National Repository of Grey Literature 161 records found  beginprevious152 - 161  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Unbound images: archeology of (Czech) virtual space
Svatoňová, Kateřina ; Hanáková, Petra (advisor) ; Vojvodík, Josef (referee) ; Dvořák, Tomáš (referee)
The thesis does not include an abstract in English. The thesis does not include an abstract in English. The thesis does not include an abstract in English. The thesis does not include an abstract in English. The thesis does not include an abstract in English. The thesis does not include an abstract in English.
ln the tension of contrasts - the reception of G.K. Chesterton in the Czech culture between WW1 and WW2
Lukavec, Jan ; Vojvodík, Josef (advisor) ; Med, Jaroslav (referee) ; Wiendl, Jan (referee)
I distinguished several contradictory aspects of Chesterton o s work: polysemiotics - ideological monosemiotics, movement to negation of reality and order - movement to affirmation of reality and order. Different interpretations emphasized unilateraly m relation to different horizons of expectation individua! aspects of Chesterton o s work. Chesterton's reception in Czechoslovakia was very heterogeneous. "The Pragmatic Generation" (Karel Čapek, Ferdinand Peroutka, Miroslav Rutte) read Chesterton in the pragmatic context (Chesterton was praisefully quoted by William James, but abroad he was not taken for pragmatist, neither by himself). Through influence of these authors was the interpretation of Chesterton as pragmatist quite expanded by us (Arne Novák). Peroutka looked for basis for his liberalism by Chesterton (Chesterton was more conservative, and they both had sympathies to socialism), and Catholic Chesterton was one of his most cited authors, on the other hand Peroutka fought against the Catholic Church and Chesterton's religious attitudes Peroutka left out. His reception was very selective and it is a good example of creative misreading. Rutte estimated Chesterton as a founder of pragmatic aesthetics. Čapek was inspired with both political and fictitious work of Chesterton. Chesterton was for all of...
From the amorphousness to the hollow body. To the poetics of emptiness in tne work of František Halas
Prokop, Lukáš ; Heczková, Libuše (referee) ; Vojvodík, Josef (advisor)
Pro určitou redukci světa. které se Halas ve svém přístupu nutně dopouští, mě zajímalo konfrontovat jeho vidění s některými filozofický'mi koncepcemi, především s fenomenologii, která specificky a metodologicky definovanou redukci staví za základ jedinečného poměru k věcnému světu. Nástrojem mého přístupu k básníkovu ranému dílu se mi stalo filozofické dílo Emmanuela Lévinase, kde se fenomenologie přibližuje existenciálnímu pojetí, a dílo Maurice Merleau-Pontyho, kde je řešena problematika vnímání v souvislosti s vizuálním a taktilním prožíváním světa. František Halas ve svém díle zcela zjevně usiloval o nalezení místa, ze kterého by mohl vidět fenomenální svět v celku, aniž by v něm zpočátku muset být přítomen: žít svou smrt, říkal. Jako nástroj objevil poezii, poznávací proces jasnozřivější vědy, I která mu měla umožnit vidět svět jedinečným způsobem. Byl to projev určité reduktivní estetiky vnímání světa. Zpočátku usiloval omezit svůj svět, vlastně světu odumřít, aby jej mohl nezaujatě a především v celku pozorovat a svým dílem o něm referovat.
The first and last word. The genesis of style of Jakub Deml in the initial critical, editorial and poetic works from the years 1896-1907
Iwashita, Daniela ; Binar, Vladimír (advisor) ; Merhaut, Luboš (referee) ; Vojvodík, Josef (referee)
Zorientovat se v díle Jakuba Demla (1878-1961), které zahrnuje asi sto třicet původních knih a tisků, překlady, časopisecké publikace a obrovskou, z velké části nezpracovanou a rozptýlenou rukopisnou pozůstalost, není snadné. Od 20. let 20. století dodnes vzniklo několik studií či "orientačních popisů" tohoto díla, které ho otevřely a umožnily vidět jako celek vnitřně sjednocený, vrostlý do kulturní tradice a zároveň korespondující s poezií a myšlením současníků i následovníků. Po Vítězslavu Nezvalovi, Bedřichu Fučíkovi a Miloši Dvořákovi to byly zejména studie Vladimíra Binara, později Josefa Normona Rostinského. V době, kdy dokončuji tuto práci, se připravuje do tisku rozsáhlá monografie od německého slavisty Alexandra Wolla. Bezprostřední neodborný i odborný ohlas, který vyjadřují recenze či posudky, však dokládá, že orientaci často postrádali i čtenáři jednotlivých Demlových knih. Obtíže, které při četbě zakoušeli, se stávaly příčinou dlouhodobého odsudku, marginalizace a nepřijetí. Tyto obtíže však mohou posloužit také jako ukazatel Demlova specifického způsobu budování jednoty vlastní výpovědi. Zkoumání překážek i pozitivních ukazatelů významového sjednocení Demlova díla (a tím základních vodítek k četbě) je vlastním úkolem této práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Identification with a Film Character: Experiencing Someone Else's Story
Heřmánek, Josef ; Vojvodík, Josef (advisor) ; Ritter, Martin (referee)
The main focus of this thesis is the phenomenon commonly described as an identification with a film character. The approach of this thesis is a phenomenological one. I use texts of such authors as Edith Stein, Edmund Husserl, Vivian Sobchack and Christiane Voss. In the introduction to my thesis, I present the problematic nature of the concept and its critique from the perspective of the contemporary film studies. In the following part, I analyse the phenomenon using the concept of empathy from the husserlian phenomenology. I am applying the concept to the cinematographic experience, more precisely I describe the experience of empathy in the aesthetic experience of a film. In order to do so, I use the works of the contemporary authors Vivian Sobchack and Christiane Voss, who describe the film experience using concepts of the cinesthetic subject and the surrogate body and challenge the idealistic notion of a film viewer as the subject of the film experience. Key Words Identification, film, film character, film experience, empathy, cinesthetic subject, surrogate body.
