Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Strategie řečové zdvořilosti v jazycích českém a španělském: pragmalingvistická a antropolingvistická studie
Slowik, Miroslav ; Čermák, Petr (vedoucí práce) ; Pešková, Jana (oponent) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Dizertační práce se v teoretické rovině zabývá hledáním definice řečové zdvořilosti jako jedinečného pragmatického systému, jenž je pro každé jazykové společenství specifický a který utváří u mluvčích pragmatický návyk čili abstraktní vzor pro kulturně podmíněné řečové chování, projevující se jako zdvořilý řečový habitus v časově i geograficky uzavřeném kontextu jazykového trhu. V praktické části se práce zabývá srovnáním jazykových prostředků, jež uplatňují mluvčí češtiny a španělštiny pro udržení bezpečného vztahu s adresátem za účelem uskutečnění úspěšné řečové socioekonomické směny. Práce se zaměřuje na řečovou zdvořilost, na její definici a na srovnání obou sledovaných etnolingvistických areálů primárně lingvisticky, ovšem se zřením k mnoha dalším disciplínám, především pragmatice, sociologii a kulturní antropologii.
Hudební činnosti v mateřské škole zaměřené na dvouleté a tříleté děti
Pešková, Jana ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Šobáňová, Barbora (oponent)
Práce se zabývá hudebními činnostmi dětí dvouletých a tříletých v mateřské škole. Teoretická část uvádí charakteristiku dvouletých a tříletých dětí, začlenění dvouletých dětí do mateřské školy, význam hudby a hudební vývoj dítěte. Dále se zabývá hudebními činnostmi se zaměřením na děti dvouleté a tříleté. Praktická část práce byla změřena na výzkum jednotlivých hudebních činností v mateřské škole u výše uvedené věkové skupiny z pohledu učitelek a také na hudební prostředí v rodině. Výzkum byl realizován formou rozhovoru s učitelkami mateřských škol, dotazníkovým šetřením mezi rodiči těchto dětí a analýzou souborů písní a zpěvníků pro nejmladší děti. Hlavním cílem bylo zjistit, jak učitelé s dětmi hudební činnosti realizují, jaké největší rozdíly mezi dětmi dvouletými a tříletými shledávají. Dále zjistit, zda se rodiče dětem v této oblasti věnují a jak. Zda vybraný vzorek zpěvníků obsahuje písně vhodného rozsahu a polohy, a jestli obsahuje příklady možného instrumentálního a pohybového zapojení dětí. Výzkum ukázal, že většina učitelů považuje rozdíly mezi dvouletými a tříletými dětmi za velmi individuální, při práci respektují vývojová specifika a potřeby těchto dětí. Rodiče se dětem v této oblasti věnují, avšak dle názorů učitelek nedostatečně. Zpěvníky zpravidla obsahují písně ve vhodném rozsahu a...
Konvergence České republiky k Evropské unii
Pešková, Jana ; Kučerová, Irah (vedoucí práce) ; Černoch, Jakub (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou konvergence České republiky k prvním patnácti členům Evropské unie. Cílem je zhodnotit, jaké pomoci se České republice z Evropské unie dostává a zda, případně jak výrazně konverguje Česká republika svou vyspělostí k zemím EU 15. První část práce popisuje prostředky, které Evropská unie členům poskytuje, a fondy, přes které tato pomoc putuje. Druhá část práce se zaměřuje na čerpání této pomoci Českou republikou, konkrétně je zhodnocena výše prostředků, která je pro Českou republiku přidělena, a schopnost České republiky jí čerpat. Třetí část, jádro této práce, se zaměřuje na analýzu několika základních ukazatelů vyspělosti. Analyzovány jsou základní indikátory konvergence nominální, konvergence reálné a dále vývoj indexu lidského rozvoje. Na základě komparace těchto ukazatelů na případu České republiky a zemí EU 15 je zhodnocena míra jejich sbližování, a tedy konvergence obou celků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Slovesné vazby s infinitivem a gerundiem jako prostředek k vyjádření povahy slovesného děje v současné španělštině
Pešková, Jana ; Zavadil, Bohumil (vedoucí práce) ; Černý, Jiří (oponent) ; Čermák, Petr (oponent)
Slovesné vazby s infinitivem a gerundiem jsou ve španělštině velmi frekventovaným prostředkem, jehož prostřednictvím lze vyjádřit řadu významů, které nejsou inherentně obsaženy v samostatných slovesných lexémech. Mezi ně vedle významů časových nebo modálních patří i významy povahovědějové (ve španělské literatuře nazývané jako významy aspektuální). Již při letmém porovnání španělského slovesného systému se systémem českým je patrné, že frekvence výše popsaných výrazových prostředků ve španělštině je vyšší, na rozdíl od češtiny. Pro češtinu coby flexivní jazyk je naopak charakteristická vysoká četnost derivačních sufixů a/nebo prefixů modifikujících základní význam bud' z hlediska vidu (dokonavost .. nedokonavost - napsat :: psát) a/nebo z hlediska různých odstínů povahy slovesného děje jako jsou například (i) fáze (rozběhnout se - implikuje počáteční fázi slovesného děje, dopsat - implikuje koncovou fázi slovesného děje), (i i) kvantita (mrsknout sebou - implikuje děje semelfaktivní, přeleštit - implikuje opakování slovesného děje, chodívat - implikuje děje obvykle vykonávané) nebo (iii) intenzita slovesného děje (pokulhávat, přizabít se - implikuje malou intenzitu slovesného děje), označované souhrnně jako významy povahy slovesného děje. Vztah mezi videm a povahou slovesného děje je velmi těsný: každé...
