Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 175 záznamů.  začátekpředchozí142 - 151dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Řešení matematických úloh žáka s Aspergerovým syndromem
Bonaventurová, Anna ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá žákem s Aspergerovým syndromem (dále jen "AS") a jeho postupy při zpracování matematických úloh. V teoretické části jsou představena východiska této diagnózy, s důrazem na popis kognitivních specifik a deficitů. Ve výzkumné části je věnována pozornost žákovi s AS, který je integrován do běžné školy. Jedná se o případovou studii - jeden z možných designů kvalitativního výzkumu. Cílem práce je hlubší porozumění kognitivním mechanismům u AS na základě případové studie, respektive popis dopadu deficitů a specifik v oblasti kognice na řešení matematických úloh. Tento přístup lze považovat za poměrně nový, jelikož pozornost je často věnována spíše vnějším projevům, tedy chování osob s AS, namísto zkoumání vnitřních příčin problematiky. Výsledky výzkumu tak mohou pomoci k pochopení odlišného autistického vnímání a zpracovávání informací. Toto pochopení je důležité, jelikož stále přibývá počet integrovaných žáků s diagnózou AS do běžných škol, a je proto žádoucí porozumět této problematice ve vztahu ke škole a školní úspěšnosti. Klíčová slova Aspergerův syndrom, matematika, kognitivní deficity, kognitivní styl
Příprava učitelů na integraci dětí s poruchou autistického spektra do běžné základní školy
Krejčová, Michaela ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Diplomová práce s názvem Příprava učitelů na integraci dětí s poruchou autistického spektra do běžné základní školy si klade za cíl ve své teoretické části seznámit čtenáře s pojmem porucha autistického spektra, jeho klasifikací a bližšími charakteristikami jednotlivých poruch, se kterými se učitel při integraci může setkat. Přináší přehled vhodných přístupů, forem a metod práce s těmito dětmi, možnosti vzdělávání a blíže se zaměřuje na integraci do běžných základních škol. Ve své výzkumné části si klade za cíl hlouběji proniknout do problematiky přípravy učitelů na integraci žáka s autismem a popis jejího následného průběhu. Na základě metod kvalitativního výzkumu, konkrétně polostrukturovaného rozhovoru a studia dokumentů, přináší soubor názorů, postojů, zkušeností, doporučení a rad integrujících učitelů a ředitelů škol, ale i názory a postoje učitelů, kteří s integrací nemají zkušenosti. Výsledky šetření mohou být podkladem pro další výzkum kvantitativního charakteru.
Identita rodičů dítěte s poruchou autistického spektra na základě rozhovorů s rodiči
Čečrdlová, Barbora ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Valentová, Lidmila (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá rodičovskou identitou rodičů dítěte s poruchou autistického spektra a faktory, jež ovlivňují zvládání této náročné životní situace. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část tvoří dva na sebe navazující oddíly. První je zaměřen na hlavní mezníky historie pojmu autismus, vývoj poznatků v oblasti etiologie a také na základní charakteristiky této diagnózy. Tyto informace jsou v práci z důvodu bližšího poznání, co autismus znamená a pro lepší pochopení, čím si tedy rodiče autistických dětí procházejí. Druhý oddíl se věnuje identitě rodičů zdravých dětí, jejímu vývoji, ale také rodičovské identitě rodičů dítěte s postižením. Zde je kladen důraz na faktory, jež mají vliv na přijetí diagnózy a vyrovnání se s touto skutečností. Empirickou část tvoří poznatky z kvalitativní studie. Jako metoda výzkumu byl zvolen polostrukturovaný rozhovor, který jsme vedli s rodiči autistických dětí ve třech různých rodinách. Cílem práce je popsat faktory ovlivňující rodičovskou identitu rodičů dítěte s poruchou autistického spektra a jejich následná komparace s dosud známými teoretickými podklady, to vše na základě reálných výpovědí rodičů. Klíčová slova: Poruchy autistického spektra, diagnostika, vývoj, postoj k dítěti, přijetí, rodičovská identita
Kresba u dětí s autismem
Bezecná, Andrea ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o problematice kresby u dětí s autismem. Je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a empirickou. V první části se zabývám především teoretickými poznatky o poruchách autistického spektra obecně, dále dětskou kresbou, jejím vývojem u běžné populace a ke konci se věnuji specifikům v kresbě u populace dětí s autismem. Část empirická pak obsahuje celkový popis a průběh sběru dat, podrobnou kazuistiku dítěte s poruchou autistického spektra a nakonec analýzu několika desítek kreseb, které jsem ve spolupráci s rodiči dítěte nasbírala. Interpretace dat je doplňována o další informace, jako průběh kresby, komentáře dítěte či výpovědi matky o vývoji kresebného projevu i o samotných výkresech. Cílem mojí práce je zjistit, zda existují specifické znaky v kresbě dítěte s Aspergerovým syndromem a následně tyto znaky provázat s literaturou a vědeckými poznatky o autismu.