Between dream, play and reality: the Alfred Kubin's novel "Die andere Seite" and its Czech translation
Filinová, Tereza ; Bílek, Petr (referee) ; Vojvodík, Josef (advisor)
Výtvarné i literární dílo Alfreda Kubina (1877-1959) je často spojováno se symbolismem či expresionismem (vystavoval s uskupením Der blaue Reiter), méně často se v souvislosti s ním mluví o surrealismu, přestože byl už v roce 1936 na newyorské výstavě "Fantastic Art, Dada and Surrealism" představen jako jeho předchůdce. Také do českého prostředí se Kubinův jediný román Die andere Seite (v českém překladu Země snivců, 1947) dostal právě díky surrealistům, kteří v něm odhalili surrealistickou obraznost stejně jako v jeho výtvarné tvorbě. V Kubinově osobnosti se (stejně jako u mnohých surrealistů) propOjUje výtvarný talent s literárním: jeho kresby měly často literární podtext ("příběhovost" kreseb), texty se zase vyznačovaly výtvarným pojetím. Tyto dvě části Kubínova talentu se propojily v jeho jediném románu Die andere Seite, který sám také ilustroval. V jeho případě ilustrace text pouze nedoprovázejí, ale vytvářejí svébytnou část knihy. O románu sám také prohlásil, že na jeho základě by měla být lépe pochopena jeho výtvarná činnost.I Román tedy vyjadřuje stejné ideje jako jeho kresby. Jeho napsání znamenalo ve vývoji Kubinovy tvorby podle jeho slov důležitý mezník - jednak se v něm poprvé propojil jeho výtvarný talent s literárním a jednak mu slovesné umění umožnilo objektivně zhodnotit dosavadní tvorbu a...
Between reality and imagination. Strategies of imaginative semiosis in the Czech lyric poetry of the early 1930's
Kabátová, Tereza ; Wiendl, Jan (referee) ; Vojvodík, Josef (advisor)
Inspiračním zdrojem práce, kterou jsem nazvala Mezi realitou a imaginací, je neustálé napětí, které připíná básnický svět ke světu přirozenému, ačkoli se sféra uměleckého díla vůči realitě neustále vymezuje. Tento dynamický vztah se stal východiskem literární antropologie německého teoretika literatury Wolfganga Isera, o jehož koncepci se ve svém přístupu k básnickým textům opírám (kap. 2). Procesy, které podle Isera literární dílo utvářejí, vyjadřují imaginativní proměnu prvků přirozeného světa ve svět zobrazený básnickým dílem, jenž však zpětně promlouvá k realitě jako její alternativní tvář. Právě zkoumání procesů imaginativní semiózy, jak se domnívám, vnáší do literárního bádání dostatečně otevřené a zároveň soustředěné hledisko, na jehož základě lze básnické dílo charakterizovat jako jedinečné médium, schopné zachytit a zároveň přetvářet prožitek lidské existence. Vědomí, že básnický text disponuje právě takovým potenciálem, by také mělo stát v pozadí všech dílčích otázek položených v této práci.
Ladislav Fuks: The Duchess and the Art of Cookery - Appearance of Biedermeier?
Součková Linhartová, Ladislava ; Vojvodík, Josef (advisor) ; Merhaut, Luboš (referee)
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1 IČ: 00216208 DIČ: CZ00216208 Tel.: (+420)221 619 111 http://www.ff.cuni.cz Jedná se o rigorózní práci, která je uznanou diplomovou či disertační prací. Děkujeme za pochopení.
"Writing of the body": between indelible mark and its' whitening. Němcová, Mácha, the poetics of blood and mystical Eros
Vojvodík, Josef
A conference contribution devoted to the poetics of the works of Božena Němcová and Karel Hynek Mácha. The author follows the impact of the ideal of purity and morality typical for the "biedermeier" period on the aesthetic qualities of literary works.

National Repository of Grey Literature : 161 records found   beginprevious152 - 161  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.