Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 50 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Signální psi - Kompenzační pomůcka pro neslyšící?
Záhorská, Kateřina ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Richterová, Klára (oponent)
Bakalářská práce se věnuje psům působícím ve zdravotně-sociální oblasti, zejména psům asistenčním a signálním. Práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a praktickou. V teoretické části je čtenář seznámen s kategoriemi psů působících v této oblasti, podrobně je popsán jejich speciální výcvik (zmíněny jsou též zainteresované organizace), v neposlední řadě jsou popsána související legislativní opatření. Pozornost je věnována také situaci v zahraničí (v USA, ve Velké Británii a na Slovensku). Informace z teoretické části sloužily jako východisko pro část praktickou, která je rozdělena na dva celky: pasportizaci psů působících v České republice ve zdravotně-sociální oblasti; dotazníkové šetřením mezi osobami s postižením sluchu, které jsou vlastníky psa bez speciálního asistenčního/signálního výcviku. V závěru práce autorka na základě získaných dat hledá odpověď na otázku, zda pes (a to i bez speciálního výcviku) může být pro osoby s postižením sluchu "kompenzační pomůckou". Klíčová slova: Signální pes, asistenční pes, kompenzační pomůcka, neslyšící, komunikace
Tvary pasivní ruky v českém znakovém jazyce
Richterová, Klára ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Cílem této bakalářské práce je zjistit, v jakých tvarech ruky a s jakým procentuálním zastoupením se vyskytuje pasivní ruka v českém znakovém jazyce, výsledky porovnat s výsledky pro jiné znakové jazyky (americký, britský, holandský a belgický) a usouvztažnit je s poznatky o nepříznakových/neutrálních tvarech ruky. Kvalitativní i kvantitativní přehled tvarů pasivní ruky vychází z analýzy dvou tištěných slovníků: Všeobecného slovníku českého znakového jazyka A-N (2004), Všeobecného slovníku českého znakového jazyka O-Ž (2005) a Slovníku znaků křesťanských pojmů pro Neslyšící (2001).1 Primárním zdrojem dat je Všeobecný slovník; specializovaný Křesťanský slovník slouží především k verifikaci výsledků. V úvodu bych ráda poděkovala neslyšícím lektorům z Pevnosti a BcA. Nadě Dingové, kteří mi ochotně odpovídali na dotazy ohledně vybraných znaků, Bc. Petru Vysučkovi, jenž figuruje v roli znakujícího modelu na CD, Mgr. Lence Okrouhlíkové za velmi laskavé poskytnutí reprezentativních fotografií tvarů ruky, Šimonu Sedláčkovi za technické zpracování CD a zejména prof. PhDr. Aleně Macurové, CSc. za všestrannou pomoc a cenné rady.
Znaky pro základní kalendářní jednotky v českém znakovém jazyce
Fritz, Milan ; Richterová, Klára (vedoucí práce) ; Nováková, Radka (oponent)
Cílem práce je zmapovat znaky pro základní kalendářní jednotky v českém znakovém jazyce (roční období, měsíce, dny). Práce vychází z jazykových dat shromážděných metodou elicitace provedenou mezi neslyšícími respondenty ze šesti měst ČR (Brno, Hradec Králové, Ostrava, Plzeň, Praha a Zlín). Tento jazykový materiál je popsán z hlediska motivace zahrnující i lidovou etymologii. Práce se dotýká také tématu sociolingvistické variace a proto shromážděný jazykový materiál zahrnuje lexikální i fonologické varianty vázané na mluvčí pocházející z konkrétním měst nebo spadající do určité věkové skupiny. Kalendářní jednotky v českém znakovém jazyce jsou s využitím odborné literatury porovnány s analogickými jednotkami v češtině. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Informace o znakovém jazyce v zahraničních a českých úvodech do studia jazyka
Hozová, Lucie ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Richterová, Klára (oponent)
