Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 181 záznamů.  začátekpředchozí153 - 162dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Poválečná československá měnová politika (1945-1960)
Novotná, Kateřina ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Szobi, Pavel (oponent)
Práce se zabývá vývojem československé měnové politiky v letech 1945 -- 1960. Analyzuje poválečný neutěšený stav hospodářství a měny na území Československa, pokus o nápravu poválečného stavu měnovou reformou v roce 1945, dále vývoj před převzetím moci KSČ v únoru 1948 a přechod k centrálně plánované ekonomice po vzoru Sovětského svazu, která se týkala i měnové oblasti. Práce v další kapitole analyzuje zhoršující se stav hospodářství a měnové oblasti v období první pětiletky, který vyvrcholil v měnové reformě v roce 1953 a následný vývoj až do ,,vybudování socialismu" a nástupu Československé socialistické republiky v roce 1960. Ve své práci se především zaměřuji na zlomové okamžiky v dějinách československé měnové politiky, jako je již zmíněná měnová reforma v letech 1945 a reforma v roce 1953, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj celé ekonomiky. Měnový vývoj byl úzce spjat s vývojem hospodářství a politického vlivu levicových směrů, proto ve své práci zmiňuji i tyto oblasti.
Čokoládovny v oblasti Podmokel pod vedením saských průmyslníků (1853-1918)
Syrová, Tereza ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Soběhart, Radek (oponent)
Tato práce charakterizuje život v pohraniční vesnici Podmokly v období mezi roky 1853-1918. Autor uvádí pronikání saského kapitálu v této době a dále rozvíjí podnikání saských Němců převážně v oblasti čokoládového průmyslu. Zaměřuje se na čokoládovny, které tam v této době vznikaly, a to na čokoládovny Jordan&Timaeus, Hartwig&Vogel a Otto Rüger. Nejdříve se zaměřuje na vývoj Podmokel, na charakteristiku doby, výši cel a celních přirážek týkajících se surovin vhodných na výrobu čokolády a kakaa. V práci autor uvádí dobový postup při výrobě čokolády, recepty a kuriozity, které s výrobou čokolády souvisely. Při rozboru čokoládoven se autor zaměřuje na historii vzniku čokoládovny, na popis továrny a její přebudování, na sociální politiku, na dodržování předpisů a zákonů, které v této době vznikaly. Dále autor prozkoumává oblast reklamy, světových výstav, prodeje a výroby čokolády a firemní struktury. Práce je sepsána primárně z dobových pramenů, popř. z moderní časopisecké literatury a odborných studií.
Měnová politika Československa v letech 1918-1926
Hudeček, Jakub ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Skřivan, Aleš (oponent)
Tato práce se zabývá Měnovým vývojem Československa od roku 1918 až do vzniku Národní banky československé. V první části jsou popsány okolnosti vzniku Československa a jeho ekonomická východiska a problémy nově vzniklého státu. Druhá část se zabývá měnovým vývojem v letech 1919 až 1926. V této kapitole jsem analyzoval hlavně měnovou reformu, která byla provedena v roce 1919 a roli Bankovního úřadu, který působil jako předchůdce centrální banky. Také analyzuji klady a zápory deflační politiky, která byla měnovou koncepcí státu až do roku 1925. V poslední kapitole analyzuji okolnosti vedoucí ke vzniku československé centrální banky a její působení na tehdejší měnové poměry.