Procesní lhůty v římském právu
Pešková, Jana ; Skřejpek, Michal (vedoucí práce) ; Falada, David (oponent)
Prace je zaměřena na procesni lhůty v řimskem pravu. O těch ale nelze pojednat, aniž by se prace věnovala i jinym institutům. Institut procesnich lhůt je tema, ktere není komplexně zpracovano v žadnem českem pramenu, a nadto žadna znamějši romanisticka cizojazyčna literatura nepojednava komplexně na jednom mistně o procesnich lhůtách řimskeho procesu. Proto bylo velmi obtižne sesbirat a utřidit informace. Informace o většině lhůt jsou pak řazeny u jednotlivych konkretnich institutů řimskeho prava, ke kterym se vztahuji. Proto bylo v prvnich dvou kapitolach třeba pojednat nejprve o jednotlivych druzích soudniho řizeni a soudnich magistraturach. Cilem ale nebylo podat vyčerpavajici vyčet těchto jednotlivych druhů řizeni či jednotlivych soudnich magistratrur. Je zřejme, že pokud mluvime o procesnim pravu a jeho konkretnim institutu (procesni lhůty), nemůžeme opomenenout to zakladni - samotny proces. Proto je uvodni vstup o jednotlivych druzich řizeni neoddělitelnou současti prace. U magistratur se pak prace snaži věnovat pouze těm z jejich pravomoci, které se tykaji dane problematiky. Stejně tak by prace byla ve svem v celku nekompletni, pokud by v ni nebylo uvedeno několik stručnych informaci o samotnych procesnich stranach, ktere jsou vždy condicio sine qua non soudniho procesu, ať už mluvime o řimskem či...
Rodina a "věci" s ní související...
Jeřábková, Marie ; Pešková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent) ; Semrádová, Ilona (oponent)
Rodina prošla v průběhu času proměnou a zdá se, že složitost doby a složitost situace v rodině neumožňuje zcela vytváření bezpečí domova a blízkosti. Člověk je rozrušován, odpadá od svých zásad a často postrádá i smysl. Kde totiž může vztah kdykoliv ukončit, tam se také nemusí namáhat. Naděje proměny člověka dává šanci, že se "vrátí k sobě" a porozumí zevnitř nutnosti "vyživovat" stálou péčí své partnerství - manželství, kterému předchází "exkluzivita" výběru partnera. Kvalita manželství a založení rodiny pak spočívá v "žité lásce" i přes selhávání, kde se setkávají "dvě svobody", které si navzájem nabízejí své možností, a také víru v Druhého s absolutní nadějí v jeho proměnu a jeho neustálé objevování. Pochopí-li člověk problém (?), pozná, že je rodina a domov pro dítě tou nej větší hodnotou - nej větším věnem, kde může pomalu růst, a nechat "zakládat" to původní, lidské, které mu umožní setkání se sebou samým, s celkem světa i s kosmem. V bezpečí domova se pak může odehrát respekt k jinakosti a "zapouštění kořenů do věcí", díky čemuž je člověk uváděn do pravdy a může vnitřně růst. Vše prožité se od útlého dětství ukládá v paměťových drahách lidského mozku a v těle, aby se tak vytvořil základ pro budoucnost, ve které v sobě člověk potřebuje otevřít, jen" jediné: "propasti božství a lidství", a tím vytvořit...