Cílem bakalářské práce je shrnutí informací o znakových jazycích z českých a anglických úvodů do studia jazyka. Práce se věnuje popisu vybraných publikací, konkrétně poznatků o znakových jazycích v nich obsažených. Dále popisuje rozdíly v rozsahu informací o znakových jazycích ve sledovaných publikacích, nalezené poznatky týkající se znakových jazyků shrnuje a porovnává informace o znakových jazycích v česky a anglicky psaných úvodech do studia jazyka. Klíčová slova: přirozený jazyk, znakový jazyk, americký znakový jazyk, parametry znaků, neslyšící lidé, osvojování jazyka
Předložky času v psaném projevu českých neslyšících
Patočková, Linda ; Cícha Hronová, Anna (vedoucí práce) ; Richterová, Klára (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá užíváním předložek času v psané češtině českých neslyšících. Teoretická část pojednává o povaze a klasifikaci českých předložek, a to především předložek s časovým významem, tak, jak je vykládá česká odborná jazykovědná literatura, a dále pojednává o rysech psané češtiny českých neslyšících, které souvisejí s užíváním předložek. Praktická část bakalářské práce obsahuje sondu zaměřenou na užívání předložek času v psaném projevu českých neslyšících, která zahrnuje analýzu testování úrovně užívání předložkových vazeb s časovým významem u neslyšících studentů střední školy pro sluchově postižené v Hradci Králové a analýzu textů neslyšících studentů středních škol pro sluchově postižené. Práce se opírá o českou i zahraniční odbornou literaturu týkající se daných témat a měla by být přínosem především pedagogům působícím v českých školách pro sluchově postižené.
Reflexivní se v psané češtině českých neslyšících
Hrabětová, Kateřina ; Richterová, Klára (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Cílem této práce je analyzovat a popsat odchylky v užívání reflexivního se v psané češtině českých neslyšících s přihlédnutím k rozdílným funkcím a významům morfému se v jednotlivých typech reflexivních sloves. První část práce poskytuje přehled teoretických přístupů k reflexivnímu se v české lingvistice, na jehož základě je sestavena klasifikace reflexivních slovesných forem pro účely analýzy. Praktická část práce využívá data z korpusu DEAF2 a analyzuje nestandardní užití reflexivního se v rámci stanovených kategorií sloves. Popisované odchylky od standardní češtiny jsou doplněny příklady z korpusu. Příloha práce obsahuje soupis korpusových dat využitých v rámci analýzy. Klíčová slova psaná čeština, neslyšící, reflexivita, reflexivní morfém, reflexivní zájmeno, reflexivní slovesa, český znakový jazyk
Kvantifikátory typu MÁLO a MNOHO v českém znakovém jazyce
Šimůnek, Jan ; Richterová, Klára (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Toto bakalářská práce se zaměřuje na kvantifikátory typu MÁLO a MNOHO v českém znakovém jazyce. Těžištěm práce je dlouhodobá systematická excerpce výpovědí a celých promluv obsahujících znaky s významem ‚málo' a ‚mnoho' v českém znakovém jazyce. Cílem práce je vybrané výpovědi analyzovat z hlediska lexikálně-sémantického a syntaktického. Práce předkládá přehled neurčitých kvantifikátorů typu MÁLO a MNOHO, jejich popis a užití v českém znakovém jazyce. Dále předkládá syntézu poznatků získaných ze shromážděného materiálu a poznatků získaných studiem odborné literatury. Z naší analýzy promluv vyplývá, že postavení kvantifikátorů typu MÁLO a MNOHO v českém znakovém jazyce je v promluvách obvykle před i za kvantifikovaným výrazem. Výzkum potvrdil, že neurčité kvantifikátory lze duálně i sekundárně kvantifikovat, a to lexikálními kvantifikátory nebo nemanuálními složkami znaku. Analýzou shromážděných promluv můžeme také potvrdit, že pomocí kvantifikátorů typu MÁLO a MNOHO lze v českém znakovém jazyce vyjadřovat mnohost podstatných jmen, kvantifikovat množné číslo u podstatných jmen a vyjadřovat míru mnohosti, rozsahu a intenzity u sloves a přídavných jmen. KLÍČOVÁ SLOVA český znakový jazyk, kvantifikátor, málo, trochu, mnoho
Vliv syndromu vyhoření na pracovní kariéru učitelů
Richterová, Kateřina ; Běhounková, Olga (vedoucí práce) ; Baumgartner, František (oponent)