Problémové chování u dětí s poruchou autistického spektra
Šteglová, Dominika ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problémovým chováním, jeho projevy a příčinami vzniku u dětí s poruchou autistického spektra. Práce je rozdělená na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zaměřuje na uvedení do problematiky poruch autistického spektra. Je zde zmiňována historie a etiologie poruchy, dále se pak zabývá diagnostickou triádou postižení. V neposlední řadě se snažím také o stručnou charakteristiku jednotlivých poruch autistického spektra se zaměřením na dětský autismus. V druhé části je pak rozpracováno problémové chování. Šlo mi především o uvedení čtenáře do problematiky problémového chování u dětí s poruchou autistického spektra, ale věnovala jsem se také agresivnímu chování obecně, jeho etiologii a typům na základě psychologických teorií. V empirické části se práce věnuje analýze projevů problémového chování, důvodům jeho vzniku a četnosti výskytu tohoto chování u dvou chlapců s dětským autismem. Cílem práce je všechny tyto zmíněné jevy popsat na základě případových studií, pro jejichž vypracování jsem použila především metody pozorování dvou chlapců, rozhovorů s jejich rodiči a analýzy dokumentů, které my byly poskytnuty školou a rodinou. Klíčová slova Poruchy autistického spektra, dětský autismus, autistická triáda, problémové chování, agrese, sebepoškozování,...
Zájmy dětí s Aspergerovým syndromem z pohledu rodičů
Štěpánová, Lenka ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
SOUHRN Naše práce se snaží postihnout problematiku zájmů dětí s Aspergerovým syndromem. Teoretická část zasazuje diagnózu Aspergerova syndromu do kontextu Poruch autistického spektra. Vymezuje Aspergerův syndrom oproti jiným poruchám autistického spektra, uvádí jeho diagnostiku a zaměřuje se na oblast rodiny dítěte s postižením. Praktická část zachycuje výzkum, který se zaměřuje na vymezení konkrétních zájmů dětí s Aspergerovým syndromem skrze analýzu a porovnání těchto zájmů
Sourozenci v předškolním věku v mateřské škole
Rindošová, Milena ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
ANOTACE: Rodina je místem, kde dochází k prvním sociálním vztahům a vazbám. Každý jedinec, má potřebu kontaktů s jinými lidmi. Ještě před dovršením tří let věku dítěte roste v každém touha být ve společenství vrstevníků. Tyto první kontakty dítě zažívá v rodině se sourozenci a v mateřské škole. Sourozenecká skupina vymezuje osobnost jedince, má vliv na jeho osobnostní charakteristiky a chování. Vědomí sama sebe se buduje prostřednictvím vztahů k druhému. Jakou roli bude dítě v rodině mít, je spjato s mnoha faktory, kterými jsou: počet sourozenců v rodině, pořadí narození sourozenců, věkový rozdíl a pohlaví. Následně záleží na výchovném přístupu rodičů. Vstup dítěte do mateřské školy je velkou životní změnou pro dítě i pro celou rodinu. Aby vstup proběhl hladce, musí být dítě připraveno odloučit se od rodičů, zvykat si na nové prostředí, na společenství vrstevníků, najít si svou vlastní identitu. Jak proběhne vstup a adaptace do skupiny vrstevníků, záleží na stupni socializace předškolního dítěte. V diplomové práci se zabývám na základě poznatků z rozhovorů, dotazníků a pozorování porovnáním schopností a dovedností sourozeneckých dvojic při nástupu do mateřské školy. Ve výzkumu se soustřeďuji zejména na to, zda ovlivnilo adaptaci mladšího sourozence vědomí, že v mateřské škole má staršího sourozence a jakým...