Role filosofie jako zprostředkování interdisciplinární problematiky humanitního vzdělání
Šturzová, Jana ; Pešková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Hogenová, Anna (oponent)
Předložená práce je pokusem zachytit význam filosofie pro samostatné vědní disciplíny - a proto i pro humanitní vědy - trochu jinak než obvyklými souhrny fenomenologicky založených pohledů na jejich vzájemný vztah. I když, samozřejmě, tento nezbytný pohled zakládající teoretické těžiště práce, je i zde přítomný. Protože smysl a účel humanitních věd, a proto i jejich založení a jejich možnosti, je v této práci spatřován především v tom, jak je dán pro oblast vzdělávání a výchovy, ukázaly se v této souvislosti důležitými pojmy kompetence a komunikace. Z úhlu porozumění těmto tak často používaným (i zneužívaným) pojmům byl předkládaný text zpracováván. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Slovesné vazby s infinitivem a gerundiem jako prostředek k vyjádření povahy slovesného děje v současné španělštině
Pešková, Jana ; Zavadil, Bohumil (vedoucí práce) ; Černý, Jiří (oponent) ; Čermák, Petr (oponent)
Slovesné vazby s infinitivem a gerundiem jsou ve španělštině velmi frekventovaným prostředkem, jehož prostřednictvím lze vyjádřit řadu významů, které nejsou inherentně obsaženy v samostatných slovesných lexémech. Mezi ně vedle významů časových nebo modálních patří i významy povahovědějové (ve španělské literatuře nazývané jako významy aspektuální). Již při letmém porovnání španělského slovesného systému se systémem českým je patrné, že frekvence výše popsaných výrazových prostředků ve španělštině je vyšší, na rozdíl od češtiny. Pro češtinu coby flexivní jazyk je naopak charakteristická vysoká četnost derivačních sufixů a/nebo prefixů modifikujících základní význam bud' z hlediska vidu (dokonavost .. nedokonavost - napsat :: psát) a/nebo z hlediska různých odstínů povahy slovesného děje jako jsou například (i) fáze (rozběhnout se - implikuje počáteční fázi slovesného děje, dopsat - implikuje koncovou fázi slovesného děje), (i i) kvantita (mrsknout sebou - implikuje děje semelfaktivní, přeleštit - implikuje opakování slovesného děje, chodívat - implikuje děje obvykle vykonávané) nebo (iii) intenzita slovesného děje (pokulhávat, přizabít se - implikuje malou intenzitu slovesného děje), označované souhrnně jako významy povahy slovesného děje. Vztah mezi videm a povahou slovesného děje je velmi těsný: každé...
Vliv hospodaření se srážkovou vodou na zmírnění extrémních hydrologických jevů
Pešková, Jitka ; Štibinger, Jakub (vedoucí práce) ; Miroslav, Miroslav (oponent)
Disertační práce se zabývá tématikou vlivu hospodaření se srážkovou vodou na zmírnění extrémních hydrologických jevů. Vzhledem k faktu, že se jedná o téma velmi široké, které není možné komplexně zpracovat, práce cílí na vybrané aspekty této problematiky. Práce je rozdělena do dvou částí. První část práce je rozdělena do následujících 5 kapitol: Voda v krajině, Vodní režim, Hydrologické extrémy, Regulace vodního režimu a Legislativa. V rámci těchto kapitol jsou shrnuty dostupné tuzemské a zahraniční poznatky o možnostech hospodaření s dešťovou vodou jak ve volné krajině, tak v urbanizovaném území se zaměřením na zmírnění extrémních hydrologických jevů (povodně, sucha), včetně legislativního zabezpečení vodního hospodářství na úrovni ČR a EU. Druhá část disertační práce je zpracována formou komentovaného souboru 4 vědeckých studií (soubor prací), jejichž výsledky byly prezentovány formou publikovaných článků ve vědeckých recenzovaných časopisech. První studie cílí na posouzení účinnosti přírodě blízkých způsobů hrazení bystřin z hydrotechnického hlediska a z pohledu prostupnosti pro vodní faunu. Druhá studie se zaměřuje na území pomoravské nivy, kde se opakovaně projevují negativní dopady povodní a sucha. Práce se zabývá řešením hydrologické bilance tohoto území pomocí modelu WBCM-7. Třetí studie se zaměřuje na určení retenční drenážní kapacity na územích odvodněných systematickou drenáží. Poslední studie pak popisuje možnost využití Fourierových řad při hodnocení vlivu evapotranspirace na odtoky z malých povodí během suchých období. V rámci disertační práce jsou tyto studie propojeny doplňujícím komentářem.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
18 PEŠKOVÁ, Jana
8 PEŠKOVÁ, Jitka
18 Pešková, Jana
8 Pešková, Jitka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.