Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 68 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
EEG Neurofeedback as an instrument to explore introspective correlates of cortical activity
Kaplan, Cyril ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Nekovářová, Tereza (oponent) ; Uher, Tomáš (oponent)
Východiska: EEG neurofeedback je obvykle předmětem klinického výzkumu a praxe. Na tomto poli byla realizována řada studií, povětšinou za využití metody klinických testů. I tak kolem této metody zůstává mnoho nejasností. Některé aspekty celého procesu jsou ve výzkumu systematicky opomíjeny. Překvapivě, jeden z prvních výzkumů využívajících EEG neurofeedback nemířil do sféry klinického výzkumu. Jednoduchá zvuková hra s cílem rozeznít tón (zvýšením vlastní EEG aktivity v pásmu alfa) byla použita k zachycení jedinečné subjektivní zkušenosti provázející změny v úrovni síly vlnění v pásmu alfa. Cíle: Prezentovaná série studií byla vytvořena kolem hlavního výzkumného nástroje, EEG zpětnovazebné smyčky. Hlavním cílem bylo zachytit základní rysy subjektivního prožitku, který provází změny v úrovni síly vlnění ve vybraných frekvenčních pásmech. Cílem bylo zachytit jak shodné momenty napříč prožitky různých hráčů stejné neurofeedback (NF) hry, tak i různé prožitky stejného hráče, které zažíval při hraní různých neurofeedback her. Metody: Celé série studií se v součtu zúčastnilo 86 participantů. Z každého sezení byl pořízen EEG záznam. Součástí každého sezení byl také rozhovor zaměřený na prožitky účastníka při neurofeedback hře. Napříč studiemi byly administrovány čtyři zvukové EEG neurofeedback hry. První...
Kognitivní přístup ke vzdělávání
Kuchtíková, Nicole ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Nekovářová, Tereza (oponent)
Tato bakalářská práce popisuje dva kognitivní procesy, které jsou součástí učícího se procesu. V literárně přehledové části je nejdříve popsán současný stav a cíle vzdělávací politiky České republiky s důvody, proč bychom se měli zajímat o kognitivní procesy v učení. Práce pohlíží na učící se proces především z pohledu kognitivní psychologie. Jsou zde rozvedeny dva kognitivní procesy, a to pozornost a paměť. Obě kapitoly začínají teoretickým úvodem a pokračují konkrétními doporučeními a poznatky, které mohou využít učitelé i studenti v praxi. Praktická část obsahuje návrh výzkumu, který si klade za cíl kvantitativní metodou zjistit sílu efektu cvičného testování jako jedné z více strategií učení.
Hippocampal coding of positions of visual objects and prediction of their future interactions
Dvořáková, Tereza ; Levčík, David (vedoucí práce) ; Nekovářová, Tereza (oponent)
Hipokampus je klíčová oblast mozku účastnící se prostorové navigace. Obsahuje populace prostorově citlivých buněk jako jsou buňky místa, buňky směru hlavy, mřížkové buňky, hraniční buňky a "objektové vektorové" buňky. Tyto neurony společně tvoří kognitivní mapu prostředí, která slouží k orientaci v prostoru. Role hipokampálních buněk v kódování pozic okolních objektů byla také navržena. Další studie objevily v hipokampu takzvané buňky času, které jsou aktivní během specifických prodlev v behaviorální úloze, a asociovaly je s buňkami místa. Zatímco existují recentní studie zabývající se neurálním kódováním pozic přístupných objektů, kódování objektů v nepřístupném prostoru zatím nebylo příliš prozkoumáno. Neurální reprezentace dynamických situací (které představují většinu interakcí v reálném světě) je také prozkoumána jen řídce. Navrhli jsme behaviorální úlohu ke studiu učení statických a dynamických prostorových vizuálních scén prezentovaných v nepřístupném prostoru a zkombinovali ji s jednotkovým elektrofyziologickým nahráváním z CA1 oblasti hipokampu volně se pohybujících potkanů. Naše výsledky ukazují, že potkani dokáží diskriminovat statické i dynamické nepřístupné prostorové stimuly, a že preferují dynamické stimuly nad statickými. Také umí generalizovat nové dynamické stimuly na základě...
Raná ontogeneze časové percepce
Dörflová, Kateřina ; Nekovářová, Tereza (vedoucí práce) ; Nikolai, Tomáš (oponent)
Práce se zaměřuje na téma časové percepce s důrazem na intervalové časování. Převážná část práce je věnována rané ontogenezi časové percepce, tedy vnímání času u člověka v kontextu lidského vývoje. Práce představuje nejzásadnější proudy, kterými se doposud výzkum časové percepce ubíral, a to převážně z psychologické perspektivy. Předkládá ucelený náhled na současný stav poznání mechanismů a funkcí časové percepce z hlediska psychologických témat s důrazem na výzkum intervalového časování a proměnných, které s ním souvisí. Aktuální poznatky z oblasti vývoje časové percepce jsou v práci srovnávány s pojetím časové percepce v kontextu teorie kognitivního vývoje od Jeana Piageta. KLÍČOVÁ SLOVA Čas, časová percepce, intervalové časování, ontogeneze člověka
Rozeznávání tváří a emočního výrazu u primátů
Englerová, Kateřina ; Nekovářová, Tereza (vedoucí práce) ; Fajnerová, Iveta (oponent)
Pro primáty, ale i mnohé další živočichy, je jedním z nejdůležitějších smyslů zrak. Mohou díky němu vnímat podněty z okolního prostředí, a to jak neživé předměty, tak jedince vlastního či jiných druhů. U některých, zejména sociálně žijících zvířat, je jednou z klíčových kognitivních dovedností schopnost rozeznávat jedince a jejich emoční vyladění na základě rozdílných obličejových znaků a mimiky.Tato práce si klade za cíl shrnutí dosavadních poznatků týkajících se rozeznávání tváří a emočních výrazů včetně neurologických mechanismů, které tuto schopnost umožňují, použitých experimentálních metodik a mezidruhového srovnání.
Test nuceného plavání a mechanismy deprese
Janďourková, Pavla ; Nekovářová, Tereza (vedoucí práce) ; Vodička, Martin (oponent)
Deprese je závažné psychické onemocnění, které je řazeno mezi afektivní poruchy. V současné době patří mezi nejčastější psychické poruchy, prevalence se udává mezi 5 % až 16 %. Animální výzkum je zásadní pro studium mechanismů deprese. Jeden z modelů deprese v animálním výzkumu je test nuceného plavání. Tento test, i když si nenárokuje modelování deprese v celé komplexitě, má vysokou prediktivní validitu a je používaný především pro zhodnocení účinků antidepresivních látek (na základě pozorování změn v chování experimentálních zvířat). Předmětem této bakalářské práce je seznámení s problematikou neurálních mechanismů deprese a s mechanismy, které se mohou uplatňovat v testu nuceného plavání a které mohou být ovlivněny funkcí antidepresiv. Klíčová slova: test nuceného plavání, deprese, neurotransmitery, antidepresiva, hypothalamo- hypofyzárně-adrenální osa

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 68 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.