Bakalářská práce rozpracovává problematiku syndromu vyhoření u učitelů základních a středních škol. Cílem bakalářské práce je postihnout dopad syndromu vyhoření na pracovní výkon a kariéru učitelů. Svou pozornost práce zaměřuje nejprve na vymezení syndromu vyhoření a příčiny jeho vzniku, na jednotlivá stadia, důsledky a možnou prevenci. Zahrnuty jsou také oblasti diagnostiky a léčby syndromu vyhoření. Dále je pozornost věnována profesi a pracovní kariéře učitele, a to v souvislosti s faktory, které ji ve spojitosti se syndromem vyhoření ovlivňují. Cílem kvalitativního šetření je zjistit, jak syndrom vyhoření ovlivňuje pracovní kariéru u cílové skupiny učitelů základních a středních škol, kteří mají syndrom vyhoření odborně diagnostikovaný alespoň jeden rok. Data jsou získána osobními rozhovory s dvanácti respondenty ve věku od 25 let do 65 let ze Středočeského a Ústeckého kraje. Respondenti jsou vybráni prostřednictvím nenáhodného příležitostného výběru. Přihlásit se mohou dobrovolně prostřednictvím e-mailu, na základě výzvy adresované ředitelům základních a středních škol. KLÍČOVÁ SLOVA Syndrom vyhoření, vyčerpání, stres, příznaky, prevence, pracovní kariéra, učitel.
Mediální gramotnost a mediální výchova seniorů v kontextu dnešní doby
Richterová, Karolína ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Römer, Lucie (oponent)
Tato práce se zabývá pojmy mediální gramotnost a mediální výchova seniorů, jejich specifikami, důležitostí, ale i celkovým opomíjením této problematiky v nynějším světě. Blíže definuje již zmíněnou věkovou kategorii - seniory a s nimi spojená specifika v rámci dalšího vzdělávání, každodenního života, i jejich celkového postavení ve společnosti. Snaží se o zmapování potřeb těchto jedinců ve světě prostoupeném médii a vymezuje rizika, která mohou při používání médií vzniknout (např. v rámci sledování televize, teleshoppingu, atd.). Samotná kapitola je věnována seniorům pohybujícím se v prostředí internetu, ale i rizikům které toto médium pro rizikové jedince představuje. Analyzuje snahy o mediální vzdělávání na našem území, ale i jednotlivé vzdělávací programy určené pro tuto věkovou kategorii. V praktické části bylo využito dotazníkové šetření, které mělo za cíl analyzovat potřeby skupiny seniorů v rámci mediálního vzdělávání, vymezení témat a zájmů jednotlivých seniorů, ale i snaha o sebehodnocení v rámci mediální gramotnosti. Osloveni byli senioři z určité Akademie třetího věku, kteří měli možnost zúčastnit se internetového dotazování a na základě kterého vznikla koncepce vzdělávací akce a vzdělávání jako takového pro tuto skupinu seniorů.
Vyjadřování času v psané češtině českých neslyšících
Richterová, Klára ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Práce se zabývá vyjadřováním času v psané češtině českých neslyšících. Vychází především z dosavadních zjištění Rackové (1996) a Macurové (2003), které se snaží doplnit, popř. i nově interpretovat na základě analýzy nového i staršího materiálu. Opírá se ale také i odbornou literaturu cizí. Při popisu a analýze způsobů vyjadřování času v psaných textech se soustřeďuje zvláště na možné interference z českého znakového jazyka, a to na interference související s lexikálním vyjadřováním času v českém znakovém jazyce a s konstituováním časových rámců. Tato práce se dělí v zásadě na dvě části, z nichž první je zaměřena teoreticky a zabývá se např. představami času, vyjadřováním času v mluvených a znakových jazycích. Část druhá, hlavní, je věnována analýze textů neslyšících. Zjištěné výsledky se pokouší verifikovat dodatečnou sondou, v které neslyšící respondenti překládali věty z českého znakového jazyka do psané češtiny.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 50 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Richterová, Kamila
3 Richterová, Karolína
6 Richterová, Kateřina
3 Richterová, Klaudie
6 Richterová, Klára
1 Richterová, Kristýna
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.