Od Národní banky ke Státní bance československé (1945-1958)
Mrkvičková, Ivana ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Szobi, Pavel (oponent)
Tato práce se zabývá poválečným vývojem české centrální banky od roku 1945 do roku 1958, kdy se stala monobankou. Nejprve rozebírá stav, ve kterém se nacházelo hospodářství i celé bankovnictví po druhé světové válce. Dále analyzuje, jaký vliv mělo postupné přecházení od smíšené ekonomiky k centralizovanému modelu sovětizované ekonomiky na Národní banku československou a později na Státní banku československou. Dekrety prezidenta Edvarda Beneše nejprve v roce 1945 zestátnily komerční banky. V roce 1948 byla zestátněna Národní banka československá a přišla koncentrace bankovnictví. O dva roky později v roce 1950 vznikla Státní banka československá, která převzala závazky Národní banky československé i zbylých komerčních bank. Pravomoci Státní banky československé se dále rozšiřovaly až do roku 1958, kdy převzala agendu Investiční banky, začala úvěrovat dlouhodobé investice a stala se monobankou.
První pozemková reforma 1919
Korolus, Václav ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Szobi, Pavel (oponent)
Československá pozemková reforma mezi světovými válkami měla zlepšit strukturu hospodařství státu přerozdělením půdy velkostatků. Dalším cílem bylo odstranění nežádoucího vlivu pozemkové aristokracie (německé a maďarské). Tento rozsáhlý projekt probíhal v letech 1919 -- 1935, kdy byl oficiálně prohlášen za ukončený. Problematika pozemkové reformy je v ČSR významná i pro další obobí (po 2. Světové válce, při restitučních sporech). Pod reformu spadalo přibližně 29 % rozlohy státu (více než 4 miliony hektarů). Přibližně polovinu zabraných majetků získali noví nabyvatelé, druhá byla ponechána těm stávajícím. Tímto přesunem byly naplněny oba zmíněné cíle. Nejmenší usedlosti byly zvětšeny o půdu velkostatků a získaly tak na efektivitě. Majetek pozemkové šlechty se snížil o polovinu a tím poklesl i její vliv. Přes nedostatky v legislativě a provádění reformy byly její hlavní cíle naplněny a já ji v daných podmínkách považuji za úspěšnou. Lepších výsledků by bylo možné dosáhnout pouze za jiných podmínek, například v delším časovém horizontu. V mezinárodním porovnání se jednalo o třetí nejrozsáhlejší projekt tohoto druhu (po Rumunsku a Rusku).
Československá pozemková reforma 1919 - 1921.
Koubek, Václav ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Soběhart, Radek (oponent)
Práce se věnuje jednotlivým názorům politických stran během projednávání reformy. Argumentaci, činnost, dosažené výsledky z řad velkostatkářů a šlechty podrobím kritickému přezkoumání. Dále se bude jednat o rozbor úlohy Šternberského rodu na tehdejším dění, podle možností z jejich rodinného archivu rekonstruovat jejich majetkové poměry a vyvodit hospodářsko - vlastnické důsledky reformy na jejich příkladě. Práce se dále bude zabývat činností a postojem Svazu československých velkostatkářů a jejich vztahem k reformě a Republikánskému svazu československých statkářů a nájemců. Práce se opírá o nejnovější odbornou literaturu, SOA Praha, fond Šternberkové a o dobová periodika politických stran.
Němci v Československé republice (1918-1929)
Jansová, Anna ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Skřivan, Aleš (oponent)
Česko-německé vztahy ovlivňuje dlouhá historie společných tradic a také letité spolužití na území Habsburské monarchie. Práce se snaží postihnout události po rozpadu Habsburské říše. Popisuje vznik Československé republiky, první kroky politického rozhodování a jejich souvislosti s národnostní otázkou. Dále se snaží představit německou menšinu na daném území a její reakce na dění v nové republice. Velkou částí autorka rozebírá československé hospodářství a přispění německé menšiny do této oblasti. V závěru práce krátce přibližuje počátek hospodářské krize a její dopad na obyvatelstvo československého státu. Práce se snaží hledět na problémy nezaujatě vůči jedné straně. Je dalším příspěvkem k důležitému tématu, které je stále aktuální díky blízkosti českého a německého národa. Cílem práce je shrnout události prvních let Československé republiky. Snaží se odpovědět na otázku, jak významný byl příspěvek německé menšiny k vývoji nového státu a jak byla tato problematika vnímána z československého pohledu.