Specifické poruchy učení u adolescentů - vnímání specifických poruch učení ve středoškolském prostředí
Pospíšilová, Zuzana ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje tématu adolescentů se specifickými poruchami učení se zaměřením na středoškolské prostředí. Práce je tvořena teoretickou a praktickou částí. Úvodní kapitola se zabývá problematikou specifických poruch učení v období adolescence. Nejprve je vymezeno období adolescence a jeho základní charakteristiky. Dále je pozornost věnována projevům specifických poruch učení v adolescenci a také sekundárním projevům vyplývajícím z této diagnózy. Závěr první kapitoly obsahuje popis pozitivních aspektů specifických poruch učení, což je koncepce, která v našich podmínkách zatím není příliš rozšířená. Cílem praktické části této práce je v prvé řadě popis fungování adolescentů se specifickými poruchami učení ve středoškolském prostředí. Dále se výzkumné šetření soustředí na identifikaci projevů vážících se ke specifickým poruchám učení a diferenciaci obtíží ve vztahu ke školnímu prostředí a každodennímu životu. Závěr výzkumného šetření se věnuje zjištění přístupů, které zaujímají adolescenti se specifickými poruchami učení ke středoškolskému studiu. Data získaná prostřednictvím metod sběru dat (rozhovor a dotazníky) jsou nejdříve interpretovány izolovaně, poté souhrnně. Závěr praktické části nabízí diskuzi výsledků s literaturou a zamyšlení nad dalším zkoumáním v oblasti specifických...
Vliv výchovy v primární rodině na podobu intimního života mladých dospělých
Vachudová, Kristina ; Procházková, Jana (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
RESUMÉ Cílem diplomové práce bylo prozkoumání vlivu sexuální výchovy v rodině na vlastní intimní život jedince. Práce je členěna do teoretické a praktické části. Teoretická část popisuje témata, která do obsahu práce zasahují - lidskou sexualitu, sexuální výchovu ve škole a v rodině a výchozí prostředí jedince, rodinu. Praktická část popisuje realizovaný výzkum. Výzkumný záměr byl formulován do čtyř hypotéz. Prvním cílem bylo ověřit, zda mladí lidé vnímají sexuální výchovu v rodině jako něco, co ovlivňuje jejich intimní život. Druhým cílem bylo ověření souvislosti mezi názory, které rodiče prezentují svým dětem v oblasti antikoncepce, interrupce a zahájení pohlavního života a názorem, který v dospělosti tyto děti zastávají. Dalším cílem bylo zjistit, zda je souvislost mezi způsobem, jakým rodiče hovoří se svými dětmi o sexualitě a tím, nakolik se při zahájení svého vlastního života těmito radami řídí. A v poslední řadě se práce snaží zmapovat, zda to, jakým způsobem rodiče hovoří s dítětem o sexualitě a zda vůbec, má vliv na prožívání jeho vlastní sexuality. Výzkum probíhal se 137 respondenty - 80 ženami a 57 muži, všichni respondenti měli středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání a byli ve věku 21 až 30 let. Výzkumnou metodou byl dotazník, který mapoval jak formu a rozsah sexuální výchovy v rodině, tak...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 175 záznamů.   začátekpředchozí142 - 151dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.