové postupy a v rámci určování obsahu jsem zvlášť rozebírala obsahové kategorie článku a zvlášť obsahové kategorie komentářů. Výzkumný soubor se skládal z dvaceti prozaických textů, u nichž tematicky převažoval návrat do minulosti, skrze kterou se autoři identifikovali a na níž dokládali, že jejich pocity, že náleží k opačnému pohlaví, jsou...
Matky a otcové v komunikaci se školou
Čašková, Barbora ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Práce je zaměřena na komunikaci matek a otců se školou. V první části práce je teoretické pojednání o dosavadních zjištěních k možnostem komunikace, podobě vztahů a okolnostem, které vztahy rodičů se školou ovlivňují. Vedle toho práce předkládá modely kategorizující podoby vztahů a hodnocení optimální vazby mezi rodinou a školou. Vzhledem k tématu se práce zaměřuje také na gender, tedy na to, zda fakt, že vyučující a rodiče jsou ženami a muži, má vliv na podobu komunikace. Přestože výzkumy v oblasti komunikace se školou nejčastěji operují s pojmem rodiče, dominantní zastoupení zde mají ženy - matky. Text tedy ukazuje, v jakých případech komunikují otcové a jakým způsobem je to (především vyučujícími) vnímáno. Na teoretickou část navazuje prezentace vlastního empirického výzkumu prováděného jako případová studie na jedné pražské základní škole se zaměřením na komunikaci matek a otců, a to z pohledu jak rodičů, tak učitelů. Studie se zakládala především na výsledcích z dotazníků, které vyplnilo 15 vyučujících a 145 rodičů. Bylo sledováno několik oblastí komunikace, především četnost, prostředky a témata komunikace, její obecné hodnocení, situace značící konflikt, ve kterých je předpokládaná vyšší účast otců, a také názory na změnu komunikace při zapojení více mužů. Mimo to byly brány v úvahu i...
Homofobní obtěžování na základní škole z pohledu agresora a jeho oběti
Šerák, Viktor ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Kadlecová, Eva (oponent)
Homofobní obtěžování na základní škole z pohledu agresora a jeho oběti. Cílem práce bylo zjistit, jaké faktory se podílejí na způsobu, jakým protagonisté homofobního obtěžování prožívají tyto interakce a jak na ně nahlížejí. Zkoumány byly i související otázky, zahrnující mj. vliv homofobního obtěžování na třídní klima a třídního klima na homofobní obtěžování. Na téma se dívám z pohledu sociální psychologie, pedagogické psychologie a genderové problematiky. Konkrétně řeším otázky třídní skupiny a klimatu v ní panujícím, dále pak šikanu, která je součástí homofobního obtěžování a také přímo homofobií.
Kognitivní strategie v genderově netradičních úlohách
Malá, Petra ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Páchová, Anna (oponent)
Pohádka je jedním ze socializačních faktorů, který může v dítěti podporovat genderově stereotypní vnímání světa. Dívkám a chlapcům jsou v ní prezentovány ženské a mužské postavy v genderových rolích. Čímž umožňují dětem budovat svojí identitu, kde jedna ze součástí je také identita genderová. U předškolních dětí vyvolává pohádka pochybnosti, když neodpovídá schématům, které si v minulosti osvojili. V tu chvíli používají individuální strategie, díky kterým příběh poznávají a mohou tak pohádku asimilovat do své představy světa a řádu, na základě kterého funguje. Obvykle předškolní děti nepřijímají postavy, které nevykazují znaky příslušné jejich genderové roli. Upřednostňují postavy, které jsou typicky mužské - aktivní a statečné, nebo typicky ženské - pasivní a krásné. Tradiční pohádky tedy nenabízí stejné možnosti prožívání příběhu pro všechny pohlaví. Cílem mého kvalitativního výzkumu bylo zkoumat rozdíly ve vnímání dívek a chlapců u genderově standardní a gendrově nestandardní pohádky. S dětmi jsem vedla strukturovaný rozhovor o tom jak pohádku vnímají a co jim říká. Tato data jsem následně analyzovala a porovnala s poznatky z teoretické části. Genderově netradiční pohádky se u dětí nesetkávají s úspěchem, protože zobrazují alternativní a nové možnosti prožívání příběhu. Pokud mají být genderově...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 280 záznamů.   začátekpředchozí230 - 239dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.