FENOMÉN AUTOMOBILISMU -- ROZVOJ MOTORISMU U NÁS OD ROKU 1897 DO SOUČASNOSTI
Kovářová, Marcela ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Szobi, Pavel (oponent)
V bakalářské práci se budu zabývat rozvojem automobilismu u nás od přelomu 19. a 20. století do současnosti. Téma zpracuji ze sociálně -- historického hlediska. Na začátku minulého století vlastnili automobil jen ti nejbohatší. Kdežto v současné době se stal automobilismus naprostým fenoménem a v Česku vlastní auto skoro každá rodina. Ve své práci se budu snažit zjistit hlavní faktory, které vedly k tomuto rozvoji. Rozeberu zvyšující se životní úroveň obyvatelstva. Popsáním hustoty železniční sítě, přip. autobusových spojů, bych ráda zodpověděla otázku, zda dokázaly dostatečně zajistit možnost přepravy a cestování pro obyvatelstvo, nebo zda představoval automobil v tomto ohledu nezbytný statek. Budu sledovat rozvoj našich automobilek (Škodovy závody,Tatra Kopřivnice), hlavně se zaměřím na vývoj prodeje na domácím trhu. V závěru práce shrnu hlavní faktory rozvoje automobilismu. Ve své práci se budu opírat o vydané prameny a nejnovější odbornou literaturu.
Stávka bankovního úřednictva na počátku 1. republiky
Tvrdá, Petra ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Szobi, Pavel (oponent)
Ve své bakalářské práci na téma Stávka bankovního úřednictva na počátku 1. republiky se budu opírat o nejnovější odbornou literaturu a především budu primárně vycházet z pramenů Národního archivu ve fondu Presidia Ministerstva vnitra, který disponuje materiálem o několika desítkách dokumentech a obsahuje úřední relace o aktuálním průběhu stávky a jednání mezi zaměstnanci a zaměstnavateli, počty stávkujících a stávkokazů, zápisy z různých schůzí obou stran konfliktu, výstřižky z novin, zhodnocení průběhu stávky a její porážky, postoj německých i českých finančních institucí, příprava Bankovního úřadu Ministerstva financí na hrozící stávku úředníků. Otázkou tedy bude, proč došlo ke stávce bankovního úřednictva, zamyšlení nad jejím průběhem, čemuž chci věnovat největší část své práce, dále co předcházelo stávce úřednictva a její důsledky. Cílem této práce je analýza a zhodnocení situace bankovních úředníků na počátku 1. republiky a v souvislosti s tím stručný nástin souvisejících události té doby.
Železniční doprava v 50. a 60. letech 20. století v Československu a její komparace s dopravou silniční
Urbánek, Jakub ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Soběhart, Radek (oponent)
Cílem této práce je nastínit historický vývoj železnice a železniční dopravy na našem území, zdůraznit nezbytnost železniční dopravy v poválečné obnově a poukázat na nežádoucí účinky státních zásahů a zestátnění železnic. V úvodní části jsou popsány počátky železniční dopravy na našem území a je zdůrazněna důležitost jednotlivých železničních tratí z hlediska jejich využití po druhé světové válce a taktéž po změně naší zahraničně-obchodní orientace po roce 1948. Dále je poukazováno na nezbytnost železnice po 2. světové válce, kdy hospodářství vyžadovalo rychlou konsolidaci a kde železnice hrála významnou roli. Další část práce se zabývá komparací železniční dopravy s dopravou silniční s důrazem na státní intervence prováděné ve prospěch železniční dopravy po první světové válce. Ekonomická část této práce vychází z rakouské ekonomické školy a popisuje problémy zestátnění železnic a jejich nezamýšlené důsledky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 181 záznamů.   začátekpředchozí153 - 162dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Jakubec, Ivo
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.